من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چه طور می شود تاثیر استرس بر زندگی مشترک را کم کرد؟

تاثیر استرس بر زندگی مشترک
کاستنتاثیر استرس بر زندگی مشترک

زندگی مشترک نیاز به مراقبت دارد. زمانی که دو نفر به زیر یک سقف می‌روند تازه شروع ماجرا‌ست. نگهداری از یک رابطه، چندین برابر از ایجاد آن سخت‌تر و مهم‌تر است. یکی از عواملی که باید در مقابل‌ آن از رابطه‌ی خود مراقبت کنیم استرس است. تنش‌ها و اضطراب‌هایی که در طول روز و در محیط‌های مختلف کاری، تحصیلی و خانوادگی تجربه می‌کنیم روی زندگی مشترک ما تاثیرگذار هستند. بسیار مهم است که نسبت به دلایل استرس آگاه باشیم تا راهکارهایی صحیح را برای کنترل آن پیدا کنیم.

مشکلات رابطه‌ی عاطفی ما زمانی آغاز می‌شود که یکی از طرفین، دیگری را از دنیای درونی خود دور می‌کند. با وجود این که این موضوع برای رابطه بسیار مخرب است، اما باید بگوییم که عمدی نیست. برخی از زوج‌ها حرف‌های‌شان را در دل خود نگه می‌دارند و از صحبت در مورد آن خودداری می‌کنند و بعضی دیگر از کلمات تند یا حتی سکوت کردن برای دور نگه داشتن یکدیگر استفاده می‌کنند.

مراجعه به یک مشاوره‌ی خانواده کمک می‌کند، مهارت‌های مقابله با استرسی که باعث دوری شما از شریک زندگی‌تان شده است را یاد بگیرید. این اقدامات را به‌عنوان گام‌هایی در نظر بگیرید که می‌تواند برای تبدیل رابطه‌‌ی سرد شما به شور و اشتیاق و سرزندگی مفید باشد.

عوامل استرس زا را شناسایی کنید

عوامل استرس زا که می‌تواند باعث ناراحتی در رابطه شود را پیدا کنید. استرس‌هایی که منبعی خارج از رابطه‌ی عاطفی شما دارد، می‌توانند بر صمیمیت بین‌تان تاثیری سو داشته باشد. طبیعی‌ست که اگر یکی از شما مضطرب باشد، هر دوی شما دچار استرس خواهید شد. همان‌طور که عوامل استرس را شناسایی می‌کنید، به آنها نمره بدهید. بر اساس تاثیری که استرس بر شما دارند این نمره‌ها را تعیین کنید. به خاطر داشته باشید که واکنش افراد به یک مشکل متفاوت است. بنابراین نمره‌ای که می‌دهید را در مقایسه با اثراتی که بر شما گذاشته‌اند بدهید. پس از نمره‌دهی براساس اولویتی که مشخص کردید دنبال راه چاره باشید.

بیشتر بخوانید:   موسیقی و مطالعه: موضوعی پیچیده

با همسرتان گفت‌و‌گو کنید

گفت و گو با همسر

هنگامی که هر یک از عوامل استرس‌زای خود را شناسایی کردید، درمورد آن با همسرتان صحبت کنید. سوالات زیر به موشکافی و تحلیل مشکلات شما کمک زیادی می‌کند:

  • چه کاری به شما کمک می‌کند که با استرس خود کنار بیایید؟
  • کدام یک از راه‌های مقابله با استرس، تاثیر مثبتی بر رابطه‌ی شما دارد؟
  • تصمیم دارید برای مقابله با استرس و کاهش آن در آینده چه اقداماتی انجام دهید؟
  • پیشنهاد همسرتان برای مقابله با استرس هر یک از شما چیست؟

به سوال‌های بالا یک دور شما و یک دور هم همسرتان پاسخ بدهد. بهتر است که جواب‌ها را یادداشت کنید و یک بار با هم مرور کنید. راه‌ها را بررسی کنید تا متوجه شوید که بهترین راه برای مقابله با استرس فعلی‌تان چیست.

تاب‌آوری روانی خود را تقویت کنید

تاب-آوری-روانی

تاب‌آوری روانی به توانایی ما در حفظ قدرت و سلامت روان‌مان در مواجهه با سختی‌ها و دشواری‌ها گفته می‌شود. ظرفیت تحمل هر فرد با دیگری متفاوت است. افراد در مواجهه با یک مشکل واحد واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند. به همین ترتیب عبور و پشت سر گذاشتن یک مشکل، در هر فرد متفاوت از دیگری‌ست. هرچه تاب ‌آوری روانی ما قوی تر باشد، بهتر با استرس کنار می آییم. اگر فکر می‌کنید در این موضوع ضعف دارید می‌توانید آن را تقویت کنید. درست است که رفتارها و افکار مشخصی برای افزایش ظرفیت روانی شما وجود دارد، اما این موضوع متناسب با ارزش‌ها و سبک زندگی فرد تغییر می‌کند. در ادامه چند ایده‌ی گسترش ظرفیت ‌روانی را با هم می‌خوانیم:

    • ارتباط اجتماعی برقرار کنید

انزوای اجتماعی می‌تواند تاب‌آوری شما را ضعیف کند، در حالی که ارتباط اجتماعی آن را تقویت می‌کند. مواجهه با مشکلات دیگران به شما یادآوری می‌کند که تنها شما نیستید که استرس دارید. بنابراین زندگی مشترک و همسر خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنید.

    • شما باید همسرتان را مثل کف دست بلد باشید

هرچه از ازدواج شما بگذرد شناخت شما از یکدیگر کامل‌تر خواهد شد. اما شناختی که با گذر زمان به دست می‌آورید زمان‌بر هم هست. بهتر است با یکدیگر گفت‌و‌گو کنید. از یکدیگر بپرسید که چه کارها و حرف‌هایی شما را اذیت می‌کند. تلاش کنید از آنها دوری کنید. همین تلاش‌ها باعث می‌شود ظرفیت روانی شما بالا برود.

    • گروه‌های اجتماعی پیدا کنید

موسسات خیریه، گروه‌های کوهنوردی، گروه‌ دوستان می‌توانند سطح استرس شما را پایین بیاورند. صحبت در مورد عوامل استرس‌زا و تاثیر استرس بر روابط عاطفی زناشویی، در چنین جمع‌هایی به شما کمک می‌کند راهکارهایی پیدا کنید که تا به حال به ذهن خودتان نرسیده است.

بیشتر بخوانید:   پدیده گس لایتینگ در ارتباط عاطفی

مراقب خودتان باشید

استرس عوارض روانی و جسمی مختلفی بر فرد می‌گذارد. فعالیت‌هایی را انجام دهید که به بازگرداندن سلامت ذهن و بدن شما کمک کند. در این راه همسر خود را هم شریک کنید. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، استرس هر یک از شما قابلیت سرایت به فرد مقابل را هم دارد. بنابراین بهتر است برای کاهش سطح استرس هردوی ‌شما فعالیت‌هایی مانند ورزش، یوگا ، آشپزی، پیاده‌روی و غیره را با هم و در کنار یکدیگر انجام دهید. ورزش و تغذیه‌ی خوب می‌تواند تاثیر استرس بر ازدواج‌تان را خنثی ‌کند.

تمرین شکرگزاری کنید

شکرگزاری

تمرین شکرگزاری ابزاری موثر برای بهبود سلامت روان است

این کار ارتباط تنگاتنگی با تاب‌آوری روانی دارد. در عادت شکرگزاری ذهن شما بیشتر از آن که به سمت اتفاقات منفی زندگی‌تان برود، از داشته‌ها و موفقیت‌های‌تان یاد می‌کند. مرور اتفاقات مثبت زندگی شما باعث بالا رفتن انرژی و پایین آمدن استرس‌تان خواهد شد.

اهدافی را تعیین و دنبال کنید

پس از اینکه در مورد چگونگی کنار آمدن با مشکلات، کاهش استرس در آینده و تقویت انعطاف پذیری خود گفت‌و‌گو کردید، مشخص می‌شود چه اقداماتی برای حل مسائل لازم است. کارهایی را که باید انجام دهید را مشخص کنید. اهدافی فردی برای خود تعیین کنید. به علاوه در مورد اهدافی که باید با هم دنبال کنید توافق کنید تا تغییراتی که می‌خواهید ایجاد شود. مسیر برنامه‌های خود را رصد کنید تا برای پیشرفت در کاهش استرس‌های‌تان به مشکل برنخورید.

نقشه‌ی عشق داشته باشید

نقشه ی عشق

نقشه‌ی عشق ریز جزئیات مهم زندگی همسرتان از جمله علایق، خط قرمزها، ترس‌ها و رویاهای او را نشان می‌دهد. تحقیقات دکتر گاتمن (Dr. Gottman) نشان می‌دهد که زوج‌هایی که نقشه‌های عشق دقیقی از همسر خود داشته باشند، ازدواج‌های شادتر و آمادگی بیشتری برای عبور از مسیرهای دشوار زندگی دارند.

بیشتر بخوانید:   9 مهارت مدیریت زمان که به شما کمک می کند تا موفق شوید

رویدادهای استرس زا می توانند دیدگاه شریک زندگی شما را نسبت به خود و دنیای‌شان تغییر دهند. هرچه بیشتر از او بدانید و به اصطلاح نقشه‌ی عشق دقیق‌تری داشته باشید، سریع‌تر متوجه این خواهید شد که عوامل استرس‌زا چه تغییراتی در زندگی، شغل، روابط، تفکرات و احساسات او داشته است.

تلاش شما برای کشف عوامل استرس‌زا و تاثیرات استرس بر زندگی مشترک خود می‌تواند صمیمیت عاطفی بین‌تان را تقویت و یا حتی بیدار کند. اگر زندگی مشترک خود را دوست دارید، هرگز از کنار استرس‌های همسر خود بی‌تفاوت عبور نکنید.