من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

بهار امسال به کجای ایران سفر کنیم؟ ۷ پیشنهاد جذاب برای نوروز ۱۴۰۲

چه برنامه‌ای بهتر از سفر که خستگی یک سال را با خود ببرد.

روزهای آخر سال که از راه می‌رسند،‌ حس هیجانی در قلب‌مان می‌تپد و منتظر رسیدن نوروز می‌شویم. چه برنامه‌ای بهتر از سفر که خستگی یک سال را با خود ببرد؟ بهار امسال به کجای ایران سفر کنیم؟ کدام شهرها آب و هوای بهاری دارند و سرمای زمستان را از تن‌مان بیرون می‌کنند؟ با ما در «همراهتم» باشید و ۷ پیشنهاد جذاب ما را بخوانید و تصمیم بگیرید بهار امسال به کجای ایران سفر کنید.

۱. سفر به تهران

سفر به تهران

چه جایی جذاب‌تر از پایتخت که در تعطیلات عید خلوت می‌شود؟ در روزهایی که ترافیک سبک است و بسیاری از اهالی تهران سرگرم سفر یا عیددیدنی هستند، می‌توانید با خیال آسوده در شهر گردش کنید.

هر سلیقه‌ای که داشته باشید، در تهران به شما خوش می‌گذرد. در این شهر تعداد زیادی موزه، کاخ، پارک، مرکزخرید و رستوران‌های جذاب هست که برای سر زدن به همه‌ی آنها چند روز زمان لازم دارید. در تهران از هتل‌های خیلی ارزان و متوسط تا هتل‌های لوکس و گران‌تر به‌راحتی پیدا می‌کنید.

  • مرکز شهر: موزه‌ ملی ایران و موزه آبگینه در مرکز شهر و خیابان سی تیر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی برای موزه‌روها به‌حساب می‌آیند.

کلیسای انجیلی، کلیسای حضرت پطرس و کلیسای حضرت مریم هم در خیابان سی تیر قرار گرفته‌اند. از موزه‌گردی که خسته شدید، می‌توانید سری به غرفه‌های خوراکی بزنید که سی تیر را به پاتوقی جذاب تبدیل کرده‌اند. اگر به غذای خیابانی علاقه‌مند باشید، می‌توانید چند مدل غذا را امتحان کنید. در این‌جا هم فست‌فود پیدا می‌شود و هم غذای ایرانی و سنتی.

خانه موزه مقدم، سردر باغ ملی و کاخ گلستان با ایوان مرمر و تالار آینه به سی تیر نزدیک هستند و دیدن‌شان را نباید از دست داد. کمی بالاتر موزه‌ی فرش و موزه‌ی هنرهای معاصر را در حوالی پارک لاله پیدا می‌کنید.

  • شمال شهر: می‌توانید به تماشاگه زمان سر بزنید که گچ‌بری‌های آن هوش از سرتان می‌برد. از تماشای انواع ساعت‌ها و بنای زیبای آن خسته نمی‌شوید، اما برای تجدید قوا می‌توانید به رستوران آن سرک بکشید. کاخ سعدآباد و نیاوران، موزه سینما، پل طبیعت، پارک آب و آتش و پارک جمشیدیه از دیدنی‌های دیگر تهران هستند.

۲. سفر به سیراف

سفر به سیراف

کسانی که عاشق سفری متفاوت، و طبیعت‌گردی در خلوت و سکوت هستند، از سفر به سیراف یا بندر طاهری بسیار لذت خواهند برد. سیراف در استان بوشهر قرار گرفته و بین عسلویه و کنگان پیدایش می‌کنید. در سیراف سراغ اقامتگاه بوم‌گردی را بگیرید یا پس از گردش در ساحل خلیج‌فارس و لذت بردن از آسمان آبی بالای سرتان، شب را در هتل‌های عسلویه اقامت کنید.

بیشتر بخوانید:   بهترین هتل‌های دنیا؛ ۱۰ هتل لوکس و جذاب

خیابان ساحلی سیراف بسیار متفاوت به‌نظرتان خواهد رسید، چراکه از یک طرف آبی خلیج فارس را می‌بینید و در طرف دیگر نمایی شبیه ماسوله! خانه‌هایی که روی دامنه‌ی کوه قرار گرفته‌اند و منظره‌ی متفاوت و قشنگی ساخته‌اند. سوغات سیراف یعنی خرما و ظرف‌های حصیری را فراموش نکنید.

۳. سفر به بوشهر

سفر به بوشهر

حالا که تا استان بوشهر آمده‌اید، حیف است سری به بندر بوشهر نزنید. در بندر که باشید، چه تفریحی بهتر از نشستن کنار دریا و تماشای غروب آفتاب؟ از صدای لغزش موج‌ها لذت ببرید و از آبی دریا چشم برندارید.

اما به‌غیر از ساحل، چند موزه و عمارت تاریخی انتظار شما را می‌کشد، مانند عمارت دهدشتی و عمارت تاریخی گلشن. موزه‌گردها از بوشهر دست‌ خالی برنمی‌گردند. موزه‌ دریا و دریانوردی خلیج‌فارس احتمالا موزه‌ی متفاوتی برای شما خواهد بود. تجهیزات دریانوردی، کشتی پرسپولیس که هدیه‌ی آلمانی ها به ناصرالدین‌ شاه قاجار بوده، ازجمله دیدنی‌های موزه است. سری به نخلستان‌های معروف بوشهر بزنید و برای خودتان و دوستان‌تان خرما سوغات ببرید.

۴. سفر به کاشان

سفر به کاشان

کاشان از شهرهایی‌ست که حتما باید یک بار به آن سفر کنید. آن‌قدر خانه‌های تاریخی جذاب در این شهر پیدا می‌کنید که تا ماه‌ها خاطره‌اش با شما می‌ماند. خانه بروجردی‌ها، خانه عامری‌ها، خانه‌ی منوچهری‌ها و چندین خانه‌ی تاریخی جذاب دیگر شما را مجذوب خودشان می‌کنند.

محوطه‌ی تاریخی تپه سیلک جان می‌دهد برای دوستداران تاریخ و مکان‌های باستانی. اما از همه‌ی دیدنی‌ها که بگذریم، باغ فین و حمام فین را اصلا نباید از دست داد. در پایان هم راهی بازار کاشان شوید که هم فال است و هم تماشا. بنای این بازار قدیمی کاملا شما را از زندگی مدرن جدا می‌کند و به گذشته‌ها می‌برد. ناگهان می‌بینید با چند بطری گلاب خوش‌عطر و چند جعبه باقلوا راهی هتل شده‌اید.

نگران هتل و اقامت هم نباشید که گزینه فراوان است. با هزینه‌ی بیشتر می‌توانید در خانه های تاریخی اقامت کنید، یا هتلی متوسط انتخاب کنید.

۵. سفر به شیراز

سفر به شیراز

هر قدر از جذابیت شیراز دیده و شنیده باشیم، باز هم زیاد نیست‌! خیلی‌ها گردش در شیراز را با سر زدن به حافظیه و سعدیه شروع می‌کنند. آرامگاه این دو شاعر بزرگ در همه‌ی فصل‌ها زیبا هستند و در بهار از همیشه دیدنی‌تر. باغ دلگشا، دروازه قرآن، موزه هفت‌تنان و پارک کوهستان هم از دیدنی‌های شیراز هستند.

بیشتر بخوانید:   ما ایرانی ها در بهار و تابستان به کدام کشورها می رویم؟

باغ ارم و باغ نارنجستان برای چند ساعت پیاده‌روی و لذت بردن از منظره‌های دلربا بهترین گزینه به‌حساب می‌آیند. بعد می‌رسید به مجموعه‌ی وکیل، به‌جا مانده از دوران کریم‌خان زند. حمام وکیل، مسجد وکیل و بازار وکیل یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. خوبی بازار وکیل این است که دست خالی برنمی‌گردید و می‌توانید حسابی خرید کنید.

شاه چراغ، ارگ کریم خان، مدرسه خان، آرامگاه خواجوی کرمانی، خانه زینت‌الملک، موزه و خانه فروغ‌الملک، باغ جهان‌نما و چندین موزه و باغ ارزشمند و زیبای دیگر در سفر به شیراز شما را مشغول خواهند کرد.

درمیان هتل‌های شیراز از لوکس تا اقتصادی و به‌صرفه پیدا می‌کنید. البته لازم است زود دست به‌کار شوید و پیش از نوروز ۱۴۰۱ هتل موردنظرتان را رزرو کنید.

۶. سفر به دزفول

سفر به دزفول

اگر به‌دنبال هوای بهاری باشیم و در فکر این‌که بهار امسال به کجای ایران سفر کنیم، دزفول یکی از بهترین گزینه‌هاست. هوای دزفول در تعطیلات عید ملایم و بهاری‌ست. کافی‌ست به بافت قدیمی شهری، بازار قدیمی و البته رودخانه و ساحل علاقه‌مند باشید تا در دزفول خوش بگذرانید.

از پل قدیم دزفول آغاز کنید که در دوره شاپور اول ساسانی بنا شده. یکی از لذت‌های زندگی تماشای غروب آفتاب در کنار ساحل است. این لذت را از دست ندهید و زمانی طولانی را در ساحل رودخانه بنشینید. سرتان را بچرخانید، آسیاب‌های آبی دزفول را می‌بینید که از دوره ساسانی به‌جا مانده‌اند.

ساحل معروف دیگر در این شهر، پارک ساحلی علی کله و کَت‌های معروف آن است. از ساحل که دل کندید، راهی بازار قدیم دزفول یا بازار کهنه شوید. سوغات دزفول را از همین‌جا تهیه کنید. کپو و محصولات حصیری، قلم نی خوشنویسی، نمد و گلیم، ظرف‌های ورشو و طلای ۲۴ عیار دزفول را در راهروهای سرپوشیده‌ی بازار کهنه پیدا می‌کنید. اگر سوغات خوراکی و خوش‌مزه را ترجیح می‌دهید، تردیدی برای خرید کلوچه دزفول، خرما، شیره‌ خرما و کنجد به دل‌تان راه ندهید.

سپس در بافت قدیم دزفول قدم بزنید و معماری کهن شهر را تماشا کنید. مسجد جامع دزفول، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، خانه تاریخی تیزنو، خانه تاریخی سوزنگر، بقعه شاه رکن‌الدین، حمام کرناسیون، پارک جنگلی میلاد، پارک جنگلی لاله، پارک لادن، آرامگاه سبز قبا و جاذبه‌های طبیعی مانند آبشار شِوی و روستای پامنار از دیدینی‌های دزفول هستند.

بیشتر بخوانید:   فرزند شما هم با نقل مکان به خانه یا کشور دیگر مشکل دارد؟

۷. سفر به یزد

سفر به یزد

اگر هنوز تصمیم نگرفته‌ایم بهار امسال به کجای ایران سفر کنیم، زمانش رسیده که به یزد فکر کنیم. این شهر دوست‌داشتنی که حال‌وهوای ایران قدیم را در خود زنده نگه داشته، هر سال میزبان مسافران نوروزی زیادی‌ست. با قدم زدن در کوچه‌های باریک منطقه‌ی قدیمی، می‌توانید در ذهن‌تان داستان خانه‌ها را بسازید. خانه‌هایی که شباهتی به آپارتمان‌های یک‌شکل شهرهای بزرگ ندارند.

باغ دولت‌آباد که نمونه‌ی معماری باغ ایرانیست، ثبت یونسکو شده و دیدنش را نباید از دست داد. آتشکده بهرام یزد آتشی در دل دارد که بیشتر از ۱۵۰۰ سال زنده و روشن مانده. بنای آتشکده هم تماشایی‌ست. آب انبار شش بادگیر از دوره‌ی قاجار مانده که بادگیرهای ۸ ضلعی و گنبد بزرگ و عظیم آن در خاطره می‌ماند.

یکی از آثار دوره صفوی آب انبار و مجموعه میدان امیرچخماق است که به فاطمه ستی هم معروف است. عکاسی از ۵ بادگیر خشتی ۸ ضلعی و گنبد بیضی‌شکل آجری آن را فراموش نکنید. موزه مارکار،‌ خانه هنر یزد،‌ مسجد جامع، بازار خان، حمام خان، موزه قصر آیینه،‌ میدان ساعت، آب انبار رستم گیو، خانه لاری‌ها و دخمه‌ی زرتشتیان از جاهای دیدنی یزد هستند.

اگر همیشه دل‌تان می‌خواسته در خانه‌های قدیمی با سقف‌های بلند و شیشه‌های رنگی زندگی کنید، اقامت در هتل‌های تاریخی یزد این امکان را به شما می‌دهد.

سخن پایانی

برنامه‌ریزی برای مسافرت نوروزی ۱۴۰۲ کار ساده‌ای نیست. همه‌ی شهرهای ایران پر از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی هستند. مرکزخریدهای جذاب و رستوران‌های خوش‌نام در خیلی از شهرها ما را به سفر کردن وسوسه می‌کنند و نمی‌دانیم بهار امسال به کجای ایران سفر کنیم.

با مشخص کردن بودجه‌ی سفر و انتخاب سفر اقتصادی یا لوکس،‌ دست به‌کار می‌شویم و از رزرو هتل شروع می‌کنیم. ما در این نوشته ۷ پیشنهاد به شما داده‌ایم که در میان آنها از شیراز و بهار دلربایش تا سیراف خلوت با خلیج‌فارسش وجود دارد. شما بهار امسال به کجا سفر می‌کنید؟