من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

لایف کوچینگ چیست؟ لایف کوچ کیست؟

لایف کوچینگ از مدرن‌ترین، موثرترین و درعین‌حال محبوب‎ترین شاخه‌های کوچینگ است. کوچینگ زندگی راهکاری برای شناسایی اهداف، کشف بهترین راه حل برای دستیابی به هدف‌های زندگی و نمایان شدن نهایت توانمندی و شکوفایی استعداد و قرار گرفتن در مسیر درست است که به بهبود کیفیت زندگی‎ منجر می‌شود. امروزه لایف کوچینگ با استقبال جهانی روزافزون مواجه است. اما به‌راستی لایف کوچینگ چیست؟

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به مفهوم لایف کوچینگ و اهمیت داشتن لایف کوچ پرداخته‌ایم.

لایف کوچینگ چیست؟

لایف کوچینگ فرآیندی روان‌شناختی و گفت‎وگو محور است که به منظور بهبود کیفیت زندگی و رشد فردی  در قالب مکالمات عمیق و چالشی میان مراجعه‌کننده و لایف کوچ صورت می‌گیرد. در ادامه مراجعه‌کننده از آن‌چه هست به آن‌چه می‌خواهد باشد تبدیل می‌شود. درواقع طی این صحبت‌ها، فرد درمی‌یابد که می‌تواند با تکیه بر خود، اهدافش را شناسایی کند و در راستای دستیابی به آن برنامه‌ریزی و اقدام کند. سپس جهت حل مشکلات خویش بهترین راهکار را ارائه دهد.

نیازهای انسان

به عقیده‌ی روانشناسان شش نیاز اساسی انسان شامل موارد زیر است:

  • اطمینان
  • تنوع
  • قدر و منزلت
  • عشق و رابطه
  • مشارکت
  • رشد

نادیده گرفتن و انکار نیازهای انسان مانعی برای توسعه‌ی سلامت روانی او به حساب می‌آید. از میان این نیازها «رشد» آن نیازی است که لایف کوچینگ به شکل ویژه روی آن متمرکز و در همه حال جویای پاسخی مناسب جهت رفع این نیاز اساسی است.

منظور از رشد همان بهتر شدن، پیشرفت داشتن، رسیدن به اهداف و تبدیل شدن به ورژن بهتری از خود است. اگر قرار بر تغییر باشد، بهتر است تغییر به رشد فرد منجر شود.

بیشتر بخوانید:   مفهوم بازاریابی را در استراتژی های آن پیدا کنید

کوچ کیست؟

در فرآیند رشد هر فرد با موانع و مشکلاتی مواجه است؛ مشکلات درونی و بیرونی که برای رد شدن از آن‌ها نیازمند همراه، حامی یا حتی ناجی خواهیم بود. تلاش بر این است که هدف را گم نکنیم و قدم‌های بعدی را آگاهانه برداریم. این همراه یا حامی، همان کوچ است که به افراد یاری می‌دهد تا با تمرکز بر روی وضعیت فعلی تغییرات مناسب را در زندگی خود ایجاد کنند و با شناخت اهداف مثبت در زندگی به سمت آن‌ها قدم بردارند یا تغییرات مثبت در زندگی‌شان رقم بزنند.

لایف کوچ کیست؟

لایف کوچ، مربی زندگی یا مربی رشد فردی، حامی و همراهی است که با توجه بر استقلال شخصی مراجعه‌کننده به زندگی فردی و اجتماعی او جهت می‌دهد و با آسان کردن راه، نیل به هدف را برای شخص میسر می‌کند. مربی زندگی نگرشی نو و آگاهانه نسبت به دنیای اطراف جهت توانمند ساختن و یاری دادن مراجع به او می‌دهد تا از خلاقیت و توانایی‌های فردی خودش جهت شناخت بهتر و درک عمیق‌تر خود و رشد فردی و اجتماعی بر پایه‌ی استعدادهای درونی‎اش بهره برد.

لایف کوچینگ به تعیین اهداف کمک می‌کند

لایف کوچینگ هدف‌های مراجع را براساس معیارهای منطقی اعتبارسنجی و بررسی می‌کند و اهداف دست‌نیافتنی، غیرمنطقی و محال کنار گذاشته یا اصلاح می‌شوند. بعد به فرد هدف مناسب داده می‌شود. تعیین اهداف نیازمند کسب دیدگاه واقع‌بینانه و به دور از باورهای بازدارنده و الگوهای منفی پیرامون وضعیت موجود است.

لازم است باورها و عادت‌ها شناسایی و به چالش کشیده شوند تا فرد به مرور آن‌ها را رها کند و گام‌هایی مثبت رو به جلو بردارد. لایف کوچ همان مشوق است که وظیفه دارد مکالمه با فرد مراجعه‌کننده را به سمت مناسبی هدایت کند تا درنهایت موجب رشد او شود. هنر لایف کوچ، سوال کردن مناسب در زمان صحیح است. پرسش‌هایی که فرد را به فکر فرو می‌برد و موقعیتش را به چالش می‌کشد. به بیان ساده لایف کوچ کمک می‌کند فردای فرد از آنچه امروز هست بهتر باشد.

بیشتر بخوانید:   مزایا و معایب بازاریابی و فروش مویرگی

لایف کوچینگ یا مشاوره؟

لایف کوچینگ مشاوره یا روش درمان نیست؛ درکوچینگ به بررسی و کاوش مسائل مربوط به گذشته‌ی شما پرداخته نمی‌شود، بلکه تحلیل همه‌جانبه از وضعیت فعلی شما مطرح است. آن‌چه از دیدگاه کوچینگ اهمیت دارد حال و آینده‌ی شماست، آن‎چه در حال حاضر هستید و آنچه می‌خواهید به آن تبدیل شوید. لایف کوچینگ اقدامی حمایتی محسوب می‌شود و رویکردی بر مبنای استقلال فردی دارد. لایف کوچ قصد ندارد به شما آموزش و راهکار ارائه دهد یا بلکه قصد دارد با ایجاد و کشف توانمندی در وجودتان، راهکار را بیابد.

لایف کوچینگ مناسب چه کسانی است؟

  • افرادی که مدت‌ها است هدف مشخصی در زندگی دارند، اما برای تبدیل آن به واقعیت اقدامی نمی‌کنند
  • افرادی که تمایل به تجربه‌ی یک سبک متفاوت و سلامت از زندگی دارند ولی همچنان گامی در این راستا برنداشته‌اند
  • افرادی که در کنترل احساسات خود دچار مشکل یا به دنبال بهبود بخشیدن به کیفیت روابط خود از قبیل روابط عاطفی هستند
  • افرادی که در انتخاب هدف مشخص و تصمیم‌گیری برای آن ناتوان‎اند و مسیرهای مختلف را نصفه و نیمه رها می‌کنند
  • از زندگی امروز خود رضایت ندارند و نمی‌دانند برای تغییر این وضعیت باید چه کنند
  • بعد از تلاش‌های بسیار و شکست، انگیزه و اشتیاق کافی برای آغاز مجدد ندارند
  • نیازمند پیگیری پیوسته و برنامه‌ریزی مشخص در زندگی خود هستند

کلام آخر

کوچینگ سبک زندگی به هر فرد کمک می‌کند تا به بهترین نسخه از خود تبدیل شود. همان‌طورکه در مقاله گفته شد، این فرایند به‌صورت تعاملی و هم‌آفرینانه انجام می‌گیرد؛ به این معنی که در جلسات لایف کوچینگ شاهد تعامل و همکاری دوطرفه هستیم که مراجع با استفاده از تفکر عمیق و خلاقیت، استعدادها و توانایی‌های خود را کشف کند و جنبه‌های مختلف زندگی را بهبود بخشد. در این مقاله دریافتید لایف کوچینگ چیست و لزوم داشتن یک لایف کوچ در زندگی چه میزان مهم است.