من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

گفتگوی سالم درونی

گفتگوی سالم درونی

در این مقاله می‌خواهیم به گفتگوی سالم درونی بپردازیم. آیا تا به حال دقت کرده‌اید در طول روز چقدر با خودتان صحبت می‌کنید؟ مثلاً برای برنامه‌ریزی کارهایی که در طول روز باید انجام دهید با خودتان حرف می‌زنید.

فکر کردن شما نشان‌دهنده‎ی احساسات و حالات درونی‌تان است. تمام مکالمه‌ها و ارتباطاتی که با خودتان دارید می‌تواند برای شما مفید یا مضر باشد. آن افکار، بر روی احساساتی که در رابطه با شما و واکنش‌های مربوط به اتفاقات مختلف است، تاثیر می‌گذارد.

شخصیت افراد از صحبت‌هایی که با خودشان می‌کنند شکل می‌گیرد. در واقع شیوه‌ی صحبت کردن شما نشان دهنده‌ی احساسات، شخصیت، برنامه و اهداف مورد نظرتان است. پس اگر به گونه‌ای صحبت کنید که انگار دارید طرف مقابل خود را تحقیر می‌کنید یا توانایی‌های شخص را زیر سوال می‌برید، امکان دارد او را با خود دشمن کنید. پس زمانی که با شخصی صحبت می‌کنید و می‌خواهید او با علاقه و احترام شما را همراهی کند، بهتر است به طرز حرف زدن خود دقت کنید.

صداهایی هر لحظه در ذهن شما تکرار می‌شود را فقط خودتان می‌شنوید. این گفتگوهای درونی را همیشه تکرار می‌کنید و این گفتگوها در دو جهت مثبت یا منفی هستند. با این روش شما کارهای خود را با منطق بیشتری پیش می‌برید. البته امکان دارد بعضی وقت‌ها منطق‌تان به خاطر احساسات و تجربیاتی که در طول زندگی داشتید، شما را منحرف یا هدایت کند.

انواع گفتگوی درونی

همانطور که در بالا ذکر کردیم، گفتگوهای درونی دو نوع هستند. این ۲ دسته گفتگوی درونی شامل موارد زیر است:

  1. گفتگو در جهت مثبت
بیشتر بخوانید:   پرخاشگری چیست و چرا پرخاشگری می‌کنیم؟

در واقع این نوع حرف زدن جزو گفتگوی سالم درونی است که حالت حمایتی و تأییدی دارد.

  1. گفتگو در جهت منفی

زمانی که در ذهن خود از عبارات منفی استفاده می‌کنید ناامید، افسرده و مضطرب می‌شوید. اگر جلوی این نشخوار ذهنی را نگیرید، به صورت مکرر در طول شبانه روز تکرار می‌شوند.

امروزه روانشناسان به ما کمک می‌کنند تا به اهمیت صداهایی که در ذهن تکرار می‌شوند پی ببریم. همچنین برای افزایش میزان اعتماد به نفس و کاهش احساسات منفی توجه کنیم. در حقیقت افرادی که برای گفتگوی ذهنی مثبت مهارت دارند کسانی هستند که خلاقیت زیاد و عزت نفس بالایی دارند.

توجه کنید که راه حل‌های بسیاری برای ایجاد گفتگوی ذهنی مثبت وجود دارد. از  این رو می‌توانید یاد بگیرید و هر روز آن‌ها را استفاده کنید.

مدیریت و راهکارهای گفتگوی سالم درونی

مدیریت و راهکارهای گفتگوی سالم درونی

  • از گفتگوی درونی خود مطلع شوید

قبل از مدیریت روی گفتگوهای درونی خود، باید آگاهی لازم را نسبت به آن پیدا کنید. گفتگوی درونی در برخی افراد به عنوان یک مکالمه مداوم در ذهن، وجود دارد و البته باید گفت برخی دیگر بسیار کم‌تر از آن مطلع هستند. یکی از راه‌های افزایش آگاهی این است که مراقبه انجام دهید، این کار به شما کمک می‌کند تا بر روی افکار خود تمرکز داشته باشید. برای اینکه بر روی افکار خود متمرکز شوید راهکارهای مراقبه‌ای که روانشناس‌تان می‌دهد را حتماً انجام دهید.

ـ یکی از راهکارها این است که از خودتان بپرسید آیا تمایل دارید مثبت فکر کنید؟

  • گفتگوی درونی خود را به زبان بیاورید

برای انجام این کار می‌توانید از راه حل‌های زیر استفاده کنید:

  1. در ابتدا به مدت ۲۰ دقیقه جلوی آینه بایستید و گفتگوهای درون خود را با صدای بلند ضبط کنید.
  2. سپس آن صدای ضبط شده را روی کاغذ بنویسید.
  3. اگر در ۲۰ دقیقه اول صداقت داشته و خود سانسوری نکرده باشید، کلید کشف مشکلات زندگی‌تان را پیدا خواهید کرد.
بیشتر بخوانید:   فواید پادکست های انگیزشی و آموزشی

بهتر است این پروسه‌ی نوشتن را با یک مشاور یا روانشناس پیش ببرید تا آن‌ها مشکلات شما را تحلیل کنند. نکته حائز اهمیت این است که هیچ چیز در زندگی به اندازه‌ی گفتگوهای درونی قدرت ندارد. پس آن‌ها را تحت کنترل قرار دهید.

  • اهداف واقعی و روشنی در ذهن خود داشته باشید• اهداف واقعی و روشنی در ذهن خود داشته باشید

برای اینکه گفتگوی سالم درونی داشته باشید، باید جلوی پیشرفت و رشد کردن افکار منفی را  بگیرید. با انجام این کار تمام تمرکز خود را روی اهداف و افکاری می‌گذارید که احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند. پس بهتر است تمام احساسات و تمرکزتان را روی هدف‌های خود بگذارید. بنابراین با متمرکز شدن روی هدف‌ها، حال شما خوب می‌شود و در نتیجه احساس خوبی نسبت به زندگی خود پیدا می‌کنید.

کاری که در این مرحله باید انجام دهید به شرح زیر است:

ـ خواسته‌های روشن و دست یافتنی خود را روی کاغذ لیست کنید. این کار به شما انگیزه می‌دهد و همچنین باعث توقف افکار منفی می‌شود.

  • سعی کنید در زمان حال زندگی کنید

اصولاً گفتگوی درونی، متمرکز بر گذشته و آینده است. بهتر است در زمان حال زندگی کنید تا ذهن آرامی داشته باشید. این کار باعث می‌شود روی اتفاقی که در حال رخ دادن است تمرکز کنید و قدردان آن باشید.

  • از خدمات روان درمانی استفاده کنید

همیشه نمی‌توانید از تکنیک کنترل گفتگوی درونی استفاده کنید. پس بهتر است از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید. متخصصان روانشناس همراهتم می‎‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند تا یک گفتگوی سالم درونی داشته باشید.