من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

مشاوره طلاق و طلاق آگاهانه

مشاوره طلاق
اهمیت مشاوره طلاق

طلاق و پایان یک ازدواج می‌تواند در صلح و آرامش باشد و یا اینکه در تنش و درگیری صورت گیرد. فرقی نمی‌کند چه کسی تصمیم به جدایی گرفته است، ممکن است این تصمیم یک‌طرفه باشد و شاید توافقی و از جانب هردونفر. چیزی که مهم است این است که، هردوی افراد طیفی از احساسات  مختلفی مانند: غم، گناه، خشم، سردرگمی، ترس، شرم و اضطراب را تجربه می‌کنند. اگر حاصل این ازدواج فرزند یا فرزندانی باشد، شرایط استرس‌زا می‌تواند چندین برابر باشد. به همین خاطر لازم است در چنین روز‌هایی از مشاوره قبل طلاق کمک بگیرید تا به شما کمک کند آسیب‌های طلاق را به حداقل برسانید.

اهمیت مشاوره طلاق

زوج‌ها برای طلاق خود دلایل متعددی را به جای یک مشکل بیان می‌کنند، از طرفی هم نمی‌توان طلاق را برای همه‌ی اختلافات زندگی مشترک پیش‌بینی کرد. اما برخی نشانه‌ها هستند که هشداردهنده‌ی طلاق هستند. تمام زوجینی که دچار اختلافات شدید هستند باید نشانه‌های طلاق را بشناسند. شناخت این نشانه‌ها به آنها کمک می‌کند که هرچه زودتر برای مشکلات خود چاره‌اندیشی کنند. بهترین و عاقلانه‌ترین راهی که مانع از جدایی می‌شود مراجعه به مشاوره است. این موضوع باعث می‌شود مشکلات زندگی مشترک خود را شناسایی و آنها را حل کنند. هرچه این کار زودتر انجام شود، شانس ادامه‌ی زندگی مشترک بیشتر خواهد شد. از طرفی دیگر اگر پس از مراجعه به مشاوره راهی برای ادامه‌ی زندگی پیدا نکردند، می‌توانند امیدوار باشند که طلاقی آگاهانه خواهند داشت.

آیا می‌توان طلاق را پیش بینی کرد؟

پیش بینی طلاق

جان گاتمن (John Gottman) روانشناسی‌ست که بیشتر به دلیل تحقیقاتش در مورد ثبات زناشویی و توانایی او در پیش‌بینی طلاق شناخته شده است. این روانشناس زمان زیادی را صرف تحقیق در مورد علت شکست زندگی مشترک کرده است. طبق تحقیقات او طلاق نتیجه‌ی مشکلات خاصی نیست. بلکه نحوه‌ی ارتباط زوجین و عدم توانایی آنها برای حل مشکلات‌شان است که به طلاق ختم می‌شود. مشکلات بین زوجین می‌تواند دلایل زیادی داشته باشند مانند: تقسیم کار ناعادلانه در ازدواج، آزار جسمی یا آزار عاطفی توسط همسر، اعتیاد، آمادگی ناکافی برای چالش های زندگی زناشویی و مشکلات مالی. اما گاتمن از طریق تحقیقات خود عمده‌ترین عواملی که منجر به طلاق می‌شوند را در این چهار مورد توضیح می‌دهد:

بیشتر بخوانید:   اختلال شخصیت خودشیفته: بررسی، علل و راهکارها

انتقاد‌های مکرر

تحقیر، سرزنش و بی‌احترامی از مهم‌ترین دلایل اختلافات عمیق زوجین است. این موضوع حتی در اوایل ازدواج که معمولا میزان تعارضات کمتر است، نیز دیده می‌شود.

عدم مسئولیت‌پذیری

افرادی که نمی‌توانند مسئولیت کارهای‌شان را به عهده بگیرند، مدام در حال سرزنش دیگران هستند. چنین افرادی بیشتر از سایرین در زندگی مشترک به مشکل بر‌می‌خورند.

عدم ارتباط موثر

عدم-ارتباط-موثر

مشکلاتی که با گفت‌و‌گو حل نشوند می‌توانند به چالشی بزرگ تبدیل شوند. کسانی که توانایی حل تعارضات خود را ندارند، باعث می‌شوند مشکلات زندگی مشترک‌شان به کینه‌های کهنه‌ تبدیل شود و زندگی را به یک جهنم تبدیل کند.

عدم همدلی

افرادی که حس همدلی در آنها ضعیف است، در زندگی مشترک با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. این افراد برای احساسات و عواطف همسرشان ارزش قائل نیستند. زمانی که عواطف و صمیمت بین زوجین جاری نباشد، آنها از هم فاصله می‌گیرند و همین فاصله ممکن است آنها را به جدایی بکشاند.

اگر حتی یک مورد از این موارد در رابطه شما وجود دارد، هنوز دیر نشده است. تشخیص مشکل می‌تواند اولین قدم برای حل آن باشد. اما اگر زوجی این علائم را نادیده بگیرند، ممکن است به طلاق نزدیک‌تر شوند.

آثار طلاق و مشاوره طلاق

آثار طلاق

طلاق از بسیاری جهات زندگی شما را تغییر می‌دهد. شناخت و خودآگاهی می‌تواند به شما کمک کند تا با بسیاری از مشکلاتی که در آینده با آنها موجه خواهید شد، کنار بیایید. مشاوره‌ی بعد از طلاق می‌تواند شما را در این مسیر همراهی کند. برخی از افراد به حمایت مالی شریک زندگی خود عادت دارند. طلاق ممکن است شرایط مالی آنها را تغییر دهد. تغییرات ناگهانی مالی که با طلاق همراه است ممکن است باعث نگرانی، استرس یا اضطراب شود.

بیشتر بخوانید:   با استرس خانواده چه کنیم؟

شیوه‌ی زندگی در زمان مجردی و متاهلی متفاوت است. افرادی که به تازگی طلاق گرفته‌اند ممکن است پس از جدایی احساس تنهایی کنند یا افسرده شوند. حتی کسانی که خودشان برای طلاق تقاضا کرده‌اند هم این احساسات را تجربه می‌کنند.

روابط با فرزندان پس از طلاق دستخوش تغییراتی می‌شود. ممکن است فرزندانتان پس از طلاق با شما زندگی نکنند و این موضوع باعث احساس سوگ یا اندوه شود. بهره‌مندی از مشاوره‌ی قبل از طلاق می‌تواند کمک‌کننده باشد. درمانگری که در این زمینه تخصص و تجربه داشته باشد، آگاهی‌هایی که در این راه به آنها احتیاج دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

افراد مختلف با توجه به شرایطی که دارند، در مسیر طلاق درمورد مسائل مالی و یا مسکن نگران می‌شوند. اگر فرزند مشترکی داشته باشند، ممکن است با احساس گناه دربرابر آنها مواجه شوند. غم و اندوهی که در نتیجه‌ی از دست دادن و یا ترک کردن همسر به این افراد دست می‌دهد، امری کاملا طبیعی‌ست که در روزهای ابتدایی پس از طلاق به سراغ‌شان می‌آید. معمولا این احساس در افرادی که با طلاق موافق نبوده‌اند بیشتر دیده می‌شود.

طلاق و فرزندان

طلاق-و-فرزندان

اگر زوجین فرزندان مشترکی داشته باشند استرس ناشی از گذراندن مراحل قانونی طلاق، آنها را درگیر خواهد کرد.

اغلب این مشکلات قابل حل هستند. بهتر است که پیش از قطعی شدن طلاق‌تان به مشاوره طلاق مراجعه کنید تا این مسیر را با آرامش و آگاهی بیشتر طی کنید. به علاوه اگر فرزند مشترکی هم داشته باشید، لازم است که در این شرایط تحت مراقبت یک درمانگر قرار بگیرد. زیرا فرزندان تحت تأثیر طلاق والدین قرار می‌گیرند. این اثرات اگر نادیده گرفته شود، ممکن است باعث مشکلات روحی زیادی برای آنها شود. شما می‌توانید با مشاهده واکنش های فرزندتان از این مشکلات جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:   از کودک آزاری چه می دانید؟

برخی از علائمی که نشان می‌دهد کودک یا نوجوان شما پس از طلاق احتیاج به درمانگر و مشاوره دارد:

  • افت تحصیلی
  • گوشه‌گیری
  • تغییر در رفتارهای معمول‌شان
  • قانون‌شکنی‌های مکرر
  • پرخاشگری
  • نشانه های خودآزاری

اگر فرزند شما در مورد طلاق شما مشکل دارد، یک درمانگر کودک یا خانواده می‌تواند به شما کمک کند. آنها می‌توانند یک محیط امن برای کودک فراهم کنند تا از افکار، احساسات و نگرانی‌هایش مطلع شوند.

سازگاری با تغییراتی که پس از طلاق رخ می‌دهد می‌تواند زمان بر باشد. افرادی که به تازگی طلاق گرفته‌اند می‌دانند که زندگی آنها تحت تاثیر شرایط جدید قرار خواهد گرفت. حتی زندگی اطرافیانشان نیز ممکن است به شیوه‌های مختلفی تغییر کند. بهبودی اوضاع زندگی و شرایط روحی بعد از طلاق یک مسیر است، که لازم است با آگاهی کامل آن را پشت سر بگذارید. مشاوره طلاق می‌تواند به شما کمک کند که این مسیر را هموار کنید.