من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

ایده‌ی ارباب حلقه ها از کجا آمده است؟

کتاب-ارباب-حلقه-ها
کتاب های ارباب حلقه ها

حتما تا به‌حال اسم فیلم یا کتاب ارباب حلقه‌ها به گوش‌تان خورده است. این اثر پرطرفدار و تحسین‌شده به عنوان یکی از شاهکارهای ادبی قرن بیست‌ویکم شناخته می‌شود. مجموعه‌کتاب‌های ارباب حلقه ها نوشته‌ی زبان‌شناس و نویسنده‌ی بزرگ؛ جی.آر.آر تالکین است که در میان پرفروش‌ترین آثار ادبی جهان قرار دارد.

تاکنون، تنها بیش از ۱۵۰ میلیون نسخه‌ از کتاب ارباب‌حلقه‌ها در سراسر جهان فروخته شده است. ارباب حلقه‌ها با بهره‌مندی از عناصر حماسی و اسطوره‌ای، در ژانر فانتزی قرار می‌گیرد و مخاطب را همراه با خودش به جهانی سرشار از جادو و حماسه می‌برد.

با بخش های مختلف ارباب حلقه ها آشنا شوید

جلدهای اول تا سوم این مجموعه به‌ترتیب؛ نیاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه نام دارند. این اثر تاکنون افتخارات و جوایز بی‌شماری را در دنیای ادبیات به دست آورده است.

برنده‌ی جایزه‌ی نیویورک هرالد تریبون برای بهترین کتاب تخیلی نوجوانان و کسب جایزه‌ی بین‌الملی داستان خیال‌پردازی در سال ۱۹۵۷ به‌عنوان بهترین نویسنده‌ی خیال‌پردازی‌نویس تنها گوشه‌ای از این جوایز است. همچنین بعد از کتاب داستان دو شهر نوشته‌ی چارلز دیکنز، به ترتیب کتاب‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت پرخواننده‌ترین آثار حماسی جهان به شمار می‌آیند.

ایده ارباب حلقه ها چطور به ذهن تالکین رسید؟

جان رونالد روئل تالکین (John Ronald Reuel Tolkien) یا همان جی.آر.آر خالق ارباب حلقه‌ها در سوم ژانویه‌ی ۱۸۹۲ در بلوم‌فوتین، آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او نویسنده، شاعر، زبان‌شناس و استاد دانشگاه بود و در کرسی استادی ادبیات و زبان انگلیسی و آنگلوساكسون در دانشگاه آکسفورد تدریس می‌کرد.

تالکین کودکی سختی داشت. فقر و از دست دادن زودهنگام والدینش باعث شد تا سال‌های ابتدایی زندگی‌اش سرشار از خاطره‌های تلخ و غمگین باشد. زندگی او در سال‌های کودکی، در دهکده‌ی سیرهول‌میل در بین مزارع، چمنزارها و ساختمان‌های قدیمی گذشت.

بیشتر بخوانید:   چرا کتابخوانی و مطالعه روزانه مفید است؟

ایده ارباب حلقه ها

تالکین علاقه‌ی زیادی به ساخت زبان‌های جدید و البته علمی داشت. در طول تاریخ، او تنها کسی‌ست که توانسته است پانزده زبان جدید و متمایز بسازد. تالکین علاقه‌ی بسیار زیادی به زبان‌های ابداعی داشت. به‌طوری‌که در جایی گفته بود که انگیزه‌اش از نگارش کتاب‌های تخیلی‌اش مانند ارباب حلقه‌ها این بوده ‌است که شخصیت‌های داستانی‌اش با زبان‌های ابداعی او با یکدیگر صحبت کنند.

انتشار ارباب حلقه‌ها، شهرتی جهانی را برای تالکین به همراه داشت. البته ارباب حلقه‌ها تنها اثر تالکین نیس؛ اما در میان کارهایش به‌عنوان سرشناش‌ترین و مشهورترین اثر او شناخته می‌شود.

تالکین خالق افسانه‌های زیادی‌ست. به رشته ‌افسانه‌های تالکین اغلب افسانه‌های سرزمین میانی هم گفته می‌شود. این افسانه‌ها شامل موجوداتی تخیلی مانند هابیت‌ها، الف‌ها، دورف‌ها، ترول‌ها، گابلین‌ها، اورک‌ها و… هستند. افسانه‌های سرزمین میانی تالکین درباره‌ی تاریخ خیالی زمین در دوره‌های باستان یعنی چند هزار سال پیش از دوره‌ی معاصر است.

تالکین برای داستان های خود از چه چیزهایی الهام گرفته است؟

اربابحلقه‌-ها

جالب است بدانید جرقه‌ی حماسه‌ی اصلی او در ارباب حلقه‌ها با یک جمله‌ی اعجاب‌آور در ذهنش زده شد. زمانی که مشغول تصحیح برگه‌های امتحانی دانشجویانش بود، با خطی ناخوانا روبرو شد. پس از کمی تلاش موفق شد آن جمله را بخواند: «در سوراخی داخل زمین، یک هابیت زندگی می‌کرد.» او با خواندن همین یک جمله ایده‌ی نوشتن داستان هابیت، که همان کتاب اصلی ارباب حلقه‌ها بود، در ذهنش شکل گرفت.

این کتاب در انگلستان و سپس حدود یک سال بعد، در کشور آمریکا به چاپ رسید. تا به امروز این کتاب به بیست‌وپنج زبان ترجمه شده ‌است. هابیت یا آنجا و بازگشت دوباره، یک رمان تخیلی در ژانر کودکان و نوجوان است که توسط تالکین در ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۳۷ منتشر شد.

بیشتر بخوانید:   فیلم طعم گیلاس: بازیابی یک زندگی

این کتاب علاوه بر کودکان و نوجوانان، توانست در همان ابتدا نظر منتقدین را نیز به خود جلب کند. هابیت نامزد دریافت Carnegie Medal بود و جایزه‌ی ‌New York Herald Tribune  را برای بهترین رمان نوجوانان دریافت کرد.

درواقع هابیت‌ها نوعی گونه‌ی جانوری هستند که در سرزمین میانه (سرزمینی تخیلی) و شایر (شمال غربی سرزمین میانه) زندگی می‌کنند. آنها نصف قد انسان را دارند و اخلاق و رفتار خوبی دارند. خوش‌رو، مهمان‌نواز، خوش‌برخورد، خوش‌خوراک و مایل به حفظ آرامش و دوری از هیجان هستند.

بالغ‌ترین هابیت‌ها الف (elf) نام دارند. الف‌ها از یک افسانه‌ی مردمی آلمانی الهام گرفته شده‌اند. آنها قد و قواره‌ی یک بچه را دارند و لباس‌های روشنی می‌پوشند. موهایشان ضخیم است و از آن‌جایی که پوست‌شان چرمی‌ست، نیازی به کفش هم ندارند.

به علاوه تالکین زمان‌های زیادی را در باغ‌های گیاه‌شناسی آکسفورد می‌گذراند. بیشتر این زمان در کنار درخت مورد علاقه‌ی او سپری می‌شد. درخت کاج تنومندی که الهام‌بخش خلق اِنت‌ها شد. انت‌ها گروهی از درختان در ارباب حلقه‌ها بودند که می‌توانستند صحبت کنند و راه بروند.

«مسیر ادیسون» نیز یکی دیگر موضوعات الهام بخش تالکین بود او در این مسیر که با درخت‌های بلند و منظره‌ای رویایی در محوطه‌ی دانشکده ماگدالن آکسفورد (Magdalen College, Oxford) قرار داشت قدم می‌زد . تالکین در مسیر پیاده‌روی‌اش مشغول گفتگوهای طولانی‌مدت با دیگر اساتید دانشکده می‌شد. جالب است بدانید که او برای به تصویر کشیدن جنگ میرک‌وود (قلمروی الف‌ها) جنگلی در داستان هابیت، از این مسیر الهام گرفت.

سرانجام، جان تالکین یا همان جی.آر.آر در سال ۱۹۷۳ درگذشت و در دهکده‌ی وولورکوت (Wolvercote) به خاک سپرده شد.