من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

ازدواج خوب است یا تجرد؟ خوبی‌ها و بدی‌ها

ازدواج خوب است یا تجرد
ازدواج خوب است یا تجرد؟

ازدواج خوب است یا تجرد؟ متاهل‌ها خوشحال‌تر و اجتماعی‌تر هستند؟ مجردها آرامش بیشتری دارند و از مسوولیت کمتر لذت می‌برند؟ پاسخ این پرسش‌ها به‌ظاهر ساده است؛ اما کارشناسان تحقیقات زیادی انجام داده‌اند تا مزیت‌ و ایرادهای زندگی مجردی یا متاهلی را آشکار کنند. اگر شما هم برای آغاز زندگی دونفره تردید دارید و نمی‌دانید ازدواج خوب است یا تجرد، چرا در این نوشته با ما همراه نمی‌شوید؟

مزیت‌های زندگی مجردی کدامند؟

۱. ارتباط اجتماعی بیشتر

افراد متاهل یک شریک در زندگی خود دارند و به همین دلیل کمتر در جست‌وجوی حمایت اجتماعی و برقراری ارتباط با افراد جدید هستند. وابستگی آنها به خانواده و مسوولیت‌هاشان، مجال و انگیزه‌ی کمتری برای معاشرت باقی می‌گذارد. تحقیقات نشان داده مجردها نه‌تنها ارتباط اجتماعی بیشتری دارند، بلکه تلاش می‌کنند شبکه‌ی اجتماعی خود را حفظ کرده و گسترش دهند.

۲. فعالیت فیزیکی

فعالیت فیزیکی

مجردها فعالیت بدنی بیشتری دارند و برای مراقبت از سلامت جسمی خود بیشتر تلاش می‌کنند. آنها وقت فراغت بیشتری دارند و ساعت‌های طولانی‌تری در هفته ورزش می‌کنند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، افراد مجرد BMI یا توده‌ی بدنی کمتری نسبت به افراد متاهل دارند.

۳. استقلال بیشتر

فردی که ازدواج نکرده، لازم است خودکفا و مستقل‌تر باشد. او برای انجام کارهای شخصی و شغلی یا مسوولیت‌های اجتماعی کسی را کنار خود ندارد و نمی‌تواند به کسی تکیه کند. از این‌رو، احتمال دارد شخصیت قوی‌تر و مستقل‌تری داشته باشد و به فردی انعطاف‌پذیر درمقابل مشکلات تبدیل شود.

۴. تصمیم‌های مالی

یکی دیگر از نکته‌های راه‌گشا برای این‌که بفهمیم برای ما ازدواج خوب است یا تجرد، موضوع مالی‌ و پولی‌ست. اگر به‌تنهایی مسوول برنامه‌ریزی برای آینده‌ی نزدیک و دور خود باشیم، راحت‌تر می‌توانیم شرایط را بسنجیم و بهترین تصمیم را بگیریم. همچنین، استقلال مالی بیشتری را تجربه می‌کنیم. درحالی‌که بعضی از زوج‌ها درمورد مسائل مالی توافق ندارند. دیدگاه‌های مختلف آنها باعث می‌شود برای پرداخت قسط‌ها و صورت‌حساب‌ها به مشکل بخورند و استرس و بحث زیادی را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید:   استرس پس از حادثه؛ تعریف، نشانه‌ها و درمان

۵. استرس کمتر

زندگی مشترک می‌تواند منبع پایان‌ناپذیر استرس و نگرانی باشد! درصورتی‌که زوج نتوانند ارتباط موثر همراه با احترام داشته باشند، مشکلات مزمن میان دو طرف، تنش و بحث درمورد مسائل ریز و درشت روزمره و چالش‌های اساسی هر روز باعث اضطراب و استرس در فرد می‌شوند.

مزیت‌های زندگی مشترک کدامند؟

مزیت زندگی مشترک

۱. تقویت سیستم ایمنی

مطالعه‌هایی که در زمینه‌ی سلامت افراد متاهل انجام شده، نشان داده کسانی که ازدواج موفقی دارند، سیستم ایمنی قوی‌تری نیز دارند. قلب متاهل‌ها سالم‌تر است و احتمالا طولانی‌تر عمر می‌کنند.

۲. تغییر رفتار

در مقایسه‌ي ازدواج و تجرد به تغییر رفتار افراد پس از شروع زندگی دونفره می‌رسیم. بودن در زندگی مشترک موجب می‌شود کمتر درگیر ریسک و رفتار پرخطر شویم. به خورد و خوراک خود و خانواده اهمیت بیشتری می‌دهیم و احتمالا سبک زندگی سالم‌تری داریم. متاهل‌ها کمتر چک‌اپ پزشکی و دندان‌پزشکی را فراموش می‌کنند.

۳. سلامت ذهنی

فرد متاهل از حمایت خانواده و جامعه برخوردار است. بیشتر زمان خود را در کنار همسر و فرزند خود می‌گذراند. معمولا شبکه‌ی دوستی و معاشرت با هم‌کلاسی‌های مهدکودک و مدرسه شکل می‌گیرد. به همین دلیل احتمال افسردگی، احساس تنهایی یا انزوای اجتماعی کم می‌شود.

۴. کیفیت و سطح زندگی

در چه صورتی به رفاه مالی بیشتر می‌رسیم، با ازدواج یا زندگی مجردی؟ مجردها برای خرج کردن کل درآمدشان، دست‌ودل‌بازتر رفتار می‌کنند. آنها ممکن است بخش زیادی از درآمد خود را در رستوران، سفر و مرکز خرید خرج کنند. درآمد دو نفر در کنار هم، امکان تهیه‌ي وسایل رفاهی و محل زندگی بهتر را فراهم می‌کند. اغلب افرادی که ازدواج می‌کنند، با هدف رفاه بیشتر برای افراد خانواده، حساب‌شده‌تر خرج می‌کنند. درنتیجه، پس‌انداز بیشتری جمع‌آوری می‌شود و سطح رفاه اجتماعی بالاتر است.

بیشتر بخوانید:   ترس چیست و چه درمان‌هایی دارد؟

۵. همراهی و همدلی

همراهی و همدلی

اگر هنوز مطمئن نیستید ازدواج بهتر است یا تجرد، خوب است به آینده فکر کنید. کمتر کسی دلش می‌خواهد در روزهای کهن‌سالی تنها باشد. تجربه نشان داده، درصورت داشتن ازدواج موفق و هم‌سو بودن همسران، زندگی مشترک تا روزهای کهن‌سالی ادامه پیدا می‌کند. یعنی درست روزهایی که فرزندان راه زندگی خود را در پیش گرفته‌اند و پدر و مادر بار دیگر تنها شده‌اند. روزهایی که احتمال بیماری و مشکلات بالا رفتن سن بیشتر خود را نشان می‌دهند.

۶. بزرگ کردن فرزند

زمانی که پدر و مادر کنار هم هستند، مسوولیت‌های کودک میان آنها تقسیم می‌شود. به‌دوش کشیدن بار فرزند به تنهایی برای هر کدام از والدین می‌تواند سخت و پرچالش باشد. از سوی دیگر، کودکی که هر دو والدین را کنار خود دارد، شادتر و آسوده‌تر زندگی می‌کند.

۷. عمق گفت‌وگوها

عموما عمق گفت‌وگو میان افراد متاهل بیشتر است. آنها از ترس‌ها، دغدغه‌های کاری، برنامه‌ها و چالش‌های گوناگونی با هم حرف می‌زنند. در تصمیم‌گیری‌ها با هم شریک هستند و برای هر تصمیم، زمان زیادی صرف می‌کنند.

شاید با خواندن این نکته‌ها، بیشتر دچار تردید شده باشید. چراکه هر کدام از زندگی تنها یا در کنار دیگری، نکته‌های مثبت و منفی خودش را دارد. پیشنهاد می‌کنیم جمع‌بندی موارد را بخوانید تا در پایان بتوانید به نتیجه برسید که ازدواج خوب است یا تجرد.

۱. نتیجه‌ی همه‌ی تحقیقات، حد میانگین را نشان می‌دهد. آن‌چه را به ما می‌گوید که عموما اتفاق می‌افتد. همیشه استثنا وجود دارد و هیچ اصلی درمورد همه‌ی آدم‌های روی زمین صدق نمی‌کند.

۲. یادمان باشد مزیت‌های ازدواج درمورد زندگی مشترک موفق درست از آب درمی‌آید. کسانی که برای بهبود رابطه‌شان تلاش می‌کنند و باوجود تفاوت‌های فردی و دیدگاه‌های مختلف، همیشه راهی برای کنار آمدن با یکدیگر و خوشحال بودن از داشتن هم پیدا می‌کنند. کسی که به زندگی مشترک دل نمی‌دهد و تلاشی برای حل صمیمانه‌ی چالش‌ها نمی‌کند، به آرامش نخواهد رسید.

بیشتر بخوانید:   غلبه بر تنش های ناشی از کار بر زندگی

۳. زندگی مجردی به اندازه‌ی زندگی مشترک می‌تواند دلپذیر، موفق، آرام و شاد باشد. متر و معیار ثابتی برای سنجیدن رضایت ما از زندگی وجود ندارد. هر فردی باتوجه به ویژگی‌ها و دیدگاه‌های خودش به نتیجه می‌رسد که کدام سبک زندگی برای او مناسب‌تر است.

۴. بی‌دلیل نیست که تصمیم به زندگی دونفره از دشوارترین تصمیم‌های هر فردی‌ست. چراکه زندگی به تنهایی یا در کنار فردی دیگر می‌تواند به یک میزان باعث خرسندی و شادی ما باشد. مثال آن هم کسی‌ست که زندگی مشترک موفق و آرامی را تجربه کرده و پس از فوت همسر، از زندگی یک نفره‌ی خود لذت می‌برد.

سخن پایانی

می‌بینیم که پاسخ «ازدواج خوب است یا تجرد» برای هر فردی متفاوت است. اطلاعاتی که در این نوشته آمده، از تحقیق‌های گوناگون جمع‌آوری شده و روند کلی زندگی را نشان می‌دهد. تفاوت‌های فردی، تنوع دیدگاه‌های مالی و اجتماعی، تاثیر زیادی بر میزان خرسندی ما دارد. همه‌ي مجردها یا همه‌ی متاهل‌ها مانند هم نیستند و تجربه‌ی یکسانی از وضعیت خود ندارند. با شناخت بیشتر نسبت به خودمان و خواسته‌هامان، ساده‌تر به تصمیم نهایی می‌رسیم. اکنون نوبت شماست تا از تجربه‌ی خود به ما بگویید.