من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

تفاوت لذت و شادی؛ رسیدن یا نتیجه

تفاوت لذت و شادی؛ رسیدن یا نتیجه

نگاه همه‌گیری که درباره ی لذت و شادی وجود دارد، این است که لذت یک حس زودگذر و شادی همیشگی است. آیا این نگاه درست است؟ فهمیدن تفاوت لذت و شادی، می‌تواند موجب افزایش رضایت از زندگی شود.

آنچه در تمام مقالات به آن پرداخته شده است، این‌گونه نشان می‌دهد که اگر در خلال لذت‌ها متوقف شوی، مسیر رسیدن به شادی را فراموش می‌کنی.

ما می‌خواهیم بررسی کنیم که لذت، یک محرک مفید یا مضر است؟ در اولین قدم باید تفاوت میان شادی و لذت را پیدا کنیم.

لذت، نوعی احساس سرخوشی در لحظه است که با دلایل بسیار ساده‌ای در ما ایجاد خواهد شد. درمقابل شادی، احساسی است که برای بروز پیدا کردن، نیاز به دلایل محکم‌تری دارد.

یکی از دلایل مهم تفاوت لذت و شادی، همین عمقی‌ست که در مفهوم شادی وجود دارد و آن را به یک نام محبوب‌تر تبدیل کرده است چراکه نتیجه‌گرایی بیشتری دارد.

با ما همراه باشید تا پنجره‌های بیشتری نسبت به این دو کلمه با هم باز کنیم.

تفاوت لذت و شادی؛ پنجره‌ی لذت

لذت، نوعی احساس شعف است. این احساس زمانی ایجاد خواهد شد که شما از انجام کاری لذت ببرید.

حتماً برای شما پیش آمده است که از خوردن یک چای ساده با دوست خود، احساس فوق‌العاده‌ای داشته باشید. دلیل این حجم از احساس خوب را نمی‌توانید در عوامل بیرونی پیدا کنید.

مثال دیگر این است که گاهی آنقدر غرق کار شده‌اید که زمان را فراموش می‌کنید. نکته ی مهم در تفاوت لذت و شادی همین است؛ غرق شدن در زمان و فراموش کردن خود.

بسیار پیش آمده است که ما محو تماشای طبیعت شویم، چشمان خود را ببندیم، نفس عمیق بکشیم و آرام آرام لبخندی بر لب بنشانیم. در این لحظه در حال تجربه ی احساس بی‌نظیر لذت هستیم.

بیشتر بخوانید:   تفاوت‌های بین زنان و مردان کدامند و با آنها چه کنیم؟

لذت می‌تواند با عوامل بسیار ساده‌ای بروز پیدا کند زیرا وابسته به عوامل بیرونی نیست، منشأ لذت و شعف یک نیروی درونی خواهد بود.

تفاوت لذت و شادی؛ پنجره‌ی شادی

تفاوت لذت و شادی؛ پنجره‌ی شادی

شادی مانند لذت، آزادی ارائه شدن را ندارد. شادی احساسی است که برای بروز یافتن به دلایل بیرونی محکمی نیازمند است.

در یافتن تفاوت لذت و شادی، به این نکته خواهیم رسید که شادی، نتیجه ی یک رسیدن است. وقتی به یک هدف هرچند کوچک می‌رسیم، وقتی نتیجه تلاشمان مثبت می‌شود و یا وقتی از رسیدن به مقصد احساس خوبی داریم، در حال تجربه شادی هستیم.

زمانی که احساس شادی ما را در بر می‌گیرد، ذهن خاموش نیست و در فعال‌ترین حالت ممکن است. دلایل منطقی در صف هستند تا شادی ما را بیشتر کنند.

شادی، یک احساس بسیار ارزشمند و هدفمند است که برای بروز پیدا کردن، شرایط را در نظر می‌گیرد.

اگر از این لحظه به احوالات خود، بیشتر دقت کنید، می‌توانید لحظاتی که احساس شادی دارید را تحلیل و دلایلش را بررسی نمایید.

لذت و شادی؛ تفاوت و اشتراک دو پنجره

برای اینکه تفاوت شادی و لذت را بیابیم، بهتر است این دو پنجره را در کنار هم مقایسه کنیم تا عمق مطلب را بهتر درک کرده باشیم.

لذت و شادی؛ تفاوت و اشتراک دو پنجره

برای اینکه تفاوت شادی و لذت را بیابیم، بهتر است این دو پنجره را در کنار هم مقایسه کنیم تا عمق مطلب را بهتر درک نماییم.

جدول مقایسه لذت و شادی
احساس لذت احساس شادی
یک احساس لحظه‌ای و زودگذر است. زمان طولانی‌تری انسان را درگیر می‌کند.
برای بروز نیازی به عوامل ساده‌ای دارد. برای بروز نیاز به عوامل بیرونی محکم‌تری دارد.
نوعی حس خوب برای زیبایی‌های مسیر است. احساسی برای نتیجه گرفتن و رسیدن است.
در اثر ترشح دوپامین ایجاد می‌شود. هورمون ایجادکننده آن، سروتونین است.
نوعی سرخوشی اعتیادگونه است. یک حس مطمئن و عینی است.
می‌تواند در نتیجه یک فعالیت منفی و غم‌انگیز باشد. تنها عوامل خوشحال‌کننده، آن را به وجود می‌آورند.
بیشتر بخوانید:   اختلال دیسلکسیا: شناخت و درمان

 

اگر بخواهیم نقطه اشتراک این دو حس را در مقابل تفاوت لذت و شادی قرار دهیم، باید گفت هر دو این احساسات در نتیجه ترشح محرک‌های عصبی در مغز ایجاد می‌شوند.

دوپامین و سروتونین از مهم‌ترین محرک‌های مغز هستند که ترشح آن‌ها علاوه بر بهبود حالات روحی، نمودهای جسمی نیز خواهد داشت.

شادی یا لذت؛ موثر در پیشرفت کردن

حال که با مفهوم پنجره‌های لذت و شادی آشنا شده‌ایم، کدام را برای پیشرفت در مسیر انتخاب می‌کنیم؟ زندگی انسان وابسته به احوالات او خواهد بود.

یکی از دیدگاه‌های فراگیر و قدیمی درباره تفاوت لذت و شادی، این است که انسانی که درگیر لذت‌های زودگذر شود، راه رسیدن به خوشبختی را گم می‌کند. آیا برای اینکه لذت بردن از مسیر، زمان ما را نگیرد، باید چشم بسته به سمت نتیجه و شادی بدویم؟

اگر ندانیم که چگونه باید از حس لذت خود استفاده کنیم، هرگز از موفقیت‌هایی که کسب می‌کنیم احساس شادی نخواهیم کرد. نادیده گرفتن زیبایی‌های مسیر، انگیزه رسیدن به مقصد را کاهش می‌دهد.

ذات انسان به‌گونه‌ای است که با رسیدن به هر قله‌ای، قله‌ی بلندتری را طلب می‌کند. اگر از قله اول لذت نبریم، چگونه برای رسیدن به قله دوم انگیزه پیدا می‌کنیم؟

نکته‌ای که در جدول مقایسه تفاوت لذت و شادی به آن اشاره کردیم، این بود که لذت می‌تواند در نتیجه یک فعالیت منفی ایجاد شود. گاهی ابراز احساسات غمگین ما، حس لذت و رهایی را به همراه دارد.

غم یکی از پررنگ‌ترین احساسات بشر است که نادیده گرفتنش عواقب بسیاری در پی خواهد داشت. اگر انیمیشن درون بیرون (Inside Out) را دیده باشید، متوجه می‌شوید، گاهی یک عزاداری سالم، لذت‌بخش‌ترین کاری‌ست که انجام می‌شود چراکه با پذیرش غم به لذت آرامش می‌رسیم.

بیشتر بخوانید:   اختلال عاطفی فصلی

انتخاب نهایی میان لذت و شادی

انتخاب نهایی میان لذت و شادی

انتخاب نهایی این است که لذت را چاشنی تمام احساسات انسانی کنیم تا کیفیت زندگی خود را بالا ببریم. ما پنج احساس اصلی به نام‌های خشم، ترس، نفرت، غم و شادی داریم. تفاوت لذت و شادی در همین است که شادی یکی از احساسات اصلی است.

بروز به موقع و به اندازه هر یک از احساسات، می‌تواند ما را در ادامه مسیرمان، راهنمایی کند. درواقع لذت موجب کنترل احساسات ما خواهد شد.

دیدن یک فیلم ترسناک ممکن است لذت‌بخش باشد چراکه هورمون‌های لازم را در بدن ترشح می‌کند. لذت بردن از ترس همان محرکی است که به ما نیروی مقابله با ترس‌هایمان را می‌دهد.

کلام آخر

لذت و شادی پنجره‌های رو به روی یکدیگر نیستند، این پنجره‌ها کنار هم قراردارند و باز کردن هر دو آن‌ها مانند یک مکمل عالی، ما را به سوی موفق شدن می‌برد.

لذت بردن از موفقیت‌ها، ابتدای راه یافتن شادی‌ست. شاد زیستن یکی از مهم‌ترین اهداف انسان‌ها است. راه‌هایی برای زندگی شادتر وجود دارد که آگاهی از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.