من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

تجربه همزمان افسردگی و اضطراب

تجربه همزمان افسردگی و اضطراب

بعضی از افراد به‌صورت همزمان دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند. جالب است بدانید افرادی که دچار اضطراب می‌شوند امکان دارد افسردگی هم بگیرند. پس بروز همزمان این دو نه تنها غیرممکن نیست، بلکه بسیار هم رایج است. بهتر است بگوییم که این دو بیش‌تر همزمان با سایر اختلالات ظاهر می‌شوند. در ادامه‌ی این مقاله از همراهتم می‌خواهیم با علائم، تشخیص و درمان افسردگی و اضطراب آشنا شویم.

علائم بروز همزمان افسردگی و اضطراب

ممکن است بیش‌تر مواقع علائم این دو در بعضی دیگر از اختلالات همزمان با هم ظاهر شوند. زمانی که افسردگی شدید باشد، ممکن است اختلال هراس و سایر اختلالات اضطرابی با هم‌دیگر همراه باشند؛ در حالی که ویژگی‌های بالینی اضطراب و افسردگی مشخص هستند و بعضی علائم، هم‌دیگر را پوشش می‌دهند. حالا برای علائم اضطراب و افسردگی مثالی می‌زنیم تا شما بهتر متوجه‌ی آن شوید. شما چه در افسردگی و همچنین اضطراب امکان اینکه تحریک پذیری، اختلال در خواب و کاهش تمرکز داشته باشید، بسیار رایج است.

تشخیص اضطراب از افسردگی

ممکن است نگرانی و اضطراب در افسردگی هم دیده شوند؛ حتی اگر مشاوران و روانشناسان نتوانند اختلالات دیگر را از هم‌دیگر تشخیص دهند. مواردی که در زیر نام می‌بریم، نشان دهنده‌ی اضطراب هستند:

  1. تنش
  2. بی‌قراری
  3. مشکل تمرکز به دلیل نگرانی
  4. ترس ناشی از رخ دادن اتفاقات افتضاح

در واقع باید گفت چنین اضطراب‌هایی بیش‌تر در افسردگی اساسی مشاهده می‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که بدانید امکان دارد تشخیص چنین وضعیتی حتی در درمان هم مهم باشد. همچنین جالب است بدانید که در رابطه با میزان بالای همزمانی یا اینکه چرا اکثرا هنگام افسردگی ویژگی‌های اضطراب را دارید، توضیحی وجود ندارد. دلایل احتمالی که وجود دارد شامل موارد زیر هستند:

  • همپوشانی علائم
  • فرایندهای پاتولوژیک زمینه‌ای مشابه
  • تاثیرات ژنتیکی و محیطی
  • وجود این نظریه که امکان دارد اضطراب و افسردگی ، بیان‌های مختلف یک اختلال باشند
بیشتر بخوانید:   بیست و پنج عادت عالی که بهتر است در زندگی‌ داشته باشیم

درمان همزمان اضطراب و افسردگی

علائم بروز همزمان افسردگی و اضطراب

اگر اضطراب و افسردگی همزمان ظاهر شوند ممکن است روند درمان را پیچیده‌تر کنند. حالا خبر خوب در مورد روند درمان اختلال این است که با وجود انواع مشابه درمان‌ها، می‌توان علائم هر دو آن‌ها را کاهش داد. بعضی از روش‌های درمانی که وجود دارند عبارتند از:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • روان درمانی
  • داروهایی انتخاب شود که مهارکننده جذب مجدد سروتونین (SSRI) باشد

عوارضی که باعث ظاهر شدن افسردگی همزمان با اضطراب

بهبود کامل یا نسبی علائم امکان پذیر است. اگر شما افسردگی را تجربه کرده باشید امکان اینکه در معرض ابتلا به سایر اختلالات دیگر هم قرار بگیرد بیش‌تر است. برای همین بسیار مهم است که اگر علائم افسردگی دارید، حتما تحت نظر باشید و آن‌ها را کنترل کنید. در واقع باید از ظاهر شدن قسمت‌های دیگر علائم جلوگیری کنید. بعد از پایان معالجه می‌توانید از روندهای درمانی خود دوباره استفاده کنید.

روش تفکیک افسردگی و اضطراب

همان‌طور که گفتیم نصف کسانی که افسردگی را تجربه می‌کنند از اختلال اضطراب نیز آسیب می‌بینند. پس امکان دارد تشخیص علائم اختلال‌ها برای مشاوران و روانشناسان نیز گیج کننده باشد. در واقع بین هر دو آن‌ها شباهت و تفاوت بسیاری وجود دارد.

علائم هر دو آن‌ها بیشتر شامل نشانه‌های جسمانی مانند مشکل در فکر کردن ، تمرکز، خستگی، بی‌خوابی، تحریک یا بی‌قراری می‌شوند. همچنین هر دو شامل تحریفات شناختی مثل فکر کردن درباره‌ی همه یا هیچ و تمرکز روی موارد منفی یا به استثناء مثبت‌ها را دربرمی‌گیرند.

می‌توان گفت شخصی که افسردگی دارد، تقریبا همیشه افسرده است. درواقع حالت‌های آن شامل ناامیدی و غمگینی می‌شود. امکان دارد علاقه‌ی خود را نسبت به بیش‌تر چیزهایی که در گذشته لذت می‌بردید، از دست بدهید. همچنین احساس بی‌ارزشی و گناه داشته باشید یا مدام به مرگ فکر کنید.

بیشتر بخوانید:   نشانه های هنگام تغییر شغل

افسردگی باعث غرق شدن فرد در گذشته می‌شود. اما اضطراب باعث به وجود آمدن افکار ترسناک در رابطه با گذشته می‌شود. جالب است بدانید که بسیاری از افراد معتقدند افسردگی و اضطراب جزو اختلالات اساسی به‌شمار می‌آیند و به طور متفاوتی نیز ظاهر می‌شوند.

علائم افسردگی اساسی

علائم افسردگی اساسی

علائم افسردگی اساسی شامل موارد زیر هستند:

  • اضطراب، آشفتگی یا بی‌قراری
  • اختلال در تمرکز، تصمیم گیری، تفکر و به یاد آوردن مسائل
  • خستگی و کمبود انرژی
  • احساس ناامیدی، پوچی، گریه کردن و غم
  • تحریک پذیری، ناامیدی، عصبانیت یا یاس حتی در رابطه کوچک‌ترین مسائل شخصی
  • اختلال خواب مثل بی‌خوابی یا خواب بیش از حد
  • احساس بی‌ارزشی، گناه یا سرزنش
  • کاهش اشتها، وزن یا پرخوری، افزایش وزن
  • از دست دادن علاقه فرد نسبت به چیزهایی که در گذشته از آن‌ها لذت می‌برده است.

از آن جایی که علائم اضطراب و افسردگی یا هردو، اکثر مواقع نیز با هم عود می‌کنند. همچنین اگر شما هم از افسردگی و اضطراب رنج می‌برید و این علائم را بیش از دو هفته است که دارید. اگر اطرافیان شما نیز از غمگین ، کم انرژی و ناامید بودن شما نسبت به آینده و زندگی‌تان نگران هستند. در واقع در زندگی شما و اطرافیان‌تان اختلال به وجود آورده است، وقت آن رسیده که از مشاوران و روانشناسان متخصص کمک بخواهید. برای همین می‌توانید از مشاوران و روانشناسان همراهتم کمک بگیرید تا آن‌ها شما را راهنمایی کنند.