من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

تفاوت بین خشم و عصبانیت چیست؟

خشم و عصبانیت به یکدیگر مرتبط هستند اما اکثر مردم هیچ تفاوتی بین این دو قائل نیستند خشم و عصبانیت هر دو فوران عاطفی هستند. عصبانیت احساس یا هیجانی‌ست که فرد هنگام تجربه‌یتوهین یا ظلم به او دست می‌دهد. خشم را می‌توان اقدامی در تلافی عصبانیتی دانست که شخص دارد. خشم حالتی‌ست که فرد نمی‌تواند عصبانیت خود را به شیوه‌ای مناسب مدیریت کند.

عصبانیت احساسی‌ست که هر فردی ممکن است با آن روبرو شود: درست مانند احساس شادی یا غم. از سوی دیگر، خشم بیانی افراطی از عصبانیت است. خشم احساسی است که فرد فقط برای چند لحظه یا حداکثر یک روز آن را دارد. اگر این احساس برای دوره‌های طولانی تری ادامه یابد، خشم است. در عصبانیت، خون ریخته نم‌ شود، اما خشم می‌تواند منجر به ریختن خون هم شود.

همچنین می‌توان دید که عصبانیت سالم تلقی می‌شود، در حالی که خشم سالم تلقی نمی‌شود. این حرف به این معناست که فرد عصبانی قدرت کنترل احساسات را خواهد داشت، اما فردی که خشم دارد کنترلی بر احساسات خود ندارد و این موضوع گاهی اوقات می‌تواند مخرب باشد. برخی از مردم می‌گویند که خشم شامل یک عنصر از عصبانیت است اما عصبانیت خشم را به همراه ندارد. برخلاف عصبانیت، خشم ترکیبی پیچیده از ترس، عصبانیت ناامیدی و وحشت است. همچنین این احتمال وجود دارد که فرد خشمگین آنچه را که می‌گوید و انجام می‌دهد را فراموش کند، اما آدم عصبانی می‌داند چه می‌کند و چه می‌گوید. بر خلاف عصبانیت، خشم یک نوع خاموشی کامل افکار است.

علل عصبانیت

شرایط مختلفی در زندگی هر فرد وجود دارد که می‌تواند اعصاب او را تحریک کند. در ادامه چند دلیل برای ایجاد احساس عصبانیت آمده است:

  • استرس در مورد کار و امور مالی
  • بدرفتاری در خانه یا محل کار
  • احساس تحقیر
  • به هم خوردن برنامه‌ریزی‌ها
  • روابط سمی
بیشتر بخوانید:   مهارت هایی که به زندگی بهتر کمک می‌کند

علائم خشم

خشم هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی خود را نشان می‌دهد. در ادامه برخی از علائم خشم را می‌خوانید که از طریق آنها می‌توانید خشم را تشخیص دهید.

علائم فیزیکی

  • افزایش ضربان قلب
  • انقباض عضلات
  • درد قفسه‌ی سینه
  • احساس گرما

علائم ذهنی

  • تحریک پذیری
  • عصبی بودن
  • رنجش
  • تنش

غلبه بر خشم با کنترل به موقع عصبانیت

غلبه بر خشم با کنترل به موقع عصبانیت

اگر با خشم به طور صحیح برخورد نشود، می‌تواند به سلامتی شما آسیب برساند. مهم است که خودآگاه باشید و یاد بگیرید که چگونه احساسات منفی خود را مدیریت کنید. در ادامه چند روش موثر برای غلبه بر خشم آورده شده است:

نفس عمیق

خشم بر مسائل زمان حال متمرکز است. بنابراین، یکی از موثرترین و فوری ترین راه حل‌ها برای مقابله با عصبانیت نفس‌های عمیق است. تنفس عمیق جریان اکسیژن به مغز را افزایش می‌دهد و اعصاب شما را آرام می‌کند. این کار ذهن‌تان را خالی می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که منطقی‌تر و با نگرش حل مسئله فکر کنید.

برای این تمرین می‌توانید از چند تکنیک تنفسی استفاده کنید. به عنوان مثال: دست‌تان را روی شکم خود قرار دهید، چشمان خود را ببندید و به تدریج عمل دم را انجام دهید. سپس نفس خود را حبس کنید و تا پنج بشمارید. پس از آن، به آرامی بازدم کنید. پس از چند دقیقه انجام این کار، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

صحبت

گاهی اوقات،  صحبت کردن با شخص دیگری باعث می‌شود که خشم خود را از بین ببرید. بهتر است فردی باشد که درگیر شرایط و مشکل نیست و مایل است به حرف شما گوش دهد، با شما همدردی کند و به شما راهکار ارائه دهد. با این حال اگر عصبانیت شما نتیجه‌ی درگیری با کسی‌ست، می‌توانید مستقیماً با او صحبت کنید و از طریق گفتگو به توافق برسید. این کار موجب هدایت شدن خشم شما به صورت مثبت و منطقی‌ست، تا اینکه اجازه دهید احساسات‌تان شما را کنترل کنند.

بیشتر بخوانید:   اختلال بدشکلی بدن: نگرانی بیش‌ازحد درباره نقص‌های ظاهری

استراحت

اگر احساس عصبانیت می‌کنید، باید بدانید چیزی که ذهن شما بیش از همه به آن نیاز دارد استراحت است. دوری از موقعیت ناراحت‌کننده برای مدتی و اندیشیدن در مورد آن به آرام کردن موج خشم در ذهن‌تان کمک می‌کند و شما را قادر می‌سازد از منظر دیگری به موضوع نگاه کنید.

واکنش‌های فوری در یک لحظه عصبانیت می‌تواند خطرناک و پشیمان کننده باشد، به همین دلیل است که باید قبل از پرداختن به موضوع مورد نظر کمی به خود فرصت دهید.

خواب کافی

خواب کافی

دیر خوابیدن می‌تواند عامل اصلی عصبانیت باشد. زمانی که ذهن و بدن شما زمان لازم برای تجدید قوا را نداشته باشد، نمی‌توانید به درستی عمل کنید. به همین خاطر خیلی زود احساس تحریک‌پذیری می‌کنید و در کوچکترین مسائل ناامید می‌شوید. بنابراین بسیار مهم است که حداقل 6-8 ساعت در شب بخوابید تا احساس شادابی داشته باشید و بتوانید به طور مثبت با مشکلاتی که برای‌تان پیش می‌آید کنار بیایید.

شرکت در دوره‌های مدیریت خشم

دوره‌ی مدیریت خشم ابزاری مفید برای یادگیری نحوه‌ی کنار آمدن با خشم ناسالم است. مشاوره روانشناسی به شما کمک می‌کند تا مسائل مربوط به خشم خود را درک کنید، به ریشه‌ی مشکلات خود برسید و شما را با نکاتی برای کنترل بیشتر خود آماده خواهد کرد. بسته به میزان کمکی که به دنبال آن هستید، می‌توانید به مراکز روانشناسی مراجعه کرده و به صورت اصولی و علمی با خشم خود به طور مثبت برخورد کنید.