من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

تفاوت ویزیتور و کارشناس فروش از زمین تا آسمان

تفاوت ویزیتور و کارشناس فروش از زمین تا آسمان

بازاریابی و فروش جنبه‌های اصلی موفقیت یک کسب‌و‌کار هستند. علاوه بر تامین سود و افزایش درآمد، کارکردهای مهم دیگری نیز برای پرسنل فروش وجود دارد. کارکردهای آنها شامل ایجاد رابطه بین شرکت و مصرف‌کنندگان از طریق افزایش اعتماد و وفاداری‌ست. این کارکردها نقش‌های مهمی مانند ویزیتور و کارشناس فروش را تعریف می‌کنند. نقش‌هایی که در ظاهر شاید شبیه به هم باشند، اما از زمین تا آسمان با یکریگر متفاوتند. اگر می‌خواهید فرق بین یک ویزیتور و یک کارشناس فروش را بدانید، با این مقاله همراه ما باشید.

چه چیزی یک فروشنده را از یک کارشناس فروش جدا می‌کند؟

تفاوت در معنا

یک ویزیتور از مکانی به مکان دیگر حرکت می‌کند و محصولات و خدمات یک شرکت را به جای شرکت به مردم (مشتریان آینده) می‌فروشد. او به عنوان واسطه بین دو فروشنده و خریدار عمل می‌کند اماکارشناسان فروش افرادی هستند که در هر موضوعی به مشتریان خود کمک می‌کنند. با این حال هیچ محصولی را مانند یک ویزیتور به دیگران نمی فروشند.

تفاوت در تخصص

یک کارشناس فروش ارزش تعامل بین افراد را می‌داند و معمولاً مهارت های ارتباطی خوبی دارد و با افراد زیادی هم در ارتباط است. از این رو، کارشناسان فروش می‌توانند با دانش خود و ارتباطاتی که با دیگران دارند، کارایی محصول را هم افزایش دهند. یک ویزیتور بیشتر به فروش محصولات علاقه دارد و برای کیفیت محصولات یا خدمات اقدام خاصی انجام نمی‌دهد.

رویکرد

رویکرد

انگیزه‌ی اصلی یک ویزیتور فروش است. به همین خاطر اولویت او برانگیختن علاقه‌ی مشتری به محصول یا خدماتی‌ست که می‌فروشد. در حالی که رویکرد یک کارشناس فروش کاملاً متفاوت است زیرا جدا از فروش، آنها کارهای زیادی مانند تعامل با مشتریان، حل مشکلات فروش و پیشنهاد راه حل برای موقعیت‌های مختلف در فروش دارند.

بیشتر بخوانید:   نظر پزشکان درباره‌ خستگی تصمیم گیری چیست؟

مراحل انجام کار

کارشناس فروش با برنامه‎ریزی و اشرافی که روی بازار دارد، می‌تواند برنامه‌ی درازمدت یا حتی کوتاه‌مدتی برای فروش شرکت ارائه دهد. او از طریق چشم‌اندازهایی که برای بازار شرکت ایجاد می‌کند، در کنار دیگر اعضا و تیم فروش کار می‌کند. ویزیتور اما کسی‌ست که مرحله‌ی نهایی فروش وارد عمل می‌شود. او معامله را به سرانجام می‌رساند و برای اینکه مشتری را ثابت نگاه دارد، تعاملات پایداری را با او برقرار می‌کند. این تعاملات و ارتباطات بین ویزیتور و مشتری باعث می‌شود شرکت به چشم‌اندازی که برای کالا یا خدمات خود درنظر گرفته بود برسد+

برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی‌هایی که برای بازار هدف انجام می‌شود، همگی توسط تیم کارشناسی فروش صورت می‌گیرد. از تعیین بازار هدف گرفته تا تعیین قیمت محصول، مشخص کردن مشتری‌ها و چگونگی بازاریابی همگی وظایفی‌ست که برعهده‌ی کارشناس فروش است. زیرا همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، کارشناس فروش است که برای بازار شرکت، چشم‌انداز مناسب را در نظر می‌گیرد. با این حال زمانی که وقت معامله برسد، توانمدی‌های ویزیتور حرف اول را می‌زند. ویزیتورها برای اینکه فروش خوبی داشته باشند، علاوه بر جذب مشتری، باید قراردادی را تنظیم کنند که برای شرکت سوددهی مورد انتظار را داشته باشد. به علاوه این قرارداد باید نظر مشتری را هم جلب کند تا او از یک مشتری فعلی به یک مشتری همیشگی تبدیل شود.

استخدام ویزیتور یا کارشناس فروش؟

استخدام ویزیتور یا کارشناس فروش

اگر به شخصی نیاز دارید که روی فروش محصول شما و افزایش درآمد و سود شرکت‌تان کار کند، باید یک ویزیتور استخدام کنید. اما اگر به شخصی نیاز دارید که تمام جنبه‌های فروش را برنامه‌ریزی کند و هر مشکلی را حل کند یا با مشتریان سروکار داشته باشد، پس یک کارشناس فروش کسی‌ست که باید به سراغش بروید. توجه داشته باشید که کارشناسان فروش به طور کلی در مهارت‌های ارتباطی و استفاده از دانش فروش برای شرکت مفید هستند. وقتی کسب‌و‌کار شما توسط شخص مناسبی مدیریت نشود، فروش می‌تواند مشکل بزرگی برای بازاریابی شما باشد. اگر شرکت شما به یک کارشناس فروش نیاز دارد که تجربه‌ی زیادی در این زمینه داشته باشد، باید با رموز بازاریابی مویرگی آشنا باشید.

بیشتر بخوانید:   شش نکته برای افزایش اراده

کارشناس فروش و ویزیتور هر دو شخصی هستند که با فروش و بازاریابی رابطه‌ی مستقیم دارند. اما تخصص آنها کاملا متفاوت است. بیشتر اوقات مدیران منابع انسانی نیازهای شرکت خود را می شناسند و بر اساس آن افرادی که صلاحیت بیشتری را دارند استخدام می‌کنند، اما بسیاری از استارتاپ‌ها تفاوت حوزه‌ی کاری یک کارشناس فروش و یک ویزیتور را نمی‌دانند. به همین خاطر اگر در درازمدت به این موضوع توجه نشود، ممکن است به درآمد و فروش شرکت آسیب برساند. بنابراین با استخدام فرد مناسب برای موقعیت شغلی مورد نظر با کاهش هزینه‌های اجرایی برای کسب‌و‌کار می‌توان خدمت بزرگی به فروش محصول یا خدمات خود داشته باشید.