من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

اختلال خود زشت انگاری

اختلال خود زشت انگاری از مشکلات رایج است که باعث احساس زشتی یا ناکامی در افراد می‌شود، حتی اگر در واقعیت این‌گونه نباشد. این اختلال می‌تواند باعث شود که فرد خود را به‌عنوان فردی زشت یا ناکام در نظر بگیرد، درحالی‌که این احساسات نمایانگر واقعیت نیستند. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به شما برای مواجهه با آن کمک خواهد کرد.

اختلال خود زشت انگاری چیست؟

ویژگی‌های اختلال خود زشت انگاری یا خود بدریخت انگاری اغلب شامل ایده‌ها و باورهای نادرست درباره‌ی ظاهر و ظرافت افراد است. افراد ممکن است خود را زشت، ناکام یا بدریخت تصور کنند. البته این نقد غالبا به‌طور غیرمنطقی و اغلب بدون دلیل واقعی است که می‌تواند منجر به افسردگی، اضطراب و افزایش استرس شود. در ادامه‌ی این اختلال باید به افراد کمک شود تا با این باورهای نادرست مقابله و روی سلامت روانی خود کار کنند.

خود زشت انگاری یک اختلال شخصیتی است 

اختلال شخصیت بدریخت انگاری از اختلالات شخصیتی است که در آن فرد دارای تصورات نادرست و منفی درباره خودش و دیگران است. افرادی که به این اختلال دچارند، ممکن است خود را زشت، ناکام یا بی‌ارزش تصور کنند. ممکن است این افراد دائم در حال انتقاد از خود باشند و به خود بی‌احترامی کنند. این اختلال می‌تواند روابط شخصی، کاری و زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد. درمان این اختلال اغلب شامل مشاوره‌ی روان‌شناختی، روش‌های روان‌درمانی و در برخی موارد داروهای تجویزی توسط متخصص است تا به افراد کمک شود با این باورها و الگوهای منفی مقابله و روی شخصیت و روابط‌شان کار کنند.

بیشتر بخوانید:   قدرت عادات شخصی را دست کم نگیرید

عوارض اختلال خود زشت انگاری

اختلال خود بدریخت پنداری یا بدشکلی بدن عوارض و پیامدهای متفاوتی برای فرد دربر دارد. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • افزایش اضطراب

باورهای نادرست درباره ظاهر ممکن است باعث افزایش استرس و اضطراب در فرد شود. این امر ممکن است منجر به اختلالات روانی بیشتر نظیر افسردگی یا اضطراب عمومی شود.

  • انزواطلبی و اجتناب از روابط اجتماعی

افرادی که این اختلال را دارند، ممکن است از برقراری روابط اجتماعی با دیگران اجتناب کنند و به دلیل باورهای منفی که درباره‎ی خود دارند، از فعالیت‌های اجتماعی و شرکت در رویدادها دوری کنند.

  • کاهش اعتمادبه‌نفس

ممکن است افراد اعتمادبه‌نفس کمتری داشته باشند و احساس کنند ارزش کمی دارند، که این امر موجب بروز مشکلات در زندگی شخصی و حرفه‌ای آن‌ها می‌شود.

  • مشکلات روان‌شناختی

در برخی موارد، این اختلال ممکن است به اختلالات روانی چون افسردگی، اضطراب، اختلالات تغذیه‌ای نظیر اختلال در وزن منجر شود.

تشخیص اختلال خود زشت انگاری

تشخیص این اختلال براساس ارزیابی‌های روان‌شناختی و بررسی‌های اجتماعی توسط یک مشاور حرفه‌ای در زمینه‌ی سلامت روان صورت می‌گیرد. برای تشخیص این اختلال، روش‌هایی از جمله مصاحبه با فرد، ارزیابی تاریخچه‌ی روان‌شناختی و پرسشنامه‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در طی معاینه، متخصصان سلامت روان ممکن است به سوالاتی درباره‌ی افکار و باورهای فرد درباره‎ی ظاهر و ارزیابی احساسات و رفتارهایشان پرداخته می‌شود و با استفاده از ملاحظات متفاوت، این اختلال تشخیص داده می‌شود.

معیارهای تشخیص این اختلال در ادامه آمده است:

  • باورهای غلط، منفی و مداوم درباره‌ی ظاهر و خود مانند باور اینکه فرد خودش را زشت، ناکافی یا ناکام می‌داند
  • تأثیرات روانی و اجتماعی که این باورها باعث مشکلات روانی و اجتماعی برای شخص می‌شود، از جمله افسردگی، اضطراب یا دوری از اجتماع
  • مدت زمان که یعنی این باورها و احساسات باید به‌طور پیوسته و برای مدت زمان طولانی بر فرد حاکم باشد و به شدت زندگی او را تحت تأثیر قرار دهد
بیشتر بخوانید:   اضطراب زمانی: توهم احساسی در دنیای مدرن

با ارزیابی این معیارها و مشاوره با متخصصان سلامت روان، می‌توان تشخیصی دقیق‌تر از این اختلال یافت و درمان‌های مناسب را آغاز کرد.

برای اختلال خود بدریخت انگاری چه کنیم؟

اگر فکر می‌کنید به اختلال خود زشت انگاری دچار هستید، این مراحل به شما کمک می‌کند:

  • مشاوره روان‌شناختی

مشورت با یک متخصص روان‌شناس برای ابتدای کار بسیار مفید است. آن‌ها به شما کمک می‌کنند با باورها و افکار منفی درباره‌ی خودتان مقابله و راه‌حل‌های موثری برای از بین بردن آن‌ها پیدا کنید.

  • پشتیبانی اجتماعی

حمایت از خانواده، دوستان یا افرادی که به شما نزدیک هستند، بسیار مفید است. صحبت کردن با آن‌ها و به دنبال حمایت و پشتیبانی آن‌ها بودن برای مقابله با این موضوع حائز اهمیت است.

  • سبک زندگی سالم: تغذیه و ورزش مناسب

توجه به سلامتی جسمی با کمک تغذیه‌ی مناسب و فعالیت ورزشی منظم به بهبود تصویر بدنی و افزایش اعتمادبه‌نفس کمک می‌کند.

  • آگاهی وآموزش

درک و فهم بیشتر درباره‌ی این اختلال و مدیریت مناسب آن می‌تواند کمک‌کننده باشد. مشاوره با متخصصان و مطالعه می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

  • استفاده از روش‌های پیوسته

ممکن است زمان ببرد تا تغییرات ایجادشده و باورهای منفی تغییر کند. این‌که پایداری داشته باشید و به صبر و پشتکار برای بهبود خودتان ادامه دهید بسیار مهم است.

کلام آخر

اگرچه خودمراقبتی و رسیدگی به تناسب اندام موضوعی ضروری است و باعث افزایش سلامت جسمی و روحی و رضایت نسبی از خود می‌شود، پرداختن اغراق‌آمیز و غیرلازم به آن ممکن است از اختلالات روانی ناشی شود. تحقیقات نشان داده است اختلال خود زشت انگاری، یک بیماری روانی است که حدود ۲۰% از داوطلبان جراحی پلاستیک آن را تجربه کرده‌اند.