من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

یافتن سعادت در زندگی

یافتن سعادت در زندگی
خبر خوش این است که نمی‌خواهیم در این مطلب راز زندگی پرسعادت را برای شما افشا کنیم. اساسا چنین کاری ممکن به نظر نمی‌رسد و ظاهرا راز خوشبختی در زندگی هر شخص صرفا در برابر دیدگان خودش مشهود است. حال چطور خوشی را در زندگی تجربه کنیم؟ اصولا نیک‌بختی به چه معناست؟ آیا می‌توانیم سعادت دائمی را وارد زندگی خود بکنیم؟ جوزف کمبل (Joseph Campbell)، که عمر خود را صرف مطالعه درباره‌ی اسطوره‌های سرتاسر جهان کرده بود، جمله‌ای را آویزه‌ی گوش خود و شاگردانش کرده بود: «در پی سعادت خود بروید.» از نظر کمبل انسان در پی معنا بخشیدن به زندگی نیست، بلکه در پی تجربه‌ی زنده بودن است. برای این کار باید به کاری مشغول باشد که به صورت تمام عیار او را در زمان حال نگه می‌دارد. این اندیشمند بزرگ در هر ترم تحصیلی دقایقی را با دانشجویان خود مصاحبه‌ی خصوصی می‌کرد. او می‌گوید: «معمولا این گفتگوها بسیار روزمره است و نکته‌ی خاصی رد و بدل نمی‎شود، تا این که به نکته‌ای گذرا می‎رسیم که چشم دانشجو ناگهان برق می‌زند و برای لحظاتی با ذوق درباره‌اش حرف می‌زند. در این لحظه است که به خود می‌گویم، امیدوارم این موضوع را رها نکند و پی سعادتش برود.» از نظر او آن چه حس سرزندگی را در همه‌ی سلول‌های بدن‌مان بیدار می‌کند راه کامروایی ماست و اگر در این راه قرار بگیریم «چشمه‌ی آب حیات» همواره در دسترس‌مان خواهد بود. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به راه‌هایی برای یافتن سعادت در زندگی اشاره می‌کنیم.

نقشه گنج سعادت

به نظر یافتن خوشی‌های زندگی بسیار ساده می‌رسد، اما حقیقت آن است که این فرایند ممکن است عمری طول بکشد. خوشبختی گنج بزرگ زندگی است و از قدیم گفته‌اند «نابرده رنج گنج میسر نمی‎شود!» البته احتمالا هیچ یک از ما دوست نداریم که این حرف را بشنویم. به هر حال راه‌هایی وجود دارد که چون نقشه‌ی گنج ما را گام به گام به زندگی خجسته نزدیک‌تر می‌کند.
بیشتر بخوانید:   نظر پزشکان درباره‌ خستگی تصمیم گیری چیست؟

کشف خود و سفر به درون

یکی از مهمترین و احتمالا پیچیده‌ترین گام‌ها در مسیر یافتن خوشی شروع سفر درون برای کشف خود است. اندیشیدن درباره‌ی خویشتن، کار بر عواطف درونی و شفای درون را می‌توانیم راه‌هایی برای رسیدن به صلح و آرامش درون بدانیم. با این حال، این سفر مسیری مستقیم و سرراست نیست و در میانه‌ی این راه باید به طور پیوسته خود را بازبینی و اقدامات را متناسب با موقعیت تنظیم کنیم. در این راستا باید از درون لنز و چشمی صداقت به گذشته‌ی خود بنگریم و آنرا برانداز کنیم.

یافتن تمرین مراقبه ای مناسب برای خود

یافتن تمرین مراقبه ای مناسب برای خود گام دیگری که ما را به سوی کامیابی در زندگی راهنمایی می‌کند انتخاب تمرین مراقبه‌ای مناسب با روحیه‌مان است. ممکن است یوگا، مراقبه یا مدیتیشن، پیاده‌روی در طبیعت یا باغبانی برای خالی کردن ذهن از دغدغه‌های روزمره و آسایش ذهن به ما کمک کند. یافتن تمرین متناسب با خلق و خو و شخصیت ما کمک خواهد کرد که آن را به طور منظم و با لذت پیگیری کنیم.

یافتن قبیله

همه‌ی ما محتاج حمایت عزیزان و گوشی شنوا هستیم، کسانی که ما را درک کنند و حامی عاطفی ما باشند. ما به معنای واقعی کلمه به هم‌خانواده و هم‌قبیله نیازمندیم. در برخی از شرایط این افراد هم‌خون ما نیستند. یافتن قبیله و خانواده‌ای که ما را درک می‌کند سبب ایجاد حس تعلق و ریشه‌دار بودن در دنیا می‌شود.

یافتن مکان شاد

طبیعت منبعی ترمیم‌کننده و احیاگر برای تندرستی ما است. برخی از افراد مکان شاد خود را در ساحلی دنج می‌بینند که در آن صدای امواج گوششان را پر می‌کند، برخی دیگر نشستن زیر درخت سروی کهن و گوش دادن به صدای باد در شاخه‌هایش را مکان شاد خود می‌دانند. ممکن است برخی گوشه‌ی اتاق شخصی خود و گوش دادن به موسیقی محبوب را فضای شادی‌بخش می‌شناسند. به هر حال هر یک از ما باید جایی از دنیا را پیدا کنیم که حس گرمابخش خانه را به ما بدهد و هر از گاهی برای پناه گرفتن از تنش‌های زندگی در آن آرام بگیریم.
بیشتر بخوانید:   فواید ذهن‌آگاهی چیست؟

خود را نوازش دهیم

خودمراقبتی برای یافتن سعادت درونی لازم است. باید به خاطر بسپاریم که کلیت وجودمان از مجموع اندام و اعضای ما فراتر است و برای ترقی و پیشرفت باید توان و انرژی بیش از آن چه صرف بقایمان می‌شود کسب کنیم. سلامت جسم و سلامت روان ما نیاز به مراقبت روزمره دارد. گاهی صرفا تمرین‌های روزمره ورزش جسمانی یا روانی برای رسیدن به خوشبختی کفایت نمی‌دهد. روز سلامت روان یکی از کارهایی است که می‌توانیم برای نوازش خود در برنامه‌ی زندگی بگنجانیم. ممکن است هر یک از ما برداشتی شخصی در مورد روز سلامت روان داشته باشیم، اما هسته‌ی اصلی این مفهوم خود مراقبتی و فاصله‌گرفتن از هیاهو و جریان سریع زندگی اجتماعی است. وقتی برای نفس گرفتن از قطار سریع زندگی روزمره پیدا می‌شویم و زنگ تفریحی برای خود دست و پا می‌کنیم، روان‌مان نوازش می‌گیرد. برخی از دانشمندان معتقدند وقتی ما به طور منظم به خود استراحت نمی‌دهیم، بدن برای دفاع از خود بیماری‌های معمول را ایجاد می‌کند. باید در نظر داشت که پروردن و نوازش خود گاهی به معنای مراجعه به مشاور سلامت روان و گفتگو با متخصص است.

کلام آخر

افراد گوناگون هدف‌های مختلفی را در زندگی خود برمی‌گزینند. چه کسی می‌تواند تعیین کند که رضایت و خوشبختی در چه هدفی نهفته است؟ احتمالا نشانه‌هایی چون لبخند رضایت و سرزندگی برای شناسایی افرادی که سعادتمند زندگی می‌کنند مفید خواهد بود، اما اینها راه را به ما نشان نخواهند داد. آن چه مسلم است نوع هدف فرد موفق او را خوشبخت نکرده است. اگر این طور بود همه در پی یک هدف معین می‌رفتند و به سعادت می‌رسیدند. نقشه‌ی گنج خوشبختی برای هر کس در وجودش نهفته است و باید برای یافتن آن آماده‌ی سفر شود: «سفری به اعماق درون».