من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

بهترین راه برای تقویت روحیه در محیط کار

بهترین راه برای تقویت روحیه در محیط کار

تقویت روحیه در محیط کار به معنای افزایش بازده و موفقیت شرکت خواهد بود. ایجاد گروه کارآمد به نفع کارفرما و کارکنان است. با این حال، از آن جا که افرادی با دیدگاه‌های گوناگون در محیط کار حضور دارند، به‌سختی می‌توانیم روحیه‌ی گروهی مورد نظرمان را در تیم ایجاد کنیم. تقویت کار گروهی فواید متعددی دارد که از آنها می‌توانیم به تولید بیشتر، بهره‌وری بالاتر، تفاهم اعضا و بهبود فضای کاری اشاره کنیم.

برای تمرکز بر این حوزه باید فرهنگ شرکتی را به‌درستی بشناسیم، زیرا نقش فرهنگ شرکتی در ایجاد روحیه‌ی گروهی منسجم و قوی بسیار پررنگ است.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به بررسی شیوه‌های کاربردی برای تقویت روحیه در محیط کاری می‌پردازیم.

ساخت فرهنگ شرکتی برای تقویت روحیه

هیچ محیطی بدون فرهنگ نیست و از نظر بسیاری از جامعه‌شناسان واژه‌ی «بی‌فرهنگ‌» اساسا معنا نمی‌دهد. البته این گفته به آن معنا نیست که فرهنگ موجود در محیط‌های کاری همگی حساب‌شده و مثبت هستند. بسیاری از محیط‌ها تحت تاثیر برخوردهای ناخودآگاه و تصادفی فرهنگی غیرمنتظره و ناسالم دارد. این امر بر وضعیت خلق و خوی کارکنان و در نتیجه‌ی آن مدیران تصمیم‌گیرنده تاثیر بدی خواهد گذاشت. سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در راستای ایجاد فرهنگ شرکتی مناسب و فراگیر باعث خواهد شد که صمیمیت و حس همدلی میان اعضای گروه کاری شکل گیرد و افراد در برخورد با یکدیگر دچار سوءتفاهم نشوند.

بسیاری از مدیران در ایجاد روحیه‌ی همکاری میان اعضای گروه دچار مشکل هستند. این امر به دلیل آن است که در شرکت فرهنگ مناسبی پایه‌ریزی نشده است و اعضا در برخورد با یکدیگر از الگوی رفتاری مشخصی بهره نمی‌گیرند. بنابراین ایجاد فرهنگ شرکتی گام ابتدایی برای ایجاد محیطی مناسب برای افزایش روحیه در محیط کار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:   مدیریت نسل هزاره‌ی سوم

شیوه‌ی بهبود روحیه در محیط کار

شرکت‌ها برای ایجاد محیط صمیمی و پربازده همواره با مشکلات متعددی مواجه هستند، اما از نظر بسیاری از کارشناسان اساسی‌ترین مشکل در اقداماتی که به صورت گروهی صورت می‌گیرد، ضعف در مدیریت است. معمولا رهبران و مدیرانی که برای ایجاد تغییرات و ساختارهای جدید به باور درونی نرسیده‌اند، در راستای رسیدن به اهداف خود رفتاری متزلزل و بی‌ثبات دارند. بنابراین نقش رهبران در زمینه‌سازی برای افزایش روحیه بسیار مهم است.

نقش رهبران در تقویت روحیه چیست؟

نقش رهبران در تقویت روحیه چیست؟

رهبران بازیگران اصلی صحنه‌ی اقتصاد هستند. این مدیران در هر سازمانی به‌منزله‌ی نیروی آغازگر و پیش‌برنده‌ی فرایند ساخت فضایی مناسب برای حال خوش در فضا محسوب می‌شوند. این افراد الگوی اصلی و مشوق کار گروهی برای کارکنان خواهند بود.

به بیان دیگر، رهبران شرکتی باید رفتار گروهی را به دیگر مدیران زیردست و از این طریق به کارکنان آموزش دهند.

نقش ارتباطات سالم در محیط کار

نقش ارتباطات سالم در همه‌ی سطوح کاری و اعضای گروه بسیار مهم است. مسلما بسیاری از ما می‌دانیم که ارتباطات موثر در همه‌ی روابط ضروری است. اهمیت این امر در محیط کاری، که افراد هر کدام اجرای بخشی از اقدامی بزرگ را برعهده دارند، بسیار چشم‌گیرتر خواهد بود. فرض کنیم اتصالی درستی میان چرخ‌دنده‌های ساعت برقرار نباشد، به این ترتیب کل کارکرد این دستگاه مختل خواهد شد و عملا هیچ‌گاه هدف آن به سرانجام نخواهد رسید.

اقدامات بی‌ثمر و بی‌نتیجه از بزرگترین عوامل مخرب حس رضایت و ناامیدی است. هنگامی که ارتباط میان اعضای گروه کاری شرکت را با موفقیت به اهداف خود نرساند، به هیج طریقی نمی‌توانیم حس خوب و روحیه‌ی قوی را در گروه ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید:   آیا کوچ و منتور باهم تفاوت دارند؟

تعیین شرح وظایف معین برای اعضای گروه

از دیگر عناصر موثر در افزایش کیفیت خلق و خوی فضای کاری، پرهیز از سردرگمی در میان اعضا است. در بسیاری از سازمان‌ها، کارکنان شرح وظایف معینی ندارند و نمی‌تواند برای اقدامات خود برنامه‌ریزی شخصی کنند. این امر شفافیت چشم‌انداز پیش روی اعضا را می‌گیرد و مانند بوران و مه سبب پیشروی نامنظم کل گروه خواهد شد. هنگامی که افراد گروه هر کدام وظیفه‌ی خود را به‌درستی انجام دهد و در رسیدن شرکت به موفقیت تاثیرگذار باشد، روحیه در محیط کار ارتقا پیدا خواهد کرد.

تعریف واضح اهداف شرکت برای اعضا

یکی از مهمترین عوامل موثر در ایجاد حال خوب و انگیزه در کار گروهی آن است که همگی از مقصد و مسیر اطلاع داشته باشند. تعریف واضح اهداف و مقاصد شرکت به کارکنان باعث ایجاد حس عزت نفس در میان آنان خواهد شد و در عین حال آن‌ها را برای ارائه‌ی پیشنهادات تشویق خواهد کرد. گروه‌هایی که از ابتدا با هدف نهایی خود آشنا هستند و در راستای رسیدن به آن همکاری می‌کنند، حس تعلق به جمع و مشارکت را تجربه می‌کنند. از آن جا که بشر موجودی اجتماعی است، این حس برای سلامت روان همه‌ی افراد ضروری است.

نقش توجه و قدردانی مدیران

نقش توجه و قدردانی مدیران

اگر مدیران و رهبران به اقدامات اعضای گروه خود توجه، و فعالیت‌های کارآمد و موثر آنان را شناسایی کنند، حس رضایت و آرامش در محیط کاری ریشه می‌گیرد. کارکنانی که باور داشته باشند اقدامات‌شان مورد توجه قرار می‌گیرد، تمرکز خود را بر اجرای صحیح کارها و وظایف خود می‌گذارند. رضایت شغلی میان کارکنان سبب ایجاد حس صمیمیت و رقابت سالم خواهد شد و به این ترتیب موتور شرکت بدون درگیری و با قدرت کامل کار خواهد کرد. رهبرانی که از طریق ترفیع، پاداش، قدردانی مستقیم یا شیوه‌های دیگر قدردانی خود را از اقدامات مفید کارکنان نشان می‌دهند، علاوه بر ایجاد روحیه در محیط کار سبب تقویت انگیزه‌ی گروه نیز خواهند شد.

بیشتر بخوانید:   مهارت‌های بسیار ضروری در حوزه‌ی مدیریت

کلام آخر

شرکت‌هایی که روحیه و ارتباطات را در میان کارکنان و مدیران تقویت می‌کنند، تا حد فراوانی موفقیت خود را تضمین کرده‌اند. در کارهای گروهی بسیاری از مواقع پیش می‌آید که حتی ضعیف‌ترین یا کم‌تخصص‌ترین عضو گروه با روحیه‌ی مبارزه‌جویانه‌ی خود بدل به قهرمان می‌شود. این امر ناشی از انگیزه‌ی شکل‌گرفته در میان جمع است. بسیاری از اقدامات بزرگ در جهان در فعالیت گروهی شکل می‌گیرد، اما باید در نظر داشت که گروه صرفا با جمع کردن افراد دور هم شکل نخواهد گرفت. هنگامی که تفاهم، صمیمیت، هدف مشترک و تمرکز جمعی بر مقصدی مشخص باشد، روحیه‌ی کار گروهی بدل به نیروی پرتوانی می‌شود که دسترسی به اهداف بزرگ را ممکن خواهد کرد.

بسیاری از شرکت‌ها هزینه‌های فراوانی را برای جذب نیروهای متخصص متحمل می‌شوند و باز هم نتیجه‌ی مورد نظر خود را کسب نمی‌کنند. برای مثال، فرض کنیم در تیم فوتبالی که از یازده مارادونا تشکیل شده باشد، اگر این بازیکنان با هم یکدلی و همکاری نداشته باشند یا حس خوبی از حضور در کنار هم نداشته باشند، احتمال گلزنی آنها وجود دارد، اما مسلما پیروزی تیم امری ناممکن خواهد بود.