من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

بررسی دلایل ترس از ازدواج در خانم‌ها

بررسی دلایل ترس از ازدواج در خانم‌ها

به‌طور معمول تمام انسان‌ها ترس از ازدواج را تجربه می‌کنند اما این مسئله زمانی به یک چالش بزرگ  تبدیل می‌شود که زندگی فرد تحت تاثیر مستقیم قرار بگیرد. تحقیقات نشان داده است ترس از ازدواج در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود.

خانم‌های زیادی به دلیل ترس از ازدواج فراری‌اند و آن را به تعویق می‌اندازند. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به بررسی دقیق علل این ترس پرداخته‌ایم.

علل ترس از ازدواج در خانم‌ها

فرد در زمانی که به ترس از ازدواج یا گاموفوبیا مبتلا شود، تنش و اضطراب بسیاری را متحمل خواهد شد. معمولا افراد روابط عاطفی را تا زمانی که به‌طور جدی وارد بحث ازدواج شود امن می‌بینند و به یکباره رابطه را قطع می‌کنند یا در تلاش برای دوری از شریک خود هستند.

اختلال ترس از ازدواج ریشه در تجربیات تلخ و رشد در محیط‌های پرتنش زناشویی دارد، البته این نوع ترس در افراد مختلف متفاوت است و در بعضی مواقع شدت دارد و در برخی از مواقع ضعیف است. البته لازم است توجه داشته باشید ازدواج یک تصمیم شخصی است و تا حد زیادی به وضعیت فردی و خانوادگی بستگی دارد؛ به همین علت ممکن است دلایل شما برای به تعویق انداختن ازدواج با دیگران متفاوت باشد.

دلایل رایج ترس از ازدواج

دلایل-رایج-ترس-از-ازدواج-min

شخصیت اجتنابی

زنانی که به اختلال شخصیت اجتنابی مبتلا هستند، به دلیل ترس از مسخره‌شدن و کمبود محبت ترجیح می‌دهند روابط محدود خود را حفظ کنند و از کارهای جدید اجتناب می‌کنند. آن‌ها ازدواج را رابطه‌ای جدید و گسترده‌تر می‌بینند و به همین علت از آن فرار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   با ۱۰ تا از را‌ه‌های غلبه بر ناامیدی آشنا شوید

درواقع استرس زیادی به آن‌ها وارد می‌شود و یکی از اصول مهم در ازدواج، بهداشت روانی است.

در انتظار گزینه‌های بهتر ماندن

برخی از دختران با وجود این‌که خواستگارهای مناسبی دارند، چون فکر می‎کنند ممکن است موارد بهتری برای ازدواج پیدا کنند، منتظر می‌مانند.

  • این تفکر وسواسی ریشه در کمبود اعتمادبه‌نفس دارد و لازم است فرد به روانشناس مراجعه کند.
  • زنان دارای اعتمادبه‌نفس در این شرایط رفتار منطقی دارند و واقع‌بینانه به ازدواج نگاه می‌کنند.

ترس از مسئولیت‌پذیری

ترس-از-مسئولیت‌پذیری-min

ترس از ازدواج در خانم‌ها در مواردی به دلیل نگرانی از مسئولیت‌پذیری و تعهد ازدواج است. برای افرادی که راحتی‌طلب‌اند و از مسئولیت فرار می‌کنند، مسئولیت‌پذیری امری دشوار به حساب می‌آید و برای همین آن‌ها از پذیرش تعهد و ازدواج می‌ترسند.

در این شرایط کمک گرفتن از روانشناس مهم و لازم است، زیرا فرد می‌تواند از این طریق توانمندی خود را برای افزایش مسئولیت‌پذیری و اطمینان افزایش دهد.

توجه به تجربه‌های تلخ دیگران

در زندگی همه افراد شکست و داستان تلخ وجود دارد که البته بعضی از شنیدن آن واهمه دارند. در مقوله‌ی ازدواج بعضی از خانم‌ها نگرانند تجربه‌های تلخ برای آن‌ها هم اتفاق بیفتد و و در زندگی مشترک‌شان شکست بخورند.

شکست‌های مختلف برای همه‌ی افراد پیش می‌آید اما اگر تصمیم منطقی و از روی آگاهی گرفته شود، احتمال شکست بسیار کم می‌شود.

توجه به نظر و حرف دیگران

ترس از ازدواج در خانم‌ها گاهی به دلیل حرف مردم و مورد قضاوت قرار گرفتن توسط دیگران ایجاد می‌شود. زیرا گویی شخصی را برای ازدواج می‌خواهند که مورد تایید دیگران قرار بگیرد و به‌خاطر انتخاب مورد تمسخر قرار نگیرند.

بیشتر بخوانید:   بی حوصلگی در محل کار را جدی بگیرید

این تفکر هم ریشه در عدم اعتمادبه‌نفس دارد و باعث می شود تا خانم‌ها در تصمیم‌گیری با مشکل مواجه شوند.

اضطراب نرسیدن به اهداف شخصی

برخی از خانم‌ها ازدواج را مانعی برای پیشرفت می‌دانند و نگران این هستند که بعد از ازدواج به اهداف‌شان نرسند و مجبور به رهاکردن کارهای شخصی خودشان شوند.

آن‌ها می‌ترسند که بعد از ازدواج نتوانند درس بخوانند و کار مورد علاقه‌شان را انجام دهند و این کار را مانع بزرگی می‌بینند.

لازم است خانم‌ها بدانند اگر ازدواج آگاهانه و با معیارهای درست صورت بگیرد، برای رسیدن به اهداف تشویق هم محسوب می‌شود. همچنین ازدواج در شکل‌گیری اهداف جدید نقش مهمی دارد. افراد با حمایت یکدیگر حتی زودتر و آسان‌تر به اهداف‌شان می‌رسند.

ترس از رابطه جنسی

یکی از مهم‌ترین ارکان و اهداف در زندگی مشترک، رابطه جنسی است. برخی از خانم‌ها از برقرار کردن رابطه جنسی می‌ترسند. این ترس طبیعی است و فرد با کمک گرفتن از مشاور و روانشناس مناسب به خوبی بر آن غلبه می‌کند.

البته موارد شدیدتری هم وجود دارد که زوجین بعد از ازدواج متوجه آن می‌شوند و باید در اسرع وقت پیگیری و کنترل شود.

درمان ترس از ازدواج در خانم‌ها

با استفاده از شیوه‌های صحیح این ترس تا مقدار قابل قبولی کاهش می‌یابد. برخی از تکنیک‌ها که روانشناس به‌صورت استاندارد به بیماتر ارائه می‌دهد شامل موارد زیر است:

  • مشخص‌کردن معیارها
  • تغییر نگرش
  • آگاهی از توانایی‌ها و ضعف‌ها
  • قبول این‌که ترس از ازدواج وجود دارد و نیازمند درمان است

کلام آخر

ترس از ازدواج در خانم‌ها اگر زود درمان نشود، ممکن است مشکلات جدی برای افراد ایجاد کند. اگر شما هم درگیر این نگرانی‌ها هستید و مانعی برای ازدواج‌تان ایجادشده است، روانشناس متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا در این زمینه راهکار مناسب بیابید.

بیشتر بخوانید:   ناگفته‌هایی از تاثیر طلاق بر زندگی مردان

روان‌دارمانگر با استفاده از درمان شناختی رفتاری و یا روان‌درمانی به مراجع کمک می‌کند با دلایل ترس از ازدواج آشنا شود و با آن‌ها مقابله کند.