من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

باید و نبایدهای محیط کار

محیط کار
باید نبایدهای محیط کار

باید و نبایدهای محیط کاری از جمله مسائلی است که توجه به آن، باعث بالارفتن جایگاه فردی کارکنان در هر سازمانی می‌شود. البته برخی از این باید و نبایدها و در سازمان‌ها مشترک هستند که باعث می‌شوند کارمندان رفتارهای حرفه‌ای در محیط کار داشته باشند. کارفرمایان هنگام استخدام علاوه بر مهارت‌های فردی و کاری، باید به شخصیت و تعهدپذیری افراد نیز توجه ‌کنند، زیرا شخصیت شغلی هر فردی با رعایت این باید و نبایدها تعیین می‌شود. برای رسیدن به رفتار حرفه‌ای در محل کار نیاز به تلاش است.

اما چه رفتاری از ما نشان از رعایت باید و نبایدهای محیط کار و یا قوانین دارد؟ در زیر به برخی از این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم:

    1. پرسیدن سئوال

پرسیدن-سوال

پرسیدن سئوال، در انجام درست کارها بسیار کمک کننده است. از بین بردن ابهامات مخصوصاً در روزهای ابتدایی استخدام که فقط کلیت کار به شما معرفی شده، باعث می‌شود خطای کمتری صورت پذیرد و در ضمن از اتلاف وقت هم جلوگیری می‌کند.

    1. صداقت

صداقت در کار

در کار خود صداقت داشته‌باشید، حتی اگر به ضررتان تمام شود. گاهی امکان دارد راستگویی، مسئولیت شما در محل کارتان را بیشتر کند، اما ذهن و فکر شما را آزاد نگه می‌دارد و از اینکه چگونه عدم صداقت خود را پنهان کنید، رهایتان می‌کند. اینگونه از شما یک کارمند با رفتار حرفه‌ای در محیط کار می‌رسازد.

    1. تلاش در جهت پیشرفت

پیشرفت کاری

در جهت پیشرفت کاری خود قدم بردارید، طوری که پیشرفت فردی خود را در پیشرفت کار ببینید. سعی کنید روی نقاط ضعف خود تمرکز و آنها را رفع کنید. از یادگیری در محیط کار لذت ببرید و آن را به عنوان راهی برای پیشرفت در نظر بگیرید. از ابزارها و منابعی که در اختیارتان گذارده شده نهایت استفاده را ببرید و از آنها جهت ارتقای سطح سازمان استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید:   ده راهکار برای خوشحالی در محیط کار

در طول کار امکان دارد از سوی کارفرما مورد انتقاد قراربگیرید، در این گونه موارد از جبهه‌گیری بپرهیزید و سعی کنید با روی باز به استقبال آن بروید.

    1. انصاف

انصاف

در برخورد با همکاران انصاف را رعایت کنید، یک کارمند با رفتار حرفه‌ای در محیط کار از سوگیری و طرفداری بی‌جا در مقابل همکاران خود پرهیز می‌کند و در عوض برای حل مسائل، نظر جمع را مدنظر قرارمی‌دهد.

    1. آموختن

آموختن

از آموختن نهراسید، در صورتی که در کلاس و یا سمیناری شرکت کردید، نهایت سعی خود را در یادگیری به کار گیرید. از پیشنهادات همکاران خود حتی زیردستان خود استفاده کنید و آن را نادیده نگیرید.

    1. وقت شناسی

وقت-شناسی

به موقع در محل کار حاضر شوید، یکی دیگر از باید و نبایدهای محل کار که بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ است، حضور به موقع در محل کار است. تاخیر در ورود و خروج کارکنان در برخی سازمان‌ها همراه با جریمه و درج در پرونده پرسنلی افراد است که به حسن سابقه شما صدمه وارد می‌کند.

    1. اولویت بندی

اولویت-بندی
کارها را اولویت‌بندی کنید. اولویت‌بندی باعث می‌شود کارها در هم گره نخورند و به موقع انجام شوند. لزومی ندارد همه مسئولیت‌های پیشنهادی از سوی سازمان را بپذیرید و اگر توان انجام چند کار با هم را ندارید اعلام نمایید.

      1. رعایت قوانین

رعایت-قوانین

قوانین محل کار خود را زیرپا نگذارید. علاوه بر قوانین کلی که در اکثر سازمان‌ها مشترک هستند، برخی قوانین نیز در داخل هر سازمانی وجود دارد. این نیز از دیگر باید و نبایدهای محیط کار است که بسیار اهمیت دارد. به طور مثال برخی شرکت‌ها استفاده از لباس فرم و مقنعه را برای خانم‌ها در قوانین خود دارند. سعی کنید با همکاران خود همراه باشید و از سرپیچی از قوانین داخلی سازمان خود بپرهیزید.

        1. رفتار صحیح

      رفتار-صحیح-در-کار

در محیط کار با همکاران ایجاد صمیمت کنید. از بحث و جدل با همکاران خود بپرهیزید و محیط را برای خود و دیگران امن سازید. درصورت بروز اشتباه از سوی‌شان، آنها را تهدید و یا سرزنش نکنید و سعی کنید راه حل درست و صحیح را پیدا کنید.

        1. پرهیز از خطر

      پرهیز-از-خطر

در محل کار خود به هیچ عنوان از مواد مخدر، الکل و یا سیگار استفاده نکنید. احترام به همکاران را احترام به خود بدانید.

        1. رعایت سکوت

      رعایت-سکوت

سعی کنید در محیط کاری خود سکوت را رعایت نمایید. به این معنی که از ایجاد سر و صدای اضافی، صحبت کردن بلند و خندیدن بپرهیزید. زیرا امکان دارد این کار شما تمرکز همکاران و هم‌اتاقی‌های شما را بر هم زده و در کارشان اختلال ایجاد کند.

        1. گوش کردن موسیقی

      گوش-کردن-موسیقی

درصورت نیاز به گوش کردن موسیقی و یا صوت (Voice) سعی کنید از هندزفری استفاده کنید و صدای گوشی خود را تا حد امکان کم کنید.

این باید و نبایدها، ما را به سوی داشتن رفتار حرفه‌ای در محیط کار سوق می‌دهد که با رعایت و تکرار در شخصیت‌مان نهادینه ‌می‌شود و زمانی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که توانسته باشیم شغل موردنظر خود را پیدا کنیم و برای پیشرفت کردن نهایت تلاش خود را به کار گیریم.