من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چرا بعضی وقت‌ها بی هیچ دلیل خاصی دپرس می‌شویم؟

دلایل-افسردگی
دلایل نامشخص افسردگی

افسردگی می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. گاهی اوقات می‌تواند با تجربه‌ای در زندگی شخصی، مانند غم از دست دادن یک شخص یا یک رویداد خشونت‌آمیز مرتبط باشد. برخی افراد نیز ممکن است از سابقه‌ی خانوادگی بیماری روانی‌ای که دارند آگاه باشند. در نتیجه این افراد با تشخیص افسردگی غافلگیر نمی‌شوند. اما باید بدانید که برخی از اشخاص افسرده می‌شوند، اما متاسفانه دلیل آن را نمی‌دانند. این افراد تصور می‌کنند که برای افسردگی دلیل خاصی ندارند به خصوص اگر زندگی خود را در مقایسه با دیگران خوب و در رفاه کامل بدانند. فشار آوردن به آنها برای توضیح یا توجیه دلیل افسردگی‌شان می‌تواند افسردگی‌شان را بدتر کند، به‌طوری‌که برای درمان آن، دیگر  تمایلی نشان ندهند.

در این مقاله‌ی همراهتم از دلایل و محرک‌هایی می‌خوانیم که به‌طور مستقیم بر افسردگی افراد تاثیرگذار است.

چرا بی دلیل دپرس می‌شویم

دپرس-شدن

وقتی از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشیم، شاغل باشیم، خانه‌ای امن برای زندگی داشته باشیم، پول‌مان برای مراقبت از خود و خانواده‌مان کافی باشد، دوستانی داشته باشیم که حامی ما باشند و سرگرمی‌هایی برای لذت بردن، باز هم گاهی اوقات متوجه نمی‌شویم که چرا بی دلیل دپرس می‌شویم.

هرکس با این شرایط، بدون داشتن دلیل واضح برای افسردگی‌، بیشتر سردرگم می‌شود. همه‌ی اینها باعث می‌شود او فکر کند که حق ناراضی بودن را ندارد. این افراد با نگاه به گذشته و کودکی به دنبال اتفاق تلخی می‌گردند که بتوانند حال بد امروزشان را توجیه کنند. همین که چیزی برای توجیه افسردگی‌شان پیدا نکنند، نگران این می‌شوند که نکند دیگران آنها را متهم به ناشکری کنند. چنین افرادی مدام نگران این هستند که اگر رئیس یا کارفرمای آنها از حال‌شان باخبر شود، انگ ناکارآمدی به ایشان بزنند و درنتیجه کارشان را از دست بدهند. اغلب افراد افسرده در مورد تجربیات خود صحبت نمی‌کنند زیرا می ترسند دیگران آنها را به خاطر احساساتی که دارند سرزنش کنند.

بیشتر بخوانید:   اختلال نافرمانی و لجبازی چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که ما آنچه که احساس می‌کنیم را پنهان می‌کنیم. به عنوان مثال والدینی که افسردگی دارند ممکن است نگران این موضوع باشند که مبادا زندگی فرزندان یا خانواده‌شان تحت تأثیر افسردگی آنها قرار بگیرد.

اغلب افرادی که افسرده هستند سخت تلاش می‌کنند تا احساسات واقعی خود را پنهان کنند و طوری رفتار کنند که انگار همه‌چیز خوب و خوش است. اما اگر خودتان افسرده هستید و یا اینکه در اطرافیان خود چنین شخصی را می‌شناسید، لطفا به جای مقایسه کردن‌های آزاردهنده‌ی زندگی‌ها با هم، روی دلایل حقیقی افسردگی تمرکز کنید.

دلایل افسردگی در زندگی مردم شبیه به هم نیست. هرکسی از موضوعی افسرده می‌شود که حتی ممکن است از دید دیگران قابل درک نباشد. بنابراین خیلی مهم است که دیگران و حتی خودمان را قضاوت نکنیم.

عوامل موثر در دپرس شدن بی دلیل:

عدم تعادل در انتقال‌دهنده‌های عصبی

انتقال‌-دهنده‌-های-عصبی

محققان دریافته‌اند که عدم تعادل مواد شیمیایی مغز به نام «انتقال‌دهنده‌های عصبی» می‌تواند برای هر‌کسی اتفاق بیفتد. این پیام‌رسان‌های عصبی اطلاعات را بین سلول‌ها منتقل می‌کنند. برخی از این پیام‌رسان‌ها دوپامین (Dopamine) و نوراپی نفرین (Norepinephrine) هستند که در تنظیم خلق‌وخو و احساسات به عنوان سازنده‌های شادی از آنها یاد می شود. کمبود این مواد در مغز می‌تواند فرد را به افسردگی مبتلا کند.

تغییرات در سبک زندگی

زمانی که افراد سبک زندگی خود را تغییر می‌دهند درواقع خود را در معرض چالش قرار می‌دهند. کنترل و مدیریت این چالش از سوی افراد انرژی و توان زیادی می‌طلبد. اگر شخص نتواند وضعیت جدید را مدیریت کند، خود را ناتوان می‌بیند. این موضوع باعث می‌شود ناامید و درنتیجه به افسردگی مبتلا شود. رژیم غذایی، جابه‌جایی مسکن، قبولی در دانشگاه و آزمون استخدامی، همگی شرایط جدیدی هستند که برای کنترل آنها فرد باید آمادگی لازم را داشته باشد. درغیراین‌صورت این تغییرات را خارج از توان خود می‌بیند و از اداره‌ی آنها ناامید می‌شود. چنین تغییراتی هرچند که مثبت و سازنده باشند می‌توانند چالش بزرگی برای فرد باشند.

بیشتر بخوانید:   چرا بعضی وقت‌ها بی هیچ دلیلی احساس غم یا ناراحتی داریم؟

آب‌و‌هوا

آب-و-هوا-در-افسردگی

فصل‌های سرد سال افراد را افسرده می‌کنند. تابش نور آفتاب باعث سرزندگی و شادابی می‌شود. هرچه هوا آفتابی‌تر و روشن‌تر باشد، انرژی در انسان‌ها بیشتر است. اما هوای ابری و تاریک می‌تواند احساس افسردگی را در مردم ایجاد کند. جالب است بدانید که زنان در روز‌های سرد سال، بییشتر از مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند.

هورمون‌ها

تاثیر-هورمون-بر-افسردگی

هورمون‌ها روی عملکرد‌های بدن تاثیرگذار هستند. آنها عملکرد جنسی، روحیه و رشد انسان‌ها را مدیریت می‌کند. کم و زیاد بودن آنها می‌تواند خلق‌و‌خو را تغییر بدهد. در چرخه‌ی قاعدگی این هورمون‌ها در نوسان هستند. به همین علت باعث حساس شدن زنان می‌شوند. تغییرات خلق‌و‌خو در دوره‌ی یائسگی و پیش از آن هم برای زنان اتفاق می‌افتد. بارداری نیز یکی از دوره‌هایی‌ست که در آن میزان هورمون‌های زنانه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین افسردگی بارداری می‌تواند در این دوره نیز بروز کند. غده‌ی تیروئید هم یکی از فاکتورهای احتمالی در بروز افسردگی‌ست.

کمبود ویتامین D

کمبود-ویتامین-دی

هرچه مقدار تابش نور خورشید کمتر باشد، دریافت ویتامین D بدن هم کاهش پیدا می‌کند. این ویتامین دارویی برای رفع افسردگی‌ست. دانشمندان هلندی در تحقیقاتی که سال 2008 میلادی روی 1200 فرد بالای ۶۵ سال انجام دادند، دریافتند که افراد افسرده 14درصد از دیگران ویتامین D کمتری دارند.

به این موضوع توجه داشته باشید که افسردگی می‌تواند برای هرکسی و در هر شرایطی رخ دهد. درست است که عوامل و محرک‌هایی برای انسان حال بد را ایجاد می‌کنند، اما برخی از شرایط بیرونی در ابتلا به افسردگی تاثیرگذار هستند.

همان‌طور که خواندید این شرایط خارج از اراده‌ی ما‌ست. پس برای افسردگی نباید خودمان را سرزنش کنیم و مدام از خودمان بپرسم که چرا بی دلیل دپرس می‌شویم.  بلکه باید به عنوان یک بیماری به آن نگاه کنیم و درصدد درمان آن برآییم. اگر بیش از دو هفته است که علائم افسردگی دارید بهتر است با یک درمانگر صحبت کنید. حتی اگر خوشبخت‌ترین فرد دنیا هم هستید، توقع نداشته باشید که حال‌تان بد نباشد. اینکه افسردگی خود را ابراز کنید، ناشکری نیست. تلاش کنید با کمک یک روانشناس دلیل افسردگی خود را بفهمید تا برای بهبود حال‌تان راهکاری پیدا کنید.