من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

برای درمان خانگی آنفولانزا چه کارهایی موثر است؟

درمان آنفولانزا
راه کارهایی برای درمان خانگی آنفولانزا

تقریبا هیچ درمانی برای آنفولانزا وجود ندارد. اما در مورد داروهای این بیماری که ادعا می‌شود طول درمان را کوتاه‌تر می‌کند، جای بحث بسیار زیاد است. این داروها به اندازه‌ی خود آنفولانزا و سرماخوردگی زیاد و دردسترس هستند و تنها کمکی که به شما می‌کنند این است که طول درمان‌ آنفولانزا را کوتاه‌تر کنند. اگر به آنفولانزا مبتلا شده‌اید باید بدانید حدود دو هفته با این بیماری درگیر هستید. پس از داروهای سرماخوردگی انتظار معجزه نداشته باشید. این داروها به شما کمک می‌کند حال بهتری داشته باشید.

اگر بیماری شما باکتریایی نباشد و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نداشته باشید، بهترین درمان برای شما همان درمان خانگی‌ست که پزشکان هم آن را توصیه می‌کنند. تشخیص باکتریایی بودن یا ویروسی بودن سرماخوردگی شما با پزشک است. پس اگر بعد از گذشت دو روز حال‌تان بهتر نشد و یا حتی رو به وخامت رفت، حتما به یک درمانگاه بروید.

درمان خانگی آنفولانزا

اگر سرما خورده‌اید، بعید نیست که یک تا دو هفته بیمار باشید. به‌کارگیری نکات زیر، به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید و زودتر به بهبودی برسید.

مایعات بدن‌تان را تامین کنید

خوردن مایعات

یک سوپ مقوی درست کنید. غذاهای آبدار بخورید تا از کم‌آبی بدن‌تان جلوگیری کنید. آب گرم همراه با عسل به رفع احتقان و گرفتگی راه‌های تنفسی کمک زیادی می‌کند. از نوشیدن مایعات الکلی، قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار خودداری کنید که می‌توانند کم‌آبی بدن را بدتر کنند.

گلودرد خود را تسکین دهید

2/1 قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان بزرگ آب گرم حل کنید و بینی و دهان خود را با آن شست‌و‌شو دهید. این کار می‌تواند به طور موقت گلو درد شما را تسکین دهد. کودکان کمتر از 6 سال بعید است که بتوانند به درستی غرغره کنند. پس برای شست‌و‌شوی مخاط تنفسی آنها اصراری به قرقره کردن آب‌نمک نکنید. به جای آن می‌توانید از اسپری بینی سدیم کلراید 65/0 درصد استفاده کنید. این اسپری را می‌توانید از هر داروخانه‌ای تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:   7 فایده‌ی ورزش منظم

بزرگسالان می‌توانند از آب‌نبات‌های سرماخوردگی استفاده کنند. این آب‌نبات‌ها به آب‌نبات‌های سرد مکیدنی یا گلودرد شهرت دارند و در تمام داروخانه‌ها پیدا می‌شوند. سعی کنید آنها را به کودکان کمتر از 5 سال که ممکن است آب‌نبات را قورت دهند، ندهید. اما برای نوزادان، متخصصان توصیه می‌کنند که چند قطره آب‌نمک را در یک سوراخ بینی‌شان بریزید، سپس آن یکی سوراخ بینی را با یک دستگا پوآر بینی مکش کنید.

تسکین بدن درد

تسکین بدن درد

برای تسکین درد کودکان 6 ماهه یا کمتر فقط استامینوفن به آنها بدهید، اما به کودکان بزرگتر از 6 ماه میتوانید علاوه بر استامینوفن، ایبوپروفن هم بدهید. از پزشک کودک خود بخواهید که دوز مناسب را با توجه به سن و وزن کودک‌تان تعیین کند. بزرگسالان هم می‌توانند استامینوفن، ایبوپروفن یا دیکلوفناک مصرف کنند.

قطره‌ی استامینوفن را باید دو برابر وزن کودک استفاده کنید. اگر کودک شما 10 کیلوگرم وزن دارد، باید 20 قطره استامینوفن را در یک نوبت به او بدهید. تعداد نوبت‌ها را پزشک مشخص می‌کند، اما معمولا هر 6 ساعت یک بار می‌توانید استفاده کنید. هنگام دادن دیکلوفناک به کودکان یا نوجوانان احتیاط کنید. شیاف دیکلوفناک یکی از پرکاربردترین داروها برای پایین آوردن تب است. توجه داشته باشید که دوز شیاف دیکلوفناک باید به ازای هر کیلوگرم وزن فرد، یک میلی گرم باشد.

یعنی اگر کودک شما 25 کیلوگرم وزن دارد باید از شیاف دیکلوفناک 25 میلی‌گرم استفاده کنید. اگر وزن بیمار با میزان دوز هم‌خوانی ندارد، بهتر است که از همه‌ی شیاف استفاده نشود. می‌توانید بخشی از شیاف را ببرید و کودک را به پهلو بخوابانید و از آن استفاده کنید. خوب  است که بیمار پس از مصرف شیاف، 15 دقیقه به پهلو بخوابد تا کل دارو به‌راحتی جذب روده شود. دیکلوفناک برخلاف استامینوفن دیرتر اثر می‌کند. معمولا پس از 50 دقیقه از استعمال آن، شاهد پایین آمدن تب بیمار هستیم، اما این دارو می‌تواند ساعات بیشتری تب را کنترل کند.

بیشتر بخوانید:   تمرین تنفسی 4-7-8 چیست و چه فوایدی دارد؟

عسلدرمانی کنید

عسل درمانی

عسل دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد التهابی قوی‌ست که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. تا به امروز تحقیقات بسیار گسترده‌ای روی اثربخشی مصرف عسل در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا صورت گرفته است. راه‌های زیادی برای درمان خانگی آنفولانزا با عسل وجود دارد:

  1. چوب دارچین را در یک لیوان آب‌جوش خیس کنید و پس از این که دمان آن کمتر شد، دو قاشق عسل به آن اضافه کنید. چوب دارچین را بیرون بیاورید و معجون را گرم بنوشید.
  2. یک پیاز کوچک را به صورت خیلی ریز رنده کنید و با دو قاشق عسل مخلوط کنید. مخلوط را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و بنوشید.
  3. دو قاشق عسل و یک قاشق آب‌لیمو را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و مصرف کنید.
  4. کمی فلفل سیاه را روی یک قاشق عسل بپاشید و در دهان‌تان بگذارید. کمی بعد روی آن یک فنجان آب گرم بنوشید.
  5. یک حبه سیر را رنده‌ی ریز کنید و با یک قاشق عسل قورت بدهید.

توجه داشته باشید که دارچین می‌تواند حساسیت‌زا باشد. اگر قبلا با خوردن دارچین پوست‌تان قرمز می‌شد یا به خارش می‌افتاد، اصلا آن را استفاده نکنید. به‌علاوه کودکان زیر 1 سال نباید عسل بخورند.

رطوبت را به هوا اضافه کنید

یک دستگاه بخور می‌تواند رطوبت را به خانه‌ی شما اضافه کند. آب دستگاه را به‌طور روزانه تعویض کنید. استفاده از دستگاه بخور شاید به نظر ساده بیاید اما باید و نبایدهایی دارد که باید به آنها توجه کنید. هنگام استفاده یک متر فاصله با دستگاه را رعایت کنید. استفاده‌ی زیاد از بخور گرم می‌تواند موجب التهاب راه‌های تنفسی شود .

بیشتر بخوانید:   موسیقی کلاسیک، بخشی از درمان پزشکی

بخور سرد از بخور گرم سالم‌تر است. توجه داشته باشید که افراد دارای آسم آلرژیک یا آسم بینی نباید از بخور گرم استفاده کنند، زیرا به رشد قارچ‌های مخاطی و تشدید آلرژی آنها منجر می‌شود. بنابراین بخور سرد را با فاصله‌ی یک متری از دستگاه و تنها سه یا چهار بار در روز و به مدت کوتاهی استفاده کنید.

جلوگیری از مصرف خودسرانه‌ی آنتی‌بیوتیک

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها به باکتری‌ها حمله می‌کنند، اما در برابر ویروس‌های سرماخوردگی کارساز نیستند. برای تجویز آنتی‌بیوتیک به پزشک خود اصرار نکنید و یا اینکه خودسرانه سراغ آنتی‌بیوتیک‌های موجود در منزل نروید. اگر بی‌مورد از این دارو استفاده کنید، نه‌تنها  زودتر خوب نمی‌شوید، حتی باکتری‌های بدن‌تان به آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شوند.

مصرف ویتامین C

مصرف ویتامین C معمولاً به افراد عادی کمک نمی‌کند تا از سرماخوردگی پیشگیری کنند اما طول دوره‌ی درمان‌شان را کوتاه‌تر می‌کند. با این حال مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی روزانه را جدی بگیرید. آب مرکبات را نخورید. سعی کنید خود آنها را مصرف کنید، زیرا فیبر موجود در میوه موجب می‌شود ویتامین‌های بیشتر ی جذب بدن‌تان شود.

بدن شما برای بهبودی نیاز به استراحت دارد. تا می‌توانید استراحت کنید و از انجام فعالیت‌های سنگین و خسته کننده پرهیز کنید. خواب می‌تواند کمک زیادی به بهبود حال‌تان داشته باشد. سعی کنید حتما روزی 8 ساعت خواب را داشته باشید تا بدن‌تان توان و فرصت بازیابی داشته باشد.