من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

تست طرحواره‌های ناسازگار یانگ (YEMSQ)

تست طرحواره‌های ناسازگار یانگ (YEMSQ)

با انجام این تست می‌توانید به شدت 18 طرحواره ناسازگار خود پی ببرید. بعد از انجام تست طرحواره‌های ناسازگار یانگ می‌توانید، با افزایش آگاهی‌های خود در مورد آن‌ها از تله‌هایی که این طرحواره‌ها در روابط، انتخاب اهداف، روش حل مشکلات و… شما به وجود آمده است، رهایی پیدا کنید.

این تست را با تفسیر کاملا اختصاصی تدوین کردند و در آن ریشه‌های تحولی، راهکارهای عملی و پیش‌بینی احتمال ابتلا به اختلال شخصیت گنجانده شده است.

در ادامه این مقاله از همراهتم با تست طرحواره‌های ناسازگار یانگ بیش‌تر آشنا می‌شویم.

تست طرحواره‌های ناسازگار یانگ

تست طرحواره‌های ناسازگار یانگ که برخی از آن به عنوان آزمون تله‌های زندگی یا تله‌های شخصیت یاد می‌کنند، جزو آزمون‌‌های بین‌المللی است که توسط یانگ این طرحواره درمانی تدوین شده است. این آزمون بسیار معتبر بوده و دارای 232 سوال است که 18 طرحواره ناسازگار را ارزیابی می‌کند.

این 18 طرحواره شامل موارد زیر است:

  1. وابستگی
  2. انزوای اجتماعی
  3. نقص و شرم
  4. بی‌اعتمادی
  5. محرومیت هیجانی
  6. رهاشدگی
  7. اطاعت
  8. ضعف خویشتن‌داری
  9. استحقاق
  10. شکست
  11. تحول نیافتگی
  12. آسیب‌پذیری
  13. تنبیه
  14. عیب‌جویی
  15. بازداری هیجانی
  16. منفی‌گرایی
  17. تایید جویی
  18. ایثار

کاربردهای تست طرحواره‌های ناسازگار یانگ

کاربردهای تست طرحواره‌های ناسازگار یانگ

در این تست، 18 طرحواره اصلی را مورد هدف قرار می‌دهند. از این تست می‌توانید برای موارد زیر استفاده کنید:

  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • مشاوره پیش از ازدواج
  • مطالعات و پژوهش‌های علمی
  • خودشناسی و بررسی الگوهای ناکارآمد در زندگی

تست طرحواره‌های ناسازگار یانگ در بسیاری از مراکز مشاوره و تحقیقات ملی و بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تست شرکت‌کنندگان باید هر عبارت را بر اساس مقیاس 6 درجه‌ای ارزیابی کنند.

این 18 طرحواره، 5 حوزه زیر مجموعه دارد. طرحواره‌های ناسازگار در این تست مربوط به نیازهای اساسی برآورده نشده در دوران کودکی ما می‌شود که منجر به ایجاد الگوهای ناسالم شده است. با انجام این تست می‌توان ریشه بسیاری از مشکلات و رفتارها را درک کرد.

تفسیر تست طرحواره‌های ناسازگار یانگ

مواردی که می‌توانید در تفسیر این تست مشاهده کنید عبارت‌اند از:

  • خلاصه نمودار 5 حوزه طرحواره
  • خلاصه نمودار 18 طرحواره ناسازگار
  • معرفی فیلم برای هر 18 طرحواره به تفکیک
  • ریشه تحولی طرحواره‌هایی که در شما ناسازگارند
  • ارائه راهکار برای طرحواره‌هایی که در شما ناسازگارند
  • تمرین عملی برای طرحواره‌هایی که در شما ناسازگارند
  • تفسیر و توضیح کامل هر طرحواره متناسب با نمره شما
  • تفسیر علائم اختلال شخصیت و توضیح اختلالات به تفکیک
  • پیش‌بینی بروز اختلال شخصیت در شما بر اساس طرحواره‌ها
بیشتر بخوانید:   فیلم sick of myself: خودویرانگری به سبک انسان مهرطلب امروزی!

طرحواره چیست؟

طرحواره چیست؟

منظور از طرحواره، الگوها و ساختارهای ذهنی هستند که نحوه تفسیر واکنش به محرک‌های محیطی را در افراد مشخص می‌کنند. این الگوها می‌توانند مثبت یا منفی باشند. همچنین ممکن است بسیاری از زمینه‌های زندگی ما را احاطه کند.

در این تست منظور از طرحواره، الگوهای منفی هستند که به عنوان طرحواره‌های ناسازگار یا تله‌های زندگی شهرت دارند. این الگوها مشکلات شدیدی را برای سلامت روان ایجاد می‌کنند و جزو عوامل مهم در رابطه با بروز اختلالات روانی هستند.

طرحواره‌های ناسازگار اولیه

طرحواره‌های ناسازگار اولیه، قالب‌های ذهنی منفی و تخریب کننده‌ای هستند که به طور معمول در اوایل باعث رشد ما شده است. همچنین امکان دارد در طول زندگی با گذشت زمان تغییر کنند. تجربه‌های سمی و آسیب‌زا که به ویژه در خانواده وجود دارد می‌تواند زمینه‌ساز و تداوم‌بخش این طرحواره‌ها باشند.

طرحواره‌های ناسازگار در همه جا حضور دارند و نسبت به تغییر مقاومت نشان می‌دهند. آن‌ها انرژی و قدرت زیادی دارند؛ در واقع می‎‌توانند سرنوشت و زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهند.

تاثیر طرحواره‌ها بر اختلالات روانی

به جرات می‌توان گفت بعضی از طرحواره‌ها می‌توانند جزو بزرگ‌ترین علل شکست‌ها و ناکامی‌ها در زندگی باشند. مطالعات نشان داده است که طرحواره‌ها در حفظ و تداوم بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات روانی نقش دارند. از جمله مهم‌ترین اختلالات روانی مرتبط با طرحواره‌ها عبارت‌اند از:

5 حوزه از 18 طرحواره ناسازگار

به طور کلی 18 طرحواره وجود دارد که در 5 حوزه قرار می‌گیرند. در ادامه این 18 طرحواره را به طور مختصر توضیح خواهیم داد:

  1. حوزه بریدگی و طردحوزه بریدگی و طرد

  • طرحواره رها شدگی/ بی‌ثباتی

افراد با طرحواره رهاشدگی به طور مداوم این حس را دارند که دیگران آن‌ها را به زودی ترک خواهند کرد. این طرحواره زمانی ایجاد می‌شود که والدین به نیازهای اولیه کودک در ابتدای زندگی توجه نمی‌کند.

  • طرحواره بی‌اعتمادی بدرفتاری

افرادی که دارای طرحواره بی‌اعتمادی بدرفتاری هستند معمولا انتظار دارند که از طرف دیگران مورد آسیب، انتقاد و یا تحقیر واقع شوند. این افراد بر این باورند که حقوق‌شان پایمال شده و مورد آزار و اذیت دیگران قرار می‌گیرند.

  • محرومیت هیجانی

افرادی که دارای طرحواره محرومیت هیجانی هستند معتقدند که نیازهای هیجانی اولیه آن‌ها از سوی دیگران ارضا نمی‌شود. این افراد احساس می‌کنند که از نیازهای محبت، مهربانی، محافظت، مراقبت و راهنمایی دیگران محروم هستند و دیگران به آن توجهی ندارند.

  • طرحواره نقص شرم

افرادی که طرحواره نقص شرم دارند معتقدند که دارای یک عیب درونی هستند. آن‌ها احساس می‌کنند در جنبه‌های مختلف شخصیتی، دارای نقص‌های اساسی بوده و بد، حقیر، بی‌ارزش و بی‌اعتبار هستند.

  • طرحواره انزوای اجتماعی_بیگانگی

افراد با طرحواره انزوای اجتماعی_بیگانگی معتقدند که با دیگران متفاوت هستند. آن‌ها احساس تعلق به گروهی نداشته و بر این باورند که منزوی شده‌اند. افرادی که احساس می‌کنند خاص هستند ممکن است این طرحواره در آن‌ها شکل بگیرد.

  1. حوزه خودگردانی و عملکرد مختل

  • طرحواره وابستگی-بی‌کفایتی

افراد با طرحواره وابستگی_بی‌کفایتی قادر نیستند تا مسئولیت‌های زندگی خود را به طور مستقل انجام دهند. این افراد معمولا از دیگران برای تصمیم‌گیری و انجام تکالیف خود کمک می‌گیرند.

  • طرحواره آسیب‌پذیری نسبت به ضرر و بیماری

افراد با طرحواره آسیب‌پذیری نسبت به ضرر و بیماری ترس از وقوع فاجعه‌ای نزدیک دارند. آن‌ها معتقدند که هر لحظه احتمال یک اتفاق ناگوار وجود دارد و نمی‌توانند از آن جلوگیری کنند.

  • طرحواره خود تحول نیافته_گرفتار

فردی که طرحواره خود تحول نیافته_گرفتار دارد، نزدیکی و صمیمیت بسیاری را با یکی از افراد مهم زندگی خود مانند والدین داشته و این باعث می‌شود تا فردیت و رشد اجتماعی آن‌ها مختل شود.

  • طرحواره شکست

طرحواره شکست اشاره به این دارد که فرد معتقد است نسبت به همسالان خود در حوزه‌های مختلف زندگی از جمله وضعیت مالی، شغل، تحصیل، ازدواج و یا ورزش شکست خورده است. آن‌ها احساس می‌کنند که نسبت به دیگران واقعا بی‌کفایت، نالایق و بی‌استعداد هستند.

  1. حوزه محدودیت مختلحوزه محدودیت مختل

  • طرحواره استحقاق

طرحواره استحقاق نشان می‌دهد که فرد از دیگران برتر بوده و حقوق ویژه‌ای برای خودش قائل است.

بیشتر بخوانید:   افسردگی، اضطراب و اعتیاد به رسانه در میان نوجوانان

آن‌ها بر این باورند که هر چیزی را بخواهند و یا هر کاری دل‌شان می‌خواهد باید سریعا انجام شود؛ بدون توجه به اینکه آیا خواسته‌های آن‌ها منطقی است و یا باعث ضرر  به دیگران می‌شود.

  • طرحواره ضعف خویشتن‌داری

طرحواره ضعف خویشتن‌داری یا عدم خود انضباطی اشاره به ناتوانی فرد در تحمل خستگی و ناکامی حین انجام کارها دارد. این افراد نمی‌توانند هیجان‌های خود را کنترل کنند و رفتار آن‌ها تکانشی است.

  1. حوزه دیگر جهت‌مندی

  • طرحواره اطاعت

افراد با طرحواره اطاعت معتقد هستند که برای اجتناب از پیامدهای منفی لازم است تا کنترل خود را به دیگران بسپارند. این افراد می‌ترسند که دیگران آن‌ها را طرد کنند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند که خود را نادیده بگیرند و تسلیم شوند.

  • طرحواره ایثار

در طرحواره ایثار فرد نیازهای خود را برای کمک به دیگران فدا می‌کند. این افراد به‌‍‌‌صورت افراطی بر ارضای نیازهای دیگران در زندگی روزمره متمرکز شده و رضایت و نیازهای خود را نادیده می‌گیرند. آن‌ها زمانی که به خودشان توجه می‌کنند، احساس گناه خواهند کرد.

  • طرحواره تایید طلبی

در طرحواره تایید طلبی تاکید افراد روی تایید شدن، مورد توجه قرار گرفتن و شایستگی خودشان است. عزت نفس این افراد بیش‌تر به دیگران وابسته است تا ویژگی‌های درونی خود. این افراد معمولا اعمالی انجام می‌دهند که مورد توجه و تایید دیگران باشند.

  1. حوزه گوش به زنگی و بازداری

  • طرحواره منفی‌گرایی_بدبینی

افرادی که طرحواره منفی‌گرایی_بدبینی دارند همواره جنبه‌های منفی زندگی مانند طلاق، مرگ، خیانت، تعارض و مشکلات را مورد توجه قرار داده و ویژگی‌های مثبت زندگی را کم‌رنگ جلوه می‌دهند.

  • طرحواره بازداری هیجانی

در طرحواره بازداری هیجانی، فرد به شدت از صحبت کردن در مورد هیجانات خود گریزان است. این افراد در موقعیت‌های مختلف واکنش‌های خنثی و بی‌تفاوت داشته و تاکید آن‌ها بر عقلانیت و حذف هیجانات است.

  • طرحواره معیارهای سرسختانه/ عیب‌جویی افراطی

افراد با طرحواره معیارهای سرسختانه معتقدند که شخص باید برای دستیابی به معیارهای درونی و افراطی خود درباره رفتار و عملکردشان تلاش فراوانی انجام دهد. آن‌ها بر این باورند، کارهایی که انجام می‌دهند ناقص است و باید بیش‌تر تلاش کنند.

  • طرحواره تنبیه

افرادی که طرحواره تنبیه دارند بر این باورند که به خاطر خطاها و گناهانی که دارند باید به شدت تنبیه شوند. آن‌ها معمولا به سختی از اشتباهات خود و دیگران چشم‌پوشی می‌کنند و عیب و نقص‌ها را نپذیرفته و نمی‌توانند همدلی نشان دهند.

بیشتر بخوانید:   آیا سفید شدن مو ربطی به استرس دارد؟

کلام آخر

در مقاله تست طرحواره‌های ناسازگار یانگ به کاربرد و تفسیر این آزمون پرداخته‌ایم. همچنین در رابطه با 5 حوزه از 18 طرحواره را نام برده و هر کدام را توضیح داده‌ایم.