من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۱۰ تا از پرفروش ترین برندهای روز در دنیا

گردشگری در نوروز
پرفروش ترین برندها کدامند؟

برندهای مد و زیبایی پس از پشت سر گذاشتن روزهای طولانی قرنطینه‌ی کووید ۱۹، چالش بسیاری پیش رو دارند. این برندها باید سخت تلاش کنند جایگاه خود را حفظ کرده و از سوی دیگر برای به‌دست آوردن سهم بیشتری از بازار با دیگر شرکت‌ها رقابت کنند. از این‌رو، پرفروش‌ترین برندهای روز در دنیا که اغلب پرطرفدارترین و معروف‌ترین برندها هم هستند، جایگاه ویژه‌ای از لحاظ اقتصادی دارند.

در این نوشته از «همراهتم» نگاهی داریم به ۱۰ تا از پرفروش‌ترین برندهای روز در دنیا که براساس ارزش برند آنها در سال ۲۰۲۲ فهرست شده‌اند.

۱۰. برند یونیکلو

یونیلکو

یونیکلو (UNIQLO) به‌عنوان دهمین برند بزرگ دنیا با ارزش ۹ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار انتخاب شده. این برند ژاپنی توانسته جایگاه محکمی در میان خرده‌فروشی‌های بزرگ برای خودش دست‌وپا کند. یونیکلو در چند سال گذشته و باوجود بحران اقتصادی در دنیا به‌خوبی شرایط را مدیریت کرده و قدرتمند ظاهر شده. این شرکت دامنه‌ی وسیعی از محصولات به مشتریان ارائه می‌کند که شامل پوشاک مرداانه، زنانه، بچگانه و لباس نوزاد است.

تاداشی یانائی (Tadashi Tanai) در سال ۱۹۴۹ یونیکلو را تاسیس کرد. دفتر مرکزی آن در شهر توکیو قرار دارد. تا سال ۲۰۲۱ مجموع کارمندان این شرکت ۵۶ هزار نفر بودند. یونیکلو که در گذشته به‌عنوان برندی با کیفیت و قیمت پایین شناخته می‌شد، در سال ۲۰۰۴ هویت برند و تصویر جهانی خود را تغییر داد تا به‌عنوان برندی باکیفیت مطرح شود. اکنون تنها در ژاپن بیشتر از ۸۰۰ شعبه دارد.

کت پشمی برند یونیکلو یکی از محصولات کژوال باکیفیت و معروف آن است. این برند که نگاهی به تجارت الکترونیک و نوآوری‌های تکنولوژی دارد، توانسته جایگاه دهم را میان برندهای روز دنیا از آن خود کند.

۹. کارتیه

کارتیه

رتبه‌ی نهم سهم برند خوش‌نام کارتیه شده. ارزش کارتیه ۱۲ میلیارد و ۱۴ میلیون دلار اعلام شده. شرکت کارتیه اینترنشنال (Cartier International) مجموعه‌ی چند ملیتی‌ست که در سال ۱۸۷۴ تاسیس شد. دفتر مرکزی آن در پاریس قرار گرفته.

کارتیه را به‌عنوان لوکس‌ترین برند گران‌قیمت دنیا می‌شناسیم که جواهرات، ساعت و کالای چرمی لوکس تولید می‌کند. گذشته از جواهرات باپرستیژ و منحصر‌به‌فردی که تولید می‌کند، پوشاک جذاب و خاص کارتیه زبانزد است. مجموعه‌ی پوشاک ۲۰۲۲ برند کارتیه با طرح‌های جدید و بی‌همتایش بسیار موردتوجه کارشناسان مد قرار گرفت.

باتوجه به وضعیت اقتصادی دنیا، برندهای لوکس به‌دنبال بازنگری در استراتژی‌های بازاریابی هستند.  تمرکز شرکت‌های پوشاک روی تغییر دیجیتال و تصویر برند خود برای حفظ جایگاه کنونی‌ست. از این‌رو، مدیرعامل اجرایی کارتیه در آوریل ۲۰۲۲ اعلام کرد محصولات کارتیه افزایش قیمت خواهند داشت، اما این تغییر قیمت بسیار ملایم خواهد بود.

۸. اچ اند ام

اچ اند ام

تعجبی ندارد که برند اچ اند ام (H&M) توانسته در جایگاه هشتم پرفروش‌ترین برندهای روز در دنیا قرار گیرد. ارزش این برند ۱۲ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار برآورد شده. دفتر مرکزی این برند چندملیتی در شهر استوکهلم قرار گرفته و در سال ۲۰۲۱ تعداد کارکنان آن ۱۰۷ هزار و ۳۷۵ نفر بوده.

بیشتر بخوانید:   خوب و بد پدر خانه دار

این برند سوئدی توجه ویژه‌ای به آخرین برندهای مد و کیفیت عالی محصول خود دارد. . اچ اند ام به تعهد داشتن به پایداری و نوآوری معروف شده؛ چراکه به رشد پایدار اهمیت می‌دهد و رویکردش به تغییرات، سازگاری‌ست. استراتژی مرکزی این برند، تمرکز بر تحول دیجیتال و مهیا کردن تجربه‌ی خوشایند و راحت برای مشتریان است. از این‌رو، نوآوری‌های شرکت در سال ۲۰۲۱ بر رشد دیجیتال، ادغام کانال‌ها و بهینه‌سازی تصویر فروشگاه‌ها متمرکز بوده‌اند. سرعت و قابلیت انعطاف دو مشخصه‌ی کلیدی برای زنجیره‌ی تامین به‌حساب می‌آید که داشتن همین مشخصه‌ها به موفقیت کنونی این شرکت منتهی شده‌.

۷. زارا

زارا

زارا (Zara) برند پوشاک لوکس اسپانیایی‌ست که از معروف‌ترین برندهای لوکس دنیا به‌شمار می‌رود. این شرکت در ۱۹۷۵ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در اسپانیا قرار دارد. تا سال ۲۰۲۱ تعداد کارکنان آن ۱۵ هزار و ۲۸۵ نفر بوده. ارزش برند زارا ۱۲ میلیارد و ۹۹ میلیون دلار تخمین زده شده که او را در جایگاه هفتم پرفروش‌ترین ‌برندهای روز در دنیا قرار داده.

شکی نیست که زارا یکی از موفق‌ترین برندها در بازار جهانی‌ست. استراتژی کلیدی این شرکت تولید محلی و کوتاه کردن زمان تحویل محصول است. زارا مدل تجارت هم‌زمان آفلاین و آنلاین دارد که در زمان بحران کووید ۱۹ خرید از این برند را ساده کرده بود. در چند سال گذشته، خرید آنلاین با اقبال بیشتری روبه‌رو شده. در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۷ درصد از حجم خرید از زارا آنلاین بود که یک‌ سوم کل فروش برند را تشکیل می‌دهد.

تحول دیجیتال به کمک زارا آمد تا هدف‌های رشد قابل‌دستیابی شوند و بتواند با تغییر تقاضا در بازار جهانی هم‌راستا شود. مدیرعامل اجرایی زارا اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۲ فروشگاه‌های آنلاین و حضوری توسعه پیدا می‌کنند تا مشتریان در هر جای دنیا بتوانند خرید راحتی را تجربه کنند.

۶. هرمس

هرمس

ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۹ میلیون دلاری برند فرانسوی هرمس (Hermès) او را در جای ششم این فهرست قرار داده. این خانه طراحی لوکس در تولید عطر، جواهرات، محصولات چرمی، لوازم منزل، ساعت، اکسسوری و پوشاک بسیار موفق عمل کرده. قدمت هرمس به سال ۱۸۳۷ می‌رسد و دفتر مرکزی آن در پاریس قرار دارد. هرمس تا سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۷ هزار و ۵۹۵ کارمند داشته.

هرمس در بازار محصولات ابریشم و چرم لوکس، بی‌همتا عمل کرده و شهرتی جهانی برای خود به‌هم زده. بالاترین ارزش برند در محصولات ابریشم و چرم در دنیا به برند هرمس تعلق دارد. البته مدیرعامل اجرایی این برند باور دارد بخش تولید ساعت پتانسیل فراوانی برای موفقیت در آینده دارد و درحال رقابت با شرکت‌های پیشرو در ساعت‌سازی‌ست. اما به‌نظر می‌رسد تا آن روز مسیر زیادی پیش روی هرمس باشد؛ چراکه تا سال ۲۰۱۹ تنها ۳ درصد درآمد برند از فروش ساعت بوده.

بیشتر بخوانید:   عادت های خوب،برای زندگی شادتر

تصویر برند هرمس همچنان کیف برکین (Birkin) به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۲۲ هرمس اعلام کرد قرار است ااین مدل با تغییراتی همراه شود تا پاسخگوی نیازهای امروزی خریداران شود.

۵. آدیداس

آدیداس

می‌رسیم به جایگاه پنجم پرفروش‌ترین برندهای روز در دنیا؛ جایی که نام آشنای برند آدیداس یا اَدیداس (Adidas) را می‌بینیم. ارزش این برند ۱۴ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار است. آدیداس شرکتی چند ملیتی‌ست که در ابتدا کارخانه کفش برادران داسلر (Dassler Brothers Shoe Factory) نامیده می‌شد. این برند آلمانی دومین تولیدکننده بزرگ پوشاک ورزشی در دنیا به‌حساب می‌آید.

آدیداس در ۲۰۲۱ استراتژی نوآورانه‌ی خود را با نام «بازی را مال خود کن» معرفی کرد که هدف آن تقویت اعتبار برند، خلق تجربه‌ی منحصربه‌فرد برای مشتری و توسعه‌ی حضور شرکت در حوزه‌ی پایدار بود. هدف اصلی آن افزایش فروش بالقوه و کسب سود برای رسیدن به سهم بازار بیشتر تا سال ۲۰۲۵ تعریف شده. از این‌رو، آدیداس فروش ۵ شاخه از محصولات خود شامل محصولات مربوط به فوتبال، تمرین، ورزش روباز، دو و سبک زندگی را افزایش داده است.

مدیرعامل اجرایی این برند می‌گوید استراتژی سرمایه‌گذاری و رشد آدیداس با هدف سرمایه‌گذاری بر منابع انسانی، مشتریان، تصویر برند و درپایان تحول دیجیتال است.

۴. شانل

شانل

شانل یا شَنل (Chanel) با ارزش ۱۵ میلیارد و ۲۶ میلیون دلار رتبه چهارمین برند بزرگ پوشاک دنیا را از آن خود کرده. این برند لوکس فرانسوی کار خود را از سال ۱۹۰۹ آغاز کرد و همچنان پرستیژ و تصویر قدرتمند برند خود را در دنیا پایدار نگه داشته.

تا سال ۲۰۲۱ تعداد کارکنان دفتر مرکزی آن در فرانسه ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر گزارش شده. معروف‌ترین محصول این شرکت عطر شانل شماره‌ی ۵ (Chanel No.5) به‌شمار می‌رود. با این‌که شانل فروش آنلاین را با همکاری سایت‌هایFarfetch  و  Net-a-Porter شروع کرده، اما  قصد ندارد همه‌ی محصولات و پوشاک خود را به‌شکل آنلاین به‌فروش برساند.

۳. گوچی

گوچی

ما نمی‌دانیم زمانی که خانه مد گوچی(Gucci) در سال ۱۹۲۱ کارش را آغاز کرد، تصور می‌کرد به جایگاه برند شماره‌ي ۳ دنیا برسد یا نه! اکنون این اتفاق رخ داده و این برند ایتالیایی با ارزش ۱۸ میلیارد و ۱۱ میلیون رتبه‌ی سومین برند بزرگ پوشاک دنیا را به‌دست آورده.

مالک این خانه‌ی مد، گوچیو گوچی (Guccio Gucci) از هنر دوره‌ی رنسانس الهام گرفت و بر همین اساس محصولات اولیه‌ی این برند را تولید کرد. این شرکت تا سال ۲۰۲۰ تیمی به تعداد ۱۴ هزار و ۳۴۳ نفر در کنار خود داشته. دفتر مرکزی گوچی در فلورانس ایتالیا قرار دارد.

مدیرعامل جدید گوچی در نظر دارد پلتفرم آزمایشی گوچی و متاورس را رهبری کند. این شرکت برنامه دارد از تکنولوژی‌های نوظهور برای رسیدن به سود و رشد بلندمدت بهره ببرد و در حال آزمایش Web3 است. همچنین، گوچی نخستین برند لوکسی‌ست که از ان اف تی یا توکن غیرقابل‌تعویض (NFT) بهره برده. این برند در توسعه‌ی سندباکس (Sandbox) هم همکاری کرده. سندباکس بازی ویدیویی مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. گوچی سابقه‌ای طولانی در سرمایه‌گذاری روی دنیای مجازی و پوشاک دیجیتال دارد.

بیشتر بخوانید:   ۱۵ پیشنهاد دکوراسیون منزل در زمستان

۲. لویی ویتون

لویی ویتون

ارزش برند لوکس لویی ویتون(Louis Vuitton) ۲۳ میلیارد و ۴۳ میلیون دلار برآورد شده. این برند فرانسوی که در ۱۸۵۴ تاسیس شده، به‌عنوان کسب‌وکار خرده‌فروشی لوکس معروف است. طیف محصولات لوکس لویی ویتون متنوع است و شامل محصولات چرم، کیف دستی، جواهرات، عطر، عینک آفتابی، کفش، ساعت، صندوقچه و اکسسوری‌های دیگر می‌شود.

از آن‌جا که محصولات لویی ویتون کیفیتی عالی دارند، از لحاظ کلاس و پرستیژ محصول در دسته‌ی لوکس قرار می‌گیرند و مشتریان خاصی دارند؛ مشتریانی که حاضرند با پرداخت وجه بیشتر، محصولی منحصر به‌فرد خریداری کنند.

۱. نایکی

نایکی

رسیدیم به شماره‌ی یک پرفروش‌ترین برندهای روز در دنیا؛ برند نایک یا نایکی (NIKE Inc.) با ارزش ۳۳ میلیارد و ۱۸ میلیون دلار.  دفتر اصلی این برند چند ملیتی در آمریکا قرار گرفته و بلو ریبن اسپورتس (Blue Ribbon Sports) نام دارد. نایکی یکی از قدرتمندترین برندها در بازار جهانی به‌حساب می‌آید و بزرگ‌ترین تولیدکننده و تامین‌کننده‌ی محصولات و تجهیزات ورزشی در دنیاست. نایکی به داشتن کیفیت عالی، نوآوری، زیبایی و تصویر برند معروف است.

این شرکت در ۱۹۶۴ تاسیس شد و تا سال ۲۰۲۲ درمجموع ۷۹ هزار و ۱۰۰ کارمند داشته. محصولات نوآورانه‌ی نایکی، نایک پلاس (Nike+)، ایر مکس (Air Max)، نایک پرو (Nike Pro)، ایر جوردن  (Air Jordan)، نایک گلف (Nike Golf) و نایک بلیزرز (Nike Blazers)، و شرکت‌های تابعه‌ی آن کانورس هارلی  (Converse Hurley) و جوردن  (Jordan) هستند. احتمالا لوگوی تجاری نایکی با عنوان فقط انجامش بده (Just Do It) را همراه با تیم‌های ورزشی در کشورهای مختلف دنیا دیده‌اید.

بازار مالی نایکی براساس درآمد حاصل از فروش به چهار منطقه‌ی جغرافیایی تقسیم می‌شود، چین، آمریکای شمالی، آسیا اقیانوسیه و آمریکای لاتین و اروپا، خاورمیانه و آفریقا.

این شرکت پس از پاندمی جهانی کووید ۱۹ توانست به‌ویژه در بازارهای دیجیتال و فروش الکترونیک جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ کند. پیش‌بینی می‌شود درآمد سالانه‌ي نایکی تا سال ۲۰۲۵ به ۶۰ میلیارد دلار برسد.

شما مشتری کدام‌یک از این برندهای روز دنیا هستید؟