من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

بررسی برترین کتاب های روانشناسی تربیتی

بررسی برترین کتاب های روانشناسی تربیتی

کتاب های روانشناسی تربیتی یکی از راه‌های موثر برای پرورش کودکان هستند. روانشناسی تربیتی از شاخه‌های مهم در میان علم روانشناسی و خودشناسی است.

هر آنچه به امور یادگیری فرد از دوره کودکی تا بزرگسالی مربوط می‌شود، در این دسته از روانشناسی قرار خواهد گرفت. روش‌های آموزشی برای هر شخصیتی باید مناسب با تفاوت‌های او در نظر گرفته شود.

برای اینکه بتوانیم بهترین راه یادگیری را برای خود یا اطرافیان انتخاب کنیم، باید با قواعد روانشناسی تربیتی آشنا باشیم. از راه‌های مورد تایید که در مشاوره روانشناسی آنلاین یا مشاوره روانشناسی حضوری توصیه می‌شود مطالعه کتب مرتبط است.

در ادامه این مقاله کاربردی‌ترین کتاب های روانشناسی تربیتی را به شما معرفی خواهیم کرد. از آنجایی که اثربخش‌ترین سن یادگیری تا ۱۲ سالگی است، بیشتر این کتاب‌ها برای والدینی که فرزند دارند نوشته شده‌اند.

البته همه می‌دانیم که انسان تا پایان عمر قادر به یادگیری و تغییر شخصیت و عادات خود خواهد بود. شاید نیاز داشته باشیم خود و کودک درون‌مان را دوباره پرورش دهیم.

کتاب های روانشناسی تربیتی: چگونه بگوییم تا بچه‌ها یاد بگیرند

کتاب چگونه بگوییم تا بچه‌ها یاد بگیرند اثری از آدل فابر و الین مازلیش است. این کتاب به طور کلی رفتار کودکان، سرکشی‌های آن‌ها و نحوه برخورد با این موارد را به مخاطب توضیح می‌دهد.

یکی از نکات جالبی که در این کتاب اشاره شده است، اهمیت واژه‌های‌ست که برای کودکان به کار می‌بریم. بار کلمات مورد استفاده بسیار مهم هستند.

کلمات ناامید کننده (تو نمی‌توانی)، شجاعانه (حتما از پسش برخواهی آمد) یا کلماتی که موجب عدم تمرکز (وقتی درگیر انجام کاری است: بیا یک چیزی نشانت دهم) فرزند ما می‌شوند. طبق مطالب کتاب های روانشناسی تربیتی، همه این موارد تاثیر بسیاری بر شنونده و پذیرنده بودن فرزند ما خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:   همه چیز درباره کتاب تبلیغات به بیان ساده

علاوه بر این کتاب به لزوم هماهنگی والدین و مدرسه توصیه می‌کند. تصور کنید، مدت‌ها به کودک خود مفاهیمی را آموخته‌اید که در مدرسه نقض می‌شوند. در این صورت چه اتفاقی برای بخش یادگیری ذهن کودک ما خواهد افتاد؟

کتاب شکوفایی نبوغ کودک

کتاب شکوفایی نبوغ کودک

طبق گفته اندرو فولر، اینکه فرزندمان را وادار یا حتی تشویق بیش از اندازه کنیم که جهشی درس بخواند یا بیش از سنش متوجه شود، نشانه نبوغ او نیست.

اگر تجربه جلسه مشاوره‌ روانشناسی حضوری یا آنلاین را داشته باشید، از متخصص خود شنیده‌اید که پرورش مهارت‌های کودک، مهم‌ترین عامل شکوفایی استعداد و نبوغ او خواهد بود.

کتاب شکوفایی نبوغ کودک بر اساس داده‌های روانشناسی نیز به همین موضوع اشاره دارد. شما می‌توانید با برنامه‌ای منظم و صرف وقت مفید با فرزندتان به کسب دانش، پرورش خلاقیت، انگیزه دیگر مهارت‌های او کمک کنید.

اگر در این مسیر روش مرسومی را اجرا می‌کنید و کودک شما با آن ارتباط نمی‌گیرد، ایرادی به فرزندتان وارد نیست چرا که هزاران راه دیگر وجود خواهد داشت. یکی از عنوان‌های جملات کتاب این است که «آنچه همه بر آن باور دارند، الزاماً درست نیست.»

بهتر است راه شکوفایی و پرورش مختص به کودک خود را به کمک مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری بیابید و از طی کردن این جاده لذت ببرید.

کتاب انواع کودکان جلد ۱ و ۲

یکی از بهترین انواع کتاب های روانشناسی تربیتی توسط پاول و باربارا تایگر نوشته شده است. کتاب‌های انواع کودکان: چگونه بچه‌هایی شاد، با اعتماد به نفس و خلاق پرورش دهیم، در دو جلد و به صورت مکمل به ما نحوه شخصیت‌شناسی کودکان‌مان را آموزش می‌دهند.

بیشتر بخوانید:   کتاب در رویای بابل: رویاپردازی اساطیری از آرمانشهر ذهن

هر فردی با توجه به عوامل ژنتیکی و شرایط محیطی که در آن رشد می‌کند، شخصیت متفاوتی خواهد داشت. زمانی که نوع شخصیت کودک را بشناسیم، نیمی از راه پرورش صحیح آن‌ها را طی کرده‌ایم.

برای مثال زمانی که شما متوجه شوید فرزندتان شخصیتی برون‌گرا دارد، دیگر از او انتظار ندارید که آرام و ساکت یک گوشه بنشیند. آگاهی از تیپ‌های شخصیتی و جزئیات آن‌ها توسط کتاب های روانشناسی تربیتی نکات جالبی را به ما ثابت می‌کنند.

مهم‌ترین نکته: نه آرام و ساکت بودن و نه پرشور و هیجان بودن، هیچ یک دلیلی بر خوب یا بد بودن کودک ما نیستند، آن‌ها تنها صفات متفاوتی دارند.

آگاهی از تیپ شخصیتی افراد کمک می‌کند، انتظاراتمان از آن‌ها را با توانایی‌ها، پتانسیل‌ها و روحیات هر شخصی هماهنگ کنیم.

البته شناسایی شخصیت افراد آن‌قدرها کار ساده‌ای نیست. به همین منظور در کنار مطالعه و آموزش، احتیاج به دریافت مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری نیز خواهیم داشت.

کتاب‌های روانشناسی تربیتی: انقلاب آرام

کتاب‌های روانشناسی تربیتی: انقلاب آرام

کتاب انقلاب آرام: ارزش‌های مثبت را در کودکان‌مان تقویت کنیم، نوشته‌ای از فرانسیس فارر است. موضوع این کتاب در قالب گزارشی از یک مدرسه نگاشته شده است که افراد آن وظیفه دارند ارزش‌های درونی کودکان را بسازند. در حقیقت به جای تاریخ و جغرافیا، مفاهیمی مانند صداقت، امانت‌داری، احترام، عشق و … به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

این کتاب با روایت داستانی‌ای که دارد، اتفاقات این مدرسه را به تصویر می‌کشد. اینکه کودکان چگونه با این مفاهیم روبرو می‌شوند و با توجه به شخصیت‌های متفاوتی که دارند، هر یک دریافت خود را خواهند داشت. طبق آموزه‌های کتاب های روانشناسی تربیتی، دریافت‌های متفاوت، عملکرد متنوعی نیز رقم خواهند زد.

بیشتر بخوانید:   درباره کتاب فلسفه تنهایی

مثال‌ها و داستان‌هایی در این کتاب روانشناسی آورده شده است، نشان می‌دهد چگونه می‌توان یک کودک را شاد کرد و به او خوشحال کردن دیگران را نیز آموزش داد. مفاهیم ارزشی برای کودکان تعاریف بسیار ساده‌ای دارند به همین علت می‌شود به راحتی آن‌ها را با این کلمات و بار احساسی‌شان آشنا کنیم.

نیاز ما به روانشناسی تربیتی

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، مخاطب بیشتر این کتاب‌های روانشناسی، والدین هستند. با این حال که حتی اگر کودکی نداریم باز هم نیازمند به یادگیری روانشناسی تربیتی خواهیم بود.

مطالب این کتاب‌ها می‌توانند بخشی از خلا کودک درون ما را جبران کنند. مفاهیمی که شاید در سال‌های اولیه زندگی به ما آموزش داده نشده‌اند و کودک درون‌مان تشنه دریافت آن‌هاست.

گاهی رفتارهایی که از ما سر می‌زند، ممکن است به دلیل سرکشی‌های کودک درون‌مان باشد. باید بدانیم که هرگز برای تربیت او دیر نیست.

از آنجایی که هرچه سن ما بالاتر می‌رود، تغییر کردن سخت‌تر خواهد شد احتمالاً در کنار مطالعات روانشناسی، نیاز به یک مشاور نیز خواهیم داشت. شما می‌توانید از طریق سایت همراهتم نسبت به ثبت درخواست مشاوره روانشناسی حضوری یا مشاوره روانشناسی آنلاین اقدام کنید.