من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

مقایسه کار گروهی، تیمی و فردی

تفاوت کار گروهی و فردی
مقایسه کار گروهی، تیمی و فردی

در این نوشته از «همراهتم» درباره‌ی مقایسه کار گروهی، تیمی و فردی حرف می‌زنیم. شما اهل کار گروهی و تیمی هستید یا ترجیح می‌دهید به‌تنهایی کارها را پیش ببرید؟ کار تیمی و کار فردی هر کدام خوبی و ایرادهای خودشان را دارند و انتخاب هر یک، به نوع کار بستگی دارد. در بسیاری از محیط‌های کاری، فرصت برای کاری فردی و جمعی فراهم می‌شود. داشتن توانایی و دانش موردنیاز هر سبک کاری، کمک می‌کند در همه‌ی موقعیت‌ها قابلیت خودتان را نشان دهید. مقایسه‌ کار گروهی، تیمی و فردی را مرور کنیم و ببینیم هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند.

کار فردی چیست؟

کار-فردی

پیش از مقایسه کار گروهی، تیمی و فردی،‌ باید تصور مشترک و یکسانی از هر کدام داشته باشید. کار فردی فرایند انجام کارها به‌شکل مستقل است. کار فردی این امکان را به شما می‌دهد که با تمرکز کارتان را انجام دهید. مسیر و مراحل کار کاملا در کنترل شماست. تمرکز شما کمک می‌کند روند کار را بهبود ببخشید و کارآمد ظاهر شوید.

مزیت‌‌های کار فردی

۱. تمرکز آسان‌تر و سریع‌تر به‌دست می‌آید. نیازی به برگزاری جلسه و هماهنگی وجود ندارد.

۲. اعتباری که برای انجام کار به‌دست می‌آید، منحصر به شماست. نیازی نیست موفقیت‌تان را با فردی از گروه که کارایی چندانی نداشته، قسمت کنید.

۳. تصمیم‌گیری به‌تنهایی و براساس مهارت‌های خودتان شکل می‌گیرد.

ایرادهای کار فردی

  • به‌تنهایی مسئول انجام کار هستید. درصورت شکست،‌ به‌تنهایی باید پاسخگو باشید.
  • مسئول ایجاد انگیزه شمایید. کسی نیست برای انجام کار شما را تشویق کند.
  • می‌تواند خسته‌کننده باشد. کسی نیست با او سخن بگویید، ایده‌هاتان را برایش مطرح کنید یا از او کمک بگیرید.
  • در استایل کار فردی، در صورت بیماری یا نیاز به مرخصی،‌کار به تاخیر می‌افتد و کسی جایگزین شما نمی‌شود.
بیشتر بخوانید:   مفهوم مدیتیشن یا مراقبه

کار تیمی چیست؟

کار-تیمی

گاهی در کنار یک یا چند نفر دیگر کاری را انجام می‌دهید و همگی یک هدف را دنبال می‌کنید. کار تیمی در کنار دیگران کمک می‌کند سلیقه و نظرهای مختلف را بشنوید. هر دیدگاه متفاوتی می‌تواند باعث یادگیری و موفقیت تیم شود. افراد همکاری می‌کنند، دانش و مهارت‌های فردی خود را وارد تیم می‌کنند و بازخوردهای سازنده به دیگران می‌دهند. با وجود اختلاف‌نظرها، درنهایت افراد تیم در کنار هم به هدف موردنظرشان دست پیدا می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌ها توانایی حضور در کارهای تیمی و گروهی را به‌عنوان یکی از مشخصه‌های کارکنان درنظر می گیرند. چراکه کل مهم‌تر است از فرد. زمانی‌که افراد مختلف یک هدف را دنبال می‌کنند، تفاوت‌های آنها به نقطه‌ی قوت تیم تبدیل می‌شود.

مزیت‌‌های کار تیمی

۱. زمانی که افراد در کنار هم کاری را آغاز می‌کنند، بهره‌وری بالا می‌رود و کارها آسان‌تر می‌شود. افراد می‌‌آموزند که در مقابله با چالش‌ها ناامید نشوند و به یکدیگر انگیزه‌ی حرکت به‌سوی هدف را می‌دهند.

۲. دو یا سه نفر همیشه بهتر از یک نفر می‌توانند راه‌حل برای چالش‌ها پیدا کنند. خلاقیت چند نفر بیشتر از یک نفر است و کارهای سخت راحت‌تر انجام می‌شوند.

۳. هر فردی مهارت‌ها، پیشینه و تجربه‌های خودش را دارد. افراد دیگر تیم کمک می‌کنند خودتان را از دریچه‌ی دیگری ببینید.

۴. کار تیمی ارتباط بین افراد تیم را تقویت می‌کند. از این‌رو، ارتباط بین کارکنان سازمان قوی‌تر شده و به مرور زمان هماهنگی و دوستی بیشتر می‌شود.

ایرادهای کار تیمی

  • ممکن است فردی در تیم باشد که کنار می‌ایستد و کار را به دیگران می‌سپارد. در چنین تیم‌هایی اغلب مشکلاتی پیش می‌آید که روحیه‌ی افراد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
  • کار تیمی نیازمند جلسه‌های متعدد است. اگر جلسه‌ها خوب مدیریت نشوند،‌ کارایی تیم پایین می آید.
  • تصمیم‌گیری در تیم‌ها کندتر از کار فردی پیش می‌رود. چراکه همه باید به توافق برسند و کار به تاخیر می‌افتد.
بیشتر بخوانید:   با قوانین جهانی موفقیت از دید برایان تریسی آشنا شوید

کار گروهی چیست؟

کار-گروهی

مجموعه‌ای از افراد کنار هم قرار می‌گیرند تا کار مشترکی را انجام دهند. شاید تصور کنید کار تیمی و کار گروهی مفهوم یکسانی دارند،‌ ولی چنین نیست. در کار تیمی دیدیم که افراد تیم با هم هماهنگ هستند و با برگزاری طوفان فکری، ایده‌ها و نظرهای مختلف را کنار هم می‌چینند.

در کار گروهی مسئولیت‌ها و وظیفه‌ها بین افراد گروه تقسیم می‌شود و هر فردی مسئول انجام وظیفه‌ی خودش است. البته ممکن است افرادی که وظایف مرتبط دارند، با هم در ارتباط باشند. اما گروه به هماهنگی ویژه‌ای نیاز ندارد. کار گروهی به‌ویژه در زمینه‌ی آموزش کاربرد فراوانی پیدا می‌کند.

مزیت‌‌های کار گروهی

۱. تحقیق‌ها نشان داده ۹۷ درصد دانش آموزان در کار گروهی، یادگیری بهتر و مهارت‌های مشارکت بیشتری داشته‌اند. همچنین توانسته‌اند مطلب‌های بیشتری را در حافظه‌ی خود نگه دارند. دانش‌آموزان بحث‌هایی را که در گروه مطرح می‌شود، بیشتر به‌خاطر می‌سپارند، چراکه بیشتر توجه می‌کنند.

۲. بعضی مدیران باور دارند دو رییس بهتر از یک رییس است. به همین دلیل کار را به بخش‌های مختلف می‌سپارند. هدف گروه یکی‌ست، اما به افراد مسوولیت‌های جداگانه واگذار می‌شود.

۳. از آن‌جا که در کار گروهی بر کار فردی تاکید می‌شود، به رشد شخصی می‌انجامد. درواقع خروجی کار گروهی بیشتر بهبود مهارت‌های فردی‌ست.

ایرادهای کار گروهی

  • ممکن است کار گروهی در رسیدن به هدف سازمان موفق عمل نکند، چراکه کار تیمی و هماهنگی کامل بین افراد وجود ندارد.
  • یکی از مهم‌ترین موارد مقایسه کار گروهی، تیمی و فردی این است که در کار گروهی ارتباط چندانی بین افراد شکل نمی‌گیرد و فرد احساس تعلق به تیم را ندارد. درمقابل، از کار فردی حمایت می‌شود.
بیشتر بخوانید:   چگونه از حالت تدافعی دست برداریم؟

کار فردی بهتر است یا کار تیمی؟

کار فردی یا کار تیمی

از آن پرسش‌هایی‌ست که پاسخ روشنی ندارد! اگر کار موردنظر به تمرکز و دقت زیادی نیاز دارد، اغلب سیستم فردی نتیجه‌ی بهتری می‌دهد. برای مثال،‌ تحقیقی نشان داده برنامه‌نویس‌ها زمانی که تنها هستند، سریع‌تر کار می‌کنند. طراحان، هنرمندان، نویسندگان و حتا مهندسان در تنهایی بازدهی بالاتری دارند و ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند.

کار تیمی پایه و اساس برگزاری جلسه‌ی طوفان فکری‌ست. افراد مخلتف، تجربه‌های مختلفی را از سر گذرانده‌اند و ایده‌های متنوعی دارند. عموما بهترین ایده‌ها از جلسه‌های طوفان فکری بیرون می‌آید. بهره‌وری تیم اغلب بالاتر است و افراد تیم انگیزه‌ی بیشتری برای دستیابی به هدف تیم دارند.

هر کدام از افراد تیم، نگاه منحصر‌به‌فرد خودشان را در روبه‌رو شدن با مشکلات و چالش‌ها دارند. از این‌رو  میزان خلاقیت و قابلیت حل مشکل در تیم‌ها بالاست.

سخن پایانی

بعضی افراد ترجیح می‌دهند تنهایی کار کنند و بعضی دیگر بودن در تیم و گروه را دوست دارند. هر سه استایل مزیت‌ها و نکته‌های منفی دارند. کلید موفقیت در این است که بهترین سبک کاری را باتوجه به ویژگی‌های کار و فرد انتخاب کنیم. مقایسه کار گروهی، تیمی و فردی را خواندید. شما کدام را ترجیح می‌دهید؟