من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

از اهمیت شغل روانشناسی تا جایگاه این علم

شغل روانشناسی
اهمیت شغل روانشناسی

پیشرفت‌ها در علوم زیست‌پزشکی و رفتاری راه را برای ادغام عمل پزشکی و رویکردهای اجتماعی هموار کرده است.  شغل روانشناسی به عنوان یک رشته‌ی بهداشت رفتاری، نقش عمده‌ای در درک مفهوم سلامت و بیماری ایفا می‌کند. نقش روانشناسان به عنوان ارائه‌دهندگان سلامت در حوزه‌های مختلف مراقبتی و انواع فوق‌تخصص‌ها متنوع است. به طور کلی روانشناسان مشکلات روانی و اختلالات رفتاری ناشی از سلامت جسمی و روانی را ارزیابی کرده، تشخیص داده و درمان می‌کنند. علاوه بر این نقش مهمی در ارتقای رفتار سالم، پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود کیفیت زندگی بیماران دارند. آنها نقش‌های درمان بالینی خود را بر اساس اصول اخلاقی و آیین‌نامه‌ها ایفا می‌کنند. این مقاله قرار است، نقش مهم روان‌شناسی سلامت بالینی را در ارائه‌ی مراقبت‌های بهداشتی-روانی جامعه معرفی ‌کند.

روانشناسی چیست؟

روانشناسی مطالعه‌ی رفتار، عملکرد و فرآیند ذهنی افراد است. همچنین به کاربرد دانشی اشاره دارد که می‌تواند، برای درک رویدادها، درمان مسائل بهداشت روانی، اثربخشی سلامت روان در زندگی، بهبود آموزش، اشتغال و روابط، مورد استفاده قرار گیرد. درواقع کارکرد این علم، در نقطه‌ی تلاقی علم کاربردی، آموزشی و نظری قرار دارد.

حوزه های فرعی روانشناسی

حوزه های فرعی روانشناسی

روانشناسی به عنوان یک علم و سپس در قامت یک شغل در موضوعات مختلفی مانند حوزه‌ی زیر فعالیت می‌کند:

  • ورزشی
  • تحصیلی
  • شغلی
  • رسانه‌ای
  • توسعه‌ی انسانی

دلیل اهمیت شغل روانشناسی چیست؟

روانشناسی در قدم اول به مطالعه‌ی افراد می‌پردازد، اینکه چه‌کسانی هستند و چه می‌کنند. این علم به این می‌پردازد که چرا آنها به شکل خاصی رفتار و فکر می‌کنند. بنابراین هر کاری که انسان انجام می‌دهد به روانشناسی مرتبط است.

بیشتر بخوانید:   فواید ذهن‌آگاهی چیست؟

روانشناسی به افراد این امکان را می‌دهد که درک بیشتری در مورد نحوه‌ی کارکرد بدن و ذهن به دست آورند. این دانش می‌تواند به تصمیم‌گیری و دوری از موقعیت‌های استرس‌زا به ما کمک کند. به‌علاوه به ما قدرت مدیریت زمان، تعیین سرنوشت و دستیابی به اهداف و زندگی موثر را خواهد داد.

این علم نه تنها به افراد این امکان را می‌دهد تا موفق‌تر باشند، بلکه می‌تواند بر سلامت آنها هم تأثیرگذار باشد. تاکنون روانشناسی به بسیاری از افراد کمک کرده تا با بیماری‌های روانی خود مقابله کنند و بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. مطالعات روانشناختی توانسته است در تولید دارو و توانایی تشخیص بیماری‌های مختلفی مانند: آلزایمر و پارکینسون موثر باشد.

چهار کاربرد روانشناسی در زندگی روزمره

کاربرد روانشناسی

همه‌ی افراد به طور روزانه از روانشناسی استفاده می‌کنند. زمانی که با دوستان‌مان صحبت می‌کنیم، با شریک زندگی‌مان بحث می‌کنیم و حتی آن زمان که در حال تنبیه کردن فرزندان خود هستیم، در حال به‌کارگیری از این علم هستیم. اما از پشت تصمیماتی که می‌گیریم، بی‌خبریم. درک اینکه ذهن‌مان چگونه کار می‌کند، به ما در زندگی روزمره کمک خواهد کرد زیرا به ما این امکان را می‌دهد روابطی قوی ایجاد کنیم و بهترین تصمیم‌ها را بگیریم.

ایجاد روابط

روانشناسی با کار کردن روی رفتارتان، زندگی با دیگران را برای‌تان آسان‌تر خواهد کرد.

بهبود ارتباطات

درک درست از نحوه‌ی تفکر و رفتار انسان‌ها به شما کمک می‌کند تا بهتر ارتباط برقرار کنید. روانشناسی در شناخت معنای واقعی حرکات و اعمال مؤثرتر است.

ایجاد اعتماد به نفس

با شناخت بیشتر خود و شخصیت‌تان، می‌توانید اعتماد به نفس بیشتری به دست آورید. می‌توانید در مورد نقاط ضعف خود بیشتر بدانید و روی اصلاح آنها کار کنید.

بیشتر بخوانید:   در مورد روانشناسی بالینی بیشتر بدانیم

بهبود روابط حرفه‌ای

شما می‌توانید با همکاران خود تعامل درستی داشته باشید تا برای رشد حرفه‌ای‌تان موفق‌تر باشید.

مهمترین دلایل برای مطالعه‌ی روانشناسی چیست؟

مطالعه روانشناسی

در ادامه چهار دلیل اصلی مطالعه‌ی این علم را به شما خواهیم گفت:

شما متوجه دلایل رفتار مردم خواهید شد

مردم موجودات عجیب و در عین حال ساده‌ای هستند. همه‌ی ما از یادگیری درباره‌ی علت رفتارهای دیگران لذت می‌بریم. این مساله دقیقا همان چیزی‌ست که روانشناسی، به ویژه روانشناسی رفتاری را جذاب می‌کند. برای مثال نظریه‌ی اثر خفته بیان می‌کند که حتی اگر یک منبع پیام از نظر مردم نامعتبر هم باشد، پس از مدتی و با مرور زمان، تأثیرات و پذیرش آن پیام بیشتر می‌شود. درواقع تنها با گذشت زمان می‌توان شاهد نهادینه شدن پیام در ذهن‌ها بود؛ به گونه‌ای که حتی دیگر کسی به یاد نمی‌آورد که منبع این پیام اعتبار چندانی نداشته است.

شما یاد می‌گیرید که تحقیق کنید

تحصیل روانشناسی در دانشگاه جالب است زیرا شما مهارت‌های آکادمیک را یاد می‌گیرید. در نتیجه با نگرش انتقادی‌تری مواجه می‌شوید و هر چیزی را که در این زمینه منتشر یا پخش می‌شود، باور نمی‌کنید. به علاوه این امکان را خواهید داشت که به پشتوانه‌ی علم اساتید خود، در مورد موضوع مورد علاقه‌ی خود تحقیق کنید.

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که روانشناس در اختیار دارد تحقیق است. تحقیقات بینش خاصی در مورد رفتار انسان فراهم می‌کنند، مشروط به اینکه از روش‌هایی علمی استفاده کنید.

در مورد اختلالات روانی و گزینه های درمانی یاد می‌گیرید

روانشناسان با اختلالات روانی و گزینه‌هایی برای درمان آنها سر وکار دارند. اختلالات روانی بسیار زیاد است و می‌تواند تأثیرات ناتوان کننده‌ای بر زندگی افراد بگذارد. خوشبختانه درمان‌های روانشناختی مختلفی برای بسیاری از مسائل روانی ایجاد شده است. بهترین شیوه‌های درمانی در پروتکل‌های درمان و تشخیص نوشته شده است. به علاوه توانایی کمک به دیگران در مبارزه‌ی آنها برای داشتن یک زندگی عادی، برای دانشجویان این رشته جذاب است.

بیشتر بخوانید:   تا حالا اسم چندمهری به گوشتان خورده؟

در مورد رفتار مردم، بینش صحیحی به دست می‌آورید

فکر کردن، احساس کردن و عمل کردن جنبه‌های رفتاری هر انسانی‌ست که با یادگیری روانشناسی می‌توان آنها را مورد مطالعه‌ی دقیق قرار داد. شما نه‌تنها در مورد ویژگی‌های کلی رفتار انسان، بلکه در مورد تفاوت‌ها هم خواهید آموخت. اینکه چه چیزی مردم را به سمت بروز یک رفتار هدایت می‌کند؟ و چگونه می‌توانید بر رفتار انسان‌ها تأثیر بگذارید؟ این دو سوال در اثبات اهمیت شغل روانشناسی، نقش اساسی دارد.

روانشناسان در محیط‌های گوناگونی کار می‌کنند که عبارتند از: دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، مدارس، صنایع و بازاریابی. با وجود همه‌ی اینها به ازای هر یک روانشناس که در زمینه‌ی روانشناسی تحصیل کرده‌است، برای انتخاب شغل روانشناسی، یک دلیل وجود دارد. روانشناسان در گرایشات مختلفی به مطالعه‌ی علم روانشناسی می‌پردازند. برخی از این گرایشات مبتنی بر تحقیق هستند، در حالی که برخی دیگر بیشتر با مردم سر وکار دارند.