من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

پایه ریزی و آموزش مدارا در زندگی مشترک از سنین پایین

پایه ریزی و آموزش مدارا در زندگی مشترک از سنین پایین

در دنیای پرشتاب امروزی که باعث عدم تحمل و فقدان همدلی می‌شود، مدارا در زندگی مشترک نقش مهمی دارد. تحمل کردن و مدارا می‌تواند ارزش واقعی ما را نشان دهد. هر مرحله از زندگی ما، از کودکی گرفته تا جوانی و بلوغ، به آستانه‌ی صبر و تحمل ما بستگی دارد. برای داشتن یک زندگی مشترک شاد مدارا کردن امری ضروری‌ست.

معنای واقعی مدارا چیست؟

توانایی تحمل افکار و دیدگاه‌های شخص دیگر، حتی زمانی که با افکار ما بسیار متفاوت هستند، به معنای بردباری و مدارا کردن است. افرادی که در زندگی مشترک بردبار هستند، باحوصله نظرات همسرشان را می‌شنود و برای درک آنها تلاش می‌کنند. آنها به طور همزمان افکار یا دیدگاه‌های خود را بدون بحث و جدل در میان می‌گذارند. درواقع پذیرش دیدگاه‌های همسر بدون ایجاد اختلاف، چیزی‌ست که به آن مدارا در زندگی مشترک می‌گویند.

از طرفی همسران نابردبار غالباً به خاطر موضوعات ساده‌ای کنترل عصبانیت خود را از دست می‌دهند و آرامش خانه را بر هم می‌زنند.آنها مشکلات را بیشتر کرده و موضوع را بدتر می‌کنند. این افراد برای روابط خود ارزش قائل نیستند و بیشتر اوقات بر سر مسائل بی اهمیت بحث می‌کنند.

از سوی دیگر فردی که مدارا می‌کند به دنبال درک دیدگاه‌های همسرش است و به احساسات و اعتقادات او احترام می‌گذارد. چنین افرادی برای حل و فصل اختلافات با احترام به نظرات همسرشان گوش می‌دهند. همین موضوع می‌تواند منجر به نتایج ثمربخش و تشویق رابطه‌ای سالم شود.

اهمیت تحمل در چه چیزی‌ست؟

اهمیت بردباری، فداکاری و مدارا در زندگی مشترک را نمی‌توان نادیده گرفت، به ویژه در کشوری مثل ایران که با قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی روبرو‌ست. علی‌رغم تفاوت‌هایی که در سبک زندگی، سنت‌ها و پیشینه‌های قومی ما وجود دارد، پذیرش و مدارا با افرادی از فرهنگ‌ها و سطوح مختلفی از جامعه شاید کار خیلی سختی به نظر برسد، اما لازم است. جامعه‌ی بردبار و صلح‌آمیز نتیجه‌ی این نوع تفاهم و احترام در بین مردم است. زمانی که مدارا در زندگی مشترک پایه‌گذاری شود، کل اجتماع هم در تعاملات روزانه‌ی خود با بردباری و مدارا رفتار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:   تفاوت بین خشم و عصبانیت چیست؟

چگونه مدارا در زندگی مشترک را تمرین کنیم؟

چگونه مدارا در زندگی مشترک را تمرین کنیم؟

به‌طور کلی داشتن یک شخصیت بردبار نیاز به تمرین دارد. می‌توان با شنیدن مودبانه حرف‌های دیگران و قدردانی از احساسات آنها شروع کرد. لازم است اولویت دادن به افراد و احترام به تصمیمات آنها را تمرین کرد. مهم است به خاطر داشته باشیم که دعوا مشکلات ما را حل نمی‌کند و به سادگی به روابط آسیب می‌رساند. بنابراین ترویج و توسعه‌ی یک ذهنیت مدارا‌کننده و درک اهمیت آن در زندگی روزمره، حتی برای بهبود زندگی مشترک شما هم لازم است.

لزوم پایه‌ریزی مدارا از سنین پایین

این خصلت اخلاقی را باید از سنین پایین به دانش آموزان در خانه و محیط‌های آموزشی یاد داد. از آنجایی که احترام، برابری و آزادی اغلب با تساهل همراه است، این فضیلت اخلاقی باید مورد تصدیق قرار گیرد.

از نظر اخلاقی، مدارا کردن با عدالت، انصاف و احترام و نیز خودداری از آزار دیگران همراه است. مدارا کردن افراد را قادر می‌سازد تا ادعاها، باورها، ارزش‌ها و عقاید مخالف را بپذیرند. بردباری باعث ایجاد یک وظیفه‌ی اخلاقی برای قدردانی از مردم برای تلاش‌ها یا کمک‌های‌شان است. مدارا کردن یک تعهد اخلاقی به حساب می‌آید و کسانی که آن را اجرا می‌کنند، استقلال و آزادی انتخاب هر فرد را گرامی می‌دارند.

القای ارزش مدارا کردن در کلاس درس و انواع محیط‌های آموزشی به دانش آموزان بسیار مهم است. زمانی که کودکان ما از سنین پایین یاد بگیرند که با همسالان خود مدارا کنند، در آینده نیز می‌توانند ارتباط خوبی با همه ایجاد کنند. آنها یاد می‌گیرند به نظرات و احساسات دیگران احترام بگذارند و به حرف‌های دیگران گوش دهند همچنین، آنها یاد خواهند گرفت که بین اعمال اخلاقی و غیراخلاقی تمایز قائل شوند و جامعه‌ای را شکل دهند که بردبارتر، متین‌تر و آرام‌تر باشد.

بیشتر بخوانید:   اهمیت فداکاری در ازدواج

ارزش مدارا در زندگی مشترک چیست؟

روانشناسان بر این باورند که همدلی محرک اصلی رفتار اخلاقی‌ست. برخی هم ادعا می‌کنند که مدارا الهام‌بخش اعمال غیر خودخواهانه و نوع دوستانه است. افراد همدل می‌توانند خود را به جای دیگران بگذارند و نسبت به احساسات آنها حساس هستند. مدارا اساساً بر چنین ویژگی‌هایی استوار است.

بر اساس تحقیقات، افراد در هر سنی نسبت به کسانی که از نظر قومیت، مذهب یا فرهنگ با آنها متفاوت هستند، احساس قوی انصاف و همدلی دارند. چنین افرادی با رد تعصب در 70 تا 80 درصد مواقع مدارا را بر اساس همدلی و انصاف نشان می دهند. از این رو، تشویق همدلی در زندگی مشترک برای پیشبرد بردباری ضروری است.

چگونه تحمل  کردن و مدارا را القا کنیم؟

چگونه تحمل کردن و مدارا را القا کنیم؟

آموزش ابزاری حیاتی برای پرورش بردباری، همدلی و مدارا در زندگی مشترک است. تمرکز بر توسعه‌ی‌ همدلی از سنین پایین در سیاست‌های آموزشی هر کشوری ضروری است. چنین سیاستی باعث ایجاد احساس قوی عدالت و انصاف در کودکان شده و در نهایت منجر به ایجاد یک خانوده‌ی صبور و توسعه‌ی یک جامعه بردبار و صلح‌آمیز خواهد شد.

انسان‌ها از گذشته به دلیل ساختار اجتماعی خود که مبتنی بر تساهل بود، به گونه‌ی غالب در کره زمین تبدیل شدند. اگر اجداد باستانی ما کم تحمل بودند، به جای ایجاد تمدن‌های پیشرفته، یکدیگر را از بین می‌بردند. بنابراین اگر بخواهیم در هماهنگی و مدارا با یکدیگر زندگی کنیم، اهداف‌مان را دنبال کنیم و رویاهای‌مان را محقق کنیم، مدارا کردن در هر وجه از زندگی‌مان ضروری است. هر فردی نیاز به توسعه‌ی شیوه‌های تحمل به عنوان یک روش و سبک زندگی سالم دارد. همان‌طور که قبلا هم گفتیم پرورش بردباری به افزایش همدلی بستگی دارد. آموزش این ارزش‌ها و قرار گرفتن در معرض دیدگاه‌ها و فرهنگ‌های متفاوت و زیاد می‌تواند به این امر کمک کند. ما می‌توانیم با شنیدن و درک دیدگاه‌های دیگران به شناخت عمیق‌تری از ارزش مدارا و بردباری در تمام جنبه‌های زندگی خود دست پیدا کنیم. همچنین مشارکت در گوش دادن فعال و احترام به نظرات و احساسات دیگران، حتی زمانی که با آنها موافق نیستیم، بسیار مهم است. این رفتارها در نهایت می‌تواند ما را افرادی بردبارتر کند و باعث ایجاد هماهنگی در جامعه شود. علاوه بر این همبستگی اجتماعی مدارا در زندگی مشترک موجب بهبود روابط عاطفی خواهد شد.