من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

باعث و بانی اضطراب

باعث و بانی اضطراب
اضطراب وضعیتی روانی‌ست که با ترس، نگرانی و تنش همراه است.

اضطراب وضعیتی روانی‌ست که با ترس، نگرانی و تنش همراه است. برای برخی افراد، اضطراب ممکن است موجب بروز حملات پانیک (panic) و مشکلات فیزیکی مانند درد قفسه‌ی سینه شود. برای مقابله با اضطراب بسیار مهم است که بفهمید چه چیزی اضطراب را بیشتر می‌کند. آگاهی از علت این مسأله می‌تواند به مدیریت بهتر آن کمک کند. اختلالات اضطرابی فوق‌العاده رایج هستند. با این وجود آنچه باعث اضطراب و اختلالات اضطرابی می‌شود می‌تواند پیچیده باشد. در این موضوع این احتمال وجود دارد که ترکیبی از عوامل، از جمله دلایل ژنتیکی و محیطی، نقش داشته باشد. با این حال برخی رویدادها، احساسات یا تجربیات ممکن است باعث شروع علائم اضطراب یا بدتر شدن آنها شوند. این عناصر محرک نامیده می‌شوند. محرک‌های اضطراب برای هر فردی متفاوت است، اما بسیاری از محرک‌ها در بین افراد مبتلا به این شرایط رایج است. اکثر مردم خودشان می‌دانند که محرک‌های متعددی در اضطراب‌شان نقش دارد. با این حال برای برخی افراد، حملات اضطرابی ممکن است بدون هیچ دلیلی آغاز شود. بر همین اساس کشف و شناسایی هرگونه محرک اضطراب گام مهمی در مدیریت اوضاع به همراه دارد.

چه چیزی اضطراب را بیشتر می‌کند؟

بیماری

تشخیص یک مشکل جدید در سلامت، مانند سرطان یا یک بیماری مزمن، ممکن است باعث ایجاد اضطراب شده یا آن را شدیدتر کند. بیماری‌هایی که به یک باره بروز می‌کنند باعث اضطراب می‌شوند. اگر روند درمان خود را پی بگیرید، خیلی سریع‌تر می‌توانید اضطراب را کنار بگذارید.

داروها

برخی از داروها هم ممکن است علائم اضطراب را تحریک کنند. به این دلیل که مواد فعال موجود در این داروها باعث ایجاد احساس ناراحتی یا ناخوشی در شما می‌شود. این داروها موجب تحریک برخی احساسات در شما خواهند شد که به ایجاد اضطراب بیشتر ختم می‌شوند.

بیشتر بخوانید:   قدرت الگوبرداری در آموزش و پرورش

داروهایی که ممکن است باعث ایجاد اضطراب شوند عبارتند از:

  • قرص‌های ضد بارداری
  • انواع داروهای سرفه و احتقان
  • داروهای کاهش وزن

اگر می‌بینید پس از مصرف این داروها مضطرب شده‌اید، حتما با پزشک‌تان در میان بگذارید تا بتوان جایگزین مناسبی برای آن پیدا کرد.

کافئین

کافئین

بسیاری از مردم برای سر حال شدن به یک فنجان قهوه‌ی صبحگاهی نیازمندند، اما اضطراب نتیجه‌ی مصرف بیش از حد کافئین است. نوشیدن تنها پنج فنجان قهوه حتی باعث افزایش حملات پانیک در افراد مبتلا به این اختلال خواهد شد.

حذف وعده‌های غذایی

وقتی غذا نخورید قند خون‌تان پایین می‌آید و لرزش دست‌ها و غرش شکم شما را عصبانی می‌کند. خوردن وعده‌های غذایی برای تامین انرژی و جلوگیری از افت قند خون و بی‌قراری همیشه مهم است. به یاد داشته باشید که غذا می‌تواند بر خلق و خوی شما تاثیر مستقیم بگذارد .

تفکر منفی

ذهن شما قسمت اعظم بدن شما را کنترل می‌کند. زمانی که ناراحت یا ناامید هستید، چیزهایی به خود می‌گویید که باعث تشدید احساسات منفی و درنهایت بروز اضطراب خواهد شد.

 نگرانی‌های مالی

نداشتن پس‌انداز یا داشتن بدهی می‌تواند باعث افزایش اضطراب شود. قبض‌ها، اجاره‌ها و انواع شهریه‌ها از عوامل ایجاد اضطراب هستند.

تعارضات

مشکلات در روابط، مشاجرات، اختلاف نظرها و انواع درگیری‌ها همگی به عنوان محرک‌های اضطراب شناخته می‌شوند. حتما با یک متخصص روانشناسی صحبت کنید تا راه‌حل‌های خوبی برای روابط‌تان پیدا کنید.

‌مشکلات روزانه

ترافیک یا تاخیر در محل کار می‌تواند برای هرکسی پیش آید، اما زمانی که این اتفاقات تکرار شوند، باعث مضطرب شدن شما خواهد شد. سعی کنید مدیریت داشته باشید و برای خود برنامه‌ریزی کنید. با برنامه‌ریزی می‌توانید بیشتر از قبل روی زندگی خود مسلط باشید. هرچه تسلط شما بیشتر باشد، اضطراب کمتری را هم تجربه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:   ذهن‌آگاهی و تفاوت آن با ذهن شلوغ

سخنرانی و صحبت در جمع

سخنرانی و صحبت در جمع

گفتگو در جمع، صحبت کردن در مقابل رئیس، اجرا در یک مسابقه یا حتی آواز خواندن با صدای بلند یکی از محرک‌های رایج اضطراب است. اگر لازم است در جمعی صحبت کنید اما مضطرب می‌شوید، لازم است روی مهارت‌های ارتباطی خود کار کنید. اگر فکر می‌کنید دچار اضطراب اجتماعی شده‌اید حتما با یک درمانگر صحبت کنید.

محرک‌های محیطی

شناسایی این محرک‌ها ممکن است مشکل باشد، اما یک متخصص سلامت روان برای کمک به شناسایی آنها آموزش دیده است. اضطرابی که با استشمام بو، ورود به یک مکان یا حتی شنیدن یک آهنگ شروع شود، جزو محرک‌های بیرونی به حساب می‌آید، زیرا آگاهانه یا ناخودآگاه، یک خاطره‌ی بد یا حادثه‌ی ناراحت‌کننده را در زندگی به شما یادآوری می‌کند. افراد مبتلا به اضطراب یا استرس پس از سانحه (PTSD) محرک‌های محیطی را بیشتر تجربه می‌کنند. شناسایی محرک‌های شخصی ممکن است زمان‌بر باشد اما مهم است که شناسایی‌شان کنید تا بتوانید بر آنها غلبه کنید.

شناخت و شناسایی چیزهایی که اضطراب را بیشتر می‌کنند، یک قاعده‌ی کلی ندارد. در زندگی هر شخص یک یا چند عامل دست به دست هم داده و حال او را پریشان می‌کنند. اگر می‌خواهید از پس اضطراب در زندگی خود برآیید، لازم است سبک زندگی سالمی داشته باشید. غذای سالمی بخورید، مراقب سلامتی خود باشید، ورزش کنید، با افراد سمی در ارتباط نباشید، به انجام فعالیت‌های لذت‌بخش مشغول باشید و عینک بدبینی را از چشم خود بردارید. شما مهم‌ترین کسی هستید که می‌تواند به خودتان کمک کند. پس باید حسابی مراقب خود باشید و خودتان را در معرض چالش‌های روانی و جسمی قرار ندهید. هر چه چالش‌های زندگی‌تان کمتر باشد، اضطراب شما هم کمتر خواهد بود.