من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

خوشبختی چیست و علم درباره آن چه می گوید؟

خوشبختی
تعریف علم از خوشبختی

وقتی صحبت از خوشبختی می‌شود، ناخودآگاه یاد روزهای شاد گذشته می‌افتیم. روزهایی که انگار در خود رمز و راز خوشبختی را نگه‌داشته‌اند و به همین دلیل است که خاطره‌بازی با آن روزها را دوست داریم. همان روزهایی که کنار خانواده و دوستان گذشته و بیشترین سطح انرژی را داشته‌ایم. اما با فکر کردن به گذشته و درنظر گرفتن زندگیِ امروزمان، یک نکته روشن است: رسیدن به شادی و خوشبختی در دستان خودمان است. کافی است آن را با تمام وجود بخواهیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

در این یادداشت از سایت همراهتم با شما هستیم تا ببینیم علم درباره‌ی احساس خوشبختی و راز و رمز رسیدن به آن چه می‌گوید. با ما همراه باشید.

چگونه احساس خوشبختی را به بالاترین سطح خود برسانیم؟

شادی محرک اصلی تمام رفتارهای انسان است. با این وجود محققان می‌گویند که تنها یک سوم از افراد احساس خوشحالی را تجربه می‌کنند. پس راه رسیدن به خوشبختی چیست؟ سه راهکار علمی و دقیق که به شما کمک می‌کند بیشترین سطح شادی را تجربه کنید را با هم می خوانیم:

  • به جای این‌که هدفمان رسیدن به اوج شادی و خوشبختی باشد، باید از خودمان بپرسیم: «آیا به اندازه کافی خوشحالم؟ چه چیزهایی باعث شادی من می شوند؟ از چه چیزی لذت می‌برم؟» اگر موضوعی جزئی باعث ناراحتی ما شده، نباید از کل زندگی‌مان ناراضی باشیم. توجه به داشته‌هایمان و این‌که در زندگی‌مان چه چیزهایی برای شکرگزاری داریم، بسیار مهم تر از آن است که بخواهیم تمام روز را با فکر کردن به مشکلات سپری کنیم.
  • ایجاد شرایط مناسب برای شادی بسیار مهم است. همه ما برای شاد بودن، به شرایط مناسب نیازمندیم. از خودمان بپرسیم: «برای فراهم کردن این شرایط، چه کاری از دستمان بر می آید؟ آیا دوست نداریم کمی بیشتر با اطرافیان‌مان رفت وآمد کنیم؟ برنامه‌ی تحصیلی یا کاری‌مان، محدودمان کرده؟ آیا راهی وجود دارد که هم شاد باشیم و هم از هدف هایمان جا نمانیم؟»
  • میزان شادی را اندازه بگیرید! علم می‌گوید ژنتیک در میزان شاد بودن ما موثر است. از طرف دیگر، انسان از عادت ساخته شده‌است و این عادت ها هستند که سطح شادی ما را مشخص می کنند. ما انسان ها بسیار منعطفیم و توانایی فوق العاده‌ای برای انطباق با محیط اطراف خودمان داریم. وقت شادی، این نقطه‌ی تنظیم ژنتیکی است که سطح و مدت شادی ما را مشخص می کند. نقطه‌ی تعیین شده برای شادی یک اصطلاح روانشناختی است که سطح شادی ما را توصیف می کند.
بیشتر بخوانید:   پول بیشتر خوشبختی بیشتر می‌سازد

هر یک از ما نقطه‌ی مشخصی برای شادی داریم. بعضی ها زودتر شاد می شوند. بعضی ها دیرتر. هر کسی در یک شرایطی شاد می شود که حتی ممکن است، برای دیگران بی اهمیت باشد. اما به صورت کلی می‌توان گفت که این موضوع به ژنتیک و حتی شرطی بودن ما یا همان عادت‌هایمان برمی گردد و تاثیر آن در میزان شادی ما می‌تواند به ۵۰ درصد هم می‌رسد. ۱۰ درصد دیگر شادی ما از شرایط زندگمیان ناشی می‌شود. ۴۰ درصد هم به کارهایی که انجام می دهیم مربوط است. وقتی می‌گوییم که ۴۰ درصد از احساس خوشبختی‌مان، دست خودمان است یعنی یکی دیگر از راه‌های خوشبختی تسلط بر ذهن و فکرمان است.

هشت راز خوشبختی در زندگی چیست؟

راز-خوشبختی

شادی های ما از عادت هایمان شکل می گیرند. در ادامه هشت عادتی که باعث می شود بیشتر احساس خوشبختی داشته باشیم را می خوانیم.

۱. به دنبال این نباشید که به بهترین نتیجه برسید

همیشه همه چیز همان طور که ما دوست داریم یا برایش برنامه‌ریزی می‌کنیم، پیش نمی رود. اگر به نتیجه ای خاص اصرار کنیم، نمی‌توانیم در لحظه زندگی کنیم. این کار نتیجه ای جز نا امیدی و تسلیم شدن ندارد.

۲. موفقیت و خوشبختی را برای خود تعریف کنید

هیچ دو انسانی در دنیا شبیه هم نیستند. پس چرا باید به‌دنبال معیارهای دیگران برای خوشبختی باشیم؟ به‌جای این کار، باید تلاش کنیم تا موفقیت و خوشبختی را براساس شرایط زندگی خودمان تعریف کنیم. در غیر این‌صورت همیشه در حال رقابت با دیگران خواهیم بود و زندگی‌مان تبدیل به جاده ای بدون مقصد می‌شود. در چنین حالتی، رضایتِ درونی تبدیل به سرابی می‌شود که نه وجود واقعی دارد و نه به آن می‌رسیم.

بیشتر بخوانید:   شیوه‌ی زندگی در زمان حال

۳. به چیزهایی که شما را خوشحال می‌کند، پایبند بمانید

شبیه خودمان باشیم و شبیه خودمان رفتار کنیم. باید بدانیم ناسازگاری بین فکر و عمل ضربه‌ی بدی به روحیات ما می‌زند. هر چه فاصله‌ی بین کاری که باید انجام دهید و کاری که واقعا انجام می‌دهید کمتر باشد، شادتر خواهید بود. به خودتان تعهد بدهید که با آرمان هایتان پیش بروید. شاید این نکته ساده به‌نظر برسد، اما عمل کردن به آن واقعا دشوار است.

۴. برای داشته های زندگی شکرگزار باشید

شکرگذاری داشته ها در زندگی

داشته ها و کمبودها هر دو حقایقی هستند که همزمان در زندگی ما وجود دارند. پنجمین راه از راه‌های خوشبختی، شکرگزاری است. آیا شکرگزارید؟ تحقیقات نشان داده افرادی که شکرگزاری می‌کنند رشد فراوانی را در سه زمینه‌ی جسمی، روحی و اجتماعی تجربه می کنند:

فیزیکی

  • سیستم ایمنی قوی‌تر
  • واکنش کمتر نسبت به درد و ناراحتی
  • فشار خون پایین
  • خواب راحت

روانشناسی

  • درک بیشتری از احساسات مثبت
  • هوشیارتر، زنده‌تر و پویاتر
  • شادی و لذت بیشتر
  • خوش‌بینی و شادی بیشتر

اجتماعی

  • مفیدتر، سخاوتمندتر و دلسوزتر
  • بخشنده‌تر
  • احساس تنهایی و انزوای کمتر

۵. بیشتر ابراز علاقه کنید

ابراز-علاقه

تلخ‌ترین اشک‌ها را بعد از درگذشت عزیزان‌مان می‌ریزیم. می دانید چرا؟ چون حرف های نگفته‌ی زیادی مانده که دیگر فرصت گفتن‌شان را نداریم. با گفتن جمله‌ی ساده‌ی «دوستت دارم» نزدیکان‌تان را شاد ‌کنید.  از شاد کردن آن‌ها احساس رضایت کنید و انرژی مثبت بگیرید. این یکی از آسان‌ترین راه‌های خوشبختی است.

۶. سرگرمی‌ هایی در مسیر رویاهایتان داشته باشید

یک لیست از سرگرمی‌های موردعلاقه‌تان تهیه کنید و در اوقات فراغت به سراغ این لیست بروید. حتی کار شما می‌تواند به تفریحتان تبدیل شود، به‌شرطی که دوستش داشته باشید. مثلا اگر از هیجان لذت می‌برید، چرا روتین کاری‌تان را به شکل یک مسابقه درنمی‌آورید؟ مسابقه‌ای که اگر در آن برنده شدید و به تمام کارهایتان رسیدید؛ یک جایزه‌ی کوچک در انتهای روز منتظرتان باشد.

۷. سراغ کاری بروید که به شما هیجان بدهد

افراد شاد جسورند. اگر خودتان را به چالش نکشید نمی‌توانید رشد کنید. رشد برای شادی لازم است. اگر رشد نکنیم، کم‌کم فرسوده می شویم. تجربه‌ی هیجان، پویایی و نشاط شما را حفظ می کند. این سرزندگی باعث می شود، شما در کارهایتان حضور ذهن بیشتری داشته باشید.  در هنگام خطر سطح هوشیاری بالا می رود. وقتی کارهایی را انجام می‌دهید که ریسک زیادی دارد، مجبور می‌شوید جور دیگری فکر کنید. همین کار شما را به خلاقیت و نوآوری وادار می کند.

بیشتر بخوانید:   پنج اصل روانشناختی شادی آفرین

هیجان-در-کار

هر چه بیشتر ریسک کنید، سرزنده تر خواهید بود. البته با این‌کار طبیعی‌ست که طعم شکست را هم بیشتر می‌چشید. اما بدانید که اگر شکست نخورید، رشد نمی‌کنید. اگر هرگز طعم شکست را نچشیم، هیچ  وقت از پیروزی لذت نمی بریم. هرچه درد بیشتری را تجربه کنیم، بیشتر می‌توانیم شادی را درک کنیم و قدردان آن باشیم.

۸. خوب بودن کافی نیست، بهترین خودتان باشید

لازم نیست همه چیز را تجربه کنیم. بعضی ها، از هر فرصت بزرگی که برایشان پیش می‌آید استفاده می‌کنند، حتی اگر با اهدافشان هماهنگ نباشد. اما باید برای خودمان یادآوری کنیم که لازم نیست در همه‌چیز بهترین باشیم. ما باید بهترین نسخه‌ی خودمان باشیم. این مهم‌ترین راز خوشبختی‌ست.

در پایان

شکایت کردن و تمرکز کردن روی مشکلات آسان است. به همین دلیل است که بیشتر افراد خوشحال نیستند و به‌دنبال فرمولی جادویی برای خوشبختی می‌گردند. اما برای خوشبختی، لازم نیست در زندگی پیشرفت های درخشانی کرده باشیم یا در رفاه کامل به‌سر ببریم. افراد شاد به جای توجه به موفقیت های دیگران، روی توانمندی ها و اولویت‌های زندگی خودشان تمرکز می کنند. آن‌ها معمار زندگی‌شان هستند و ایمان قلبی دارند که برای هر مشکلی در نهایت راه‌حلی پیدا می‌شود و هیچ‌چیز در زندگی ارزش غصه‌خوردن و ناراحت ماندن را ندارد.