من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

روانشناسی رنگ‌: رنگی که باید بپوشیم و دلیل آن

روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ، مطالعه‌ی شیوه‌ی تاثیر رنگ بر رفتار و حالت و تاثیری است که بر دیگران می‌گذاریم. آیا واقعا رنگی که می‌پوشیم بر حالمان تاثیر دارد؟ پژوهشگران در جواب می‌گویند: آری، مسلما رنگ بر حال، رفتار و سطح تنش ما تاثیر دارد.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم درباره‌ روانشناسی رنگ و راهنمای کامل رنگ‌هایی که باید بپوشید مطالعه کنید.

روانشناسی رنگ‌ها چیست؟ 

روانشناسی رنگ به مفهوم مطالعه‌ی تاثیر رنگ بر رفتار انسان است. یکی از متخصصان رنگ می‌گوید که شیوه‌ی تاثیر رنگ، به ماهیت رفتاری خود رنگ مرتبط است. او نظر هزاران نفر را درباره‌ی رنگ‌ها پرسیده است و به این ترتیب الگوهای تکراری در پاسخ‌ها یافته است.

رنگ‌ها در افراد متفاوت تاثیرات مشابهی دارد. مثلا رنگ آبی همیشه با آسمان آبی در ارتباط است که در کودکی همیشه جنبه‌ی مثبت داشته است، این رنگ در کودکی به معنای بازی در خارج از خانه و تفریح بوده است. به طور تکاملی در ذهن ما آبی نشانه آرامش هوا و نبودن طوفان و بودن خورشید برای رشد محصولات است و همیشه ما را یاد ثبات و آرامش می‌اندازد.

این متخصص می‌گوید که پاسخ قطعی و صریحی وجود ندارد ولی از پژوهش‌های مختلف می‌توان به موارد جامعی درباره‌ی الگوهای تفکر مردم درباره‌ی هر رنگ دست یافت. شخصیت انسان نیز در برداشت از رنگ‌ها موثر است.

حالا چطور می‌توان بهترین رنگ را برای هر موقعیت انتخاب کرد؟ در ادامه راهنمای شخصی رنگ که بر پایه‌ی پژوهش‌های انجام‌شده به دست آمده، ارائه می‌شود:

پژوهش‌ها نشان داده است که رنگ‌ها تاثیر بسیاری بر حال و شیوه‌ی واکنش دیگران به ما دارند. شگفت‌آور است  که طبق یافته‌ی محققان در سال 1974 رنگ حتی بر میزان ضربان قلب، فشار خون و تنفس تاثیر می‌گذارد.

راهنمای کامل رنگ‌هایی که باید بپوشید

شما به شیوه‌های متفاوتی درباره‌ی رنگ‌ها فکر می‌کنید. ممکن است بر اساس حالی که دارید رنگی را برای پوشیدن انتخاب کنید، یا رنگی را انتخاب می‌کنید که حال‌تان را آن جور که می‌خواهید بکند.

بیشتر بخوانید:   تمرین تنفسی 4-7-8 چیست و چه فوایدی دارد؟

بهترین رنگ‌هایی که در دفتر کار می‌توانید بپوشید

رنگ لباس برای محیط کار

  • سبز: این رنگ نشان از طراوت و امنیت و هماهنگی دارد. همچنین با پول در ارتباط است و به نشان «به پیش رفتن» در چراغ راهنمایی است که هر دو این خصوصیات مناسب محیط کارند. رنگ سبز برای چشم‌ها آرامش‌بخش است و کمتر از دیگر رنگ‌ها چشم را خسته می‌کند و برای همین برای دیگر همکارانی که ساعات زیادی را جلو نمایشگر کامپیوتر می‌گذارنند این رنگ را خوشایند می‌کند.
  • آبی: آبی رنگ حقیقت و خرد است. همچنین این رنگ اثر آرامش‌بخشی دارد و به هوش مربوط است. بنابراین اگر محیط کاری پر تنش و پرحاشیه‌ای دارید، آبی رنگی عالی برای مقابله با این تنش‌ها محسوب می‌شود.
  • قهوه‌ای: این رنگ باثبات، بسیار مردانه محسوب می‌شود. اگر زنی در محیط کاری بسیار مردانه هستید، پوشیدن رنگ قهوه‌ای شکلاتی حس اعتبار شما را افزایش می‌دهد.
  • سیاه: این رنگ نیرومند احساس اسرارآمیز و جدی بودن را انتقال می‌دهد و برازنده نیز محسوب می‌شود و خاصیت لاغرکننده دارد. اگر می‌خواهید جدی گرفته شوید، لباس رسمی سیاه با اثری جزئی و ظریف از رنگ سبز یا آبی در پوشش، اثری شگفت‌آور در مخاطب می‌گذارد.

بدترین رنگ‌ها برای محیط کار

رنگ لباس برای محیط کار

  • زرد: این رنگ شادترین رنگ است و معمولا حس لذت را منتقل می‌کند. با این حال زرد رنگی بی‌ثبات محسوب می‌شود، بنابراین ممکن است برای محیط کار کمی بیش از حد انرژی داشته باشد و فرد را ضعیف جلوه دهد.
  • خاکستری: خاکستری انفعال، بی‌تفاوتی و بی‌انرژی بودن را القا می‌کند. اگر دوست دارید خاکستری بپوشید آن را با رنگی روشن‌تر مانند آبی همراه کنید تا اثرات منفی آن را از بین ببرد.
  • قرمز: این رنگ تهاجمی و پر شور و شوق است و برای اولین دیدار عاشقانه بسیار عالی است، ولی برای محیط کار اصلا مناسب نیست. سوخت‌وساز بدن و فشار خون را نیز افزایش می‌دهد و به همین دلیل هم هست که در تابلوی توقف و خوروهای آتش‌نشانی استفاده می‌شود. رنگ قرمز ممکن است برای محیط کار کمی خصومت‌آمیز به نظر برسد، بنابراین در انتخاب آن کمی بازنگری کنید.
بیشتر بخوانید:   عارضه تیک، شناخت و درمان

رنگ‌های متعادل و چاشنی

رنگ‌-های-متعادل

  • نارنجی: این رنگ برانگیزاننده و شورآور است. نارنجی به اندازه‌ی قرمز تهاجمی نیست، اما توجه را جلب می‌کند و بنابراین برای شرایط متعادل نیز مناسب است.
  • بنفش: بنفش و ارغوانی مردم را به یاد تجملات و اعیان می‌اندازد. بنفش رنگ جادو نیز محسوب می‌شود. به هر حال از آن جا که بنفش به ندرت در طبیعت به چشم می‌خورد، مصنوعی هم به نظر می‌رسد. روسری یا کراوات یا کیف کوچک ارغوانی یا بنفش بسیار دلپذیر است و مکملی عالی برای لباس به حساب می‌آید.
  • سفید: این رنگ حس پاکیزگی و کمال را القا می‌کند. این رنگ همیشه برای پیراهن یا روسری گزینه‌ای ایمن است، ولی استفاده‌ی بیش از حد از رنگ سفید نشان از هراس و پوچی دارد و برای روابط کاری مناسب نیست.

رنگ‌ها بر حال ما و برداشت دیگران از ما تاثیر دارند. اما مسلم است که رنگ‌ها یگانه عامل موثر بر برداشت مردم از ما نیستند، ممکن است با وجود پوشیدن کت زرد در محیط کار محبوب همه باشید. با این حال، هنگامی که گزینه دارید، رنگی را انتخاب کنید که به برداشت خوب دیگران از شما کمک می‌کند و تاثیر بد در آن نمی‌گذارد.

تحقیقات متعدد روانشناختی شگفت‌انگیزی هم درباره‌ی اثر رنگ در موقعیت‌های گوناگون صورت گرفته است. به این ایده‌های جالب درباره‌ی رنگ‌ها در موقعیت‌های متفاوت نگاهی بیندازید:

چه رنگی برای دسکتاپ خود انتخاب کنید؟

سبز… رنگی که برای دسکتاپ یا وب‌سایت خود انتخاب می‌کنید بر بازده کاری شما تاثیر فراوان خواهد داشت. رنگ سبز برای چشم آرامش‌بخش است و چشم را از باقی رنگ‌ها کمتر خسته می‌کند. این رنگ برای دسکتاپ کامپیوتر که ساعت‌ها جلو چشمتان است رنگی بسیار عالی محسوب می‌شود.

برای ورزش چه رنگی بپوشید؟

رنگ لباس در ورزش

نارنجی… نارنجی رنگی برانگیزاننده و شورانگیز است و ترکیبی از شور قرمز و لذت زرد را دارد. پژوهش‌ها نشان داده است که رنگ نارنجی اکسیژن‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد و تاثیر انرژی‌بخشی دارد و فعالیت را در مغز برمی‌انگیزاند.

بیشتر بخوانید:   علت بی بند و باری اخلاقی و راه های مقابله با آن را می شناسید؟

چه رنگی را (خانم‌ها) برای قرار ملاقات بپوشند؟

قرمز… قرمز رنگ شور است و خون را به جریان می‌اندازد. خانم‌ها با پوشیدن این رنگ قلب طرف مقابل را به تپش می‌اندازند.

چه رنگی را (آقایان) برای قرار ملاقات بپوشند؟

آبی… آبی باثبات‌ترین رنگ است. خانم‌ها عاشق دیدن مردان باثباتند. این رنگ همچنین خاصیت آرامش‌بخشی دارد و به آرامش اعصاب شما و طرف قرار ملاقات، کمک فراوان می‌کند.

اگر می‌خواهید قوی به نظر برسید چه رنگی بپوشید؟

سیاه… پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که سیاه حس قدرت به شخص می‌بخشد و او را در نظر طرف مقابل نیرومند می‌نماید. در بررسی‌ای که در مسابقات ورزشی گوناگون شده است مشخص شد که تیم‌هایی که از دو رنگ سیاه و رنگی جایگزین در مسابقات متفاوت استفاده می‌کنند، هنگام پوشیدن لباس سیاه تهاجمی‌تر بازی می‌کنند.

دفتر کار را چه رنگی کنید؟

رنگ دفتر کار

سبز و آبی… در سال 1999 پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که رنگ تاثیری شگفت بر احساسات و کارکرد کارمندان دارد. کارکنانی که در دفتر آبی‌رنگ کار می‌کردند متمرکزتر و آرام‌تر و امیدوارتر به کارشان ادامه می‌دادند. از آن جایی که آبی میزان تپش قلب را کاهش می‌دهد و سبز پریشانی را کم می‌کند و حس مرتبط با پول را دارد ترکیبی از این دو رنگ بهترین گزینه برای محیط کار محسوب می‌شود.

کلام آخر

شما می‌توانید رنگ‌ها را بر اساس عوامل گوناگون و برای هدف‌های گوناگون انتخاب کنید. یکی دیگر از عوامل انتخاب رنگ مد روز است. به هر حال دقت در انتخاب رنگ متناسب شرایط و حالات متفاوت و حتی شخصیت نشان از ظرافت شما دارد و در محبوبیت‌تان تاثیری فراوان می‌گذارد.