من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

دلایل اصلی بدهی های ما چیست؟

دلایل بدهی های ما
دلایل اصلی بدهی های ما

مسائل مختلفی می‌تواند باعث بدهکار شدن‌مان شود. برخی از آنها ممکن است نتیجه‌ی رویدادهای طبیعی زندگی، مانند: بچه‌دار شدن یا نقل مکان به خانه‌ی جدید باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است ناشی از مدیریت ضعیف پول‌های‌مان باشد. در ادامه‌ی این مقاله قرار است به این سوال پاسخ دهیم که چرا همیشه بدهکاریم؟

دلایل اصلی بدهی های ما در زندگی روزمره

درآمد کم یا کم‌کاری

برخی از افرادی که دارای مشاغل کم‌درآمد هستند، در پایان ماه پول زیادی برای‌شان به جا نمی‌ماند. حتی درآمد بعضی از آنها تا پایان ماه هم دوام نمی‌آورد. این افراد بیشتر از دیگران بدهکار این و ‌آن می‌شوند. آنها در مواجهه با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی بیشتر از دیگران مجبور به قرض گرفتن و در نهایت بدهکار شدن می‌شوند.

هزینه های بالای زندگی

هزینه های بالای زندگی

برخی از مناطق کشور هزینه های زندگی بالاتری نسبت به سایر مناطق دارند. چندین چیز می‌تواند باعث افزایش هزینه زندگی شود، مانند: قیمت بالاتر مسکن در شهر یا منطقه‌ی محل سکونت و هزینه‌ی رفت و آمد. این عوامل بر هزینه‌های جاری زندگی‌تان تأثیر مستقیم می‌گذارند.

خرید امروز، پرداخت فردا

تخفیف‌های فروشگاهی و پرداخت‌های اعتباری خیلی وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسند، اما اگر نتوانید بازپرداخت‌ها را به موقع انجام دهید، یا اینکه درگیر بدهی‌های دیگری باشید، بدهکاری شما چند برابر خواهد شد. بهتر است جلوی خریدهایی که پرداخت آنها به صورت اعتباری صورت می‌گیرد، گرفته شود. اگر نمی‌توانید حساب‌و‌کتاب مبالغی که اعتباری خرج می‌کنید را داشته باشید، چنین خریدهایی بیشتر از اینکه به نفع شما باشند، به ضررتان است.

هزینه های غیر منتظره

گاهی اوقات حوادثی اتفاق می‌افتند، که باعث بدهکار شدن‌تان می‌شوند. خرابی اتومبیل، بیماری و ده‌ها پیش‌آمد دیگری که موجب عقب افتادن شما می‌شوند، از دیگر دلایل بدهکاری‌تان است. اگر شغل شما آزاد باشد، این اتفاقات تاثیر بیشتری روی وضعیت مالی شما خواهد داشت. سعی کنید با پوشش‌های بیمه‌ای درست یا معاینات به موقع جلوی چنین ضررهایی را بگیرید. درست است که بیشتر این مشکلات تنها یک بدشانسی ساده است، اما می‌توان با پیشگیری و مدیریت اتفاقات آینده از بروز خیلی از آنها جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:   تعادل میان زندگی و کار در دنیای امروز

از دست دادن شغل

از دست دادن شغل

یک حقوق معمولی می‌تواند امنیت روانی را برای شما و اعضای خانواده فراهم کند. وقتی شغلی دارید، یعنی پولی برای پرداخت صورت حساب‌ها و نانی سر سفره‌ی خود دارید. اما اگر به طور ناگهانی شغل خود را از دست بدهید، مطمئنا با کلی قسط عقب‌مانده، قبوض پرداخت نشده و کلی بدهی مواجه خواهید شد.

همیشه تلاش کنید بخشی از پولی که به‌دست می‌آورید را سرمایه‌گذاری کنید. در زمان قدیم بیشتر از مزایای پس‌انداز می‌شنیدیم. اما امروزه با وجود تورم غیرقابل پیش‌بینی، پس‌انداز نمی‌تواند در روزهای سخت چندان گره از کارتان باز کند. توجه داشته باشید که اصول سرمایه‌گذاری را بدانید و درباره‌ی آن به خوبی مطالعه کنید و آگاه باشید.

زندگی فراتر از توان خود

یکی از مهم‌ترین عوامل بدهکاری شما، خرج کردن پول بیشتر از درآمدتان است. اگرچه ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد که در حد توان‌تان خرید کنید، اما کاهش هزینه‌های غیرضروری و یافتن راه‌هایی برای کم کردن هزینه‌های جاری خود، می‌تواند در کاهش هزینه‌های شما موثر باشد.

نداشتن حساب‌و‌کتاب

حساب و کتاب

کسانی که حساب دخل‌و‌خرج خود را ندارند، همیشه در شرایط بد مالی سر می‌کنند. اگر ندانید چقدر درمی‌آورید و آن را خرج چه چیزهایی می‌کنید، مطمئنا بدهکار هم هستید. یک برنامه‌ی مالی می‌تواند به شما کمک کند  ابتدا صورتحساب‌های مهم خود را پرداخت کنید، سپس برای آنچه که مانده، برنامه‌ریزی کنید. اپلیکیشن‌های زیادی آماده‌ی منظم کردن حساب‌های شما هستند. در این مقاله می‌توانید با برخی از بهترین اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی در سال 2022 آشنا شوید.

وام‌های بی‌هدف

برخی از افراد بدون هیچ هدفی از بانک‎ها تقاضای وام می‌کنند. صرف گرفتن وام و بدهکار شدن به بانک می‌تواند شرایط مالی شما را به هم بریزد. سعی کنید برای یک حرکت اقتصادی بزرگ وام بگیرید. برای مثال: اگر قصد کارآفرینی، خرید خانه یا تعویض خودرو دارید، وام‌ها گزینه‌های خوبی برای تامین سرمایه هستند. در غیر اینصورت خرج کردن وام‌ها در امور غیرضروری تنها به بدهکار کردن شما می‌انجامند.

بیشتر بخوانید:   اصالت واقعی چه خصوصیتی است؟

راه‌هایی برای اولویت بندی بازپرداخت بدهی‌های خود

الویت بندی بدهی

اگر بدهکار هستید، مهم است که بدهی خود را به روشی سریع و در حد توان خود بازپرداخت کنید. راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید به طور موثر امور مالی خود را مدیریت کنید و بازپرداخت بدهی‌تان را اولویت‌بندی کنید.

پرداخت‌های اولویت‌دار

مطمئن شوید که اول از همه صورت‌حساب‌های مهم‌تان پرداخت شوند. قبوض آب و برق و گاز از مهم‌ترین صورت‌حساب‌هایی‌ست که هر ماه باید آن را پرداخت کنید. علاوه بر قبوض این‌چنینی بخشی از درآمد شما صرف هزینه‌هایی مانند کرایه‌ی رفت‌و‌آمدتان، اینترنت مصرفی و هزینه‌های بنزین خودروی شما خواهد شد. با در نظر گرفتن ارقام این هزینه می‌توانید روی درآمد خود مدیریت بهتری داشته باشید.

پرداخت اقساط و بدهی‌ها

شهریه‌ی کلاس‌ها، پرداخت اقساط وام و هر بدهی دیگری که به اشخاص دارید باید در اولویت پرداختی‌های‌تان باشد. اگر این پرداخت‌ها را زودتر انجام دهید، از انباشت بدهی‌های‌تان کاسته می‌شود.

برنامه ریزی بودجه

آگاهی از میزان پولی که دارید و برنامه‌ریزی هزینه‌های‌ ماهانه‌تان می‌تواند شما را در جریان دخل ‌و ‌خرج‌تان قرار دهد. علاوه بر این می‌توانید متوجه شوید که ولخرجی‌های شما صرف چه اموری می‌شود و در نهایت برای آنها راهکار مناسبی پیدا کنید.

پول نقد خود را کنترل کنید

نظارت دقیق بر امور مالی بسیار مهم است، بنابراین باید حتی حساب پول‌های نقدتان را هم داشته باشید. اگر عادت پول نقدر در کیف پول‌تان نگاه می‌دارید، باید حساب ریال به ریال آن را داشته باشید تا مبادا بی‌توجه به باقیمانده‌ی آن خرج‌شان کنید. بدهکار بودن چیز بدی نیست. خیلی از بزرگ‌ترین کارآفرینان و سرمایه‌داران با بدهکار شدن شروع کرده‌اند. بدهی زمانی بد است که صرف خرج‌های غیرضروری و بدون سود باشد. اگر بتوانید شرایط مالی خود را مدیریت کنید و برای بدهی خود دلیل خوبی داشته باشید، حتی می‌تواند موجب رشد شما هم باشد.