من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

کاربرد روانشناسی چیست؟

کاربرد روانشناسی
(کاربرد روانشناسی)

امروزه باتوجه به گسترش روزافزون علم روانشناسی، کاربرد روانشناسی شخصیت برای برخورد با مسائل و مشکلات مختلف زندگی نسبت به گذشته بیشتر شده است. تاثیر روانشناسی در زندگی از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند نقش قابل توجه‌ای در بهبود کیفیت زندگی روزانه ما ایفا کند.

همانطور که در مقالات پیشین در تعریف علم روانشناسی بدان اشاره کردیم، این علم درواقع علمی است که به مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی در موجودات می‌پردازد؛ در این علم منظور از رفتار، درواقع تمامی اعمال قابل مشاهده مستقیم یا غیرمستقیم در موجودات بوده، به‌طوری‌که منظور از فرآیندهای ذهنی درواقع احساس، اندیشه، حافظه، هیجان و موارد این‌چنینی است.

ما روزانه بی‌آنکه خودمان متوجه باشیم از تاثیر روانشناسی در زندگی روزمره خود به فراوانی بهره می‌بریم. کاربرد روانشناسی در زندگی همه انسان‌ها به روش‌های مختلفی ایفای نقش می‌کند، به همین علت با افزایش سطح آگاهی خود در زمینه شناخت کاربرد روانشناسی شخصیت، سطح کیفیت زندگی خود را افزایش خواهید داد ؛ از این‌رو در این مقاله از سایت همراهتم قصد داریم به‌بررسی کاربرد روانشناسی بپردازیم.

کاربرد روانشناسی در زندگی
(کاربرد روانشناسی در زندگی)

کاربرد روانشناسی شخصیت در زندگی

در مقالات گذشته که به‌بررسی اهداف علم روانشناسی پرداختیم، متوجه شدیم که هدف اصلی علم روانشناسی بهبود کیفیت زندگی مردم است. اینکه در موقعیت‌های مختلف زندگی چگونه رفتار می‌کنیم و یا از خود چه واکنشی نشان می‌دهیم، همگی با تأثیر روانشناسی در زندگی ارتباط مستقیمی دارد؛ از این‌رو در ادامه به کاربرد روانشناسی شخصیت در زندگی روزمره اشاره خواهیم کرد.

روابط شخصی، خانوادگی و اجتماعی

کاربرد روانشناسی شخصیت در شناخت بهتر خودمان نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ روانشناسی به ما کمک می‌کند تا علت دیدگاه‌ها و رفتارهای خود در زندگی را متوجه شویم و به درک بهتری از خودمان برسیم؛ ضمناً این مسئله شرایطی را فراهم می‌کند  تا با شناخت خود متوجه تفاوت‌هایمان با دیگران شویم.

بیشتر بخوانید:   ازدواج خوب است یا تجرد؟ خوبی‌ها و بدی‌ها

بی‌شک شناخت تفاوت‌ها فضایی را برای ما فراهم می‌آورند که به درک درستی از خود و دیگران خواهیم رسید که البته این مسئله به بهبود روابط ما با دیگران کمک زیادی خواهد کرد. از دیگر نمونه‌های کاربرد روانشناسی می‌توان به شاخه روانشناسی خانواده اشاره کرد که به آن خانواده درمانی نیز گفته می‌شود و به مسائل مربوط به عشق، ازدواج، تربیت فرزندان و یافتن همسر مناسب می‌پردازد.

هدف‌گذاری در زندگی

تعیین هدف و حفظ انگیزه در مسیر دستیابی به آن از دیگر نمونه‌های کاربرد روانشناسی است. به کمک اصول روانشناسی ما چگونگی هدف‌گذاری در زندگی را یاد می‌گیریم؛ ضمن اینکه برای حفظ انگیزه که یک موضوع کاملاً روانشناختی است، نیازمند آشنایی با تفکر روانشناسانه هستیم تا بتوانیم در زمان‌هایی که اهدافمان هیجانی در ما ایجاد نمی‌کنند، در روال زندگی خود تغییر ایجاد کنیم.

قدرت تصمیم‌گیری در زندگی
(قدرت تصمیم‌گیری در زندگی)

تصمیم‌گیری در زندگی

تاثیر روانشناسی در زندگی نقش خود را در تصمیم‌گیری‌های ما نیز به خوبی به نمایش می‌گذارد؛ بدین‌صورت که همه ما برای تصمیم‌گیری‌های روزمره خود به پردازش ذهنی زیادی نیازمندیم؛ از این‌رو افرادی که توانایی درک فرآیند‌های ذهنی خود را داشته باشند، تصمیمات بهتری نسبت به دیگران خواهند گرفت. این کاربرد روانشناسی به ما برای بررسی مسائل از دیدگاه‌های مختلف کمک شایانی می‌کند.

کاربرد روانشناسی در سلامت

شاید به جرأت بتوان گفت که اصلی‌ترین کاربرد روانشناسی در سلامت کلی بدن تعریف می‌شود. روانشناسی، استراتژی‌های جالبی برای مواردی اعم از علاقمند کردن افراد به ورزش و رژیم، درمان‌های جدید افسردگی و هرآنچه که به داشتن زندگی سالم و شاد کمک می‌کند، ارائه می‌دهد.

جالب است بدانید که سلامت روان ما ارتباط مستقیمی با سلامت جسممان دارد، بدین‌صورت که اگر فردی دچار بیماری‌هایی همچون افسردگی، استرس یا اضطراب شدید باشد، این مسئله می‌تواند روی سلامت بدن وی نیز تأثیرات منفی بگذارد و خطر ابتلا به سکته، بیماری‌های قلبی و موارد این‌چنینی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:   آداب میزبانی کردن از مهمان در خانه، رستوران و سالن

امروزه برای درمان بسیاری بیماری‌های رشد فراگیر نیز از روانشناسی استفاده می‌شود، ضمن اینکه درمان بیماری‌های روانی مانند آلزایمر نیز در دست علم روانشناسی است، از این‌رو باتوجه به اهمیت ویژه روانشناسی در حوزه سلامت، در بسیاری از مراکز سلامت و پزشکی بخش ویژه روانشناسی وجود دارد.

کاربرد روانشناسی در آموزش و پرورش
(کاربرد روانشناسی در آموزش و پرورش)

کاربرد روانشناسی در آموزش و پرورش

کاربرد روانشناسی در آموزش و پرورش هر جامعه‌ای ازجمله مواردی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت، علت آن هم این است که مربیان و آموزگاران باید بتوانند در موقعیت‌های مختلف، صحیح‌ترین رفتار را با دانش‌آموز داشته باشند؛ ضمن اینکه برخی از تکنیک‌های روانشناسی که به تازگی ابداع شده‌اند، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در دوران تحصیلی خود عملکرد بهتری از خود نشان دهند. 

کاربرد رواشناسی در کسب‌وکارها

نمونه دیگر کاربرد روانشناسی را می‌توانید در انتخاب‌های مالی خود مشاهده کنید؛ بسیار مهم است که شما در موقعیت‌های مختلف مالی بهترین انتخاب را داشته باشید چراکه کاربرد روانشناسی در کسب‌وکار دقیقاً به علم اقتصاد رفتاری می‌پردازد. یکی از مواردی که در امور مالی باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، جلوگیری از هدر دادن پول است که اگر به این مسئله توجه نشود، به‌راحتی پتانسیل تبدیل شدن به یک اعتیاد روانی را خواهد داشت.

سخن آخر

در این مقاله از سایت همراهتم به‌بررسی تاثیر روانشناسی در زندگی پرداختیم و با کاربرد روانشناسی در وجوه مختلف زندگی آشنا شدیم. امیدواریم مطالب مطرح‌شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شود. ممنون که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.