من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

فهرست امن ترین پروازهای دنیا در سال ۲۰۲۲  

امن ترین پروازهای دنیا
امن ترین پروازهای دنیا در سال ۲۰۲۲

چندی پیش وب‌سایت معتبر AirlineRatings.com با بررسی ۲۸۵ شرکت هواپیمایی از سراسر دنیا،‌ فهرست سالانه‌ی خود را منتشر کرد. در این فهرست امن‌ترین پروازهای دنیا در سال ۲۰۲۲ انتخاب شدند. شرکت‌هایی مانند اتحاد، لوفتهانزا، ویرجین استرالیا و سنگاپور ایرلاینز در این فهرست دیده می‌شود. این سایت که بررسی امن‌ترین پروازهای امن دنیا را برعهده گرفته اعلام کرد بعضی از پروازهای امن دنیا جایگاه بهتری نسبت به سال پیش دارند و بعضی دیگر از رتبه‌ی پیشین خود در ۲۰۲۱ پایین آمده‌اند.

چندین معیار در این بررسی مبنای انتخاب قرار گرفته‌اند؛ مانند سابقه‌ی سانحه‌ی هوایی در ۵ سال گذشته، ثبت تصادف جدی در ۲ سال گذشته، ابتکار در زمینه‌ی ایمنی پیشرو در صنعت، عمر ناوگان هوایی، بازرسی از سوی نهادهای دولتی و صنعت هوانوردی و میزان رعایت پروتکل‌های مربوط به کووید ۱۹. با «همراهتم»  فهرست ۲۰ هواپیمایی امن دنیا را در سالی که گذشت بخوانید.

فهرست امن ترین پروازهای دنیا

۲۰. هواپیمایی امارات

هواپیمایی امارات

هواپیمایی امارات (Emirates) که در سال ۲۰۲۱ جایگاه پنجم را میان پروازهای امن دنیا داشت، امسال به رتبه‌ی بیستم تنزل پیدا کرد. این شرکت از سال ۱۹۸۵ شروع به کار کرده. دفتر این شرکت هواپیمایی در دبی مستقر است و بزرگ‌ترین ناوگان ایرباس A380 دنیا را دراختیار دارد. مسیر پروازهای امارات در خاورمیانه، آفریقا، آسیا، جنوب اقیانوس آرام، آمریکای شمالی، اروپا و آمریکای جنوبی‌ست. امسال هواپیمایی امارات جایزه‌ی بهترین ایرلاین برای سرگرمی در طول پرواز را به‌دست آورد.

۱۹. یونایتد ایرلاینز

هواپیمایی یونایتد (United Airlines) در سال گذشته به‌سختی توانست خود را در فهرست ۲۰ تا از امن‌ترین پروازهای دنیا جای دهد و بیستم شد. امسال با یک رتبه پیشرفت توانست در جای نوزدهم قرار گیرد. دفتر این هواپیمایی در آمریکا مستقر است. این شرکت پس از ادغام با هواپیمایی کانتیننتال(Continental) در ۲۰۱۰، به یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی دنیا تبدیل شد. اکنون با پوشش ۱۲۰ مقصد در سراسر دنیا، شبکه‌ی داخلی و بین‌المللی عظیمی را ایجاد کرده.

۱۸. هواپیمایی دلتا

هواپیمایی دلتا

شرکت آمریکایی دلتا ایرلاینز (Delta Air Lines) در رتبه‌بندی امسال ۴ جایگاه سقوط کرد. این شرکت در ۲۰۰۸ با نورث وست ایرلاینز (Northwest Airlines) ادغام شد. مقصد پروازهای دلتا علاوه بر داخل آمریکا، در کشورهای خاورمیانه، مرکز و جنوب آمریکا، شرق آسیا، آفریقا، استرالیا و اروپا قرار دارد.

۱۷. بریتیش ایرویز

شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز (British Airways) در ۲۰۲۱ رتبه‌ی ۱۰ را در فهرست امن‌ترین پروازهای دنیا داشت. اما در ۲۰۲۲ با ۷ رتبه سقوط در جایگاه هفدهم ایستاد. دفتر اصلی شرکت در انگلیس قرار دارد. پروازهای آن به مقصد چندین شهر اروپا، آفریقا، آسیا، استرالیا و آمریکا انجام می‌شود. نقطه‌ی آغاز پروازهای آن از ۳ فرودگاه لندن شامل هیترو (Heathrow)، گاتویک (Gatwick) و لندن سیتی (London City) است.

بیشتر بخوانید:   فرزند شما هم با نقل مکان به خانه یا کشور دیگر مشکل دارد؟

۱۶. ایر فرانس؛ کی ال ام گروپ

هواپیمایی ایر فرانس

شرکت هواپیمایی ایر فرانس (Air France)- کی ال ام (KLM) از ادغام دو هواپیمایی در سال ۲۰۰۴ شکل گرفت. اگرچه به‌گفته‌ی مرکز هوانوردی CAPA هر دو با برندهای خودشان فعال هستند. ایر فرانس که خط هوایی ملی فرانسه به‌شمار می‌رود، در فهرست ۲۰ تایی امن‌ترین پروازهای دنیا در سال ۲۰۲۱ جایی نداشت. اما کی ال ام توانسته ۳ رتبه بالاتر هم بیاد. کی ال ام خط ملی هلند است و دفتر مرکزی آن در فرودگاه اسخیپول آمستردام (Amsterdam Airport Schiphol) قرار دارد.

۱۵. فین ایر

رتبه‌ی ۱۵ امن‌ترین پروازهای دنیا به شرکت هواپیمایی فین ایر (Finnair) تعلق گرفته. فین ایر که دفتر آن در هلسینکی قرار دارد، از جایگاه ۱۷ در سال گذشته به ردیف ۱۵ در ۲۰۲۲ رسید. خط هوایی ملی فنلاند شبکه‌ی داخلی و بین‌المللی بزرگی را پوشش می‌دهد. این مسیرها شامل خطوط داخلی فنلاند و کشورهای نزدیک اسکاندیناوی و نیز مسیرهای آسیا، اروپا، آمریکا و کانادا هستند.

۱۴. گروه لوفتهانزا

هواپیمایی لوفتهانزا

دفتر اصلی هواپیمایی لوفتهانزا (Lufthansa) در فرانکفورت قرار گرفته. این شرکت سال پیش در رتبه‌ی ۱۸ ایستاد، اما در ۲۰۲۲ جایگاه بهتری پیدا کرد و نامش در ردیف ۱۴ جا گرفت. شبکه‌ی پرواز لوفتهانزا کشورهای زیادی را پوشش می‌دهد. در تعدادی از کشورهای اروپایی، آسیا – اقیانوسیه، خاورمیانه، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و آفریقا پروازهای لوفتهانزا انجام می‌شود.

۱۳. امریکن ایرلاینز

شرکت امریکن ایرلاینز (American Airlines) نسبت به سال پیش ۲ جایگاه بالاتر آمده و توانسته به رتبه ۱۳ در سال ۲۰۲۰ برسد. این شرکت در دالاس فورت ورث (Dallas- Fort Worth) قرار دارد و تعداد زیادی پرواز داخلی و بین‌المللی انجام می‌دهد. مقصد مسافران این پروازها در اروپا، آسیا-اقیانوسیه، آمریکای مرکزی و جنوبی‌ست.

۱۲. هاوایین ایرلاینز

هاوایین ایرلاینز

شرکت هواپیمایی هاوایین ایرلاینز (Hawaiian Airlines) دوازدهمین رتبه‌ی پروازهای امن دنیا را دارد. دفتر آن در فرودگاه بین‌المللی هونولولو (Honolulu) قرار دارد و به جزایر هاوایی پرواز می‌کند. همچنین مسافران را به کشورهایی در آسیا و استرالیا می‌رساند.

۱۱. کاتای پسفیک

شرکت هواپیمایی کاتای پسفیک  (Cathay Pacific) با دو پله سقوط جایگاه یازدهم را در ۲۰۲۲ به خودش اختصاص داد. کاتای پسفیک حامل پرچم هنگ کنگ است. این شرکت در مدت شیوع بیماری کرونا و محدودیت سفر به هنگ کنگ، تعداد سفرهای خود را به‌‌اندازه‌ی چشمگیری کاهش داد. پروازهای این شرکت به چندین مقصد بین‌المللی مانند آفریقا، اروپا و خاورمیانه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:   سواحل زیبای ایران که باید به آنجا سفر کنیم

۱۰. ویرجین استرالیا؛ آتلانتیک

ویرجین استرالیا

شرکت‌های ویرجین استرالیا (Virgin Australia) و ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) تحت برند ویرجین فعالیت می‌کنند. دفتر ویرجین استرالیا در بریزبین قرار گرفته و دومین شرکت بزرگ استرالیا به‌شمار می‌رود. پروازهای این شرکت راهی استرالیا، اروپا، آسیا – اقیانویسه و خاورمیانه می‌شوند. ویرجین آتلانتیک در بریتانیاس و به آمریکای شمالی،‌ کارائیب، آفریقا و آسیا پرواز دارد. این را هم بگوییم که ویرجین استرالیا برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارکنان پرواز شده.

۹. ایوا ایر

جایگاه ۹ امن‌ترین پروازهای جهان می‌رسد به ایوا ایر (Eva Air) که نسبت به سال پیش، ۳ رتبه پایین آمده. دفتر این شرکت تایوانی در تایپه است و پروازهای منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می‌دهد. مقصد پرواز این شرکت در آسیا،‌ استرالیا، اروپا، کانادا و آمریکاست.

۸. آلاسکا ایرلاینز

هواپیمایی آلسکا ایرلاینز

بالاترین رتبه‌ای که یک شرکت هواپیمایی آمریکایی توانسته در لیست امن‌ترین پروازهای دنیا به‌دست آورد، جایگاه هشتم آلاسکا ایرلاینز (Alaska Airlines) است. دفتر این شرکت در سیاتل آمریکا قرار دارد و با امریکن ایرلاینز مشارکت می‌کند. آلاسکا ایرلاینز علاوه بر مسیرهای داخلی، پروازهای بین‌المللی به مقصد‌های کانادا، آمریکای شمالی و مکزیک دارد.

۷. کانتاس

کانتاس (Qantas) که در سال ۲۰۲۱ و چند سال پیش از آن عنوان امن‌ترین پرواز دنیا را کسب کرده بود، امسال در جای هفتم قرار گرفت. یک پرواز بوئینگ آن در ماه اکتبر ۲۰۲۱ به‌دلیل سوخت ناکافی تغییر مسیر داد، و به همین دلیل نتوانست جایگاه خود را در صدر جدول حفظ کند. دفتر این شرکت در استرالیاست و به نیوزلند، آمریکا، آسیا، آفریقای جنوبی و اروپا پرواز دارد.

۶. اسکاندیناوین ایرلاینز

اسکاندیناوین-ایرلاینز

امسال هواپیمایی اسکاندیناوین ایرلاینز (Scandinavian Airlines) که به نام SAS هم شناخته می‌شود، موفق شد جایگاه خود را در این فهرست بهبود ببخشد. سال گذشته این شرکت رتبه‌ی ۱۶ را داشت، درحالی‌که امسال در ۲۰۲۲ به جایگاه ۱۰ رسید. اسکاندیناوین ایرلاینز، شرکت هواپیمایی سه کشور دانمارک، نروژ و سوئد به شمار می‌رود که دفتر آن در سوئد قرار گرفته. مسیر پرواز هواپیماهای اسکاندیناوین به کشورهای اروپا، اسکاندیناوی، آسیا و آمریکای شمالی‌ست.

۵. تاپ ایر پرتغال

شرکت هواپیمایی TAP یا تاپ ایر پرتغال برای نخستین بار به فهرست پروازهای امن دنیا راه پیدا کرده. این شرکت پرتغالی، امن‌ترین شرکت هواپیمایی اروپا در ۲۰۲۲ بوده و به مقصد اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و آفریقا پرواز دارد.

۴. سنگاپور ایرلانز

سنگاپور ایرلانز

شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز (Singapore Airlines) که به پروازهای طولانی خود معروف است، در جای چهارم قرار گرفته. سنگاپور ایرلاینز به مقصدهایی در آسیا، استرالیا، اروپا، آمریکای شمالی و آفریقا پرواز دارد. این شرکت توانسته جایزه‌ی بهترین فرست کلاس را از آن خود کند و بهترین سالن استراحت را ارائه کند. سنگاپور ایرلاینز با داشتن ۶ سوئیت کابین در ایرباس A380 امکاناتی در حد اتاق کوچکی در هتل فراهم کرده.

بیشتر بخوانید:   دلایل سفر و گردشگری

۳. قطر ایرویز

قطر ایرویز (Qatar Airways) یکی از روبه‌رشدترین خطوط هوایی دنیاست. این شرکت شبکه‌ی بزرگی از مسیرهای مختلف پروازی را پوشش می‌دهد؛ از خاور میانه، آفریقا و آسیا – اقیانوسیه تا اروپا، آمریکای شمالی و لاتین.

۲. اتحاد ایرویز

اتحاد ایرویز

جایگاه دوم پروازهای امن دنیا می‌رسد به اتحاد ایرویز (Etihad Airways). هواپیمایی اتحاد که در سال ۲۰۲۱ در رتبه‌ی ۷ قرار داشت، رشد خوبی را در ۲۰۲۲ تجربه کرد و به رتبه‌ی ۲ رسید. دفتر این شرکت در ابوظبی قرار دارد. هواپیمایی اتحاد ۳۸۵ خط هوایی به مقصدهای مختلف در خاورمیانه،‌ اروپا، آسیا، استرالیا، آمریکای شمالی و آفریقا دارد. اتحاد ایرویز توانسته برنده‌ی یکی از جایزه‌های تازه تاسیس شود و به‌عنوان بهترین ایرلاین دوستدار محیط‌زیست انتخاب شود.

۱. ایر نیوزلند

شرکت هواپیمایی شماره‌ی یک در لیست امن‌ترین پروازهای دنیا، ایر نیوزلند (Air New Zealand) است. ایر نیوزلند از جایگاه سوم سال پیش رو به جلو حرکت کرده و در جای نخست ایستاده. ایر نیوزلند یا ANZ به مقصدهای مختلف در استرالیا، آسیا، آمریکای شمالی و پاسفیک پرواز می‌کند. یکی از دلایل انتخاب این شرکت، عملکرد آن در پرچالش‌ترین شرایط آب‌وهوایی و محیط‌زیستی بوده. همچنین، ایر نیوزلند در نوآوری فنی پیشرو به‌حساب می‌آید. میانگین سن ناوگان آن ۸/۶ سال است که بسیار جوان به‌شمار می‌رود. این شرکت نخستین ایرلاین جهان بود که در دوران شیوع بیماری کرونا از مشتریان خود گواهی واکسیناسیون یا تست منفی درخواست کرد.

سخن پایانی

تیم وب‌سایت AirlineRatings.com از باتجربه‌ترین نویسندگان دنیا هستند که حدود ۵۰ جایزه‌ی ملی و بین‌المللی دریافت کرده‌‌اند. همچنین، در نوشتن ۲۸ کتاب در زمینه‌ي صنعت هوانوردی همکاری داشته‌اند. در این نوشته از «همراهتم» فهرست ۲۰تایی امن‌ترین ایرلاین‌های دنیا در سال ۲۰۲۲ را خواندید. شما هنگام خرید بلیت هواپیما چقدر به خوش‌نامی شرکت هواپیمایی اهمیت می‌دهید؟