من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

با قوانین جهانی موفقیت از دید برایان تریسی آشنا شوید

قوانین جهانی موفقیت
قوانین جهانی موفقیت از دید برایان تریسی

قوانین جهانی موفقیت از شانس نمی‌گویند. اشتیاق فراوان، برنامه‌ریزی و کار و تلاش آن چیزی‌ست که ما را به هدف‌های کوچک یا بزرگ می‌رساند. ما با نادیده گرفتن ترس‌ها و باور به این نکته پیش می‌رویم که می‌توانیم به جایگاه دل‌خواه در زندگی برسیم. اما چگونه؟ در این نوشته از «همراهتم» نگاهی داریم به دیدگاه‌های برایان تریسی درباره‌ی قوانین جهانی موفقیت.

اگر کمی هم اهل خواندن کتا‌ب‌های توسعه فردی باشید، نام برایان تریسی برای‌تان آشناست. این نویسنده کتابی به‌نام «قوانین جهانی موفقیت» (Universal laws of success) نوشته که در آن ۱۲۰ قانون طلایی موفقیت را از دید خودش برای خوانندگان تعریف کرده. او در یکی از جمله‌های جذاب کتابش می‌گوید: «در تعیین هدف‌هاتان باید قاطع باشید، اما در انتخاب راه رسیدن به هدف، انعطاف‌پذیر عمل کنید.»

فوانین جهانی موفقیت

۱. قانون باور

تریسی قانون باور را مهم‌ترین قانون موفقیت می‌داند. زمانی‌که از صمیم قلب چیزی را باور کنیم، این باور می‌تواند به واقعیت تبدیل شود. کاری که مهم به‌نظر می‌رسد، از بین بردن باورهای قدیمی و محدود‌کننده‌ است. چراکه ما مشاهده‌های خودمان را باور نمی‌کنیم، بلکه درواقع به باورهای قدیمی خود می‌چسبیم. برای رسیدن به موفقیت باید بتوانیم آن‌چه را تا پیش از این غیرممکن تصور می‌کردیم، اکنون باورپذیر و امکان‌پذیر تلقی کنیم.

۲. قانون انگیزه

برای حرکت به‌سوی موفقیت به نیروی درونی نیاز داریم. نیرویی که ما را به‌ جلو براند، چیزی به‌نام انگیزه. با شناخت درست انگیزه‌ها و تقویت آنها، تلاش برای رسیدن به هدف‌ آسان‌تر می‌شود.

۳. قانون تمرکز

قانون-تمرکز

یکی دیگر از قوانین جهانی موفقیت چیزی نیست مگر تمرکز. زمانی که بر موضوع و هدفی متمرکز می‌شویم، دستیابی به آن راحت‌تر خواهد شد. باید بر موفق شدن تمرکز کنیم. بر همه‌ی مسیرهایی که ما را به موفقیت می‌رسانند. بر همه‌ی هدف‌هایی که خواهان رسیدن به آنها هستیم.

بیشتر بخوانید:   احساس همدلی چیست؟ چطور این مهارت را کسب کنیم؟

۴. قانون تاثیر تلاش

هر قدر داشتن انگیزه و تمرکز روی هدف مهم باشد، مهم‌تر از تلاش کردن نیستند. سخت‌کوشی و تلاش‌گری پایه‌ی اصلی موفقیت به‌حساب می‌آید. هیچ باور یا انگیزه‌ای بدون گام برداشتن و زحمت کشیدن به جایی نخواهد رسید. هر چه بیشتر تلاش کنیم،‌ شانس موفق شدن بیشتر می‌شود. واقعیت این است که هیچ راه میان‌بری برای رسیدن به خواسته‌هامان نداریم. باید زحمت بکشیم و گام به گام جلو برویم.

۵. قانون عادت

قانون-عادت

کارشناسان می‌گویند حدود ۹۵ درصد از کارهایی که در طول روز انجام می‌دهیم، از سر عادت است. به همین دلیل است که عادت را یکی دیگر از قوانین موفقیت می‌دانند. عادت‌ها همیشه مفید و پیش‌برنده نیستند.

باید به سبک زندگی‌مان توجه کنیم. عادت‌های روزانه و روش انجام کارها را بررسی کنیم و ببینیم کدام عادت‌ها ما را به جلو می‌برند و به هدف نزدیک می‌کنند. برای شکل دادن روال و عادت موثر دیر نیست. عادت‌های اشتباه و مانع‌ها را برمی‌داریم و درعوض، با اصلاح روتین روزمره، روالی تاثیرگذار و مفید برای خودمان می‌سازیم.

۶. قانون علت و معلول

احتمالا از قانون علت و معلول شنیده‌اید. هر معلول به‌دلیل یک یا چند علت به‌وجود آمده. اگر موفقیت را معلول فرض کنیم، به چند علت نیاز داریم تا آن را محقق کنیم. موفقیت یا رسیدن به هدف‌های کوچک و بزرگی که برای خودمان مشخص کرده‌ایم، به یک یا چندین علت وابسته است. پس ابتدا علت‌ها را پیدا می‌کنیم.

اگر می‌خواهیم در رشته‌ی موردعلاقه‌مان از دانشگاه پذیرش بگیریم، به چه کارهایی نیاز داریم؟ تقویت درس‌های مرتبط با آن رشته، بالا بردن سطح دانش، برنامه‌ریزی و علت‌های دیگر. این قانون می‌گوید شانس را فراموش کنید. اگر می‌خواهید به هدفی برسید، گام‌های رسیدن به آن را مشخص کنید. سپس یکی یکی گام بردارید و به هدف نزدیک شوید.

بیشتر بخوانید:   یافتن سعادت در زندگی

موفقیت تضمینی

موفقیت-تضمینی

خواندن نوشته‌های انگیزشی، قوانین موفقیت و پروراندن شور و شوق‌های گذرا، ما را به هیچ هدفی نمی‌رساند. موفقیت هم مانند خیلی چیزهای دیگر تضمینی نیست. اما دست‌یافتنی‌ست!

با آموختن مهارت‌های جدید و بالا بردن دانش و شناخت می‌توانیم مسیر رسیدن به هدف را روشن ببینیم. می‌توانیم گام‌های مشخص و قابل‌دسترسی تعریف کنیم. و با برنامه‌ریزی به آن‌چه می‌خواهیم برسیم. اکنون می‌خواهیم بدانیم چگونه در مسیر رسیدن به هدف موفق شویم؟

پیشنهادهای برایان تریسی

۱. عمل کنیم

هیچ نوع موفقیتی با دست روی دست گذاشتن و رویا پروردن به‌دست نمی‌آید. با عمل کردن می‌توانیم نتیجه بگیریم و بدانیم راه را درست انتخاب کرده‌ایم یا باید مسیرمان را تغییر دهیم.

۲. به جلو نگاه کنیم

هیچ صخره‌نوردی تصور نمی‌کند راه ساده‌ای پیش رو دارد. در راه رسیدن به موفقیت، سختی و مشکلات گوناگونی پیش چشم ما شکل می‌گیرد. مهم این است که پافشاری کنیم و عقب نرویم.

۳. «اکنون» مهم است

گذشته و آینده‌ای وجود ندارد. همه‌ی دارایی ما «اکنون» است. همه‌ی مشکلات گذشته،‌ ناپدید شده‌اند و همه‌ی احتمالات آینده، تنها در ذهن ما وجود دارند. تنها موضوع مهم همین اکنون است. اکنون باید یک گام به جلو برداریم. اکنون باید تلاش کنیم. نتیجه‌ی اکنون را در آینده خواهیم دید.

۴. موفق‌ها را بشناسیم

افراد موفق

زمان آن رسیده که نگاهی به اطراف‌مان بیندازیم و ببینیم در طول روز و هفته با چه افرادی معاشرت می‌کنیم. اگر با بازنده‌ها معاشرت کنیم، بازنده‌ی بعدی ما هستیم. اگر با شکست‌خورده‌ها ارتباط داریم، نفر بعدی که شکست می‌خورد،‌ ما هستیم. تریسی می‌گوید افرادی به موفقیت می‌رسند که با افراد موفق و برنده نشست و برخاست می‌کنند. افراد ناامید، انگیزه‌ی ما را از بین می‌برند. اما کسانی که مزه‌ی پیروزی را چشیده‌اند، به ما انگیزه و شوق می‌دهند. همیشه می‌توانیم از برنده‌ها بیاموزیم.

بیشتر بخوانید:   تست لنگرگاه شغلی: انتظارات شما از شغلتان چیست؟

۵. از مشکلات نترسیم

تریسی بارها از بی‌پولی و شکست‌هایش حرف زده. او می‌گوید همیشه کوهی از مشکلات مقابل ما هستند. گره‌ها را باید دانه به دانه باز کنیم و مشکلات را حل کنیم.

۶. هدف را مشخص کنیم

بعضی افراد با رسیدن به هدفی که داشته‌اند، می‌بینند که هدف را اشتباه انتخاب کرده‌اند و چیزی نیست که آنها را خوشحال کند. باید با خودمان روراست باشیم و ببینیم چه خواسته‌ای داریم. دنبال پیشرفت شغلی هستیم، درآمد بیشتر می‌خواهیم یا محیطی خلاق و دلپذیر برای کار کردن؟

۷. تنها نمانیم

ما به دیگران نیاز داریم. همیشه می‌توانیم برای پیدا کردن راه‌حل، یا تقویت انگیزه از خانواده و دوستان کمک بگیریم. کمک گرفتن از دیگران نشانه‌ی ناتوانی ما نیست. بلکه گاهی با کمک مالی از خانواده یا کمک فکری از دوست یا کارشناس شغلی می‌توانیم راه رسیدن به موفقیت را سریع‌تر طی کنیم.

خودتان را فرد موفقی می‌دانید؟ از رمز و راز موفق شدن برای خوانندگان «همراهتم» تعریف کنید.