من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

قدرت عادات شخصی را دست کم نگیرید

قدرت عادات شخصی را دست کم نگیرید
ما در تلاش برای رسیدن به موفقیت برنامه‌های جدید طراحی می‌کنیم.

ما در تلاش برای رسیدن به موفقیت برنامه‌های جدید طراحی می‌کنیم. سعی می‌کنیم خودمان را به روز نگاه داریم، دنبال موضوعات سازنده می‌رویم و از چیزهایی که ما را از ادامه‌ی مسیر بازمی‌دارند، دور می‌مانیم. اما تا به حال به این فکر کرده‌ایم که نقش عادات شخصی ما در این مسیر چیست؟ آیا برای موفقیت نقش کارهای روزمره و عادات اساسی را می‌شناسیم؟ عادات شخصی افراد موفق عنصر بسیار مهمی در پیشرفت آنهاست. عادت‌ها ابزار قدرتمندی برای پیشرفت ما هستند زیرا می‌توانند زمان و تلاشی که ما صرف انجام دادن مسئولیت‌های‌مان می‌کنیم را به شدت کاهش دهند. درواقع عادات شخصی این اجازه را به ما می‌دهند، توجه بیشتری را به فعالیت‌هایی اختصاص دهیم که به زندگی ما معنا می‌بخشند.

عادات شخصی به شما کمک می‌کنند با اراده باشید

عامل اصلی محدودیت در توانایی‌های ما، نداشتن اراده است. اگر اراده‌ی محدودی داشته باشیم، هیچ یک از چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم مانع موفقیت‌مان نمی‌شوند. به این دلیل که یا قدرت غلبه بر چالش‌ها را با اراده به دست می‌آوریم یا اینکه راه‌حل جایگزینی را پیدا خواهیم کرد. جالب است که هیچ کدام از ما قدرت اراده‌ی نامحدودی نداریم. اراده خیلی شبیه به ماهیچه‌های بدن است. هرچه بیشتر از آن استفاده کنیم، فرسوده‌تر می‌شویم و در نهایت به جایی می‌رسیم که دیگر انرژی برای ادامه‌ی تلاش نداریم. اما همین ماهیچه اگر در طول زمان تقویت شود، مانند یک عضله به اهرم قدرتمندی تبدیل خواهد شد که توانایی انجام بسیاری از کارها را دارد. وقتی اراه‌ی خود را تمرین دهیم، عادت‌های ما همان ابزار قدرتمند ذهن‌مان خواهند شد. ایجاد عادت‌های شخصی باعث می‌شود خیلی به سراغ اراده نرویم و بسیاری از کارها را بدون اینکه اراده‌ای در کار باشد انجام دهیم. حالا فرقی نمی‌کند که این عادت‌ها خوب هستند یا بد. همین که رشته‌ی امور زندگی‌مان دست آنها باشد، دست اراده را از تصمیمات خود کوتاه کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید:   چگونه از حالت تدافعی دست برداریم؟

چگونه عادات شخصی خوب در خود بسازیم؟

چگونه عادات شخصی خوب در خود بسازیم؟

به تمام کارهایی که به طور منظم به صورت روزانه انجام می‌دهید خوب فکر کنید. از آنها فهرستی تهیه کنید. روالی ایجاد کنید که هر بار آن وظایف را دقیقا به همان روش همیشگی‌شان انجام دهید. هنگامی که فهرستی تهیه کردید، طبق روال همیشه وظایف‌تان را دقیقاً به همان روش انجام دهید تا تبدیل به عادت شوند. طبق تحقیقات مشخص شده است که مغز ما مکانیزمی ساده و در عین حال قدرتمندی برای ایجاد عادات جدید دارد. به نظر می‌رسد عادات شخصی بسیار شبیه حافظه‌ی ماهیچه‌ای عمل می‌کنند. وقتی ذهن می‌خواهد کاری را از روی روال همیشگی خود انجام دهید، مغز شما آن کار را با تنها کمی آگاهی انجام خواهد داد.

نشانه‌گذاری

به عنوان مثال اگر می‌خواهید عادت دویدن صبحگاهی را شروع کنید، نشانه‌های روزمره را برای بلند شدن از رختخواب و دیدن کفش‌های مخصوص دویدن خود در کنار تخت‌تان ایجاد کنید. سعی کنید همه چیز شما را به یاد هدف‌تان بیاندازد. ذهن فراموشکار است و حتی اهدافش را هم فراموش می‌کند. پس برای اینکه ذهن‌تان از دنبال کردن اهداف‌تان قسر در نرود، برای او نشانه‌های ایجاد کنید که مدام برایش یادآوری کند.

جایزه

برای خودتان پاداش تعیین کنید. این پاداش همان انگیزه‌ای خواهد شد که شما را سمت پایبندی به عادت خوب‌تان خواهد کشاند. پاداش هر عمل و برای هر کس می‌تواند کاملا متفاوت از پاداش دیگران باشد. چیزی که برای شما انگیزه است، می‌تواند برای دیگری حتی حوصله‌سر بر باشد. پس زمانی که برای خود جایزه‌ای تعیین می‌کنید، به لذت‌بخش و البته مفید بودن آن توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید:   پنج گام برای تنظیم برنامه ی روازنه‌ی شخصی

حفظ روال

عادات شخصی شکننده هستند. فقط یک روز مرخصی دادن به خودتان باعث می‌شود به راحتی آن را فراموش کنید. وقتی قرار است یک عادت خوب و جدید را در خود شکل دهید، تنها یک وقفه‌ی کوتاه میتواند کار را خراب کند. اگر ورزشکار باشید، حتما روزهای اول تمرینات خود را به یاد می‌آورید. وقتی فقط یک وقفه‌ی یک روزه روزه یا دو روزه بین تمرینات شما می‌افتاد، متوجه می‌شدید که چند هفته یا حتی چند ماهی‌ست که به تمرینات ورزشی خود برنگشته‌اید

برنامه‌ریزی

برنامه ریزی

می‌توان با برنامه‌ریزی برای مقابله با ماجراهایی که ممکن است باعث ترک عادات خوب‌تان شوند، از این اتفاق جلوگیری کنید. یک جراح ارتوپد درباره‌ی این موضوع می‌گوید: «بسیاری از مردم بعد از جراحی‌هایی که روی استخوان‌های‌شان صورت می‌گیرد، هرگز به طور کامل بهبود نمی‌یابند زیرا نمی‌توانند درد ناشی از حفظ عادات توانبخشی فیزیکی خود را تحمل کنند.

درحالی که تنها برخی از بیماران، بدون اینکه به آنها دستور پزشکی داده شود، برای مقابله با دردناک‌ترین لحظات در روال بازپروری خود آماده هستند.» برای حفظ عادات، به ثبات نیاز دارید. برنامه‌ریزی کنید تا هر کاری که لازم است برای رسیدن به این هدف‌تان انجام دهید. یک نکته‌ی دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که باوجود سخت بودن این پایبندی، باید به ایجاد تغییر ممکن ایمان داشته باشید.

اغلب اوقات برای اینکه بتوانیم عادت‌های خوبی بسازیم، لازم است عادات شخصی‌مان را ترک کنیم. البته پایان دادن به عادت‌های بد آنقدرها هم آسان نیست. چه منطقی باشند، چه نباشد، ذهن ما به دنبال پاداش‌هایی می‌گردد که عادت‌های بد برای ما فراهم می‌کردند. در لحظاتی که قدرت اراده‌ی ما کم باشد، ولع باعث بازگشت به عادات شخصی بد ما شده و مانع ترک آنها خواهد شد.

بیشتر بخوانید:   آیا تیپ شخصیتی شما در موفقیت ازدواج شما موثر است؟

حفظ و ایجاد عادات شخصی خوب، برای زندگی شادتر بسیار مهم است. افراد زیادی هستند که اسیر عادت‌های سخت و دست‌و‌پاگیرشان شده‌اند. این افراد به جای اینکه از زندگی لذت ببرند و با شادی به سمت موفقیت پیش روند، مدام درجا می‌زنند. برای اینکه موفقیت را با طعم شادی بچشید، سعی کنید عادت‌هایی را برای خود ایجاد کنید که شما را سرزنده نگاه می‌دارند.