من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

پنج اصل روانشناختی شادی آفرین

پنج اصل روانشناختی شادی آفرین

یک راه مستقیم و کوتاه برای افزایش شادی در زندگی، استفاده از اصول روانشناختی شادی‌ ست. همانطور که از نامش پیداست، روانشناسی مثبت‌گرا با ایجاد احساسات بهتر بر رشد شادی‌های فردی شما تمرکز کند. برای داشتن یک زندگی بهتر، با به‌کارگیری اصول روانشناختی شادی، می‌توان دوام خوش‌ها خوشحالی‌های‌تان را تضمین کنید.

از آن جایی که این روش بر توسعه‌ی هوش عاطفی، رفاه و شادی فرد تاکید، آنها را می‌توان در زندگی فردی و حرفه‌ای‌تان به کار ببندید تا بتوانید از منابع درونی خودتان برای داشتن یک زندگی شادتر استفاده کنید. این روش این امکان را به شما میدهد که روی مهارت‌ها و داشته‌های خودتان تمرکز داشته باشید تا اینکه مدام از دیگران برای شاد و خوشحال کردن‌تان انتظار داشته باشید.

  1. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

هر عمل و فکری که مدام روی آن کار کنید، تقویت می‌شود. پس این تمرکز را روی نقاط قوت خود بگذارید. در زندگی خود به دنبال مهارت‌ها و علایقی باشید که با نقاط قوت شما سازگاری دارند. اگر کسی هستید که می‌توانید مقاله‌ی خوبی بنویسد، عاشق اعداد و ارقام هستید یا هر علاقه‌ی شخصی دیگری دارید، می‌توانید با دوره‌های آنلاین شروع کنید. با افرادی که در همان زمینه حرفه‌ای هستند، ارتباط برقرار کنید. این کارتان می‌تواند مسیرهای جدیدی را برای حرفه و علاقه‌ی شما پیدا کند و باعث شود که شما چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

وقتی به تلاش کردن روی آنچه که در آن مهارت دارید ادامه دهید و بهترین ارزش‌ها و احساسات خود را کشف کنید، تازه بهترین نسخه از شما، شروع به شکوفایی می‌کند. به علاوه با گذشت زمان، یاد می‌گیرید که چطور با چالش‌های بزرگ خود دست‌و‌پنجه نرم کنید.

بیشتر بخوانید:   خوشبختی چیست و علم درباره آن چه می گوید؟

2.شکرگزاری کنید

شکرگزاری کنید

وقتی قدردانی می‌کنید، توجه خود را به جنبه های مثبت زندگی‌تان جلب می‌کنید. تمرین روزانه‌ی شکرگزاری یک راه بهتر برای تاثیرات مثبت ذهنی‌ست، زیرا وقتی که روی موضوعات خوب در زندگی‌تان تمرکز داشته باشید، آنها به شکل یک روش معمول در زندگی شما درمی‌آیند. می‌توانید یک دفترچه یادداشت برای این کار انتخاب کنید. موضوعاتی که برای داشتن آنها شاد هستید را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که آگاهانه و عمداً نعمت‌های خود را بشمارید. شکرگزاری از اصول روانشناختی شادی‌ست، زیرا یادآوری نعمت‌ها موجب تقویت نگرش مثبت در شما و ایجاد زندگی شادتر خواهد شد.

  1. نیمه‌ی پر لیوان را ببینید

افراد شاد کسانی هستند که می‌توانند در هر موقعیتی به نکات مثبت موضوع اشاره کنند. روانشناسی مثبت‌گرا افراد را تشویق می‌کند تا در هر چالشی برای یافتن یک درس مفید تلاش کنند. این نگرش بسیار قدرتمند و مفید است زیرا برای مدیریت مسائل مهم باید ذهنیتی فعال داشته باشید.

با نگاه کردن به نیمه‌ی پر لیوان در مشکلات کوچک، برای اِعمال این اصل مهم در زندگی خود قدم بردارید. همانطور که ذهن شما برای انتخاب راه حل‌ها و نگاه کردن به نکات مثبت تنظیم می‌شود، عیب‌یابی مسائل بزرگتر و سخت‌تر هم برای‌تان آسان‌تر خواهد شد. به این ترتیب روانشناسی مثبت‌گرا‌ می تواند با تاثیر از اصول روانشناختی شادی به شما در مدیریت و پذیرش تغییرات بزرگ زندگی‌تان کمک کند.

  1. جا نزنید

وقتی صحبت از دستیابی به اهداف می‌شود، دو رویکرد اصلی وجود دارد: بازدارندگی یا تشویقی. به عبارت دیگر، اهداف‌تان یا شما را از چیزی که چالش‌برانگیز است دور می‌کند یا به سمت چیزی می‌بردکه به رشد شما کمک کند.

بیشتر بخوانید:   طرحواره اطاعت: علل و راهکارهای درمان برای تله اطاعت

پس فهرستی از اهداف خود تهیه کنید و از خود بپرسید که آیا آنها شما را به سمت یک نتیجه‌ی عالی می‌برند یا از یک موقعیت ناخوشایند دور می‌کنند. آیا می‌توانید اهداف بازدارنده‌ی خود را به اهداف تشویقی خود تغییر دهید؟ به عنوان مثال: اگر در حال تلاش برای یادگیری مهارت‌های جدیدی هستید و ترس از دست دادن شغل‌تان انگیزه‌ی شماست، پس مشغله و استرس خواهید داشت و یادگیری آن برای شما سخت خواهد بود. به جای آن هدف خود را با تمرکز بر امکان به دست آوردن یک شغل جدید و مفید در مکانی جدید تغییر دهید. این کار شما را به سمت یک هدف شادتر می‌برد و از انرژی ‌مثبت شما بیشترین بهره را می‌برد.

هنگامی که اهداف خود را بررسی می‌کنید، به احساسات خود توجه کنید. اهداف تشویقی شما باعث می‌شوند احساس ارتقاء، بهبود و حرکت رو به جلو کنید. درحالی که اهداف بازدارنده بیشتر روی حفظ وضعیت موجودتان تاکید دارند.

  1. در لحظه زندگی کنید

در لحظه زندگی کنید

یکی از اصول روانشناختی شادی این است که بیش از حد به گذشته فکر نکنید. خیلی هم نگران آینده نباشید. این دو کار می‌تواند انرژی مورد نیاز برای ساخت امروزتان را از شما بگیرد. کارهای ساده‌ای مثل دوش گرفتن، رقصیدن، قهوه خوردن یا یک گپ کوتاه تلفنی می‌تواند شما را از شر فکرهای بیخود خلاص کند.

فکر درباره‌ی گذشته‌ای که تمام شده است و آینده‌ای که هنوز از راه نرسیده، می‌تواند شما را از پا درآورد. سعی کنید به جای این کار تمام هم و غم خود را برای تلاش امروزتان بگذارید تا آینده‌تان را بیمه کرده و گذشته‌ی خود را جبران کنید. در لحظه زندگی کنید و از امروز خود بهترین استفاده را بکنید. به چیزهایی که از دست داده‌اید فکر نکنید. توجه خود را معطوف چیزهایی کنید که قرار است به دست آورید. به جای اینکه دنبال غم و غصه بورید، شادی‌های زندگیتان را دنبال کنید. یکی از بهترین شادی‌ها، شادی‌های زندگی مشترک است.

بیشتر بخوانید:   7 دلیل نیاز به مشاور خانواده

با اصول روانشناختی شادی می‌توانید رشد کنید.  این اصول می‌تواند زندگی شما را به سمت یک شادی آگاهانه پیش ببرد. کسانی که از تجربیات خود بهترین استفاده را می‌کنند می‌توانند یک شادی آگاهانه را تجربه کنند، اما آنهایی که شکست‌های زندگی‌شان باعث ناامیدی‌شان می‌شود، از این تجربه محروم می‌شوند. به علاوه این اصول بر ایجاد تجربه‌های خوب در زندگی شما تمرکز دارد. زمانی که ذهن‌تان در فضای مثبت قرار داده شود، مطمئنا رشد و شادی بیشتری را تجربه خواهید کرد.