من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چشم ها همه چیز را می گویند

چشم ها همه چیز را به ما می گویند
چشم‌ها دریچه‌ی روح‌مان هستند.

چشم‌ها دریچه‌ی روح‌مان هستند. خیلی لازم نیست به عملکرد آنها فکر کنیم. چشم ها همه چیز را می‌گویند. تقریبا همه‌ی ما می‌دانیم که تماس چشمی یکی از بزرگترین عوامل ایجاد اولین تاثیر و ارتباط با دیگران است. بدون گفتن کلامی می‌توان از طریق نگاه‌مان یک دنیا حرف بزنیم. برای اینکه بتوانیم.

مردمک چشم‌ها همه چیز را می‌گویند

یکی از بزرگ‌ترین شاخص‌های وضعیت ذهنی شما و مهم‌ترین اشکال ارتباط غیرکلامی، آگاهانه یا غیرآگاهانه، اندازه‌ی مردمک چشم شماست. در سال 2014 محققان در یک مطالعه‌ی علمی، بررسی کردند که چگونه اندازه‌ی مردمک ما تحت تأثیر تصمیم ‌گیری‌های ما قرار می‌گیرد. چیزی که آنها دریافتند این بود که مقدار اطمینانی که هنگام تصمیم‌گیری احساس می‌کنیم به میزان کم یا گشاد شدن مردمک چشم ما مرتبط است.

وقتی در مورد چیزی مطمئن نیستیم، هوشیاری شدیدی را احساس می‌کنیم. این افزایش هوشیاری همان چیزی است که باعث می‌شود مردمک چشم‌های ما گشاد شوند تا نور بیشتری وارد آنها شود و ما را برای تهدیدات احتمالی یا اطلاعاتی که ممکن است از دست دهیم، هوشیار نگه دارد.

البته همیشه گشاد شدن مردمک چشم فقط به تصمیم‌گیری مربوط نمی‌شود و با اتفاقات دیگری که در بدن می‌گذرد هم همراه است. به عنوان مثال: داروها و ضربه‌های فیزیکی یا یک پاسخ فیزیولوژیکی به هیجانات می‌تواند باعث گشاد شدن مردمک چشم‌ها شود. پس مردمک چشم‌ها و تغییرات آن منجر به این می‌شود که بگوییم: چشم‌‌ها همه چیز را می‌گویند.

حرکت چشم‌ها همه‌چیز را می‌گویند

یک مطالعه در دانشگاه زوریخ حرکات چشم داوطلبان را بررسی کرد. داوطلبان فهرستی از چهل عدد را می‌خواندند. جهت و اندازه‌ی حرکات چشم شرکت‌کنندگان همان چیزی بود که اندازه‌ی عددی را که قرار بود بگویند نشان می‌داد. وقتی نگاه‌شان به سمت راست و بالا می‌رفت، قرار بود یک عدد بزرگتر و اگر پایین سمت چپ بود، عدد کوچکتری را می‌گفتند. هر چه جابجایی از یک طرف به طرف دیگر بیشتر بود، تفاوت بین اعداد هم بیشتر بود. درست است که چنین مطالعاتی درونی‌ترین خواسته‌ها و جوهر روح ما را آشکار نمی‌کنند، اما چنین یافته‌هایی نشان می‌دهند که چشم‌ها بسیار بیشتر از آنچه ما به آنها اعتبار می‌دهیم، حرف برای گفتن دارند.

بیشتر بخوانید:   چه کار کنیم که فن بیان بهتری داشته باشیم؟

قدرت نگاه

قدرت نگاه

از آنجایی که بیشتر اوقات هنگام ملاقات با افراد، رو در رو به آنها نگاه می‌کنیم، بنابراین پیام‌هایی که از طریق چشم‌ها ارسال می‌شوند، نقش بسیار مهمی در بیان افکار و احساسات دارند. در حقیقت از میان نشانه‌ها و علائم زبان بدن، چشم‌ها افکار و هیجانات ما را با دقت بیشتری آشکار کنند. چشم‌های ما در مهم‌ترین قسمت بدن قرار گرفته‌اند. صورت ما در مرکز توجه است. از آنجایی که مردمک‌ها به صورت غیرارادی و خودکار واکنش نشان می‌دهند، نمی‌توانند به صورت مصنوعی و ساختگی کنترل شوند وعکس‌العمل نشان دهند. چشم‌های ما دروازه‌ی احساسات ما هستند. از طریق چشم‌ها علاوه بر ارسال پیام، می‌توان احساسات دیگران را هم تشخیص داد.

برقراری و حفظ ارتباط چشمی راحت و دلپذیر با شخص مقابل، اساس ارتباط موفق است و به شما و طرف مقابل، احساس آرامش و اعتماد می‌دهد. گاهی اوقات اگر فرد مقابل فریب‌کار یا خشمگین و غیرقابل اعتماد باشد، ارتباط چشمی معذب‌کننده و آزار دهنده خواهد بود. حتی شدت و مدت زمانی که فردی به شما نگاه کرده و تماس چشمی برقرار می‌کند، در معنای آن نگاه تأثیر دارد.

وقتی فردی به شما خیره می‌شود، یکی از دو حالت زیر اتفاق افتاده است: یا شما را جذاب و جالب می‌داند، یا نسبت به شما احساس خشم و دشمنی دارد و وارد چالشی غیرکلامی با شما شده است. در حالت اول مردمک‌ها منبسط و گشاد و در حالت دوم، منقبض و تنگ هستند.

ابراز علاقه

اگر به شخص مورد نظرتان کمی بیش از حد معمول (بیش از دو یا سه ثانیه) خیره شوید، یعنی توجه خود را به آن فرد معطوف کرده‌اید و او شما را به خود علاقه‌مند کرده است، حالا او هم این اجازه را دارد تا متقابلاً به شما نگاه کند.

بیشتر بخوانید:   آبروداری با رازداری در زندگی مشترک

سعی کنید در موقعیت‌های اجتماعی نگاه خود را به ناحیه‌ی مثلثی شکل مابین چشم‌ها و دهان شنونده معطوف کنید. در این حالت فردی علاقه‌مند و بی‌آزار به نظر می‌رسید.

برقراری تماس چشمی همیشه آسان نیست. پس باید برای بهتر شدن این ارتباط تمرین کنید.

پیوند عاطفی

تحقیقات نشان داده است که از راه چشم‌های‌تان همان نورون‌هایی که در مغز کسی ایجاد می‌شود، در مغز شما هم می‌تواند شکل بگیرد. بنابراین اگر کسی با خوشحالی به شما نگاه کند، در شما هم همین حس ایجاد خواهد شد. این به اشتراک‌گذاری حالات عاطفی می‌تواند به شما کمک کند تا با دیگران پیوند برقرار کنید و همدلی بین افراد را افزایش دهید.

تشخیص صداقت

تشخیص صداقت

تماس چشمی خوب نشان‌دهنده‌ی صداقت در طول مکالمه است. چشم‌ها همه چیز را می‌گویند. آنها بخش مرکزی ارتباط غیرکلامی ما هستند. چشم‌های ما طیفی از احساسات را نشان می‌دهند که کلمات همیشه قادر به بیان آنها نیستند. تحقیقات نشان داده است که تماس مستقیم چشمی می‌تواند شما را در مقابل تاکتیک‌های متقاعدسازی و تأثیرگذاری مقاوم‌تر کند. زیرا می‌توانید از این نشانه‌ی غیرکلامی برای آگاهی بیشتر از تأثیر دیگران بر خود استفاده کنید.

بهبود تفاهم

سوء تفاهم همیشه در کمین است، حتی زمانی که دو نفر معتقدند که هر دو با دقت به مکالمه گوش می‌دهند. چشم‌ها این امکان را به شما می‌دهند تا روی مکالمه تمرکز کرده و حالات چهره را بخوانید. از طریق چشم‎ها می‌توان موجب درک بهتر شد و بهبود درک می‌تواند به طور قابل توجهی ارتباط بین دو نفر را بهتر کند.

جلب احترام

برقراری ارتباط چشمی باعث احترام می‌شود. البته برای پرورش احترام در یک رابطه تنها به تماس چشمی اکتفا نکنید. نگاه کردن به چشمان کسی که با او صحبت می‌کنید بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:   مراحل نوع‌دوستی در نظریه جان پیلیاوین

وقتی با کسی در تعامل هستید تنها کلام شما صحبت نمی‌کند. حرف‌ها، حرکات، تون صدا، چیزهایی هستند که روی شخص مقابل تاثیر می‌گذارند. علاوه بر این موارد چشم‌های شما تاثیر مستقیمی روی مخاطب دارد. آنها می‌توانند به جای شما حرف بزنند. حتی زمانی که ساکت هستید یا وقتی که تمایل به گفتگو ندارید، چشم‌های‌تان دنیایی از حرف هستند. آنها برای حرف زدن به صدا احتیاج ندارند. غم، شادی، نگرانی، دوست داشتن، تنفر و تمام احساسات و هیجانات شما می‌توانند از طریق چشم‌ها ابراز شوند. چشم ‌ها همه چیز را می‌گویند، حتی چیزهایی که شما قصد پنهان کردن‌شان را دارید.