من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

نشانه‌های هوش هیجانی پایین چیست؟

هوش هیجانی پایین به معنای کمبود توانایی در شناخت، مدیریت و انعکاس احساسات خود و دیگران است. افرادی که هوش هیجانی پایین دارند، ممکن است با مشکلات زیادی در زندگی روزمره‌ی خود مواجه شوند و تاثیرات منفی زیادی را تجربه کنند. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به بررسی اثرات منفی هوش هیجانی پایین و راه‌های بهبود آن می‌پردازیم.

نشانه‌های هوش هیجانی پایین

  • اصلا عصبانی نمی‌شوید

داشتن هوش هیجانی به این معنا نیست که همیشه خوب و دوستانه باشید، هوش هیجانی به این معنا است که قادر به مدیریت احساسات خود باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. بعضی اوقات باید به طرف مقابل نشان دهید که غمگین، نگران و گیج هستید.

پنهان کردن پیوسته‌ی احساسات واقعی در زیر نقاب شادمانی و آرامش اصلا صحیح و مؤثر نیست. یکی از عادات افراد با هوش هیجانی بالا نمایش احساسات منفی و مثبت در موقعیت‌های متفاوت است.

  • مضطرب می‌شوید

زمانی‌که احساسات خود را پنهان کنید، به شکل تنش، نگرانی و استرس بازمی‌گردد. سرکوب احساسات، شما را از لحاظ روحی و جسمی خسته می‌کند. بهبود مهارت‌های هوش هیجانی به شما یاری می‌دهد تا با اضطراب مقابله کنید و قبل از بدتر شدن، آن را ببینید و با آن کنار بیایید.

افرادی که از مهارت‌‌های هوش هیجانی برخوردار نیستند، به روش‌های دیگر برای مدیریت احساسات و رفتارهای پرخطر روی می‌آورند. این افراد بیشتر از دیگران در معرض استرس، افسردگی، اعتیاد و خودکشی قرار دارند.

  • نمی‌توانید از خود دفاع کنید

افرادی که هوش هیجانی بالا دارند، با دیگران خوب و صمیمی رفتار می‌کنند، اجازه‌ی سوء استفاده از این تعاملات را به دیگران نمی‌دهند و در روابط خود با دیگران مرزهای مشخص دارند. این رفتار تکنیک بسیار خوبی برای جلوگیری از بسیاری از درگیری‌ها است.

  • قادر به بیان احساسات خود نیستید

افراد در موقعیت‌های متفاوت احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند اما درصد کمی از افراد قادر به بیان و توصیف احساسات خود با دقت و شفافیت هستند. تحقیقات نشان می‌دهد تنها 36 درصد از مردم قادر به بیان کامل احساسات خود هستند. ناتوانی در توصیف احساسات، به‌ویژه احساساتی که کلمات مشترک برای آن‌ها وجود ندارد، منجر به سوءتفاهم و درنهایت انتخاب‌های غیرمنطقی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:   چرا بعضی وقت‌ها بی هیچ دلیل خاصی دپرس می‌شویم؟

از آن‌جایی‌که افراد دارای هوش هیجانی پایین، احساسات خود را به خوبی نمی‌شناسند، توانایی مدیریت، بیان و ابراز احساسات خود را ندارند. ممکن است آن‌ها از عبارت «خوب نیستم» برای توصیف احساس خود استفاده کنند، درحالی‌که افراد با هوش هیجانی بالا دقیق‌تر در مورد احساس بد، ناامیدی، استرس یا ضعف صحبت می‌کنند. هرچه کلماتی که برای توصیف حال خود استفاده می‌کنید بیشتر و کامل‌تر باشد، از وضعیت روحی و درونی خود آگاه‌تر خواهید شد و بهتر می‌توانید با آن احساس کنار بیایید.

  • زود قضاوت می‌کنید

یکی دیگر از نشانه‌های پایین بودن هوش هیجانی در انسان‌ها این است که در بیان نظرات خود بسیار سریع و متعصب هستند و بسیار بر عقیده‌ی خود پافشاری می‌کنند؛ آن‌ها در مواجهه با نظرات مخالف، از هر بهانه‌ای برای دفاع از عقیده‌ی خود استفاده و نظرات مخالف را به‌شدت سرکوب می‌کنند.

افرادی که هوش هیجانی بالا دارند، به ایده‌های اولیه‌ی خود فکر می‌کنند زیرا می‌دانند که اولین واکنش‌ها از احساسات ناشی می‌شود. با گذشت زمان این افراد اولین افکار خود را توسعه می‌دهند، به عواقب احتمالی فکر می‌کنند و نظرات خود را تا حد امکان با مخاطبان در میان می‌گذارند و به نظرات دیگران در مورد ایده‌شان توجه می‌کنند.

  • نگران هستید

احساسات منفی ناشی از نگرانی، نتیجه‌ی واکنش بدن به اضطراب است. به این شکل که حتی فکر کردن به بعضی اتفاقات فیزیکی، شما را در وضعیت روحی جنگ یا گریز می‌گذارد و مجبورتان می‌کند یکی از این دو حالت، ایستادن و مبارزه یا فرار از موقعیت و معضل را انتخاب کنید. این پاسخ زمانی مناسب است که با مشکلی مواجه می‌شوید، اما نگرانی در مورد مشکلات گذشته به ذهن و بدن شما آسیب می‌رساند.

  • احساس می‌کنید دیگران درک درستی از شما ندارند

یکی از نشانه‌های هوش هیجانی پایین این است که نمی‌توانید حدس بزنید با دیگران چطور برخورد کنید. شما احساس می‌کنید منظور شما به درستی درک نشده است، زیرا در انتقال معنای خود به دیگران خوب عمل نمی‌کنید. افرادی که هوش هیجانی بالا دارند، می‌دانند که تمام کلمات آن‌ها برای دیگران قابل درک نیست؛ بنابراین هنگامی‌که احساس می‌کنند منظورشان به درستی به مخاطب منتقل نشده است، بیان خود را طوری تغییر می‌دهند که معنای حرفی که می‌زنند برای مخاطب مشخص شود.

  • محرک‌های انگیزشی خود را نمی‌شناسید

افرادی که هوش هیجانی بالا دارند، انگیزه‌های خود را می‌شناسند و از این دانش برای انتخاب بهترین موقعیت و افراد به عنوان مشوق استفاده می‌کنند.

  • تندخو هستید

افرادی که هوش هیجانی بالا دارند، اعتمادبه‌نفس دارند و انتقادی هستند و این ویژگی‌ها باعث خشمگین شدن این افراد نمی‌شود. چنین افرادی از شوخی‌های دیگران ناراحت نمی‌شوند و حتی به خودشان می‌خندند. درواقع این افراد مرز بین شوخی و تمسخر و تخریب شخصیت را تشخیص می‌دهند.

بیشتر بخوانید:   خجالت و کمرویی فرزندان: علل و راهکار

چطور هوش هیجانی پایین را تقویت کنیم؟

  • احساسات خود را کنترل کنید
  • به ارتباطات غیرکلامی توجه داشته باشید
  • به‌خوبی گوش دهید
  • قبل از صحبت یا عمل فکر کنید

کلام آخر

هوش هیجانی پایین تاثیرات منفی زیادی در زندگی افراد دارد، اما با تلاش و تمرین می‌توان آن را بهبود بخشید. آموزش مهارت‌های هوش هیجانی و استفاده از روش‌های متنوع به افراد کمک می‌کند تا احساسات خود را مدیریت کنند و بهترین تصمیم‌ها را بگیرند.