من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

آشنایی با ۱۰ تا از باورهای ثروت ساز

باورهای ثروت ساز
باورهای ثروت ساز

بعضی‌ها فکر می‌کنند باورهای ثروت ساز یکی از کلیدهای رسیدن به ثروت و درآمد بالاست. باورهای ما از والدین، خانواده، مربی‌ها و فرهنگ می‌آید و در ذهن ما شکل می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد افرادی که به فقر و نداری فکر می‌کنند، باورهایی دارند که آنها را عقب نگه می‌دارد. ولی کسانی که باورهای ثروت‌ ساز دارند، عادت‌های مثبتی دارند که آنها را به سمت درآمد بیشتر سوق می‌دهد. در این نوشته از «همراهتم» می‌خواهیم به نقش باور در ثروت سازی بپردازیم و چند باور ثروت ساز را مرور کنیم.

باورهای ثروت ساز

۱. باور پدر پولدار

پدر پولدار

بعضی‌ها باور دارند تنها به‌اصطلاح «بچه پولدارها» می‌توانند به رفاه مالی برسند. ما باید ثروتمند به‌دنیا بیاییم. اگرنه، هرگز پولدار نمی‌شویم. چنین باوری درست نیست، گواه آن هم میلیون‌ها فرد پولدار در سراسر دنیا که در خانواده‌های متوسط یا فقیر به‌دنیا آمده‌اند.

داشتن «پدر پولدار» باور ثروت ساز به‌حساب نمی‌آید. هر فردی باید مهارت کسب کند تا بتواند کسب‌وکاری راه بیندازد. باید توانایی و مهارت‌هایش را تقویت کند تا امکان استخدام در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ را به‌دست آورد. باید برای داشتن استقلال مالی تلاش کنیم. از فرصت‌هایی که به ما پیشنهاد می‌شود، بهره ببریم. چه بسا فرصت و پیشنهاد شغلی که رد می‌کنیم، بتواند باعث پیشرفت کاری و مالی ما شود.

۲. ریسک‌پذیری

آموختن مدیریت ریسک یکی از کلیدهای رسیدن به موفقیت مالی‌ به‌شمار می‌رود. همیشه نمی‌توانیم با اطمینان ۱۰۰ درصد تصمیم‌های شغلی و مالی بگیریم. ریسک بخش جدایی‌ناپذیر بازار است. شکست هم گامی از فرایند پیشرفت شغلی‌ست. در پایان، مهم آموختن است. درس گرفتن از اشتباه‌ها و تقویت توانایی‌ها.

بیشتر بخوانید:   بیست و پنج عادت عالی که بهتر است در زندگی‌ داشته باشیم

۳. اهمیت اعتماد به‌نفس

اعتماد به نفس

وارن بافت (Warren Buffett) که از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران دنیاست، اعتماد به‌نفس را یکی از کلیدهای اصلی موفقیت خود می‌داند و نقش باور در ثروت سازی را تایید می‌کند. او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته: «همیشه می‌دانستم ثروتمند خواهم شد. حتا یک دقیقه هم به این باور تردید نکردم.»

۴. تاثیر تصمیم

زمانی که مصمم به انجام کاری هستیم، احتمال موفقیت بسیار بالاتر خواهد بود. می‌توانیم همین امروز تصمیم بگیریم رفاه مالی و موفقیت شغلی بیشتری داشته باشیم. این تصمیم، با رویاپردازی متفاوت است. باید گام به گام کارهایی را فهرست کنیم که توانایی شغلی و مهارت‌های ما را افزایش داده، شانس ما را برای همکاری با سازمان‌های موفق و مطرح بالا ببرد.

از سوی دیگر، خود را غرق در موفقیت تصورکنیم و در ذهن ‌ببینیم که چگونه این گام‌ها را جلو می‌رویم. برنامه‌ریزی، پیدا کردن راه‌حل، فرصت و منابع برای پیشرفت را دست‌کم نگیریم. از هیچ منبعی مانند مطالعه، شرکت در سمینار، معاشرت با افراد موفق، آموختن از افراد ماهر و شرکت در کلاس‌های آموزشی غافل نشویم. تصمیم ‌بگیریم موفق شویم!

۵.تقویت باورهای ثروت ساز

باورهای ثروت ساز

تحقیقی که درباره‌ی نقش باور در ثروت سازی انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که به موفقیت مالی دست پیدا کرده‌اند، باورهای مشترکی دارند. آنها باور دارند خود زندگی را خلق می‌کنند، درحالی که ناموفق‌ها می‌گویند زندگی برای آنها رخ می‌دهد.

ثروتمندها خود را متعهد به این هدف می‌دانند که می‌خواهند به رفاه مالی برسند؛ درحالی‌که بعضی دیگر فقط رویای موفقیت دارند. موفق‌ها به فرصت‌ها فکر می‌کنند و تمرکزشان بر این است که در هر فرصت و پیشنهاد کاری، چه موفقیتی پنهان شده. اما دیگران مانع‌ها را می‌بینند.

بیشتر بخوانید:   آیا وجود حیوانات خانگی به کم کردن استرس کمک می‌کند؟

۶. انتخاب طرز فکر

طرزفکر ما نسبت به چالش‌هاش شغلی و آموزشی، در احتمال موفقیت اثرگذار است. باید ارزش خود را بدانیم و خودمان را درمقابل مشکلات، کوچک و ناتوان تصور نکنیم. برای بالا رفتن از نردبان موفقیت، لازم است به‌جای تمرکز روی دریافت حقوق و دستمزد، به دستیابی به نتیجه فکر کنیم. کسی که موفقیت سازمان و شرکت را، موفقیت خودش بداند، به چیزی فراتر از روز آخر ماه و دریافت حقوق فکر می‌کند.

۷. مدیریت مالی

مدیریت مالی

منابع مالی ما هر قدر که باشند، به مدیریت درست نیاز دارند. بعضی‌ها به ثروت می‌رسند، اما بعد از چند ماه یا سال، آن را از دست می‌دهند. بهتر است تصور نکنیم همه چیز را می‌دانیم. از هر فرصتی برای آموختن بهره ببریم و یاد بگیریم چطور مسائل مالی و دارایی‌هامان را مدیریت کنیم.

۸. داشتن برنامه

هر باور ثروت سازی به برنامه‌ی مشخص نیاز دارد. هدف ما خرید خانه، ماشین یا وسایل خانه است؟ می‌خواهیم سفر کنیم و همه‌ جای دنیا را ببینیم؟ دوست داریم در شرکت‌های معروف کار کنیم؟ می‌خواهیم کسب‌وکار خودمان را راه‌اندازی کنیم؟ هر هدفی به برنامه و گام‌های مشخص نیاز دارد. شاید لازم باشد از کسی کمک و راهنمایی بخواییم یا فردی را به‌عنوان شریک مالی انتخاب کنیم.

۹. تغییر دیدگاه نسبت به پول

اغلب میلیونرهای دنیا پول را وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز می‌بینند و نه برای خرج کردن. اغلب آنها نسبت به ثروتی که دارند، خانه‌ي ساده‌ای انتخاب می‌کنند و به جای نمایش تصور پولداری، استقلال مالی را هدف قرار می‌دهند. با سرمایه‌گذاری می‌توانیم دارایی خود را حفظ و سپس بیشتر کنیم.

بیشتر بخوانید:   آیا اختلال ترس از بیماری دارم؟

۱۰. دیدگاه منطقی

دیدگاه منطقی

آدم‌ها در یک شرایط ثابت و مشخص به شادی و آرامش نمی‌رسند. افراد مهارت‌ها، توانایی‌ها و استعدادهای مختلفی دارند. خواسته‌ی هر کسی از زندگی با دیگری متفاوت است. بهتر است تمرکزمان را از دارایی و زندگی دیگران برداریم و به آنچه ما را راضی و خوشحال می‌کند، فکر کنیم.

ممکن است هدف‌مان داشتن یک خانه‌ی امن و راحت باشد. شاید هم بخواهیم برای فرزندمان خانه‌ی دیگری تهیه کنیم. ابتدا باید هدف‌های منطقی تعریف کنیم و آنچه را برای ما مناسب است، بخواهیم.

سخن پایانی

نقش باور در ثروت سازی را نباید دست‌کم گرفت. برنده‌ها و موفق‌ها همیشه بر هدف تمرکز می‌کنند. با مشخص کردن هدف‌، گام‌های رسیدن به آن را براساس توانایی‌هایتان تعریف ‌کنید. از ریسک‌های مالی حساب‌شده دوری نکنید. با اعتماد به‌نفس و باور به ثروتمند شدن پیش بروید. آموختن و تقویت مهارت‌هایتان را در اولویت قرار ‌دهید و البته مدیریت مالی را هم بیاموزید.

شما چه باورهای ثروت سازی دارید؟ آیا به حد کافی انگیزه، انرژی، برنامه و هدف برای رسیدن به موفقیت‌های مالی دارید؟ با تقویت کدام باور، احتمال موفق شدن را بالا می‌برید؟ برای ما و خوانندگان همراهتم بنویسید.