من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

دلایل پرخاش در فضاهای مجازی چیست؟

دلایل پرخاش در فضاهای مجازی چیست؟

در این مقاله می‌خواهیم از دلایل پرخاش در فضاهای مجازی بگوییم.

صحنه‌های خشونت‌آمیزی که در اینترنت، شبکه‌های مجازی و بازی‌های آنلاین وجود دارد، انگیزه افراد را برای آشنایی با رفتارهای خشن و نامناسب را بیش‌تر می‌کند. همچنین می‌توان گفت این‌ها جزو آموزش‌های غیرمستقیم محسوب می‌شوند.

منظور از پرخاش در فضاهای مجازی چیست؟

در حقیقت منظور از پرخاش در صفحات مجازی رفتار و اعمال عمدی و تکراری است که نسبت به افراد دیگر از طریق موبایل و رسانه‌ها به شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد. این اشکال شامل موارد زیر است:

  • آزار
  • تهدید مستقیم گروه یا فرد
  • بی‌آبرو کردن دیگران
  • گزافه‌ گویی
  • جعل هویت
  • فاش کردن اطلاعات با هدف آبروریزی
  • مزاحمت‌های مجازی

تخلیه هیجانات

یکی از علل پرخاش در فضاهای مجازی این است که افراد به دنبال تخلیه هیجانات خود هستند. در اصل باید گفت شاید چون در این فضا هر طور که بخواهند می‌توانند خشم خود را تخلیه کنند و هیچ‌کسی هم حق اعتراض به آن‌ها را ندارد، این عمل اتفاق می‌افتد. شاید بهتر است این واکنش را به ناشناس بودن آن‌ها ربط دهیم، همین مسئله باعث می‌شود این فضا به مکانی برای تخلیه هیجانات آن‌ها تبدیل شود.

از دیگر عوامل می‌توان به این مورد اشاره کرد که هر شخصی فکر می‌کند صفحه‌ی مجازی‌اش مانند چهاردیواری اوست و حق دارد در آنجا هر طور که دلش می‌خواهد رفتار کند. از همین جهت در این محیط راحت‌تر از فضای واقعی دست به پرخاشگری می‌زند و خشم خود را نشان می‌دهد.

پیامدهای پرخاش در فضاهای مجازی

پیامدهای پرخاش در فضاهای مجازی

ارتباط افراد در این فضا به‌دلیل کیفیت نداشتن رابطه‌شان در دنیای واقعی، باعث می‌شود در آنجا احساسات خود را به درستی نشان ندهد. البته باید توجه کنید که این کار باعث می‌شود افراد رابطه خود را با فضای واقعی مثل ارتباطات داخل صفحات مجازی بدانند. این مسئله باعث ظاهر شدن مشکلات فراوان در ارتباط واقعی آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:   اختلال شخصیت وابسته: به شدت به دیگران نیاز دارم!

ارسال کردن تصاویر و فیلم‌های خشونت‌آمیز مثل عکس‌‌های سربریدن، قتل و غارت‌ها در این فضا باعث می‌شود به مرور زمان حساسیت این مسائل از بین رفته و این گونه رفتارها، عادی جلوه کنند.

همچنین باید گفت این کار باعث می‌شود افراد دیگر از آن‌ها الگوبرداری کنند و به یاد گرفتن و انجام دادن همان کار در جامعه بپردازند. در واقع فضایی فراهم شده تا در آن افراد به یادگیری اعمال خشونت‌آمیز و گفت‌وگوهای خشن و تکرار آن‌ها در جامعه بپردازند.

منتشر کردن اخبار و شایعات در فضاهای مجازی باعث بدبینی افراد می‌شود. همچنین دائماً احساس می‌کنند اطرافیان آن‌ها قصد خیانت و تخریب‌شان را دارند. این مسئله باعث می‌شود فرد امید خود را برای ساختن زندگی بهتر و پیشرفت در آن از دست بدهد.

انواع پرخاش در فضاهای مجازی

به طور کلی پرخاش مجازی به 4 دسته به شرح زیر تقسم می‌شود:

  1. تجاوز مجازی

منظور از تجاوز در اینترنت، رفتارهایی است که با هدف آزار، اذیت و توهین به شخص دیگری صورت می‌گیرد. ضرر و زیان‌هایی که به خاطر این گونه رفتارها در فضای مجازی اتفاق می‌افتد بسیار متنوع هستند. همچنین می‌تواند منجربه اضطراب، حس‌های ناشی از مورد اهانت قرار گرفتن، اتلاف وقت، انرژی و حتی ارتکاب جرم شود.

  1. ارائه اطلاعات نادرست

در این شرایط فرد بیش‌تر به شکل هدفمند، خود را بسیار بهتر از آنچه که هست نشان می‌دهد. نتیجه این کار می‌تواند باعث کلاهبرداری مالی، سرقت، تجاوز و ضرب و جرح شود. این رفتار در حقیقت سبب فریب و خیانت به اعتماد افراد دیگر می‌شود. همچنین بررسی و طبقه‌بندی خشونت و پرخاش در فضاهای مجازی را می‌توان جزو زیر مجموعه‌های این سرفصل تعریف کرد.

  1. نظارت آنلاین و ردیابی

این روش خشونت مجازی اکثر مواقع به شکل نظارت آنلاین و هدف قرار دادن یک شخص به‌صورت غیر قانونی صورت می‌گیرد. فرد قربانی در فضاهای مجازی زیر نظر گرفته می‌شود و همچنین اطلاعات خصوصی او را با هدف‌های مشخصی جمع‌آوری می‌کنند. خیلی از این گونه تهدیدهای مجازی به خشونت فیزیکی و حتی تهدید به قتل یا خود قتل منجر می‌شود.

  1. وجود رفتاهای تحقیرآمیز

آخرین مورد از خشونت‌های مجازی تحقیر کردن است. موضوعی که به صورت عمومی در فضای آنلاین، از طریق ترسیم تصویری تحقیرآمیز از زنان با کلمه یا عکس‌هایی که تشویق کننده‌ی تحقیر یا رفتار ناپسند با آن‌هاست، رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید:   آداب مکالمه تلفنی را می شناسید؟

راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با پرخاش در فضاهای مجازی

راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با پرخاش در فضاهای مجازی

  1. طراحی بازی‌های رایانه‌ای به شکلی است که در آن‌ها انواع خطرات موجود در فضای مجازی آماده شده است که البته راهکارهایی جهت آشنایی و مقابله با آن‌ها وجود دارد و باید گفت این بازی‌ها مناسب و مطمئن نیستند.
  2. بهتر است حتماً قوانین سختگیرانه‌تری برای برخورد با مجرمان اینترنتی وضع شود. البته باید این قوانین اجرا شوند تا کاربران دوباره به جرایم مشابه ادامه ندهند.
  3. لازم است فیلم‌های آموزشی کوتاه درباره‌ی مزایا و معایب استفاده از اینترنت از زبان ورزشکاران و هنرمندان محبوبی که اکثر جوانان آن‌ها را الگوی خود می‌دانند، پخش شود.
  4. از توان و ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای پیشرفت روحیه‌ی اعتقادی، دینی و مذهبی جوانان و نوجوانان به منظور تشویق کردن آن‌ها استفاده شود.
  5. سعی کنید در شروع روز به شبکه‌های اجتماعی سر نزید.
  6. از منتشر کردن اخباری که از درستی آن‌ها اطمینان ندارید، پرهیز کنید.
  7. اگر در کانال‌ها و گروه‌هایی که اخبار منفی و خشونت‌آمیز منتشر می‌کنند عضو هستید بهتر است از آن‌ها خارج شوید.

اگر فکر می‌کنید در اثر اخبار موجود در فضای مجازی، دچار افسردگی، ناامیدی، پرخاشگری و مشکلات عدیده‌ی دیگر شده‌اید، می‌توانید با درخواست مشاوره از سایت همراهتم این مشکلات را برطرف کنید.