من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۱ + ۱۰ ترفند برای خانه تکانی خانه و دلمان در سال جدید

خانه تکانی
خانه‌تکانی را از کجا آغاز کنیم؟

چیزی به پایان زمستان نمانده و در بهترین زمان برای خانه تکانی خانه و دل‌مان در سال جدید به‌سر می‌بریم. روزهایی که با سرما و تاریکی زمستان خداحافظی می‌کنیم و با برق انداختن اطراف‌مان، به عمو نوروز خوش‌آمد می‌گوییم. ما با خالی شدن از ناامیدی‌ و کینه‌، سالی پر از امید و روشنی را آغاز می‌کنیم.

شاید تصور کنید تمیز کردن همه‌ی وسایل و گوشه و کنار خانه روزهای متوالی طول می‌کشد. اما می‌خواهیم به شما بگوییم با برنامه‌ریزی مناسب، می‌توانیم خیلی راحت و سریع، خانه‌تکانی خانه و دل‌مان در سال جدید را انجام دهیم.

برنامه‌ریزی خانه تکانی عید نوروز

خانه‌تکانی را از کجا آغاز کنیم؟ اکنون که تصمیم گرفته‌ایم خانه‌تکانی خانه و دل‌مان را در سال جدید شروع کنیم، با این همه کارهای ریز و درشت چه کنیم؟ خیلی‌ها تمیزکاری پیش از نوروز را کار سختی می‌دانند که حسابی باعث دردسر است. فراموش نکنیم حتا اگر علاقه‌ای به نظافت خانه نداشته باشیم، تمیزی اطراف ما را سر ذوق می‌آورد.

وقتش رسیده دستمال‌های گردگیری و پاک‌کننده‌ها را ردیف کنیم و دست به‌کار شویم. ما در «همراهتم» برای خانه‌تکانی هم کنار شما هستیم تا ترفندهای خانه‌تکانی آسان و سریع را به شما پیشنهاد کنیم. با داشتن برنامه، گام به گام جلو می‌رویم و از نتیجه‌ی کارمان لذت می‌بریم.

۱. گردگیری

گام نخست خانه‌تکانی نوروزی، گردگیری و پاک کردن همه‌ی سطوح از گرد، خاک، غبار و دوده‌ است. هیچ گوشه و کناری را از قلم نمی‌اندازیم. گوشه‌های سقف، زیر تخت‌خواب، کنار دیوار، زیر میز تلویزیون، همه جا را با جاروبرقی تمیز می‌کنیم.

برق انداختن آینه‌ها، یکی از نکات مهم خانه‌تکانی‌ست. آینه‌ای که برق می‌زند، حس تمیزی را منتقل می‌کند و برای ادامه‌ی کار به ما انرژی می‌دهد. اکسسوری‌ها و کتاب‌های کتاب‌خانه نیاز به گردگیری دارند. کتاب‌ها را دانه به دانه دستمال می‌کشیم و کتاب‌های نخوانده را برای تعطیلات عید دردسترس می‌گذاریم. اکسسوری‌های ریز و درشت را برق می‌اندازیم. چراکه اگر گلدان و شمعدان تمیز نباشد، به‌جای زیباتر کردن اتاق، جلوه‌ی ناخوشایندی به نشیمن خواهد داد.

۲. سروسامان دادن به کمد لباس

سروسامان دادن به کمد لباس

یکی از مرحله‌های سخت خانه‌داری، مرتب کردن کمد لباس است. اما با درنظر داشتن دو اصل، این کار سریع انجام خواهد شد. اصل اول، تغییر آب‌وهوا و گرم شدن هواست. هر لباسی که در روزهای بهاری به‌کارمان نمی‌آید، از کمد بیرون می‌آوریم. کلاه پشمی، دستکش و پالتوی گرم در بیشتر شهرها مناسب بهار نیستند.

بیشتر بخوانید:   ۱۰ عادت اشتباه که کبد را نابود می کند

اصل دوم، لباس‌هایی را که کهنه شده، با سلیقه‌ی ما جور نیست، یا به استایل‌مان نمی‌خورد، جدا می‌کنیم. همه‌ی ما لباس‌هایی داریم که ماه‌ها گوشه‌ی کمد مانده و علاقه‌ای برای استفاده از آن نداشته‌ایم. هدیه دادن یا واگذار کردن به خیریه بهترین تصمیمی‌ست که برای این دسته از لباس‌ها می‌گیریم. دیگر می‌ماند تا کردن لباس‌های باقی‌مانده که سریع انجامش می‌دهیم و به مرحله‌ی بعد می‌رویم.

۳. مرتب کردن جعبه‌ی دارو

داروی تاریخ‌گذشته دردی از ما دوا نخواهد کرد. همه‌ی داروها را بررسی می‌کنیم. جعبه‌ی کمک‌های اولیه چه کمبودهایی دارد؟ در تعطیلات نوروز بساط پیک‌نیک و سفر برپاست و خوب است جعبه‌ی کمک‌های اولیه همراه داشته باشیم.

۴. نظافت لوازم خرده ریز

دوشاخه، پریز و شارژر ازجمله وسایلی هستند که خاک و دوده روی آنها می‌نشیند. زمان آن رسیده که دستمال به دست، همه را برق بیندازیم. این کار زمان زیادی از ما نمی‌گیرد، اما نتیجه خیره‌کننده است. ریموت کنترل تلویزیون، موس و کی‌برد، تبلت و قاب گوشی موبایل، هیچ‌کدام را از قلم نمی‌اندازیم.

لوازم آشپزخانه‌ی کوچک مانند قهوه‌ساز و چای‌ساز، خردکن و آب‌میوه‌گیری را دستمال می‌کشیم و لکه‌های کهنه را از روی آنها پاک می‌کنیم.

۵. مرتب کردن یخچال و کابینت‌ها

مرتب کردن یخچال و کابینت‌ها

به یکی از وقت‌گیرترین مرحله‌های خانه‌تکانی رسیدیم؛ جایی که به آشپزخانه می‌رویم و دستی به یخچال می‌کشیم. سس‌هایی که تاریخ مصرف آنها تمام شده، غذاهایی که از روزها قبل در یخچال مانده و میوه‌های خراب‌شده را از یخچال بیرون می‌آوریم. کشوی میوه‌ها باید کاملا بهداشتی و تمیز باشد.

احتمالا در کابینت‌ها هم بسته‌های خوراکی با تاریخ مصرف گذشته پیدا کنیم. همه را دور می‌ریزیم و فهرستی از مواد خوراکی موردنیاز تهیه می‌کنیم. در آخر هم ظرف‌ها را مرتب‌ و منظم کنار هم می‌چینیم.

بیشتر بخوانید:   تمرین تنفسی 4-7-8 چیست و چه فوایدی دارد؟

۶. پاکیزگی حمام و دستشویی

مسواک‌ها و تیغ‌های قدیمی را دور می‌ریزیم و بسته‌های نو را جایگزین می‌کنیم. پرده‌ی حمام را دست لباس‌شویی می‌سپاریم تا تمیز و خوش‌بو آن را به ما تحویل دهد.

تمام شوینده‌ها، شامپوها و کرم‌ها را از نظر تاریخ مصرف چک کرده و دستمال می‌کشیم. کار بعدی شست‌وشوی کاشی‌هاست که باعث می‌شود سرویس بهداشتی و حمام حسابی بدرخشد.

۷. کمک گرفتن از لباس‌شویی

نوبت به شست‌وشوی پارچه‌ها و ملافه‌ها رسیده. رویه‌ی کوسن، روبالشی و ملافه، روتختی و شال مبل، حوله‌ی تن‌پوش و حوله‌ی دست، پارچه‌ها و دستگیره‌های آشپزخانه باید شسته شوند. از خرده‌ریزه‌هایی مانند روکش میز اتو غافل نمی‌شویم. همچنین پرده‌ها و فرش‌های کوچک سرویس بهداشتی باید شسته شوند. احتمالا لازم است بعضی از این پارچه‌ها مانند پرده یا روتختی به خشک‌شویی محل سپرده شوند. بعد از این کار خواهیم دید که خانه چگونه بوی تازگی و تمیزی به خود می‌گیرد.

۸. تمیزی شیشه‌ها

بعد از ماه‌ها هوای سرد و ابری، دل‌مان برای آفتاب بهاری لک زده. دوست داریم نور آفتاب اول صبح روی خانه بیفتد و تمیزی خانه را به رخ همه بکشد. پس برای تمیز کردن شیشه‌ها حوصله به‌خرج می‌دهیم. شیشه‌ها باید از داخل و بیرون تمیز شوند. به هیچ لکه‌ای رحم نمی‌کنیم، چراکه می‌خواهیم آبی آسمان را پاک و شفاف ببینیم.

۹. لوازم آرایشی و بهداشتی

لوازم آرایشی و بهداشتی

گاهی بررسی تاریخ انقضای کرم‌های ضدآفتاب و مرطوب‌کننده را فراموش می‌کنیم. برس‌های آرایشی و برس مو به شست‌وشو نیاز دارند. لوازم آرایشی قدیمی را دور می‌اندازیم و تصمیم می‌گیریم در سال جدید بیشتر از همیشه مراقب سلامت پوست و مو باشیم.

۱۰. تغییر دکور

برای خانه‌تکانی خانه و دل‌مان در سال جدید، به اکسسوری‌های زمستانی توجه می‌کنیم. هر چه دکور و تزیین زمستانی داریم، جمع می‌کنیم و در جعبه می‌گذاریم. پتو‌ها، رویه‌‌ی بافتنی کوسن، کاج، گل پنبه و شمع‌هایی که عطر زمستانی مانند دارچین و پرتقال دارند، همه را برای زمستان آینده بسته‌بندی می‌کنیم.

شومینه را از دوده و خاک تمیز می‌کنیم تا ظاهری پاکیزه پیدا کند. قرار دادن گلدان گل طبیعی در کنار پنجره، حال دل‌مان را بهتر می‌کند.

بیشتر بخوانید:   هیدراتاسیون چیست و چرا مهم است؟

۱۱. رسیدگی به رختخواب

شستن و عوض کردن ملافه‌ها کاری نیست که فراموش شود. اما رسیدگی به بهداشت تشک و بالش ممکن است نادیده گرفته شود. تمیز کردن تشک با جاروبرقی کار راحتی‌ست. جارو همه‌ی گرد و غبار را جذب می‌کند و یک تشک بدون خاک و آلودگی برای ما به‌جا می‌گذارد.

بالش از آن دست وسایلی‌ست که بهتر است زود به زود عوض شود. برای تمیز کردن آن به دستور‌العمل و برچسب محصول نگاه می‌کنیم. چنان‌که امکان شست‌وشو با آب سرد داشته باشد، بهتر است پیش از قرار دادن در لباس‌شویی با بند یا روبان دور آن را ببندیم.

نکته‌های پایانی خانه تکانی در بهار

نکته های خانه تکانی

  • انواع شوینده مانند شیشه‌ پاک‌کن، شامپو فرش، سفیدکننده، برس، دستکش و پارچه‌های نرم و مناسب را از قبل آماده می کنیم. هیچ کس دوست ندارد در میانه‌ی خانه‌تکانی برای خرید یک شیشه‌ پاک‌کن یا یک بسته پارچه‌ی گردگیری از خانه بیرون برود.
  • همه‌ی اهالی خانه را به‌کار می‌گیریم. پیش از شروع، کارها را تقسیم می‌کنیم و وظیفه‌ی هر فرد مشخص می‌شود. کودکان هم می‌توانند در کارهای ساده‌تر کمک کنند.
  • اگر تراس بزرگ، حیاط‌خلوت یا حیاط دراختیار داریم، آن را آماده‌ی رسیدن بهار می‌کنیم. رسیدگی به گلدان‌ها و باغچه، حال‌وهوای بهاری را به خانه می‌آورد.
  • اگر زمان محدودی داریم، لیست کارهای خانه‌تکانی را آماده می‌کنیم و با برنامه‌ریزی، هر کدام از کارها را در یک روز هفته انجام می‌دهیم. به این ترتیب با پایان هفته، همه‌ی کارهای لیست انجام شده‌اند.
  • خانه‌تکانی خانه و دل‌مان در سال جدید، شروعی دوباره است. شروعی پر از امید که با برنامه‌ریزی و نوشتن هدف‌های کوچک و دست‌یافتنی، بهار را دلپذیرتر خواهد کرد.

شما خانه‌تکانی را شروع کرده‌اید؟