من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

معنای واقعی ثروت چیست؟

ثروت واقعی
معنای واقعی ثروت چیست

مردم مفاهیم و نظرات خاص خود را در مورد پول، ثروت و دارایی دارند. برداشت‌های اولیه‌ی ما از این مفاهیم، از چگونگی برخورد و دیدگاه والدین‌مان با مساله‌ی پول ناشی می‌شود. بچه‌ها در دوران مدرسه، یاد می‌گیرند که از نظر ذهنی بچه‌های پولدار را از دانش‌آموزان نه‌چندان ثروتمند جدا کنند. این اندازه‌ه‌گیری‌های ذهنی را خانواده و سپس جامعه به کودکان یاد می‌دهد.

آنها براساس این خط‌کش آدم‌های دور‌و‌برشان را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و به آنها برچسب‌های مالی می‌زنند. بسته به این که در چه خانواده‌ و جامعه‌ای و با چه نوع طرز فکری رشد کرده باشیم، تعریف‌مان از مفهوم پول و معنای ثروت تغییر خواهد کرد. در کنار دو بنیاد خانواده و اجتماع، باید به تاثیر رسانه‌ها در تغذیه‌ی روانی هم اشاره کنیم. انواع و اقسام برنامه‌های تلویزیونی و خصوصا صفحات اجتماعی می‌توانند مرزهای متفاوتی برای معنای ثروتمند واقعی و پول برای ما مشخص کنند.

معنی ثروت واقعی

ثروت واقعی

اصطلاحات پول و ثروت ممکن است به یک معنا باشند، اما در حالی که بسیاری از مردم بر اهمیت داشتن پول فراوان تاکید دارند، تعداد کمی معنی ثروت واقعی را درک می‌کنند. یک بار شخصی از وارن بافت (Warren Buffett) پرسید که تفاوت بین ثروتمند شدن و پولدار شدن در چیست؟ پاسخ او کوتاه و بسیار دقیق بود: «کسانی که به دنبال پول هستند، هرگز راضی نیستند. ثروت یک حس‌و‌حال و یک باور ذهنی‌ست. افراد ثروتمند همیشه به اندازه کافی دارند.»

با این تفاسیر باور ذهنی ثروتمند چیست؟ راز ثروت واقعی داشتن حس فراوانی‌ست. درست است که داشتن پول کافی برای فراهم کردن یک سقف بالای سر، تامین غذا و پوشاک کافی و سایر ملزومات اولیه لازم و ضروری‌ست، اما آنچه بیشتر روشنفکران به عنوان ثروت در نظر می‌گیرند، ربطی به پول ندارد.

بیشتر بخوانید:   ایده، خلاقیت و نوآوری را بهتر بشناسیم

جستجوی ثروت واقعی ممکن است به معنای جستجوی روابط عمیق‌تر، رشد شخصی یا راه‌هایی برای ایجاد معنای بیشتر در زندگی باشد. دستیابی به ثروت واقعی به معنای داشتن توانایی لذت بردن از لذت‌های کوچک و معمولی زندگی‌ست.

ثروتمند بودن یعنی حضور شاد در زندگی و شکرگزاری از همه‌ی جنبه‌های آن. یک ثروت واقعی این است که خودآگاه باشید، با هدف زندگی کنید و نه تنها به خوشبختی خود متعهد باشید، بلکه به دیگران هم کمک کنید تا شادی خود را پیدا کنند.

دارایی‌های واقعی هر‌کسی شامل خانواده، دوستان، تحصیلات، استعدادها، تجربه، ارتباط با جامعه، عزت‌نفس، توانایی کمک به دیگران و سلامتی‌ست. همه‌ی این ثروت‌هایی که نام بردیم، می‌توانند موجب جذب ثروت بیشتر شما شوند. درواقع ثروت واقعی پایه و اساس پولدار شدن است.

پول همیشه ثروت به همراه ندارد

افرادی که تلاش می‌کنند دارایی مالی خود را نگاه دارند و بدون خرج کردن و لذت بردن از آن، تنها پول‌های خود را پس‌انداز کنند، باورهای ذهنی فقیری دارند. متأسفانه آنها هرگز به اندازه‌ی کافی ثروتمند نیستند، زیرا تمام هویت آنها به آنچه که دارند گره خورده است، نه به آنچه که واقعاً هستند. از نظر آنها انباشت پول بیشتر به معنای به دست آوردن قدرت برای جمع‌آوری چیزهای بیشتر است.

اما افرادی که ثروتمند واقعی هستند، از ثروت برای بهبود جامعه و کمک به هم‌نوع استفاده می‌کنند. افرادی که از نظر ذهنی فقیر هستند تا زمانی که با یک مشکل اقتصادی بزرگ مواجه نشوند، نمی‌توانند قدر ثروت واقعی را بفهمند. این افراد باید یک تلنگری بخورند تا از خودشان بپرسند: همزمان می‌توانم پشت چند ماشین بنشینم و رانندگی کنم؟ همزمان زیر چند سقف می‌توانم بخوابم؟ آیا من واقعاً به همه‌ی اینها نیاز دارم؟ آیا همه‌ی اینها برای من کافی هستند؟

بیشتر بخوانید:   چطور در 7 مرحله‌ی ساده ثروت را جذب کنیم؟

دارایی‌های واقعی ما

دارایی های واقعی زندگی

شما هم اگر می‌خواهید ثروت واقعی خود را اندازه‌گیری کنید، بهتر است نگاهی به اطراف خود بیاندازید. کسانی که شما را دوست دارند و از شما حمایت می‌کنند، دارایی‌های واقعی شما هستند. اعتمادی که آنها به شما دارند، ذره‌ذره و با تلاش شما به دست آمده است. برای حفظ این ثروت خیلی مراقب باشید.

توانمندی‌ها، مهارت‌ها و علم شما ثروتی بی‌انتهاست که همیشه می‌توانید از آنها استفاده کنید، بدون اینکه نگران تمام شدن‌شان باشید. این ثروت از آن دسته دارایی‌هایی‌ست که نه‌تنها تمام نمی‌شود، بلکه می‌تواند روز‌به‌روز افزایش پیدا کند.

در کنار همه‌ی اینها باید بگوییم که بزرگترین و شاید مهم‌ترین دارایی یک انسان، سلامت اوست. بدون سلامت داشتن ثروت و حتی پول به هیچ دردی نمی‌خورد. مراقب این ثروت خدادادی باشید و برای حفظ آن همیشه غذای سالم بخورید و ورزش را فراموش نکنید. سبک زندگی شما می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامتی شما داشته باشد.