من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

سبک پاپ آرت چیست؟

سبک پاپ آرت چیست؟

اولین بار در سال ۱۹۵۴ جان مک هله واژه هنر پاپ را به زبان آورد. در یک نمایشگاه در کشور انگلستان، هله درباره این واژه با ریچارد همیلتون صحبت کرده بود و همیلتون حدود چهار ماه بعد، معنی هنر پاپ را در نامه‎ای اینطور بیان کرد: «پاپ آرت یک هنر جوان، ارزان، مردمی، جالب، کنایه آمیز، شهوت برانگیز  و یک تجارت بزرگ است.» ترکیب هنر مردمی یا همان پاپ آرت در سال ۱۹۵۸ برای نخستین بار در مجله‌ی Architectural Digest چاپ شد.

سبک پاپ آرت به عنوان یک جنبش در انگلستان و در آخرین سال‌های دهه پنجاه به وجود آمد و بعد در آمریکا به اوج خود رسید. پاپ آرت سوژه‎‌های خود را از فرهنگ عمومی، از بسته‌بندی مواد خوراکی و نوشیدنی‎ها تا داستان‌های مصور و فیلم و نمایش می‌گرفت. هنرمندان این سبک، با استفاده از تبلیغات محیطی، تلویزیونی یا در بسته‌بندی محصولات مصرفی، با هدف انتقاد از مصرف‌گرایی، هنر خود را به نمایش می‌گذارند.

جنبش سبک پاپ آرت

این جنبش هنری واکنشی در برابر جدیت و رسمیت شناخته می‌شود که نه تنها بر هنرمندان بعد از خود تأثیرگذاشت، بلکه صنعت گرافیک، مد و تبلیغات را نیز متأثر کرد. منظور از به راه اندازی هنر پاپ، نگاه به جامعه‎ای است که در آن فراوانی اشیاء و مصرف‌گرایی و تأثیر رسانه‎های اجتماعی در سرعت بخشی به آن روز به روز بیشتر می‌شود. درواقع هنرمندان جنبش پاپ آرت، در پی رد یا تأیید فرهنگ این جامعه نیستند، بلکه سعی در استفاده از آن در آثار هنری و نمایش زندگی روزمره دارند. نام جنبش هنر مردمی یا همان پاپ آرت، همه ‌چیز را درباره خود بیان می‎کند‎. این جنبش قصد داشت دوباره هنر را به زندگی روزانه مردم بازگرداند

بیشتر بخوانید:   چرا کتابخوانی و مطالعه روزانه مفید است؟

ویژگی‌های پاپ آرت

ویژگی‌های پاپ آرت

  • ترکیب نقاشی و کولاژ : هنرمندان سبک پاپ آرت اکثراً در آثار هنری خود از نقاشی و عکس‎ها در کنار هم استفاده می‎کنند.
  • استفاده از رنگ‎های شاد: در این سبک استفاده از رنگ‎های روشن و زنده کاربرد وسیعی دارد.
  • طنز: استفاده از چاشنی طنز در آثار این سبک الزامی است.
  • خلاقیت: بیشتر هنرمندان این سبک، با گرفتن ایده از محیط، نوآوری می‎کنند.
  • استفاده از تصاویر شناخته شده: در این سبک بیشتر از تصاویری استفاده می‌شود که چشم مخاطب با آن آشنا باشد.

تفکرات پشت هنر مردمی (پاپ آرت)

خالقان و هنرمندان این سبک معتقدند حتی زشت‌ترین و غیرقابل تحمل ترین عناصر فرهنگ یک جامعه هم قابل زیبا و هنری بودن هستند. هرچیزی که در چشمان مردم بیشتر دیده شود، ابزار قدرتمندی برای آثار سبک پاپ آرت محسوب می‌شود.

هنرمندان پاپ آرت، به تأثیر آثار هنری بر فرهنگ عامه شهری معتقد بودند. هنر مردمی یا پاپ آرت به سرعت در عرصه‌های مختلف گسترش پیدا کرد که از جمله می‌توان به صنعت سینما اشاره داشت.

تأثیر پاپ آرت بر سایر هنرها

هنر و تبلیغات به سبک پاپ آرت، بر هنرمندان بعد از خودش بسیار تأثیر گذاشت. به صورتی که اکثر طرح‌های گرافیکی این روزها، از ایده‌های پاپ آرت برداشته شده‎اند. همچنین بسیاری از انیمیشن‌ها از پاپ آرت پیروی کرده‌اند زیرا از عناصر ساده‌ی زندگی روتین و فرهنگ روزمره برداشت شده است. هنرمندان پاپ آرت، همواره به هنر از جنبه‌ی تجاری می‎نگرند. موسیقی پاپ به گرافیک و طراحی مرتبط نیست، اما تمامی هنرمندان سبک پاپ در زیباسازی تمام عناصر سطح جامعه مشترکند. گویی زبان هنری بین آن‎ها مشابه است.

بیشتر بخوانید:   برندگان جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲؛ با حضور سینماگران ایرانی

هنرمندان سرشناس پاپ آرت

هنرمندان سرشناس پاپ آرت

سرشناس‎ترین هنرمند سبک پاپ آرت اندی وارهول است. هنرمندان بزرگ دیگر چون جاسپر جانس، رابرت روشنبرگ، دیود هاکنی، کلاوس اولدنبرگ، روی لیشتیستین، جورج سگال و جیمز روزنکویست بودند. درواقع جنبش پاپ آرت غالباً مربوط به آمریکا و بریتانیا بود. ریچارد همیلتون و ادواردو پاولوزی گروه ایندپندنت   (Independent) که مهم‌ترین گروه مرتبط با این سبک در سراسر انگلستان بود را پایه‌گذاری کردند. در دهه 1960 پیتر بلیک، پاتریک کالفیلد، دیوید هاکنی، آلان جونس و پیتر فیلیپس ادامه‎دهنده‎ی جنبش پاپ آرت بودند.

اندی وارهول در کتاب «فلسفه اندی وارهول» در توضیح این سبک اینطور نوشته است:

«چیزی که شگفت‌انگیز است، این مسأله است که آمریکا سنتی را آغاز کرده تا در آن ثروتمندترین مشتریان دقیقاً همان چیزی را بخرند که فقیرترین‌شان می‌خرند. شما می‌توانید کوکاکولا را در تلویزیون ببینید و می‌دانید که رئیس جمهور هم کوکاکولا می‌خورد، الیزابت تایلور هم کوکاکولا می‌خورد و فکر کنید، من هم می‌توانم کوکاکولا بخورم! کوکا همان کوکاست و با چندین برابر پول هم نمی‌توانید کوکاکولایی بهتر از آنچه وجود دارد داشته باشید، همان که یک ولگرد هم در گوشه‌ای از خیابان می‌خورد. همه‌ی کوکاها یکسان هستند و همه‌شان خوب‌اند. این را الیزابت تایلور می‌داند، رئیس‌جمهور می‌داند، ولگرد می‌داند و شما هم می‌دانید.»

چرا پاپ آرت؟

جنبش پاپ آرت، تأثیر قدرت‌مندی در زندگی انسان معاصر داشته است. هنر پاپ، نشان‌دهنده تلاش برای بازگشت به شکل هنری مطلوب جهان است. سبک پاپ آرت به دلیل بازتاب مناسب از موقعیت‌های خاص اجتماعی و همچنین قابل‌فهم بودن آن، سریعاً در رسانه‌های جمعی به طور وسیع مورد استفاده قرار گرفت و به یک رویداد فرهنگی تبدیل شد. درواقع می‌توان گفت پاپ آرت که گاهاً متمایز از دنیای هنر است، جنبشی برای کنار‌گذاشتن تمام اصول متداول هنری در راستای جلب نظر عموم مردم به حساب می‌آید.