من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

روتین پوستی چیست و مراحل روتین پوستی کدامند؟

روتین پوستی
روتین پوستی قرار نیست شامل محصولات پوستی گران‌قیمت باشد

اگر تا امروز تصور می‌کردید داشتن پوست سالم و جوان فقط به ژنتیک شما مربوط است، زمانش رسیده که این باور را کنار بگذارید. روتین پوستی همان چیزی‌ست که کمک می‌کند پوست‌مان را شاداب نگه داریم. مهم نیست چند سال‌مان است یا رنگ و جنس پوست‌مان چیست. کافی‌ست یک روتین پوستی ساده و روزانه را ادامه دهیم تا اثر مثبت آن را ببینیم.

روتین پوستی قرار نیست پیچیده یا شامل محصولات پوستی گران‌قیمت باشد. ما در بلاگ «همراهتم» با شما همراه می‌شویم تا ببینم روتین پوستی چیست و مراحل روتین ساده و کاربردی طراحی کنیم. می‌خواهیم وقتی در آینه نگاه می‌کنیم، پوستی شاداب و سرحال ببینیم!

روتین پوستی چیست؟

پوست صورت را به‌طور مرتب و روزانه تمیز می‌کنیم، با مرطوب‌کننده، رطوبت موردنیازش را تامین می‌کنیم و با استفاده از ضدآفتاب از آن درمقابل لکه‌ها و سرطان پوست ناشی از تابش اشعه‌ی ماورای بنفش محافظت می‌کنیم. این مراحل، ساده‌ترین تعریفی‌ست که برای روتین ساده‌ی پوستی داریم. در کنار آن، توجه به تغذیه‌ی مناسب، خواب کافی، فعالیت بدنی و سبک زندگی سالم کمک بزرگی‌ست.

واقعیت این است که خیلی از افراد به‌دلیل شلوغی یا کم‌توجهی پوست‌شان را به‌موقع نمی‌شویند و شاید کرم ضدآفتاب را کمی تجملی به‌حساب بیاورند. با بهره بردن از محصولات پوستی مناسب و تمیز کردن روزانه‌ی پوست، اثر آن را پس از مدت کوتاهی خواهیم دید.

مراحل روتین چیست؟

روتین پوستی

محصولاتی که برای پوست‌مان به‌کار می‌بریم، ممکن است مختصر و مفید یا بسیار متنوع باشند. قانون کلی مراحل روتین پوست این است که با شوینده و پاک‌کننده آغاز می‌کنیم. پوست که تمیز شد، ابتدا محصول رقیق، سبک و مایع و سپس محصول سنگین‌تر و کرمی را به پوست می‌زنیم. همچنین ابتدا محصولات پوستی را می‌زنیم که اهمیت بیشتری برای پوست دارند، مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و کار را با محصولی به پایان می‌رسانیم که باید روی پوست بمانند، مانند مرطوب‌کننده و ضدآفتاب. پس به‌طور خلاصه سه مرحله‌ی اساسی روتین ما شامل این موارد است:

پاک‌کننده و شوینده: برای زدودن همه‌ی آلودگی‌های روی پوست و استفاده از تونر برای متعادل کردن آن.

مرطوب‌کننده: استفاده از مرطوب‌کننده و آب‌رسان که می‌تواند به‌شکل کرم یا ژل باشد.

ضدآفتاب: حافظت از پوست درمقابل اثر منفی تابش آفتاب.

بیشتر بخوانید:   مواد معدنی جادویی؛ راز سلامتی و ایمنی بدن

مراحل روتین صبح کدامند؟

۱- استفاده از پاک‌کننده؛ گام نخست روتین (Cleanser)

پاک کننده پوست

مراحل روتین پوستی همیشه با پاک‌کننده صورت آغاز می‌شوند. چربی و آلودگی روی پوست باعث می‌شود، پوست ما کدر به‌نظر برسد و روزنه‌های پوست را مسدود می‌کند. بنابراین‌، شوینده‌ی صورت نخستین گام مراقبت از پوست به‌حساب می‌آید. در این مرحله باید توجه کنیم که با ملایمت پوست را بشوییم و از شوینده مناسب استفاده کنیم. شست‌وشوی بیش از اندازه، باعث خشکی پوست می‌شود. شوینده‌ی صورت را متناسب با نوع پوست می‌خریم.

پوست چرب

فوم یا ژل پاک‌کننه می‌تواند چربی اضافه‌ی پوست را پاک کند. معمولا ترکیباتی مانند نیایسنامید (Niacinamide) و سالیسیلیک اسید (Salisylic acid) در این نوع شوینده‌ها وجود دارد.

پوست مستعد آکنه

شوینده‌ی صورت ملایم با ترکیب ضد آکنه مانند سالیسیک اسید، گلیکولیک اسید (Glycolic acid)، بنزوئیل پراکساید  (Benzoyl peroxide) یا سولفور (Sulfur) بهترین گزینه به‌شمار می‌روند.

پوست خشک

کرم یا واش با ترکیب آب‌رسان مانند سرامید (Ceramides)، گلیسیرین (Glycerin)، هیلارونیک اسید (Hyaluronic acid) و روغن‌های بوتانیکال (Botanical) بسیار مناسب هستند.

پوست حساس

میسلار واتر، شوینده‌ی بسیار ملایمی‌ست که کاملا مناسب پوست حساس است. میسلار واتر پوست را خشک نمی‌کند و پاک‌کننده‌ی خوبی‌ست.

۲- تونر؛ مفید و مناسب پوست خشک (Toner)

تونر پوست

تونرها مایع مراقبت از پوست بر مبنای آب هستند که بعد از واش صورت روی پوست خشک استفاده می‌شود. می‌توانیم با پنبه‌ی آرایشی یا نوک انگشت تونر را به پوست بزنیم. بدون تونر هم روتین پوستی خوبی خواهیم داشت. اما استفاده از تونر به سرحال کردن پوست و متعادل کردن PH آن کمک می‌کند.

۳- کرم دور چشم؛ مناسب پوست ظریف اطراف چشم

کرم دور چشم همان مرطوب‌کننده‌ی صورت نیست. پوست اطراف چشم بسیار ظریف است و به همین دلیل زودتر شکسته و چروک می‌شود. اگر شما هم نگران چین‌های ریز دور چشم هستید، یا علاقه‌ای به تیرگی زیر چشم ندارید، کرم دور چشم را در روتین روزانه‌ی خود جا دهید.

نیاسینامید و ویتامین C مناسب رفع تیرگی دور چشم هستند. دور چشم پف‌کرده به ترکیبی از کافئین نیاز دارد. چین‌های اطراف چشم به وجود رتینول (Retinot) و پپتاید (Peptide) در کرم نیاز دارند. ویتامین K به کمک تیرگی دور چشم می‌آید و هیلارونیک اسید در آب‌رسانی نقش دارد. از این‌رو، می‌توانیم پیش از خرید کرم دور چشم، به ترکیب آن خوب دقت کنیم.

بیشتر بخوانید:   چه ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای را روزانه باید مصرف کنیم؟

۴- مرطوب‌کننده (Moisturizer) ؛ ناجی پوست

مرطوب کننده پوست

آن‌چه پوست را نرم نگه می‌دارد، چیزی نیست جز کرم مرطوب‌کننده. مرطوب‌کننده‌های سبک که پیل نمی‌شوند، برای پوست چرب یا مستعد آکنه مناسبند. بهتر است لوسیون یا ژل انتخاب کنیم که روی آن نوشته باشد «بدون روغن» (Oil Freee). پوست خشک به مرطوب‌کننده‌ای با فرمول سنگین‌تر مانند کرم نیاز دارد. وجود سرامید یا هیلارونیک اسید به آب‌رسانی مرطوب‌کننده کمک می‌کند. فرمول‌های بدون عطر و الکل مناسب پوست حساس دسته‌بندی می‌شوند. حفظ رطوبت پوست اهمیت حیاتی دارد و همه‌ی افراد با هر نوع پوستی باید روزانه از مرطوب‌کننده استفاده کنند.

۵- ضدآفتاب؛ گام پایانی

احتمالا از همه‌ی پزشکان متخصص پوست شنیده‌اید که ضدآفتاب برای هر نوع پوست و هر سنی ضرورت دارد و هیچ روتین پوستی بدون وجود ضدآفتاب کامل نخواهد شد. نور آفتاب دشمن شماره‌ی یک پوست و متهم اصلی پیر شدن پوست به‌حساب می‌آید. پوست ما روشن باشد یا تیره، می‌تواند به سرطان پوست مبتلا شود. بنابراین، رنگ پوست، بهانه‌ای برای استفاده نکردن از ضدآفتاب نیست.

در این‌جا به نکته‌ی مهمی اشاره می‌کنیم که خیلی‌ها را به اشتباه می‌اندازد. اغلب افراد تصور می‌کنند در داخل خانه نیازی به ضدآفتاب ندارند. در حالی‌که اشعه‌ی UV می‌تواند از شیشه‌ی پنجره بگذرد! پس هیچ روزی را نباید بدون زدن کرم ضدآفتاب به شب برسانیم. هر روز نیم ساعت پیش از بیرون رفتن، کرم ضدآفتاب می‌زنیم. بهتر است گردن، پشت گردن و پشت دست‌ها را فراموش نکنیم. SPF ۳۰ یا بالاتر انتخاب خوبی‌ست. بعضی از کرم‌های مرطوب‌کننده، SPF هم دارند و مناسب افرادی هستند که زدن چند کرم برای‌شان سخت است.

 مراحل روتین شب کدامند؟

۱- پاک‌کننده‌؛ آغازگر روتین شب

پاک کننده پوست

در طول روز گرد و خاک و ذره‌های ریز روی پوست می‌نشیند. ضمن این‌که خانم‌ها ممکن است از لوازم آرایشی استفاده کرده‌ باشند که لازم است پاک شوند. ابتدا می‌توانیم از پاک‌کننده‌ی آرایش بهره ببریم. مثل پاک‌کننده‌ی ریمل و آرایش چشم. سپس با همان واش صورت صبح، پوست‌مان را خوب می‌شوییم و خشک می‌کنیم.

۲- استفاده از سرم یا کرم‌های درمانی

شب بهترین زمان برای استفاده از ترکیبی‌ست که سلول‌های مرده‌ی پوست را می‌زداید یا به تقویت پوست کمک می‌کند، مانند آلفا هیدروکسی اسید  (Alpha Hydroxy acid) که به AHA معروف است. ترکیبی مانند رتینول یا گلیکولیک اسید به روشن شدن و رفع چین‌های ریز صورت کمک می‌کنند. دستور راهنمای سرم مشخص می‌کند که برای استفاده‌ی روز تهیه شده یا شب.

بیشتر بخوانید:   بیماری های تابستان را جدی بگیرید

۳- کرم دور چشم؛ برای حفظ جوانی چشم‌ها

کرم دور چشم

بعضی از کرم‌های دور چشم ویژه‌ی شب طراحی شده‌اند. از راهنمای درون بسته‌بندی خواهیم فهمید که کرم ما مناسب روز هم هست یا خیر. گاهی پزشک پوست ترکیب دیگری مانند سرم برای استفاده‌ی شب‌ها تجویز می‌کند که به کاهش تیرگی، پف یا چروک‌ دور چشم کمک کند.

۴- درمان آکنه؛ روتین پوست چرب

افرادی که به‌ فکر درمان آکنه هستند، می‌توانند شب‌ها از محصولات ویژه‌ی ضد آکنه بهره ببرند. بهتر است محصول ضد آکنه را به‌طور منظم و در مدتی که پزشک تجویز کرده، مصرف کنیم.

۵- کرم شب؛ مرطوب‌کننده پوست

هیچ روتینی بدون مرطوب‌کننده کامل نمی‌شود. شب‌ها نیازی به مرطوب‌کننده‌ی دارای SPF نداریم. درعوض، می‌توانیم محصولی را انتخاب کنیم که ویژگی ضدپیری داشته باشد و محافظت بیشتری از پوست انجام دهد.

۶- روغن صورت؛ برای مراقبت بیشتر

روغن صورت

روتین شب ما با کرم شب مرطوب‌کننده به‌ پایان می‌رسد. ولی چنان‌چه پوست ما خشک باشد، با روغن صورت به عملکرد مرطوب‌کننده کمک می‌کنیم. روغن پوست آخرین گام روتین است و بهتر است به‌جای مالش، با فشردن روی پوست تثبیت شود.

برای داشتن پوست شاداب و سرزنده، باید بدانیم روتین پوستی چیست، مراحل روتین پوست کدامند و از چه محصولاتی بهره می‌بریم. انتخاب این محصولات به نوع پوست و نوع محصول بستگی دارد و برای روز و شب متفاوت است. در کنار روتین، سبک زندگی سالم را درنظر می‌گیریم. شما از چه محصولاتی در روتین خود استفاده می‌کنید؟ اگر از این محصولات راضی هستید، به خوانندگان بلاگ همراهتم پیشنهاد کنید!