من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

7 دلیل نیاز به مشاور خانواده

مشاور-خانواده
مشاور خانواده

اینکه هر فردی براساس افکار و عقاید خود رفتار کند، کاملا طبیعی است. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که ممکن است، با نزدیک‌ترین افراد زندگی‌مان یعنی خانواده، دچار تعارض و سوءتفاهم شویم. تعارضات و تنش در هر خانواده‌ای وجود دارد، اما بسیار مهم است که بدانیم چطور باید از آنها عبور کنیم. به همین منظور یکی از بهترین تصمیمات، مراجعه به مشاور خانواده است. افراد متخصصی که با علم و آگاهی می‌توانند مسائل زندگی ما را تحلیل، مشکلات را پیدا کنند و درنتیجه به ما آموزش دهند که چگونه از پس آنها بربیاییم. این آموزش‌ها باعث می‌شوند که در آینده مشکلات کمتری در محیط خانواده ایجاد شود. مشاوره در زندگی مشترک نقش پیشگیری را ایفا می‌کنند و البته که پیشگیری بهتر از درمان است.

مشاوره خانواده و زندگی مشترک

مشاور خانواده

تقریبا همه‌ی ما اولین احساسات و هیجانات خود را در خانه و درون خانواده تجربه کرده‌ایم. پایه و اساس ایجاد ارتباط را از درون خانواده یاد گرفتیم و این اولین جامعه‌ای بود که در آن عضو شدیم. با این حال هرگونه اختلاف، مشکل، درگیری و استرس ممکن است برای هر خانواده‌ای پیش بیاید. کلید داشتن و حفظ یک خانواده‌ی موفق، این است که افراد خانواده بتوانند نیازهای تک‌تک اعضا را درک، شناسایی و آنها را برطرف کنند.  بهره‌مندی از علم یک مشاور خانواده‌ی حرفه‌ای و متخصص می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. در ادامه عمده‌ترین دلایل مراجعه‌ی خانواده‌ها به مشاور خانواده را می‌خوانید:

خانواده‌های تلفیقی

خانواده‌ های تلفیقی

بعضی از خانواه‌ها یک یا چند کودک را به فرزندی قبول می‌کنند، و یا برخی از افراد با کسی ازدواج می‌کنند که صاحب فرزند است. در‌این‌صورت با تلفیق چند نفر که بین همه‌ی آنها نسبت خونی وجود ندارد، یک خانواده‌ی تلفیقی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات در این خانواده‌ها ممکن است افراد توانایی پذیرش همدیگر را نداشه باشند. معمولا در خانواده‌هایی این اتفاق می‌ا‌فتد که پدر و مادر یک فرزند ازدواج مجدد کرده باشد. اینکه هرکدام از اعضای خانواده توانایی هضم و پذیرش این موضوع را نداشته باشند، امری کاملا طبیعی‌ست و باید برای حل این مشکل از یک متخصص کمک گرفت. درصورتی که این مساله از راه درست خود حل نشود، می‌تواند در آینده مشکلات بزرگتری را در خانواده ایجاد کند. پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه همگی زیر یک سقف بروید حتما از یک مشاور خانواده کمک بگیرید، تا پله‌های اول این مسیر را با مشاوره‌های او طی کنید.

بیشتر بخوانید:   فرزند شما هم با نقل مکان به خانه یا کشور دیگر مشکل دارد؟

سوگواری خانوادگی

سوگواری-خانوادگی

زمانی که اعضای خانواده یکی از عزیزان خود را از دست می‌دهد سیل هیجانات منفی سراغ‌شان می‌آید. این موضوع یکی از دلایل رایج مراجعه‌ی خانواده‌ها به مشاور خانواده است. از آنجایی که چنین مساله‌ای تمام اعضای خانواده را درگیر می‌کند، بهتر است که همه‌ی اعضا در جلسات مشاوره مشارکت داشته باشند.

اخلال و اختلال

اخلال و اختلال

اگر یکی از اعضای خانواده دچار نوسانات خلقی بشود، بقیه اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، یک درمانگر خانواده می‌تواند به اعضا کمک کند که از یکدیگرحمایت کنند. غیر از اختلالاتی مانند اختلال دوقطبی، افسردگی و یا بیش‌فعالی بیشترین علت مراجعه در این موضوع نوجوانان هستند. معمولا آنها برای استقلال و حفظ حریم خصوصی خود در خانواده دچار مشکل می‌شوند. روانشناس به این خانواده کمک می‌کند تا بحران نوجوانی را درک کنند و از پس تنش‌های موجود برآیند.

سوءمصرف الکل و مواد مخدر

سوء مصرف مواد

اعتیاد به الکل و مواد مخدر می‌تواند همه‌‌ی اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. حتی اگر فرد معتاد در خانه نباشد، پیامد کارهای او می‌تواند گریبانگیر اعضای خانواده باشد. ترک الکل و مواد مخدر دشوار است. به همین‌خاطر خدمات توانبخشی یا مشاوره‌ی خانواده می‌‌تواند نقش مهمی در ترک فرد معتاد ایفا کند. در این شرایط تمام اعضا از درمانگر و راهنمایی‌های او استفاده خواهند کرد. آنها در جلسات درمانی نحوه‌ی حمایت از یکدیگر و مبارزه با اعتیاد را آموزش خواهند دید.

جدایی و طلاق

طلاق

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که ممکن است برای خانواده‌ها پیش بیاید، طلاق یا جدایی‌ست. مشاوره در زندگی مشترک می‌تواند بخش مهمی از روند پروسه‌ی طلاق باشد تا بتواند آسیب‌های تک‌تک افراد خانواده را به حداقل ممکن برساند. درصورتی که زوجین فرزند مشترکی داشته باشند، بهتر است که پیش از اقدام به طلاق با مشاوره‌خانواده گفت‌و‌گو کنند. حتی اگر مشکل حل نشد و زوجین تصمیم قطعی به جدایی گرفتند، وجود یک متخصص می‌تواند از آسیب‌های روحی به شما و فرزندتان جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:   مشاوره خانواده و معجزات آن

ارتباط غیر موثر در خانه و بین اعضا

صمیمیت اعضای خانواده

دلایل زیادی برای نبود صمیمیت دربین اعضای خانواده وجود دارد؛ از مشغله‌ی کاری و تحصیلی گرفته تا دلخوری‌های کوچک و بزرگ. درصورتی که افراد خانواده احساس می‌کنند از یکدیگر فاصله گرفته‌اند، یک درمانگر متخصص می‌تواند به آنهاکمک کند تا این ارتباط از دست رفته را به خانه بازگردانند.

فقدان صمیمیت جنسی

فقدان-صمیمیت-جنسی

سلامت یک رابطه‌ی عاطفی را می‌توان بر اساس زندگی جنسی زوجین قضاوت کرد. هرچه زن و مرد از نظر جنسی صمیمیت بیشتری با هم داشته باشند، رابطه‌ی عاطفی عمیق‌تری را هم تجربه می‌کنند. زوجینی که درمورد روابط جنسی خود با یکدیگر گفت‌و‌گو نمی‌کنند و از نیاز‌ها و علایق یکدیگر بی‌اطلاع هستند، در باقی ابعاد زندگی مشترک هم همدلی و صمیمیت ندارند. به علاوه این را هم درنظر بگیرید که دلایل زیادی مانند مصرف انواع داروها یا عدم تعادل هورمونی و غیره می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

اما در کل زوجین جدای از مشکلات پزشکی، باید درون رابطه هم به دنبال موردی باشند که موجب فقدان ارتباط جنسی شده است. متاسفانه فقدان صمیمیت در یک رابطه می‌تواند نشانه‌ی مشکلات اجتماعی، افسردگی، قطع ارتباط یا نبود وقت کافی برای یکدیگر باشد. به این موضوع توجه داشته باشید، هنگامی که زوجین با مشکل عدم صمیمیت جنسی روبه‌رو هستند، در سایر زمینه‌های روابط خود نیز دچار مشکل‌اند. نبود ارتباط جنسی می‌تواند مشکلات ارتباطی زیادی را بین آنها ایجاد کند. مشکلات ارتباطی مانند توهین، تحقیر، شک، پرخاشگری و غیره می‌تواند تمام اعضای خانواده را درگیر کند. در این شرایط مشاوره در زندگی مشترک آنها می‌تواند با بررسی ریشه‌ی مشکلات، راه‌های زیادی برای مقابله با آن ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:   مشاوره طلاق و طلاق آگاهانه

نتایج مشاوره خانواده

این نوع از مشاوره، یکی از مهم‌ترین خدماتی‌ست که مراکز روانشناختی به مراجعین خود ارائه می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید خانواده با احساس علاقه‌ای که به اعضای خود دارد می‌تواند در درمان و پیشگیری بسیاری از مشکلات روانشناختی افراد موثر باشد. در ادامه لیستی از مهم‌ترین نتایجی که در همکاری مشاوره و خانواده به دست می‌آید را می‌خوانید:

  • بهبود ارتباطات فردی بین اعضا
  • تعریف درست و اصولی از نقش‌های هریک از افراد نقش
  • بهبود نقش موثر افراد
  • توانایی حل مشکلات در خانواده
  • کمک به ایجاد ارتباط موثر اعضا با دیگران
  • حل و فصل تعارضات بین فرزندان
  • رفع مشکلات ناشی از داشتن والدین ناسازگار
  • بهبود روابط زناشویی
  • کمک به افراد خانواده پس از جدایی زوجین
  • تغییرات عمده در زندگی
  • برخورد درست با مرگ، مهاجرت و یا ترک اعضا
  • رفع مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان

خانواده‌هایی که به مشاوره خانواده رجوع می‌کنند، از سطح رشد و بلوغ ارتباطی بسیار بالایی برخوردارند. آنها به این موضوع آگاهند که یک روانشناس باتجربه و متخصص حتی پیش از وقوع مشکلات، آنها را پیش‌بینی کند تا جلوی اختلاف و مشکلات بعدی خانواده را بگیرد. چنین خانواده‌هایی از لحاظ روانی بسیار سالم‌تر از دیگر خانواده‌ها هستند.