من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

رسانه‌ها از رایگان شدن کالاهای بهداشت پریود در اسکاتلند خبر دادند

کالاهای بهداشتی
رایگان شدن کالاهای بهداشت پریود در اسکاتلند

اسکاتلند اولین کشوری‌ست که رایگان شدن کالاهای بهداشت پریود، مانند تامپون، نوار بهداشتی و سایر محصولات قاعدگی را تصویب کرد. پیش‌نویس این قانون توسط مونیکا لنون، نماینده‌ی مجلس اسکاتلند در سال 2020 ارائه شد. این مقاله از سایت همراهتم، به قانون جدید اسکاتلند که مربوط به بهداشت پریود می‌شود، اشاره دارد.

قوانین جدید اسکاتلند درخصوص کالاهای بهداشت قاعدگی

این ابتکار اسکاتلند را به اولین کشور در جهان تبدیل می‌کند که محصولات بهداشتی رایگان را به تمام زنان و دختران کشورش ارائه می‌دهد. این ابتکار کشور اسکاتلند بخشی از تلاش جهانی برای پایان دادن به «فقر پریود» که همان عدم دسترسی به تامپون یا نوار بهداشتی‌ها،  به دلیل هزینه‌های بسیار بالای‌شان است.

مونیکا لنون (Monica Lennon) ، ​​قانون‌گذاری که پیش‌نویس پیشنهادی قانون محصولات قاعدگی را در سال 2020 ارائه کرد، در توییتی نوشت که اسکاتلند نخستین و ممکن است آخرین کشوری باشد که محصولات مرتبط با پریود را رایگان ارائه می‌کند.

خانم لنون در ایمیلی به نیویورک تایمز هم گفت: «ما شاهد یک تغییر فرهنگی عظیم هستیم که در آن تابویی به نام عادت ماهیانه وجود ندارد. بنابراین جامعه تاکید بیشتری بر سلامت قاعدگی و تمرکزی جدی روی مقابله با زن ستیزی دارد.»

اسکاتلند الگوی مراقبت‌های دوران پریود در سراسر جهان

الگوی-مراقبت-های-دوران-پریود

خوشبختانه کشورهای دیگر از اسکاتلند الگو گرفته‌اند و باید بگوییم برخی از آنها نیز در پی تصویب چنین قوانین هستند. ایرلند شمالی در حال بررسی اقدام مشابهی در جهت مراقبت‌های دوران پریود است. در حال حاضر نیوزلند و سئول محصولات قاعدگی را در مدارس به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند.

شونا رابیسون (Shona Robison) ، وزیر عدالت اجتماعی اسکاتلند، در بیانیه‌ای گفته است: «ارائه‌ی قانون دسترسی به محصولات قاعدگی رایگان برای برابری و منزلت همه‌ی شهروندان اساسی است و موانع مالی دسترسی به چنین کالاهایی  را برطرف می‌کند. هزینه‌های زندگی در حال افزایش است و بسیاری در حال اولویت‌بندی در نیازهای اساسی خود هستند. بنابراین ما هرگز نمی‌خواهیم کسی در موقعیتی قرار بگیرد که نتواند به محصولات پریود دسترسی داشته باشد.»

بیشتر بخوانید:   IMS چیست و چه نشانه هایی دارد؟

متاسفانه براساس آمارهای رسمی کشور اسکاتلند از سال ۲۰۱۶  حداقل ۱۰ درصد از اسکاتلندی‌ها با فقر، در طی 3 سال متوالی روبرو بوده‌اند. در سال 2018 یک نظرسنجی توسط موسسه یانگ اسکات انترپرایز (Young Scot Enterprise)انجام شد. نتیجه‌ی این نظرسنجی می‌گوید یک‌چهارم از دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان زن که در اسکاتلند تحصیل می‌کردند، توان مالی خوبی برای خرید کالاهای بهداشت قاعدگی خود را نداشتند.

صندوق جمعیت سازمان ملل، ناتوانی در مدیریت و مراقبت‌های دوران پریود می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را در زنان افزایش دهد. سندرم شوک سمی (Toxic shock syndrome) یک بیماری بسیار خطرناک است که درنتیجه‌ی عدم تعویض پدهای بهداشتی یا تامپون‌ها برای زنان بروز می‌کند. این سندرم در پی تجمع باکتری‌هایی‌ست که اگر پیشرفت آنها زیاد شود، می‌تواند به قیمت جان فرد هم تمام شود.

کالاهای-بهداشت-پریود

دسترسی به کالاهای بهداشت پریود می‌تواند از ابتلا به انواع عفونت‌های رایج در زنان جلوگیری کند. با جلوگیری از بیماری‌هایی که در پی عدم دسترسی به این محصولات در زنان بروز می‌کند، می‌توان هزینه‌های بسیار سنگینی را از دوش شبکه‌ی بهداشت و درمان کشور برداشت. در واقع هزینه‌کرد چنین کالاهایی، حتی به نفع دولت‌ها خواهد بود.

قبل از رایگان شدن کالاهای بهداشت پریود، اسکاتلند دسترسی رایگان به تامپون و نوار‌بهداشتی را در مدارس، کالج‌ها، دانشگاه‌ها و سایر ساختمان‌های عمومی فراهم کرده بود. حالا هر شورای محلی در اسکاتلند موظف است محلی جهت تعیین بهترین نقطه‌ی دسترسی برای محصولات قاعدگی را به دولت پیشنهاد دهد. به علاوه باید بگوییم این محصولات در کتابخانه ها، استخرهای شنا، سالن‌های عمومی ورزشی ، ساختمان‌های اجتماعی، تالارهای شهر، داروخانه‌ها و مطب پزشکان به طور رایگان در دسترس همگان خواهند بود.

بیشتر بخوانید:   خطر جدی گرمازدگی

چند روز پیش صادق خان شهردار لندن هم در توئیتر خود به اسکاتلندی‌ها برای تصویب این قانون روشن‌بینانه تبریک گفت و اعلام کرد که حالا وقت آن رسیده است که دولت انگلستان هم به فقر دوران قاعدگی در کل کشور خود پایان دهد.

همه‌ی ما امیدواریم که اسکاتلند تنها کشوری نباشد که قانون دسترسی به محصولات رایگان عادت ماهیانه را در کتاب قانون خود ثبت کرده است.