من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

آیا سفید شدن مو ربطی به استرس دارد؟

سفید شدن مو
ارتباط استرس با سفید شدن مو

استرس عامل سفیدی موی جوانان و نوجوانان

هرچه سن بالاتر می‌رود، سفیدی موهای‌مان هم بیشتر می‌شود، زیرا با افزایش سن کم‌کم رنگ‌دانه‌های مو از بین می‌روند. این موضوع برای افرادی که سنی از آنها گذشته است کاملا طبیعی‌ست، اما در سال‌های جوانی چندان خوشایند نیست. برخی افراد در ایام جوانی هم موهای‌شان سفید یا حتی جوگندمی می‌شود. تغییر رنگ موها تنها برای بزرگسالان نیست. تارهای سفید مو می‌توانند لابه‌لای موهای نوجوانان یا حتی کودکان هم دیده شوند. علت سفیدی مو در جوانان می‌تواند علاوه بر مشکلات هورمونی، سطح استرس بسیار بالای آنها باشد. در این مقاله از سایت همراهتم از ارتباط استرس و سفید شدن موها و راهکارهای مقابله با آن می‌خوانیم.

سفید شدن مو با استرس تنها یکی از دلایل تغییر رنگ موهاست. بعد از استرس عمده‌ترین مشکلات پوست و مو به اختلالات هورمونی مربوط می‌شود. زمانی که هورمون‌های بدن به اندازه‌ی لازم ترشح نشوند، می‌توانند برای پوست و موی فرد مشکلات زیادی از جمله سفیدی مو را ایجاد کند. تحمل فشارهای طولانی‌مدت، شوک‌های ناگهانی، اضطراب‌های مداوم و به دنبال آن، استرس باعث اختلال در خون‌رسانی به ریشه‌های مو می‌شود. استرس می‌تواند روی فولیکول‌ها و رنگ‌دانه‌های مو اثر بگذارد و  رنگ آنها را تغییر دهد.

آیا سفید شدن مو با استرس قابلیت بازگشت دارد؟

سفیدشدن مو

محققان دانشگاه کلمبیا شواهدی را پیدا کردند که نشان می‌داد استرس و سفید شدن موی انسان با یکدیگر درارتباط هستند. به علاوه با رفع عوامل استرس‌زا شانس بازگشت دوباره‌ی رنگ موها نیز وجود دارد. در تحقیقات این دانشگاه 400 عدد تار موی 14 داوطلب جمع‌آوری شد. با تکنیک‌های جدید عکسبرداری پزشکی شرایط پروئین‌های ملانین و رنگدانه‌ها در بخش‌های مختلفی از ریشه تا ساقه‌ی موها مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی‌ها دیده شد که برخی از تارهای مو تنها در بخش‌های انتهای ساقه سفید بودند. سفیدی نوک ساقه‌های مو نشان می‌داد موهایی که تغییر رنگ داده‌اند پس از مدتی مجددا به رنگ اصلی خود بازگشته‌اند. محققان با توجه به سرعت رشد موی افراد، تاریخ شروع سفیدی موها و همچنین تاریخ بازیابی رنگدانه‌های طبیعی را تعیین کردند. آنها به‌وسیله‌ی یک پرسشنامه شرایطی که موجب سفید شدن موها شده بود را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید:   دغدغه های معمول والدین و دبستانی ها

در این تحقیقات مشخص شد که بین استرس و سفید شدن مو‌ها ارتباط معناداری وجود دارد. به‌طوری‌که روز‌های پراسترس با زمان سفید شدن موها یکی بوده است. به‌علاوه آنها متوجه شدند که شروع بازیابی رنگ‌دانه‌های طبیعی موهای یکی از داوطلبان با آغاز یک دوره‌ی شاد و پر از تفریح او متقارن بوده است. این بررسی‌ها نشان داد همان‌طور که استرس با سفید شدن رنگ موها همراه است، بازگشت رنگدانه‌های طبیعی نیز با رفع عوامل استرس و بهبودی شرایط روحی فرد نیز امکان‌پذیر است.

در ایران و کشورهای آسیایی شروع سفیدی موها بیشتر در اواخر دهه‌ی‌ 30 زندگی افراد است. این روند تا اواسط دهه‌ی پنجاه به آرامی ادامه دارد تا اینکه پس از آن رشد دوبرابری خواهد داشت. بنابراین در این زمان سفیدی مو امری کاملا طبیعی‌ست. اما سفیدی مو پیش از دهه‌ی 30 زندگی نگران‌کننده است.

پیش از اینکه بخواهید سراغ مکمل‌ها و انواع مواد خوراکی مفید بروید، لازم است سطح استرس خود را کنترل کنید. با تغییر سبک زندگی خود می‌توانید به بهبود حال خود کمک بزرگی کنید. شب‌ها زود بخوابید. زمانی که ساعات بیداری ما زیاد باشند، سیستم لیمبیک (Limbic System) مغز که مسئول برانگیختگی و اضطراب است، مدام فعال خواهد بود. خواب ناکافی باعث می‌شود که نتوانید استرس خود را کنترل کنید. تحرک بیشتری داشته باشید. با تحرک بیشتر می‌توانید سمپاتیک (Sympathetic) که مسئول استرس است را خسته کنید،  اضطراب خود را کم کنید و درنهایت راحت‌تر بخوابید. خواب یک چرخه‌ی ضروری برای بازیابی سلول‌هاست.

راهکارهای مقابله با سفید‌شدن مو

مقابله با سفیدی مو

همان‌طور که گفتیم پیش از 30 سالگی رشد موهای سفید اصلا طبیعی نیست، اما اگر فکر می‌کنید موهای سفید شما به استرس‌تان ربطی ندارد، باید ابتدا وضعیت سلامت خود را بررسی کنید. از تغذیه‌ی سالم خود اطمینان حاصل کنید. مصرف الکل و سیگار را قطع و یا به حداقل برسانید و حتما یک آزمایش کلی بدهید تا شرایط هورمونی و کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های بدن‌تان مشخص شود. سفیدی مو تقریبا درمان قطعی ندارد، اما راه‌هایی وجود دارد که بتواند از ادامه‌ی این روند جلوگیری کرد و یا اینکه مقداری از رنگ‌دانه‌ها را بازگرداند. برای پیشگری از سفیدی زودرس موهای‌تان حتما موارد زیر را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید:   فابینگ کردن یعنی چه؟ چه عواقبی دارد؟

تخریب رنگ‌دانه‌ها از طریق مواد شیمیایی

رنگ‌های شیمیایی مو توانایی این را دارند که موهای شما را سفید کنند. استفاده‌ی همیشگی از آنها، خصوصا دکلره‌ها موجب آسیب به رنگ‌دانه‌های مو می‌شوند. رنگ‌هایی که حاوی هیدروژن پراکسید (Hydrogen peroxide) هستند می‌توانند رنگ‌دانه‌های مو را تخریب کنند. برهمین اساس استفاده‌ی مداوم از چنین محصولاتی سرعت سفیدی موها را بیشتر می‌کند. برای جلوگیری از سفیدی زودرس موهای‌تان به ترکیبات رنگ مویی که استفاده می‌کنید توجه داشته باشید.

مصرف موضعی روغن‌های گیاهی

روغن های گیاهی

استفاده از روغن‌های گیاهی مانند: روغن نارگیل، بادام، آمله (هسته انگور هندی)، رزماری،  بابونه، چوب صندل و مریم‌گلی می‌توانند از سفید شدن موها جلوگیری کنند. با ماساژ این روغن‌ها به کف سر می‌توانید فولیکول‌های مو را تقویت کنید. بهتر است که مصرف این روغن‌ها به صورت موضعی باشد تا خون‌رسانی به پوست سر نیز به رشد و تقویت موها کمک کند. توجه داشته باشید که این روغن‌ها توانایی بازگشت مجدد رنگ‌دانه‌ها را ندارند. بنابراین لازم است پیش از سفیدی موها مصرف شود تا بتواند از رویش موهای سفید جلوگیری کند.

محافظت از رنگ‌دانه‌ها با مصرف غذاهای حاوی سلنیوم، مس و ید

غذاهایی که ید، سلنیوم و مس دارند می‌توانند از رنگ‌دانه‌های موی شما محافظت کنند و برای سالیان زیادی رنگ طبیعی آنها را حفظ کنند. مس را می‌توان در غذاهایی همچون عدس، بادام، جگر گاو، شلغم، اسفناج، قارچ و تخمه‌ی آفتابگردان پیدا کرد. برای بهره‌مندی از ید نیز موز، اسفناج، ماهی و هویج می‌توانند موثر باشند. ماهی سالمون، گندم، سویا، گردو، ذرت و صدف خوراکی هم حاوی مقادیر زیادی سلنیوم است.

تولید ملانین با مصرف پروتئین‌ها و ویتامین‌های گروه B

مصرف پروتئین

ملانین‌ها (melanin) رنگ‌دانه‌های اصلی هستند که در سلول‌های پوست و مو ساخته می‌شوند. با مصرف پروتئین‌هایی مانند مرغ، بوقلمون، سویا و سفیده‌ی تخم‌مرغ از رنگ‌دانه‌های موهای خود محافظت کنید. به علاوه مصرف انواع غلات، تخم‌مرغ، مرغ، سبزیجات، گوشت و موز حاوی ویتامین‌های مختلف B6، B2 و B12 هستند که در سرعت تولید منالین‌ها نقش مهمی دارند.

بیشتر بخوانید:   استرس دوران بارداری

درنهایت باید بدانید اگر استرس داشته باشید، ده‌ها راه برای تقویت رنگ‌دانه‌های موهای‌تان بی‌فایده است.