من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

اختلال شخصیت وابسته: به شدت به دیگران نیاز دارم!

اختلال شخصیت وابسته: به شدت به دیگران نیاز دارم!

هر اندازه جسم نیاز به مراقبت و توجه دارد، روح هم به آن نیازمند است. اختلالات شخصیتی از شایع‌ترین مشکلات روانشناختی در میان افراد است که در شرایط گوناگون بروز می‌کند و در قالب رفتارهای تکرارشونده، انعطاف‌ناپذیر و خشک خود را نشان می‌دهد.

اختلال شخصیت وابسته از مهم‌ترین اختلالات شخصیتی است که به وضوح در برخی افراد مشاهده می‌شود. این اختلال روال طبیعی زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشکلات فراوانی در زمینه روابط بین‌فردی، اجتماعی، کاری و شغلی و… در ادامه برای آن‌ها پیش می‌آید.  در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم شما را با نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته آشنا می‌کنیم.

مفهوم اختلال شخصیت چیست؟

قبل از پرداختن به علائم اختلال شخصیت وابسته بهتر است به مفهوم اختلال شخصیت بپردازیم. به مجموعه‌ای از اختلالات روانشناختی که در ادامه‌ی آن‌ها رفتارهای تکرارشونده بروز می‌کند، با عنوان اختلالات شخصیتی معرفی می‌شوند. اختلال شخصیت باعث می‌شود رفتارهای فرد با رفتار طبیعی در اجتماع تفاوت داشته باشد و روند طبیعی زندگی فردی و اجتماعی را با چالش روبرو کند.

علت بروز اختلال شخصیت هنوز به روشنی و با عنوان یک قول واحد مشخص نشده‌ است. بعضی از پژوهشگران اعتقاد دارند علت بروز اختلالات شخصیت، به تجربیات اولیه و ابتدایی زندگی برمی‌گردد؛ جایی که رشد الگوی فکری و رفتاری فرد را دچار مشکل کرده است. برخی دیگر هم اعتقاد دارند مجموعه‌ای از عوامل بیولوژیکی و ژنتیکی باعث بروز اختلال شخصیت می‌شود.

اختلال شخصیت وابسته

اختلال-شخصیت-وابسته-min

اختلال شخصیت وابسته از انواع بیماری اختلالات شخصیتی است که برخی افراد در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند. این اختلال فرد را از نظر عاطفی و احساسی به شدت به اشخاص دیگر وابسته می‌کند. این افراد به شدت در تلاش‌ برای خوشنود و راضی کردن دیگران خواهند بود. بهترین و ساده‌ترین تعریف از اختلال شخصیت وابسته این است که اختلال شخصیت وابسته با وابستگی عاطفی و افراطی و همچنین احتیاج به حضور دیگران بروز می‌کند و زندگی فرد را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌سازد.

بیشتر بخوانید:   تعریف مفهوم خودآگاهی در روانشناسی

علائم اختلال شخصیت وابسته چیست؟

علائم-اختلال-شخصیت-وابسته-چیست؟-min

هر اختلالی با نشانه‌های مخصوص به خود بروز می‌کند و این علایم و نشانه‌ها به خوبی بیان می‌کنند که چه نوع اختلالی در حال ظهور است. اختلال شخصیت وابسته هم با نشانه‌های خودش همراه است که همه یا بخش زیادی از آن‌ها در افراد مبتلا به‌خوبی قابل مشاهده است.

از مهم‌ترین علائم این اختلال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم توان تصمیم‌گیری

اولین و واضح‌ترین علامت اختلال شخصیت وابسته عدم توانایی در تصمیم‌گیری و تردید در انتخاب‌ها است. فردی که با این نوع اختلال شخصیتی روبه‌رو شود، حتی برای انتخاب فعالیت‌های روزمره‌اش نیز ناتوان است و بدون راهنمایی دیگران قادر به انجام کاری نیست.

  • ترس از رها شدن

احتمالا همه ما در درون از ترک و رها شدن از سمت افرادی که دوستشان داریم احساس ترس و دلهره را تجربه کرده‌ایم. فردی که علائم اختلال شخصیت وابسته را نشان می‌دهد، ترس شدید و افراطی از ترک شدن و رها شدن از سوی دیگران دارد. این فرد دائما درباره‌ی ترک شدن نگران است و در صورت بروز آن احساس درماندگی زیادی خواهد کرد.

فردی که این اختلال را دارد، بعد از تمام شدن یک رابطه سریعا وارد یک رابطه دیگر می‌شود و از این طریق احساس نیاز و خود به دیگران را برطرف می‌کند. افراد دارای این اختلال به شدت به دیگران نیازمند هستند و رفتارهای چسبنده‌ نسبت به اطرافیان نشان می‌دهند.

  • سلطه‌پذیری

از دیگر نشانه‌هایی که اختلال شخصیت وابسته در افراد ایجاد می‌کند، سلطه‌پذیری زیاد است. افرادی که با این نوع اختلال شخصیت درگیرند، عموما فرمانبرداری بی چون و چرا می‌کنند و به دلیل وابستگی زیاد به افراد دیگر، خود را نادیده گرفته و خواسته‌های دیگران را عملی می‌کنند.

  • کمبود اعتمادبه‌نفس

عدم یا کمبود اعتمادبه‌نفس از دیگر علائم اختلال شخصیت وابسته است که فرد را در بی‌اعتمادی نسبت به خود می‌اندازد. این اشخاص به توانایی‌ خود باور ندارند و تصور می‌کنند که نمی‌توانند کارها را به‌صورت فردی و بدون کمک گرفتن از دیگران انجام دهند.

  • رفع نیازهای دیگران

اعتقاد به لزوم تامین همیشگی نیازهای دیگران از نشانه‌های این اختلال است. این افراد اولویت خود را بر رفع نیازهای حامی خود می‌دانند و نیازمندی و خواسته‌های خود را نادیده می‌گیرند.

  • مشکل در ابراز مخالفت

افراد دارای اختلال شخصیت وابسته برای ابراز مخالف خود با دیگران به شدت دچار مشکل هستند. ازآن‌جاکه این افراد سلطه‌پذیرند و به‌شدت وابستگی دارند، نمی‌توانند به راحتی مخالفتی از خود نشان دهند.

  • نیاز به تایید دیگران

گرفتن تایید دیگران در زندگی افرادی که اختلال شخصیت وابسته دارند نقش پررنگی دارد. به صورتی که آن‌ها در فعالیت‌های ساده خود مانند غذا خوردن، خرید و … به دنبال تایید و پذیرش از سوی دیگران هستند.

  • ناتوانی در مسئولیت‌پذیری

از دیگر علائم این نوع اختلال شخصیت عدم مسئولیت‌پذیری است. این افراد به بهانه‌های مختلف مسئولیت کارهای خود را به دیگران واگذار می‌کنند و از دیگران می‌خواهند که کارهایشان را انجام دهند.

  • حساسیت به انتقاد

حساسیت شدید فرد نسبت به انتقاد از دیگر نشانه‌های بارز اختلال است. افرادی که در مواجهه با انتقاد به شدت آشفته می‌شوند و تحمل‌پذیری پایینی نشان می‌دهند احتمالا اختلال شخصیت وابسته دارند.

بیشتر بخوانید:   با کودک غمگین خود چطور برخورد کنم؟

کلام آخر

اختلالات شخصیتی در افراد طیف گسترده‌ای دارد و از مهم‌ترین آن می‌توان به اختلال شخصیت وابسته اشاره کرد. این اختلال تنها با کمک یک فرد متخصص تشخیص داده و پیگیری می‌شود. در این شرایط می‌توان به بهبودی و کنترل آن فکر کرد. توجه داشته باشید درمان اختلال شخصیت وابسته به یاری یک روان‌درمانگر ماهر و باتجربه صورت می‌گیرد.