من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

گجت ها و دنیای ابزارک ها

گجت چیست
گجت ها و دنیای ابزارک ها

اگر شما هم در کودکی کارتون کارآگاه گجت را دیده باشید، حتما می‌دانید که او با کلی ابزارهای مختلف روی دست و کلاه و پاهایش توانایی‌های خارق‌العاده‌ای داشت. درواقع ابزارهایی که او به همراه داشت، دلیل این نامگذاری بوده است. گجت‌ها (Gadget)  وسایل مبتکرانه و کاربردی هستند که کارها را برای ما آسان‌تر می‌کنند. به همین خاطر به آنها ابزارک هم می‌گویند.

گجت چیست؟

در اذهان عمومی گجت ماشین یا وسیله‌ای‌ست که کار مفیدی انجام می‌دهد، اما در واقع گجت یک اصطلاح تکنولوژیکی‌ست. هر دستگاه یا وسیله‌ای که تکنولوژی به روزی داشته باشد و با ایده‌ی خاصی پیش ‌رود، نوعی گجت به حساب می‌آید. با این تعریف مشخص است که اصطلاح گجت نه‌تنها در سخت‌افزارها، بلکه در صنعت نرم‌افزار هم کاربرد دارد. در صنعت نرم‌افزار ابزارک، به برنامه‌های کامپیوتری گفته می‌شود که بدون نیاز به راه‌اندازی اپلیکیشن مستقل، خدماتی را ارائه می‌دهند، در حالی که در محیط اجرائی خود، چندین ابزار را مدیریت می‌کنند.

ریشه‌ی کلمه گجت

اینکه این کلمه چطور وارد فرهنگ‌های لغت شده است، به طور کامل مشخص نیست. برخی از افراد بر این باورند که کلمه‌ی گجت از کلمه‌ی فرانسوی (gâchette) به معنی تکه‌‌ای از ماشین گرفته شده است. عده ای هم معتقدند این واژه را دیانوردان به کار می‌برند. آنها هر زمان که اسم چیزی را فراموش می‌کردند، آن را گجت صدا می‌کردند.

انواع گجت‌ها و کاربردهای آن

پیش از اینکه با انواع ابزارک‌ها آشنا شویم، لازم است تفاوت میان گجت‌ها و دستگاه‌ها را مشخص کنیم. گجت‌ها ابزارهایی هستند که به تنهایی قابل استفاده نیستند. آنها روی یک دستگاه یا وسیله‌ی دیگر کاربرد دارند. حتی در صنعت نرم‌افزار نیز، این ابزارها روی برنامه‌های پایه کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید:   معنای واقعی ثروت چیست؟

عینک‌های واقعیت مجازی

عینک های واقعیت مجازی

عینک‌های واقعیت‌مجازی، ابزارهایی هستند که برای تماشای تصاویر مجازی کاربرد دارند. این دستگاه پیشرفته نوعی گجت است که در انواع مختلف عینک ویدیوئی، عینک واقعیت افزوده و کلاه ایمنی واقعیت مجازی این امکان را به شما می‌دهند که در واقعیتی مجازی غرق شوید.

دوربین‌های مخفی و دستگاه‌های شنود و ردیابی

همه‌ی ما با انواع دوربین‌های مداربسته، دستگاه‌های ضبط صدا و انواع موقعیت‌یاب‌ها آشنایی داریم. اما ابزارک‌های جاسوسی، دستگاه‌هایی هستند که با کاربرد جمع‌آوری اطلاعات روی دستگاه‌ها و وسایل دیگر نصب می‌شوند. برای مثال برخی از دستگاه‌های شنود یا حتی نرم‌افزارهای ضبط صدا، باید روی تلفن هوشمند شخص مورد نظر نصب شوند تا کارایی لازم را داشته باشند.

وسایل بازی

وسایل بازی

یکی از گسترده‌ترین دسته‌ی گجت‌ها به بازی‌ها تعلق دارد. برخی از گجت‌ها مانند رایانه و کیس، اساس بازی را امکان‌پذیر می‌کنند. بعضی از این ابزارک‌ها هم مانند موس، هدفون و دسته‌ی بازی برای بهبود عملکرد بازی‌کننده طراحی شده‌اند.

موبایل‌های هوشمند

تلفن‌های هوشمند با موبایل‌های معمولی تفاوت‌های زیادی دارند. تمام تفاوت‌های این دو دستگاه به عنوان گجت شناخته می‌شود. درواقع عملکرد و برنامه‌های کاربردی که در این تلفن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، موجب سهولت در انجام کارهای شما خواهند شد.

گجت‌های خانگی

گجت های خانگی

دسته‌ای از گجت‌ها کاربردی عمومی دارند. به علاوه این ابزارک‌ها به عنوان دستگاه‌های معمول و با کاربرد روزانه، سعی در راحت کردن سبک زندگی ما را دارند. مسواک‌های هوشمند یکی از این ابزارک‌ها هستند. آنها با استفاده از اسکن وضعیت سلامت دندان‌های‌تان، به شما این امکان را می‌دهند که از پوسیدگی دندان‌های خود به موقع با خبر شوید. این مسواک‌ها با نمایش وضعیت دندان شما روی صفحه‌ی نمایش موبایل‌تان، خیال شما را از سلامت دندان‌های‌تان راحت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   با معایب و مزایای هوش مصنوعی آشنا شوید

پارچ‌ تصفیه‌ی آب نیز نوع دیگری از ابزارک‌های خانگی است. این دستگاه ساده اما کاربردی قادر است آب آشامیدنی شما را تصفیه کند تا بدون نگرانی از غیربهداشتی بودن آب، آن را بنوشید.

گجت‌های تصویربرداری

استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای برای همه آسان نیست. بیشتر ما برای عکاسی و فیلمبرداری از موبایل خود استفاده می‌کنیم. برای راحتی در استفاده از موبایل در هنگام عکاسی، می‌توانید از گجت‌های مونوپد استفاده کنید. مونوپدها با تنوعی که دارند به شما کمک می‌کنند راحت‌تر عکس بگیرید و فیلمبرداری کنید.

پرینترهای سه‌بعدی

پرینترهای سه بعدی

پرینترهای سه‌بعدی گجت یا دستگاهی جانبی به حساب می‌آیند که از تکنیک ساخت یک جسم فیزیکی به‌صورت لایه‌های یک مدل سه‌بعدی دیجیتال استفاده می‌کند. چاپ‌هایی که این دستگاه انجام می‌دهد، به روش‌های مختلف و با موارد گوناگون است. این دستگاه با ساخت لایه‌لایه، به محصول بُعد می‌دهد.

این گجت‌ها ابزارهای خوبی برای تولید انواع و اقسام محصولات کاربردی در مقیاس کوچک هستند. با یک پرینتر سه‌بعدی هم می‌توانید یک اسباب‌بازی کوچک تولید کنید و هم یک هواپیمای بدون سرنشین واقعی را مجسمه‌سازی کنید. در صنعت پزشکی از این چاپگرها برای ساخت انواع پروتز و ایمپلنت استفاده می‌شود.

تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی

گجت‌های پزشکی جزو مفیدترین انواع ابزارک‌ها به حساب می‌آیند. آنها برای درمان طراحی نشده‌اند. بلکه راه‌های درمان شما را آسان‌تر می‌کنند. دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده، دماسنج، انواع ماساژور، دستگاه‌های کنترل دیابت، قند و فشار خون همگی جزو گجت‌های ویژه‌ی علم پزشکی هستند.

همان‌طور که خواندید گستره‌ی حضور ابزارک‌ها تمام زندگی ما را دربرگرفته است. از سرگرمی و فراغت گرفته تا سلامتی و سبک زندگی، همگی با استفاده از این وسایل زندگی را برای ما آسان‌تر کرده‌اند. فرقی نمی‌کند کجای این کره‌ی خاکی و با چه سطح امکاناتی زندگی می‌کنید. تقریبا می‌توانیم بگوییم، شما هم از حضور حداقل یک گجت در زندگی خود بهره برده‌اید.

بیشتر بخوانید:   حقایقی جالب برای شناخت ایلان ماسک

همه‌ی ما برای گذراندن یک زندگی راحت ومطلوب به انواع گجت‌ها نیازمندیم. این ابزارها هم تا کنون با شناسایی نیازهای ما توانسته‌اند زندگی را کمی برای‌مان ساده‌تر کنند. تا به امروز با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، گجت‌هایی وارد بازار شده‌اند که برای راحتی ما هرگونه خلاقیتی را به خرج داده‌اند. با سرعت پیشرفت تکنولوژی نیز در آینده شاهد رشد چندبرابری انواع گجت‌ها خواهیم بود.