من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

ساده ترین راه ها برای بهبود رابطه زناشویی

رابطه-زناشویی
بهبود رابطه زناشویی

در زندگی مشترک روز‌های شیرین ماه‌عسل قرار نیست همیشگی باشند. زندگی بالا و پایین‌های زیادی دارد که باید با مهارت و آگاهی زناشویی وارد آن شویم. اما گاهی این مهارت‌ها بسیار ساده و پیش پا افتاده‌اند.

 نمونه‌هایی از راه‌های بهبود رابطه‌ی زناشویی

زودتر کمک بگیرید

به طور متوسط یک زن و شوهر ​​شش سال صبر می‌کنند تا برای حل مشکلات رابطه‌شان کمک بگیرند. اگر در اوایل ازدواجتان هستید و احساس می‌کنید نشانه‌ای از مشکلات زناشویی وجود دارد، حتما به دنبال راهکار‌های منطقی باشید. گذشت زمان چیزی را درست نمی‌کند. حتی ممکن است شما را از زندگی مشترک و همسرتان دلسرد هم بکند. پس سعی کنید هر مشکلی را در زمان خودش حل و فصل کنید. اگر شخص بی‌طرف یا منصفی را می‌شناسید که می‌تواند شما و همسرتان را راهنمایی کند، حتما به سراغش بروید. اما پیشنهاد ما مراجعه به زوج‌درمانگران است.

همسرتان را سرزنش نکنید

موفق ترین زوج‌ها با یکدیگر مهربان هستند. آنها هنگام بحث در مورد موضوعات حساس به جای انتقاد کردن، از نیاز‌ها و نگرانی‌های خود صحبت می‌کنند. همسران موفق می‌دانند که سرزنش کردن جز ایجاد کینه نتیجه‌ی دیگری ندارد.

پایان دادن به بحث را یاد بگیرید

پایان-بحث-زناشویی

پس از شروع زندگی مشترک شما و همسرتان کم کم خصوصیات اخلاقی یکدیگر را می‌فهمید. هر چه شناخت بیشتری از هم داشته باشید می‌توانید مشاجره‌های بین خودتان را راحت‌تر تمام کنید. دست روی نقاط ضعف یکدیگر نگذارید. به دعواهای خود به چشم یک میدان جنگ نگاه نکنید. طرف مقابل دشمن شما نیست. او همسر شما‌ست. جنگیدن شما با همسرتان شما را پیروز نمی‌کند؛ بلکه درآخر دو بازنده خواهید داشت.

با هم شوخی کنید

یکی از راز‌های موفقیت زن و شوهر‌های خوشبخت این است که آنها با هم دوست هستند. خیلی مهم است که شریک زندگی شما دوست شما باشد. هرچه این صمیمیت بیشتر باشد زندگی شیرین‌تر است. در اوج صمیمیت احترام یکدیگر را نگاه دارید. برای شوخی‌هایی که می‌کنید حد و مرزی معین کنید. برای تفریحات خود برنامه‌ریزی داشته باشید. حتی اگر سلیقه‌های چندان یکسانی ندارید به علایق یکدیگر احترام بگذارید.

بیشتر بخوانید:   اختلالات جنسی چیست؟

روابط جنسی خود را مدیریت کنید

روابط-جنسی

علاوه بر مطالعه درباره‌ی این موضوع با همسر خود در این خصوص صحبت کنید. به طور واضح و شفاف از نیاز‌های خود حرف بزنید. به او بگویید چه چیز را دوست دارید و چه چیز را دوست ندارید. از او هم بخواهید در این‌باره صحبت کند. علاوه بر کیفیت این رابطه باید درباره‌ی کمیت (تعداد و مدت زمان) آن هم به توافق برسید. توجه داشته باشید حتی کمیت رابطه‌ی جنسی در طول دوره‌های مختلف زندگی متغییر است. بنابراین از خودتان و همسرتان توقعات منطقی داشته باشید.

از دعواهایتان بنویسید

در مطالعه‌ای از دانشگاه نورث وسترن در اوانستون آمریکا، زوج‌هایی که سه بار در سال از درگیری‌های زناشوئی خود ‌نوشتند، رضایت بیشتری از زندگی مشترک را اعلام کردند. این افراد مشاجره‌های خود را از دیدگاه نفر سوم می‌نوشتند. به همین خاطر درک بهتری از دلایل اختلافات خود به دست آوردند. شما هم سعی کنید جزئیات را از نقطه نظر یک شخص بی‌طرف بنویسید. مطمئن باشید این بار دلایل اختلافات خود را بهتر و راحت‌تر پیدا می‌کنید.

در آغوش کشیدن طولانی مدت داشته باشید

در-آغوش-کشیدن

معمولا با مشغله‌های زیاد و گذشت زمان از شروع زندگی مشترک آغوش‌های طولانی‌مدت جای خود را به آغوش‌های کوتاه چند ثانیه‌ای می‌دهند. اما باید توجه داشته باشید که هر‌چه مدت زمان این در آغوش کشیدن‌ها بیشتر شود، هورمون اکسی‌توسین یا همان هورمون عشق بیشتری در بدن هر دوی شما ترشح می‌شود که پیوند عاطفی شما را محکم‌تر می‌کند.

قدم بزنید

تصمیم‌های معمول زندگی خود را حین قدم زدن بگیرید. تصمیماتی مثل عوض کردن مدرسه‌ی فرزندتان یا خرید یک کاناپه‌ی جدید برای اتاق نشیمن. قدم زدن باعث می‌شود هر دوی شما خود را در یک تیم ببینید که هدف مشترکی دارد. همین احساس هم‌تیمی بودن شما دو نفر می‌تواند قدرت هم‌دلی و مشارکت را بین‌تان زیاد کند.

قرا‌ر‌های دو نفره بگذارید

قرا‌ر‌-های-دو-نفره

شاید با وجود بچه این کار کمی سخت به نظر برسد. اما لازم نیست حتما بهترین میز یک رستوران گران قیمت را رزرو کنید. همین که مشخص کنید این پنج شنبه عصر یک فیلم سینایی خانوادگی را با هم ببینید می‌تواند یک قرار دو نفره باشد. منظور از قرار دو نفره حتما یک سورپرایز عاشقانه نیست. شما باید به عنوان یک زوج زمان خاصی را با هم و بدون دخالت هیچ نفر سوم دیگری بگذرانید، حتی فرزندتان. قرار گذاشتن باعث می‌شود شما تمام برنامه‌های خود را بر اساس این قرار تنظیم کنید. همین اولویت دادن می‌تواند احساس ارزشمندی را بین شما دو نفر تقویت کند. حتی اگر این قرار شما یک ساعت در هفته باشد.

بیشتر بخوانید:   عارضه تیک، شناخت و درمان

از هم تشکر کنید

هیچ کار خوبی را بدون قدردانی و تشکر رها نکنید. حتی اگر این کار جزو وظایف او باشد. تشکر شما می‌تواند حتی یک لبخند ساده باشد. به‌خاطر خصوصیات مثبت او تشکر کنید تا این رفتار‌ها بیشتر و بیشتر شود. حتی به فرزندان خود هم آموزش دهید برای کار‌هایی که همسر شما می‌کند قدردان باشند.

چشم پوشی کنید

چشم-پوشی

از خطا‌ها و اشتباهات همدیگر چشم‌پوشی کنید. اگر مدام در حال ایراد گرفتن هستید باید بدانید این کار شما مقدمه‌ای برای دروغ شنیدن‌های شما از همسرتان خواهد بود. هر‌کسی اجازه‌ی اشتباهات کوچک و بزرگ دارد. هیچ کس کامل نیست. حتی خود شما. وقتی اشتباه بزرگی نمی‌کند از آن بگذرید. بخشش باعث می‌شود خطا‌های شما هم در آینده به چشم او نیاید.

شنونده‌ی خوبی باشید

گاهی اوقات همسر ما تنها برای درد دل کردن موضوعی را مطرح می‌کند. اغلب این مواقع فرد مقابل می‌‌خواهد فقط بگوید و شما هم فقط بشنوید. لازم نیست داوری کنید یا نظر بدهید. حتی لازم نیست احساس هم‌دردی کنید. همین که به او این اطمینان را بدهید همیشه در کنارش هستید کافی‌ست. وقتی خیلی غمگین است و از شما راهکاری نمی‌خواهد شما هم لازم نیست چیز خاصی بگویید. حتی اگر راه چاره را می‌دانید عجله نکنید. اجازه بدهید او ذهنش را با گفتن این حرف‌ها آزاد کند. می‌توانید در یک فرصت مناسب دیگری دوباره درباره‌ی مشکلش با او صحبت کنید.

بار از دوش همدیگر بردارید

کمک-به-همسر

همان‌طور که قبلا هم گفتیم پیش از اینکه همسر یکدیگر باشید، برای هم دوست باشید. یکی از اصول رفاقت این است که بدون درخواست کمک به او کمک کنیم. کار‌های خیلی ساده هم می‌توانند دلگرم‌کننده باشند. مثل واکس زدن کفش یا بردن ماشین همسرتان به کارواش. بهتر است پیش از این که از شما کمک بخواهد به دادش برسید.

بیشتر بخوانید:   چه کار کنیم که فن بیان بهتری داشته باشیم؟

عذر‌خواهی کنید

وقتی خودتان می‌دانید چه اشتباهی کردید عذر‌خواهی کنید. عذر‌خواهی کردن اصول خاصی دارد. اول بپذیرید که کارتان اشتباه است. برای تمام شدن مشاجره این کار را نکنید. بهانه‌تراشی‌های بچگانه نکنید. با خودتان صادق باشید. در کنار عذر‌خواهی به فکر جبران اشتباه خود باشید. توجه داشته باشید که بدون جبران کردن خطای‌تان معذرت‌خواهی هیچ ارزشی ندارد.

به فکر سلامتی یکدیگر باشید

توجه به سلامتی همسرتان از مهم‌ترین کار‌هایی‌ست که باید در زندگی مشترک خود انجام بدهید. حواس‌تان به خورد‌و‌خوراک و استراحت او باشد. حتی اگر شما از سلامت کامل بهره می‌برید باید مراقب یکدیگر باشید.

به خانواده همدیگر احترام بگذارید

احترام-به-خانواده-یکدیگر

یکی از مهم‌ترین اصول در زندگی مشترک احترام به خانواده و عزیزان همسر است. قرار نیست خانواده‌ی او را مثل خانواده‌ی خودمان دوست داشته باشیم. اما مهم است که درست مثل خانواده‌ی خودمان به آنها احترام بگذاریم. اگر کاری برای‌تان می‌کنند حتما از آنها تشکر کنید. آنها بخش جدا‌نشدنی زندگی شما و همسرتان هستند.

هر چه مطالعه‌ی شما در مورد راه‌های بهبود رابطه‌ی زناشوئی بیشتر باشد، احساس رضایت و شادی بیشتری از زندگی مشترک خود خواهید داشت. همیشه تلاش کنید راه‌های جدیدی یاد بگیرید چون هرچه بیشتر بدانید باز هم کم است.