من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

ویژگی زنان مستقل

زنان-مستقل
ویژگی زنان مستقل

خیلی از ما نمی‌دانیم چه قدر قوی هستیم یا حتی چه قدر برای خودمان و استقلال‌مان ارزش قائلیم. باتمام این اوصاف وقتی به زن مستقل فکر می‌کنیم، تصویر زنان موفق در عرصه‌های بین‌الملل، زنان دانشمند و یا زنانی که ارتباطات اجتماعی خیلی قوی دارند، در ذهن‌مان مجسم می‌شوند.

اما واقعا چرا زمانی که به زن مستقل فکر می‌کنیم، به خودمان فکر نمی‌کنیم؟ چرا تمرکزمان را روی نکات مثبت و پررنگ خود معطوف نکنیم؟ مستقل بودن آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید عجیب نیست، تنها کافیست ویژگی‌های زیر را در خود تقویت کنید.

زنان مستقل افرادی هستند که:

نسبت به توانمندی‌های خود آگاه هستند

آنها در ابتدا با خودشان صادق هستند. همان‌طور که ویژگی‌های مثبت خود را می‌شناسند، از عیب‌ها و کم‌و‌کاستی‌های خود هم خبر دارند. آنها دقیقا می‌دانند چه کار‌هایی در توان‌شان است و چه کار‌هایی از عهده‌ی آنها خارج است. آنها خود را قهرمان نمی‌دانند چون کاملا آگاه هستند که هیچ‌کسی وجود ندارد که از پس همه‌چیز بربیاید. بنابراین به کسی قول الکی نمی‌دهند و کار‌هایی را به عهده می‌گیرند که می‌دانند از عهده‌اش بر‌می‌آیند.

مرزها را تعیین می‌کند

زنان-مستقل

زنان مستقل حد و مرز دارند. آنها در هر رابطه‌ای خط قرمز‌هایی مشخص می‌کنند، فرقی هم نمی‌کند این خط قرمز‌ها در رابطه با چه کسی باشد. این رابطه می‌تواند با همکار، شریک عاطفی و یا حتی با فرزندان‌شان باشد. آنها برای شخصیت خود ارزش زیادی قائلند. بنابراین اجازه نمی‌دهند کسی زمان، انرژی، احساسات و سلامتی‌شان را نادیده بگیرد. آنها همان‌طور که به دیگران احترام می‌گذارند، انتظار احترام از دیگران را هم دارند.

با جمعیت همراه نمی‌شود

شما هم حتما ضرب‌المثل «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» را شنیده‌اید و خیلی وقت‌ها خواسته‌اید با جریان هم‌مسیر باشید. زن مستقل منحصر به‌فرد بودن را جزو قوانین زندگی خود قرار داده و همیشه هم تمایلی به حرکت با جمعیت ندارد. او سبک خودش را دارد و این سبک را نه تنها در مد، بلکه در ظاهر، گفتار، نگرش و روابط شخصی‌اش به طور کاملا مشهودی اجرا می‌کند.

بیشتر بخوانید:   آشنایی با ۱۰ تا از باورهای ثروت ساز

روی امور مالی زندگی خود مسلط است

زنان مستقل

مدیریت مسائل مالی یکی از جنبه‌های زندگی چنین زنی‌ست. زن مستقل برای اهداف خود برنامه دارد. او قوی بودن و اعتماد‌به‌نفس را سکوی پرتابی برای رسیدن به اهداف خود می‌کند. برای درآمد و پول خود برنامه‌ریزی منطقی دارد. برنامه‌ریزی‌های مالی او در سه سطح قرار می‌گیرند: کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز‌مدت.

شریک عاطفی خود را آگاهانه انتخاب می‌کند

او مردی را انتخاب می‌کند که همراهش باشد. چون مردی که سربار باشد یا اینکه زندگی او را کنترل کند برایش مناسب نیست. کسی که او انتخاب می‌کند مردی قوی و توانمند است. زن مستقل نمی‌تواند در کنار یک مرد بی‌اراده زندگی کند. به علاوه مردانی که قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب او را محدود می‌کنند هم مورد پذیرش او نیستند.

خودش را سرزنش نمی‌کند

همه ما صدای درونی‌ای داریم که دائم درحال سرزنش و انتقاد است. زن مستقل برای خود ارزش و احترام قائل است و در این صدای درونی غرق نمی‌شود.

ویژگی‌های مثبتش را به خود یادآوری می‌کند، به علاوه نقاط ضعف خود را هم می‌شناسد و آنها را فرصتی برای رشد می‌داند. او با خودش با مهربانی و همان‌طور که با بهترین دوستش رفتار می‌کند، سخن می‌گوید. در زمان‌های بحرانی تمرکز خود را بر توانمندی‌هایش می‌گذارد و با خوش‌بینی به جلو پیش می‌رود.

نیازی به تایید دائمی ندارد

زن مستقل از چنان عزت نفسی برخوردار است و به دنبال انجام کارهای مهم و برنامه‌ ریزی‌های خود است که نیازی به جلب توجه دیگران در خود نمی‌بیند. از اینکه به مردم بگوید در حال اشتباه هستند ترسی ندارد. از نارضایتی آنها بدون واهمه عبور می‌کند و با رفتار مناسب خود به دیگران اجازه نمی‌دهد که از مرزهای او عبور کنند.

بیشتر بخوانید:   طرحواره اطاعت: علل و راهکارهای درمان برای تله اطاعت

از ریسک کردن نمی‌ترسد

زنان-مستقل

او از اینکه ریسک کند نمی‌ترسد، زیرا پیش از اینکه تصمیم نهایی را بگیرد تمام جوانب کار را می‌سنجد و با درایت عمل می‌کند. از آنجایی که از توانمندی‌های خود مطمئن است، می‌داند در چه اموری موفق‌تر است و در چه اموری احتمال شکست دارد. بنابراین با جسارت پیش می‌رود و اغلب تصمیماتش درست است.

به سلامت خود اهمیت می‌دهد

او علاوه بر سلامت روح خود به سلامت جسمش هم توجه می‌کند. او زن عاقلی‌ست و می‌داند هیچ‌چیزی نمی‌تواند جای سلامتی را بگیرد. به همین دلیل مداوم و با برنامه‌ای صحیح ورزش می‌کند. علاوه بر ورزش تغذیه‌ی مناسبی هم دارد.

از اینکه اوقات خود را به تنهایی بگذراند، نمی‌ترسد

زنان-مستقل

او از اینکه وقت خود را در تنهایی سپری کند نمی‌ترسد. چون در همه حال می‌تواند برای خود برنامه‎‌ریزی کند، چه در تنهایی و چه با دیگران. زن مستقل از اینکه دیگران در اطرافش هستند لذت می‌برد و با نبودن آنها هم حس خوبی دارد.

نقش قربانی را بازی نمی‌کند

درصورت شکست اشتباه خود را می‌پذیرد و نقش قربانی را بازی نمی‌کند. او همیشه مسئولیت تصمیمات خود را به عهده می‌گیرد و برای جبران اشتباهات تلاش می‌کند.

روی خودش سرمایه‌گذاری می‌کند

شرط استقلال در هر کسی توانمندی‌ست. چنین زنانی برای به دست آوردن موفقیت تلاش می‌کنند. آنها مدام در حال یادگیری هستند و برای این یادگیری هزینه می‌کنند. درواقع یادگیری برای آنها نوعی تفریح است.

می‌داند چگونه خود را خوشحال کند

خوشحال-کردن-خود

اگر می‌خواهید زن مستقلی باشید، حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای خوشحال کردن خودتان نیازی به تکیه بر دیگران ندارید. خودتان خوب می‌دانید چه چیزی شما را خوشحال می‌کند.

بیشتر بخوانید:   پول بیشتر خوشبختی بیشتر می‌سازد

برخی از ما به عنوان مادر، فرزندان‌مان را دوست داریم و خانواده‌های‌مان ما را خوشحال می‌کنند. برخی دیگر خارج از نقش‌مان در خانواده از عنوان‌هایی همچون عنوان‌های شغلی و اجتماعی خوشحال می‌شویم.

فقط کافی‌ست پاسخ سوال «چه چیز خوشحالت می‌کند؟» را پیدا کنید و فهرستی از آنچه خوشحال‌تان می‌کند، تهیه کنید.

روانشناسان معتقدند اینکه بدانید چه چیزی شما را خوشحال می‌کند، سطحی از خود‌انعکاسی یا بازتاب خود (Self-reflection) است که بیشتر مردم به راحتی از آن می‌گذرند. خود‌انعکاسی به معنای غوطه‌ور شدن در عمق افکار، احساسات و انگیزه‌های‌تان و پیدا کردن پاسخ‌هایی برای آنها‌ست.

یادداشت کردن تجربه‌های‌تان و اینکه شما چه اندازه در این رویداد‌ها نقش داشته‌اید، تمرینی برای خود‌انعکاسی‌ست. در این تمرین بر ویژگی‌های مثبت و منفی خود تمرکز کنید تا بتوانید در موقعیت‌های آینده هم با تسلط بر افکار و احساسات‌تان تصمیمات درست و منطقی بگیرید. تصمیماتی که با انگیزه‌های شما هم‌خوانی داشته باشد.

در آخر باید بگوییم که زن مستقل یک زن رویایی و خارق‌العاده نیست. اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید حتما نمونه‌هایی از چنین زنانی پیدا می‌کنید. آنها در هر سن و سالی و با هر شرایطی نسبت به زندگی خود احساس مسئولیت می‌کنند و برای اهداف خود تلاش می‌کنند.