من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

فاکتورهای مهم پیشرفت شغلی

پیشرفت شغلی

از مهم‌ترین اهداف یک فرد شاغل، پیشرفت شغلی او‌ست. آشنایی با عواملی که در پیشرفت حرفه‌ای موثر است و به‌کارگیری آنها می‌تواند، گام موثری در راه ترقی و پیشرفت شغلی شما باشد. برای اینکه بتوانید به این پیشرفت برسید، لازم نیست بی‌وقفه کار کنید. شما باید یاد بگیرید تعادل میان زندگی و کار را به‌درستی برقرار کنید. عوامل مؤثر در پیشرفت شغلی بسیار زیاد است. دستیابی به این هدف زمانی محقق خواهد شد، که شما علاوه بر ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای خود توسعه‌ی فردی را نیز در نظر داشته باشید.

چطور در شغلمان پیشرفت کنیم؟

لازمه‌ی پیشرفت شغلی هدف است. شما باید برای این پیشرفت هدفی داشته باشید و برای آن برنامه بریزید. در این بین باید برای رسیدن به این هدف، مهارت‌های لازم را به دست بیاورید. در ادامه به چند نمونه از عوامل مؤثر در پیشرفت شغلی اشاره خواهیم کرد:

توانایی حل اختلافات در محیط کار

حل-اختلفات-در-محیط-کار

بدیهی است که در هر محل کاری ممکن است اختلافات و تعارضات مختلفی پیش بیاید. این اتفاق امری کاملاً عادی است، اما موضوعی که  اهمیت دارد این است که کارمندان و مدیران چگونه با این مساله برخورد می‌کنند. برای پیشرفت شغلی و تجاری لازم است بدانید چگونه با تعارضاتی که ممکن است در محل کارتان پیش می‌آید، برخورد کنید تا تأثیری بر عملکردتان در سازمان یا روابط بین اعضاء گروه نداشته باشد.

مدیریت زمان

در هر کار و حرفه‌ای مدیریت زمان مهم است. برای پیشرفت در کار نیاز است که بهره‌وری شما افزایش یابد و این موضوع بدون مدیریت زمان امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین اگر مهارت مدیریت زمان را در خود بهبود ببخشید، به همان میزان بهره‌وری شما نیز افزایش می‌یابد. به‌علاوه با به‌کارگیری این مهارت استرس‌تان هم کاهش پیدا می‌کند. زمانی که شما استرس نداشته باشید، راحت‌تر فکر می‌کنید، تصمیم‌ می‌گیرید و عاقلانه عمل می‌کنید. هرچه تصمیمات درست شما در محل کار بیشتر باشد، پیشرفت شغلی بیشتری هم کسب خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:   تأثیر عملگرایی در موفقیت

هدف‌گذاری برای پیشرفت شغلی

هدفگذاری

بدون هدف هیچ تلاشی ارزشمند نخواهد بود. برای خود مشخص کنید که باید تا چه زمانی به چه پیشرفتی برسید. برنامه‌ریزی این امکان را به شما می‌دهد که راه پیشرف برای شما هموار شود. توجه داشته باید که اهداف شما باید منطقی و قابل اجرا باشد. هدف‌های غیرعاقلانه تنها زمان و انرژی شما را هدر می‌دهند و درنهایت اعتماد‌به‌نفس شما را کم می‌کنند.

استفاده از خلاقیت

خلاقیت

سعی کنید در هنگام رویارویی با مشکلات مختلف در محل کارتان از خلاقیت برای حل مشکلات موجود استفاده کنید. داشتن چنین مهارتی در محل کار بسیار ارزشمند و قابل‌توجه است، حتی می‌تواند به پیشرفت شغلی شما نیز کمک کند. درواقع با بهره‌مندی از خلاقیت خود برای حل مشکلات علاوه ‌بر اینکه می‌توانید پیچیده‌ترین مشکلات را حل کنید، قادر خواهید بود روی همکاران و دیدگاه مدیران نسبت به خود، تأثیر مثبتی بگذارید.

افزایش مهارت‌های ارتباطی

پیشرفت شغلی شما با میزان توانایی‌تان در برقراری ارتباط مؤثر با همکاران‌تان ارتباط مستقیمی دارد. به همین منظور برای آسان‌تر شدن راه ارتقای شغلی خویش نیاز است که به بهبود مهارت‌های ارتباطی خود در ارتباط با همکاران، مدیران و مشتریان‌تان توجه کنید برای برقراری ارتباط بهتر با همکاران لازم است که انواع مهارت‌های ارتباطی غیر کلامی و کلامی خود را ارتقا دهید.

آراستگی

ظاهر شما می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت شغلی‌تان داشته باشد. هیچ‌وقت شلخته و با سر‌و‌وضع نامرتب به محل کار خود نروید. داشتن ظاهری آراسته در دید مخاطبان، شما را فردی قابل اعتماد و مسوولیت نشان می‌دهد. لازم نیست که حتما برند بپوشید یا هر روز یک مدل لباس تن کنید. همین که بدانید محیط کاری شما چه نوع لباسی را پذیراست و چه سبکی برای محل کارتان مناسب است، کافی‌ست. در کل باید به باید‌و‌نباید محل کار خود واقف باشید.

بیشتر بخوانید:   اثرات مثبت گریه کردن

برنامه‌ی کاری

برنامه-ی-کاری

علاوه‌بر مسائل فوق، برنامه‌ریزی و داشتن یک برنامه‌ی کاری مشخص نیز می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت شغلی شما داشته باشد. هنگامی‌که برنامه‌ی کاری خود را مکتوب کنید، از احتمال فراموش کردن کارهای‌تان جلوگیری خواهید کرد. برنامه‌ریزی همیشه می‌تواند شانس موفقیت شما را دوچندان کند.

این عوامل کلیاتی‌ست که می‌تواند به شما در ارتقای شغلی‌تان کمک کند. روش‌های پیشرفت شغلی در هر حرفه‌ای متفاوت است، اما این موارد بخش مهمی از مسیر پیشرفت شغلی در هر حرفه‌ای‌ست. مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای شغل خود انجام دهید، این است که هیچ وقت از آموزش غافل نشوید. آموزش می‌تواند مسیر حرفه‌ای شما را بسیار آسان و روشن کند.