من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

سرگرمی های پربازدهی که شما را باهوش‌تر و شادتر می‌کند

سرگرمی های پربازده
سرگرمی های پربازدهی که شما را باهوش‌تر و شادتر می‌کند

از قدیم گفته‌اند که همه به سرگرمی نیاز دارند. سرگرمی‌ها کمک می‌کند که فرد ذائقه‌ها و علایق خود را در زندگی شکل دهد. سرگرمی ها متنوع هستند و از آن جمله می‌توان به باغبانی، آشپزی، نویسندگی و چتربازی اشاره کرد.

با این حال صرفا اندکی از سرگرمی‌ها را می‌توان پر بازده و مولد محسوب کرد، مگر آن که شما از معدود افراد خوش‌بختی باشید که به هر ترفندی که شده باشد سرگرمی خود را تبدیل به شغل دوم کرده باشید یا از مهارت‌های شکل‌گرفته در سرگرمی خود توانسته باشید در کارتان استفاده کنید. بنابراین اگر در پی انتخاب سرگرمی جدیدی هستید و می‌خواهید مهارت‌های جدیدی را فرا بگیرید که به شما در بازده بیشتر و تاثیرگذاری بالاتر کمک کند، می‌توانید سری به فهرست زیر بزنید.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به برخی از سرگرمی‌های مولد و مفرح و پربازده اشاره می‌شود که علاوه بر نشاط و شادی و گذران وقت می‌تواند به شکل‌گیری مهارت‌های کاربردی کمک کند.

نمونه‌هایی از سرگرمی‌های پربازده

آشپزی

آشپزی

آشپزی یکی از پربازده‌ترین سرگرمی‌های دنیا است و بهتر است همه دستی در آن داشته باشند. آشپزی شما را وا می‌دارد که در لحظه باشید و همه‌ی تمرکز خود را بر محصول و فرایند در دست کار جلب کنید. همچنین این سرگرمی شما را وادار می‌کند تا از پیش برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر آن با تمرین و ممارست به تدریج در این کار ماهر می‌شوید و می‌توانید غذاهای خوشمزه برای خود و عزیزان تهیه کنید.

کوهپیمایی

کوهپیمایی یکی از آن سرگرمی‌های آخر هفته‌ی اساسی برای افرادی است که به راهپیمایی طولانی و تجربه‌ی زیبایی طبیعت علاقه دارند. مطالعات نشان داده است که کوهپیمایی ممکن است برای مغز نیز مفید باشد. از آن جایی که کوهپیمایی شما را قادر می‌سازد تا ذهن خود را از نگرانی‌ها پاک کنید و بر زمان حال متمرکز شوید و تمرینی نیز برای بهبود تناسب اندام و استقامت فراهم می‌آورد، می‌توان آن را برای بازده بیشتر در زندگی نیز مناسب دانست.

نقاشی

نقاشی

شاید نقاشی سرگرمی کاملا مولد و پربازدهی به نظر نرسد، ولی می‌توان با اجرای این سرگرمی دیدگاه‌های شگفت‌انگیزی را در زندگی تجربه کرد و با کمک آن وجهه‌ی خلاقه‌ی خود را شکوفا ساخت. نقاشی شما را قادر می‌سازد تا به افکار، آرزوها و احساسات درونی ذهن‌تان وارد شوید و به آنها جسمیت بدهید و قابل مشاهده‌شان کنید. حتی شاید نقاشی الهام‌بخش خلاقیت و بازده بیشتر شما در محل کارتان شود.

بیشتر بخوانید:   اصالت واقعی چه خصوصیتی است؟

مجسمه‌سازی

هر چند اندکی از ما در سطح استاندارد مجسمه‌سازانی چون میکلانژ یا رودن حتی در ساده‌ترین سطح آن هستیم، ولی می‌توانیم از این سرگرمی و وسیله‌ی موثر و پربازده بهره ببریم. ذات مجسمه‌سازی شما را تشویق می‌کند تا با مواد و وسایلی که در اختیار دارید خلاقانه مواجه شوید و ذهن‌تان نسبت به آن چه خلق می‌کنید آگاه باشد، حتی اگر بسیار کند و آهسته پیش بروید.

همچنین مجسمه‌سازی باعث می‌شود که در نهایت محصولی در دست داشته باشید، حالا شاید این محصول از نظر بسیاری از افراد اثر هنری یا مجسمه‌ای استادانه نباشد، ولی اثری ملموس و متعلق به شما است و همین امر هم سبب اصالت این محصول می‌شود.

نگارش

نگارش

یکی از مولدترین و پاربازده‌ترین سرگرمی‌ها نویسندگی در اوقات فراغت است. نویسندگی حقیقتا گونه‌ای نیرومند و مهم از بیان خویشتن است و می‌توان از آن برای جهت‌دادن به انرژی‌های خود به سوی علایق شخصی استفاده کرد. در این کار می‌توان از عناصر افکار، رویاها و امیال نیز بهره گرفت.

فرقی ندارد که مقاله، نمایش‌نامه، نمایش‌نامه‌ی رادیویی یا یادداشت روزانه می‌نویسید، نویسندگی به گشایش جنبه‌ی خلاقه‌ی شما کمک خواهد کرد. برای شروع نیازی نیست مطالب طولانی بنویسید. با یادداشت‌های کوتاه روزانه‌ی 750 کلمه‌ای شروع کنید.

دویدن

دویدن

تعداد فراوانی از مردم برای آرامش و ورزش به دویدن روی می‌آورند. در عین حال این سرگرمی فواید متعددی برای افزایش بهره‌وری و بازده بالاتر در زندگی دارد. دویدن صرفا به بهبود سطح تناسب اندام شما کمک نخواهد کرد، بلکه همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا از همه‌ی سدهای ذهنی نیز بگذرید و استقامت خود را در مواجهه با سختی‌ها در زندگی افزایش دهید.

رقص

ظاهرا رقص را نمی‌توان از نظر بازده بسیار موثر دانست. با این حال وقتی به کار دشوار و تعهد بالای موجود در هنر رقص نگاه می‌کنید به تدریج به درک بهتری از میزان بازده بالای آن خواهید رسید. رقص شما را وادار می‌کند تا با وسواس حرکات روزمره را فرا بگیرید، تمرکز خود را بر مجموعه‌ای از حرکات تمرین‌شده بگذارید و با استفاده از آن الگو بازده بالا را در همه‌ی دقایق زندگی اجرا کنید.

یوگا

یوگا یکی از پربازده‌ترین سرگرمی‌هایی است که می‌توانید در برنامه‌ی زندگی خود بگنجانید، زیرا این کار به شما کمک خواهد کرد تا راه بر همه‌ی افکار خارجی ببندید و ذهن خود را کاملا بر تمرین جسمانی متمرکز کنید. شما با قدرت و به‌طور یگانه بر پیشبرد تناسب جسمانی و بدن خود و سلامت عاطفی و معنوی تمرکز خواهید کرد و برای آینده آماده‌تر و پربازده‌تر خواهید شد.

بیشتر بخوانید:   هنر ظریف بی خیالی

مدیتیشن

مدیتیشن

مدیتیشن قابلیت فراوانی برای انرژی‌بخشی دارد. این کار تمرکز و حافظه را افزایش می‌دهد. صرفا با 5 دقیقه مدیتیشن سرتاسر روز را پرانرژی خواهید بود. همچنین مدیتیشن بهترین راه رهایی از استرس است و کمک می‌کند تا افکار و عواطف خود را آرام کنید.

مطالعه

مطالعه یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌ها و وقت‌گذرانی‌ها در جهان است و دلیل خوبی نیز برای این امر وجود دارد فواید مطالعه فراوان است. همچنین این سرگرمی بسیار پربازده است و به راحتی آن را می‌توان در اوقات فراغت و وقت خالی در طول روز انجام داد. مطالعه‌ی مقالات و مطالعاتی که درباره‌ی بازده صورت گرفته است می‌تواند به شما در انتخاب عادت‌ها، رفتارها و الگوهایی کمک کند که برای بهره‌ی بیشتر از زمان مفید است.

باغبانی

باغبانی

آیا چیزی آرامش‌بخش‌تر از باغبانی وجود دارد؟ باغبانی علاوه بر آن که مفرح است به بهره‌وری بالاتر نیز کمک می‌کند. باغبانی کمک می‌کند تا آرام باشید و فراغت خاطر پیدا کنید و انرژی خود را برای روز پربهره‌ی پیش رو ذخیره سازید. این کار همچنین به شما اداره‌ی برنامه‌های گوناگون را می‌آموزد.

نجاری

نجاری به‌طور شگفت‌انگیزی پربهره است، زیرا همه‌ی تمرکز را معطوف ساخت چیزی می‌کند که در ذهن دارید. ساختن شیئی از چوب به دست خود می‌تواند به‌طور فراوانی عزت نفس را افزایش دهد. همچنین کار با ابزار نجاری دقت و مهارت دست را افزایش می‌دهد. بوی چوب نیز بسیار آرامش‌بخش است و حس خوبی در پی کار با چوب به شما دست می‌دهد.

شنا

شنا آرامش‌بخش، تقویت‌کننده‌ی بدن و بسیار مثبت و سالم است. این کار همچنین برای بهره‌وری بیشتر نیز موثر است. شنا در آب باعث می‌شود که نگرانی‌ها و دغدغه‌های روزمره از ذهن پاک شود و بدن تقویت شود و شخص برای روزی پربازده آماده گردد.

طبیعت‌گردی

طبیعت گردی

گذراندن وقت در طبیعت فواید پرشماری دارد. این کار علاوه بر آن که باعث استقلال بیشتر فرد برای رفع احتیاجاتش می‌شود، ذهن را از فشارها تخلیه می‌کند و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. تماشای نظمی که در طبیعت وجود دارد می‌تواند الگویی برای ایجاد نظم در زندگی باشد. حضور در طبیعت به همراه دوستان و خانواده روحیه‌ی کار جمعی را نیز ارتقا می‌دهد.

بیشتر بخوانید:   چگونه الگوی مناسبی برای فرزندم باشم؟

گردش تفریحی

گردش‌های یک روزه‌ی تفریحی یا پیک‌نیک برای افزایش روحیه و سلامت جسم و روان بسیار مفید است. این کار همچنین سبب تمرین مدیریت زمان و انرژی می‌شود.

گردش‌های علمی

بسیاری از بزرگسالان فکر می‌کنند که گردش‌های علمی صرفا مختص کودکان است، اما این باوری اشتباه است. فرایند آموزش فرایندی برای سرتاسر طول عمر است. گاهی با سر زدن به موزه‌های تاریخ طبیعی یا بازدید از یک رصدخانه ممکن است علایق دوران کودکی را به یاد بیاوریم و حتی شاید بتوانیم سرگرمی‌ای جدی برای خود پیدا کنیم. همچنین با به همراه بردن کودکان به این سفرها علاوه بر گذراندن وقت مفید با آنها چشم‌شان را نیز به روی گزینه‌های پیش رویشان در زندگی بازتر می‌کنیم.

دورهمی با دوستان و اعضای خانواده

دورهمی با دوستان

دورهمی با دوستان و اعضای خانواده از سرگرمی‌هایی است که قابلیت افزایش مهارت‌های اجتماعی را در ما بالا می‌برد. این کار علاوه بر تقویت روحیه و محکم ساختن پیوندها تمرینی مناسب برای آداب معاشرت و فن گفتگو است که از مهارت‌های پربازده در زندگی و کار به حساب می‌آید.

کلام آخر

گاهی فکر می‌کنیم که وقت‌مان آن قدر محدود است که سرگرمی کاری بیهوده در زندگی خواهد بود. ولی از یاد نباید برد که سرگرمی پربهره و آموزنده از ملزومات زندگی سالم است. همچنین سرگرمی به یادمان می‌آورد که زندگی صرفا کار نیست و به یک جنبه محدود نمی‌شود. سرگرمی‌ها عموما فواید مادی ندارند و گاهی نیز حتی باید برای آنها هزینه کرد، اما این هزینه‌ها به حساب سلامت و طراوت روح و جسم ما ریخته می‌شود و چون سرمایه‌گذاری برای بهره‌وری حداکثری از زندگی است.

البته در معدودی مواقع بخت در خانه را می‌زند و این سرگرمی‌ها حتی ممکن است به شغل دوم و حتی در برخی استثنائات به منبع اصلی درآمد نیز تبدیل شود. اما به یاد داشته باشید که هیچ گاه با این دید سرگرمی خود را انتخاب نکنید. هدف اصلی در سرگرمی نشاط و شادی است.